MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Neil Young Meter

zoeken in:
Beiden versies...8.5

Seperate Ways: 8

Seperate Ways: 8

8,8

Ik heb het vier keer nagekeken, maar de tweede klinker in 'Separate' is toch echt een 'a', jongens.

8,5

Sandokan-veld schreef:
Ik heb het vier keer nagekeken, maar de tweede klinker in 'Separate' is toch echt een 'a', jongens.

8,5
D'oh! Staat zelfs in de titel van het YouTube filmpje...

12 Stemmen voor SepArate ways. Met een 9.5 van mij (mét harmoniezang van Stills had het een 10 kunnen worden) komt het uit op een mooie 8.59. Ik verwacht nog een aantal vaste stemmers, dus we gaan vrolijk verder!

Waar Young in 1994 Booker T & the MGs aan de kant zette voor Crazy Horse gebeurde in 2001 het omgekeerde. De band had net de opnames voor het album Toast afgerond, toen Neil in mei besloot ook nog wat nummers op te nemen met Booker T & the MG’s. Na een tour door Europa met Crazy Horse, waarop een aantal nummers van Toast werden gespeeld, naast Going Home ook Standing in the Light of Love en Gateway of Love, vervolgde hij de sessies met Booker T & the MG’s. Toast werd geschrapt ten faveure van Are You Passionate?, Going Home haalde het album nog wel. Eén van de nummers die op het album terechtkwam was When I Hold You In My Arms, dat hij ook veel had gespeeld tijdens de Europese tour. Ik acht het niet onwaarschijnlijk dat dit nummer ook op Toast had moeten komen.

Tijdens Farm Aid van 2001 wordt het nummer ook gespeeld met Crazy Horse. Wat bijzonder is aan dit optreden is dat Neil met Old Black om zijn nek achter de piano zit en het spel op de piano afwisselt met gitaar. Op het album horen we overigens niet Steve Cropper, maar Frank Sampedro, die ook met de band op tour zou gaan (het concert op Rock am Ring zwerft al jaren rond als bootleg). Ook drummer Jim Keltner is vervangen, door Steve Potts. Deze hybride versie past beter bij Young, ook al bleef het maar bij 4 concerten.

Ter vergelijking ook nog de album versie (voor de goede orde, er hoeft maar één stem uit te worden gebracht):

Info Card op neilyoungarchives.com

7

Mooie vertolking, iets beter dan de studio-versie (die voor de vorm 6,5 zou krijgen).

When I Hold You In My Arms 7.2
Prima uitvoering met een solide onverstoorbare Horse op de achtergrond

When I Hold You In My Arms: 7,8

When I Hold You In My Arms: 8,5
Seperate Ways: 7,5

When I Hold You In My Arms: 7

Separate ways: 9
When I Hold You In My Arms: 8

Separate ways: 8,5

Twee goede nummers!

Johnny Marr schreef:
Separate ways: 8,5

Twee goede nummers!

Je klinkt nogal verbaasd?

7.5

Alhoewel ik Are You Passionate altijd maar een beetje een weinig enerverend album heb gevonden staan er toch een aantal leuke nummers op, waaronder dit nummer dus, maar ook ik geef de voorkeur aan de Crazy Horse versie. Toast zou dit jaar moeten uitkomen (al hebben we dat vaker gehoord), dus dan zullen we zien of mijn theorie klopt. Enfin, van mij krijgt het nummer een 8.5, waarmee het na 11 stemmen op een 7.64 staat.

Tijdens de Europese Tour met Crazy Horse van 2001 maakte een nummer zijn rentree dat al sinds 1969 niet meer live was gespeeld; I’ve Been waiting for You. In eerste instantie zou je kunnen denken dat het te maken heeft met de cover van David Bowie, die bracht het nummer echter pas een jaar later uit, op het album Heathen. Het is aannemelijker dat Bowie is geïnspireerd door de Crazy Horse versie.

Het nummer is afkomstig van Neil’s debuutplaat en is opgenomen in 1968, Overdub City noemde Neil Young dit album, want naast gitaar staat bij de credits voor dit nummer ook piano en pijporgel. Jim Messina (van Loggins & Messina) speelt bas, George Grantham drums. Het karakteristieke gitaargeluid is op dezelfde wijze bereikt als op The Loner, door het aan te sluiten op een orgel-versterker.

Neil had in 1993 al plannen om het nummer live te spelen tijdens MTV Unplugged, sterker nog, hij had zelfs een nieuw couplet geschreven voor de gelegenheid, maar na de moeizame oefensessie voorafgaand aan het concert ging dat plan weer de ijskast in. In plaats daarvan kreeg men The Old Laughing Lady van zijn debuutplaat.

Info Card op neilyoungarchives.com

In de bonus, de live versie met Crazy Horse uit 2001:

7,9

Dock of the bay 6
Separate ways: 8
When I Hold You In My Arms: 7,5
I've been waiting for you 6

Is er nog plek om dit weekend Rusty Young te eren? Ik weet niet welke nummers hij samen met zijn achternaamgenoot heeft opgenomen (op zijn minst één), maar dat is vast op te zoeken.

Poek schreef:
Is er nog plek om dit weekend Rusty Young te eren? Ik weet niet welke nummers hij samen met zijn achternaamgenoot heeft opgenomen (op zijn minst één), maar dat is vast op te zoeken.

Behalve dat hij meespeelt op 'A Child's Claim to Fame' op Poco's Deliverin' (wat Richie Furay over Neil Young heeft geschreven) levert Discogs het volgende op:

Op het Poco Album All Fired Up staat een nummer dat 'Neil Young' heeft én hij speelt Pedal Steel op Kind Woman van Buffalo Springfield's laatste album, Last Time Around, maar daar speelt Neil niet op mee.

I've Been Waiting For You 7.8

I've Been Waiting For You: 6,5

O toch geen Nelis en Rusty samen blijkbaar Maar het nummer Neil Young kende ik nog niet. Wel een gekke test:

Neil Young is not my brother
bad news for my mother
she could use the bucks
he’s rich as Donald Trump
but Neil Young is not my brother

Gast
geplaatst: vandaag om 09:16 uur

geplaatst: vandaag om 09:16 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.