MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Neil Young Meter

zoeken in:

Are There Anymore Real Cowboys 6,2
Peach trail 8

Ik mis Rogyros al een tijdje, de laatste 25 nummers niet gestemd. Neil Young moe? Ik geef Peace Trail nog eventjes, want er zijn nog maar 10 stemmen uitgebracht. Daarna gaan we weer verder.

Van mij krijgt Peace Trail een 7.5. Op zich kan hij het dus nog wel, goede nummers schrijven. Als je zijn albums van de laatste 5 a 6 jaar bij elkaar bekijkt staan er toch op elk album wel een paar nummers die de moeite waard zijn, maar voor mij al een poosje niet meer genoeg om het album te kopen. Enfin, na 11 stemmen staat Peace Trail op een 6.95.

Op de soundtrack van Paradox staat ook een alternatieve take van Show Me, oorspronkelijk ook afkomstig van Peace Trail. Peace Trail leidt aan het euvel waar meer albums aan leiden van Young de laatste jaren. Waar hij in de jaren 70, 80 en 90 nog wel eens de magie kon vastleggen in maximaal 3 takes zou zijn recente werk erg veel baat hebben bij wat meer finetuning. Wat dat aan gaat kan Young wat leren van Bob Dylan. Ik frons mijn wenkbrauwen wel eens wanneer een nieuw album van meneer Dylan bijna standaard een hoge waardering krijgt, maar ik denk dat hij ook veel meer aandacht besteed aan het geheel.

Enfin, Show Me is dus opgenomen op 9 september 2016 in Malibu met Jim Keltner op drums, Paul Bushnell op bas en ene Joe Yankee (Young zelf) op elektrische harmonica. Het verschil tussen de Paradox versie en de Peace Trail versie is dat Young op de soundtrack ook nog pomp orgel heeft ingespeeld. Show Me is één van de beter te pruimen nummers van Peace Trail, waarvan veel nummers hun debuut kenden tijdens de Promise of the Real shows. He stelde me ook licht teleur dat hij die band niet gebruikt heeft om het album op te nemen. In plaats daarvan kregen we een jaar later het weinig memorabele album The Visitor.

Info Card op neilyoungarchives.com

In de bonus, een live versie met Promise of the Real op Farm Aid:

harm1985 schreef:
Ik mis Rogyros al een tijdje, de laatste 25 nummers niet gestemd. Neil Young moe? Ik geef Peace Trail nog eventjes, want er zijn nog maar 10 stemmen uitgebracht. Daarna gaan we weer verder.

Teveel meters, te druk buiten MuMe om.
Niet echt Neil Young moe. Ik ga proberen aan te haken, maar ik beloof niks!

Are There Anymore Real Cowboys : 7,5
Peach trail : 8
Show me : 8,5

Rogyros schreef:
(quote)

Teveel meters, te druk buiten MuMe om.
Niet echt Neil Young moe. Ik ga proberen aan te haken, maar ik beloof niks!

Toch niet die dekselse Doors meter?

Anders stuur ik je wel een lijstje, kijk maar waar je nog op wilt stemmen

Inhaalrondje:

Pocahontas (Rust Never Sleeps): 8,5
Pocahontas (Crazy Horse): 7,5
Sail Away: 8,5
Little Wing: 7
Are You Ready For The Country?: 7,5
Misfits: 6,5
Old Ways: 6,5
Are There Any More Real Cowboys?: 5
Peace Trail: 7
Show Me: 6

Show Me: 6.5

Show Me: 7

Show Me 7

Peach trail : 8 (Die film is idd wel heel erg vaag)
Show me : 8

Peace Trail: 7,5
Show Me: 6,5

Peace Trail vind ik behoorlijk goed, maar het niveau van de gloriejaren wordt (uiteraard) niet gehaald. Show Me is wat onbeduidender.

Are There Anymore Real Cowboys?: 7,8
Peace Trail: 7,3
Show Me: 6,3

Show Me: 7,5

Show Me: 6

Show Me: beter dan ik me herinnerde eigenlijk, lekker losse vibe op dit nummer: 7,2

harm1985 schreef:
(quote)

Toch niet die dekselse Doors meter?

Anders stuur ik je wel een lijstje, kijk maar waar je nog op wilt stemmen

Doors meter, Marillion meter, prog ladder. En op dit moment ben ik gewoon erg druk qua werk en daarbuiten.

Maar het het lijstje dat je gestuurd hebt, kan ik in fases mooi aansluiten. Dank!

Zoals gezegd kunnen de latere albums van Young op veel minder waardering rekenen dan die van zijn generatiegenoot Bob Dylan. Als Neil Young fan ben ik altijd een beetje skeptisch, het lijkt wel alsof Dylan vaker een free pass krijgt omdat het Dylan is. Desondanks doet het me goed dat enkele individuele nummers van zijn latere albums nog best hoog scoren, misschien dat het me nog eens motiveert om een 'Old Neil Best Of' te maken. In ieder geval, een 7.8 van mij brengt Show Me op een 7 gemiddeld na 16 stemmen. Daarmee staat het hoger dan nummers als Trans Am en Sleeps with Angels van zijn alom gewaardeerde album uit 1994 en fors hoger dan de nummers van Trans die al besproken zijn.

Jim Keltner is de drummer op Peace Trail; Keltner is een oude bekende van Young, als Lid van Booker T & the MG’s tourde hij met Young door de VS en Europa in 1993. Alhoewel de tour over het algemeen goed ontvangen werd (Leo Blokhuis noemt het concert in de Ahoy één van de 10 beste waar hij zelf bij is geweest) zien sommigen het als een gemiste kans. De variatie in de setlist was erg beperkt en in tegenstelling tot eerdere jaren bracht hij maar weinig nieuwe nummers ten gehore. Naast Change Your Mind, dat uiteindelijk op Sleeps with Angels terecht zou komen schreef hij maar één nieuw nummer: Live to Ride, wat hij dan wel weer zo ongeveer elk concert speelde, in totaal 44 keer. Daar bleef het ook bij, het nummer vond zich nooit een weg naar een album.

Het nummer gaat over Neil’s motor, die hij net gekocht had en meer in geïnteresseerd leek dan oefenen en spelen met Booker T en zijn band. Jammer, want het optreden tijdens Bobfest was veelbelovend. Voor dat concert had Neil ook niet geoefend met de band en hij maakte de cruciale fout dat dat derhalve ook niet nodig was voor een live tour. De band moest zichzelf de nummers dus leren aan de hand van een mixtape die ze vlak voor de tour hadden gekregen van Young's producer David Briggs. Gelukkig kreeg de band in 2002 een herkansing, hetgeen tot een spectaculair goed concert leidde bij Rock am Ring. Niettemin is Live to Ride een prima nummer, waarbij ik vooral geniet van de achtergrondzang van Annie Stocking en Astrid Young en het wilde gitaarwerk van Young en Steve Cropper.

Het hele concert van het Torhout Festival staat ook op Youtube trouwens. Het is gefilmd door een roadie van Metallica, die zijn camera wilde testen voor later die middag. Het beeld is gesynchroniseerd met een soundboardopname. Mocht je niks te doen hebben dit weekend:

Als Blokhuis dit zegt, vraag ik mij af hoe hoog hij de lat heeft . Ik was er ook bij en ik vond het een goed concert maar ik heb er ook aardig wat gezien in mijn bestaan en zeker 20 tot 30 betere. Maar goed kennelijk deed de aanwezigheid van Booker T & The MG's Leo's broek bollen , want zo bijzonder was het allemaal niet . Goed en degelijk zijn denk ik de woorden die de lading dekken.
Nu Live To Ride : inderdaad een fijn nummer met lekker gitaarwerk en zou een groter publiek verdienen.
8.5

Lekker nummer, zeg! Is dit op geen enkele officiële uitgave te vinden, harm1985?

8

Live to Ride: Goede song, binnen Youngs oeuvre misschien niet super-baanbrekend. 7,7

Misfits: 8
Old Ways: 6,5
Are There Anymore Real Cowboys?: 8
Show Me: 6,5
Live to Ride: 7,5

AOVV schreef:
Lekker nummer, zeg! Is dit op geen enkele officiële uitgave te vinden, harm1985?

8

Nope. Misschien in Archives Vol IV. Ik heb in ieder geval een verzoek in gediend voor het online zetten van het concert in Ahoy 1993.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:15 uur

geplaatst: vandaag om 12:15 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.