Muziek / Muziekgames / Neil Young Meter
zoeken in:
0
geplaatst: 26 november 2020, 14:54 uur
Like A Hurricane (Unplugged): 7,5
This Note's For You: 6,5 (clip is inderdaad leuker dan het nummer)
This Note's For You: 6,5 (clip is inderdaad leuker dan het nummer)
0
geplaatst: 26 november 2020, 20:02 uur
Nog een leuk weetje tussendoor: naast Tonight's the Night is This Note's for You het enige nummer dat ooit drie keer in één concert gespeeld werd, op 2 september 1987.
(In 1969 speelde Neil 3 sets per avond tijdens zijn solo tour, ik zou dat echter niet als één concert willen classificeren)
(In 1969 speelde Neil 3 sets per avond tijdens zijn solo tour, ik zou dat echter niet als één concert willen classificeren)
0
geplaatst: 26 november 2020, 21:21 uur
This Note's for You: niet mijn favoriete Neil Young mutatie. 6,2
0
geplaatst: 27 november 2020, 09:15 uur
Een beetje humor op zijn tijd kan geen kwaad; het kan bij Neil nog veel meliger (zoals het nummer Dog House). Ik kan het wel waarderen dat hij zich nooit heeft laten strikken voor een commercieel doel om zo zijn roem te gelde te maken. Derhalve krijgt het nummer van mij een 8, want we moeten ook niet overdrijven. Daarmee komen we uit op een 6,84 voor This Note's for You.
Eén van de Bluenotes was de eerder al geroemde Ben Keith. Net als in the Shocking Pinks speelde Keith een instrument dat je niet direct met hem zou associëren; altsaxofoon. Dit instrument bespeelde hij voor het eerst in 1984, tijdens vier concerten met Crazy Horse in the Catalyst te Santa Cruz op 6 en 7 februari 1984.
Deze vier concerten, twee per dag, tegen de astronomische entreeprijs van 5 dollar, vielen middenin opname sessies met Crazy Horse. Neil stond onder stevige druk; de tijdrovende therapie met Ben, een reeks minder succesvolle albums, een kostbare tour door Europa en ruzie met Geffen hadden hem veel geld gekost. Het had niet veel gescheeld of hij had een groot deel van zijn bezittingen moeten verkopen. Zelfs stoppen met muziek maken leek een reële optie. Reclame maken desondanks alles echter niet.
Dit alles leidde tot ‘art through adversity’. In januari 1984 nam hij de nummers Hard Luck Stories en Razor Love op met de synclavier. Met name op dat laatste nummer spendeerde hij veel tijd. Het idee was om het geheel aan te vullen met nummers met Crazy Horse. De druk om een ‘échte’ plaat te maken, die goed verkocht, was, zoals gezegd, hoog. Producent van de sessies was Elliot Mazer, die ook Harvest had geproduceerd. Die was sowieso al geen liefhebber van the Horse, maar nu had hij ook nog eens het onzalige idee opgevat om de heren in een eigen soundbooth te zetten, zonder visueel contact, enkel koptelefoons. Met name Ralph Molina kreeg het zwaar te verduren, Neil wilde een ‘big drum sound’ en op een gegeven moment stopte hij halverwege een nummer om Molina toe te sneren ‘I told you not to play the f*ckin’ hi-hat!’. Het ging nergens heen en op een gegeven moment was Neil er zo klaar mee dat hij zijn gitaar tegen de muur aan smeet en vertrok.
Deze woede is goed te horen op de opnames van de 4 concerten. Hoe moeizaam de sessies ook liepen, deze concerten zijn wel classic Neil Young & Crazy Horse. Op de setlist stonden liefst 6 nieuwe nummers, waaronder Rock, Rock, Rock, Touch the Night en So Tired. Een ander nummer dat op de setlist stond, was I Got a Problem. Dit nummer had hij al eens gespeeld op zijn Solo Trans tour; de studio versie, opgenomen 1 augustus 1983 belande uiteindelijk op Land in Water uit 1986. De credits op zijn website zijn summier; Neil Young: synclavier, drum machine, vocals. Voeg daar voor de zekerheid maar gitaar aan toe.
I Got A Problem op Spotify
Info Card op neilyoungarchives.com
Als bonus de live versie met Crazy Horse op 7 februari 1984:
Eén van de Bluenotes was de eerder al geroemde Ben Keith. Net als in the Shocking Pinks speelde Keith een instrument dat je niet direct met hem zou associëren; altsaxofoon. Dit instrument bespeelde hij voor het eerst in 1984, tijdens vier concerten met Crazy Horse in the Catalyst te Santa Cruz op 6 en 7 februari 1984.
Deze vier concerten, twee per dag, tegen de astronomische entreeprijs van 5 dollar, vielen middenin opname sessies met Crazy Horse. Neil stond onder stevige druk; de tijdrovende therapie met Ben, een reeks minder succesvolle albums, een kostbare tour door Europa en ruzie met Geffen hadden hem veel geld gekost. Het had niet veel gescheeld of hij had een groot deel van zijn bezittingen moeten verkopen. Zelfs stoppen met muziek maken leek een reële optie. Reclame maken desondanks alles echter niet.
Dit alles leidde tot ‘art through adversity’. In januari 1984 nam hij de nummers Hard Luck Stories en Razor Love op met de synclavier. Met name op dat laatste nummer spendeerde hij veel tijd. Het idee was om het geheel aan te vullen met nummers met Crazy Horse. De druk om een ‘échte’ plaat te maken, die goed verkocht, was, zoals gezegd, hoog. Producent van de sessies was Elliot Mazer, die ook Harvest had geproduceerd. Die was sowieso al geen liefhebber van the Horse, maar nu had hij ook nog eens het onzalige idee opgevat om de heren in een eigen soundbooth te zetten, zonder visueel contact, enkel koptelefoons. Met name Ralph Molina kreeg het zwaar te verduren, Neil wilde een ‘big drum sound’ en op een gegeven moment stopte hij halverwege een nummer om Molina toe te sneren ‘I told you not to play the f*ckin’ hi-hat!’. Het ging nergens heen en op een gegeven moment was Neil er zo klaar mee dat hij zijn gitaar tegen de muur aan smeet en vertrok.
Deze woede is goed te horen op de opnames van de 4 concerten. Hoe moeizaam de sessies ook liepen, deze concerten zijn wel classic Neil Young & Crazy Horse. Op de setlist stonden liefst 6 nieuwe nummers, waaronder Rock, Rock, Rock, Touch the Night en So Tired. Een ander nummer dat op de setlist stond, was I Got a Problem. Dit nummer had hij al eens gespeeld op zijn Solo Trans tour; de studio versie, opgenomen 1 augustus 1983 belande uiteindelijk op Land in Water uit 1986. De credits op zijn website zijn summier; Neil Young: synclavier, drum machine, vocals. Voeg daar voor de zekerheid maar gitaar aan toe.
I Got A Problem op Spotify
Info Card op neilyoungarchives.com
Als bonus de live versie met Crazy Horse op 7 februari 1984:
0
geplaatst: 27 november 2020, 09:35 uur
Ik had dit slechter verwacht, als je naar het gemiddelde van het album kijkt:
6je
6je
1
geplaatst: 27 november 2020, 18:32 uur
This note's for you: 7,4
I got a problem: 6,9
De jaren 80 nummers die ik nog niet eerder had gehoord, bevallen me eigenlijk prima tot nu toe (op het lelijke Transformer Man na)!
harm1985, hou je geen tussenstanden bij?
De jaren 80 nummers die ik nog niet eerder had gehoord, bevallen me eigenlijk prima tot nu toe (op het lelijke Transformer Man na)!
0
geplaatst: 27 november 2020, 18:35 uur
1
geplaatst: 27 november 2020, 18:41 uur
Uit respect voor Harm (topper) heb ik vandaag voor het eerst in zeker 10 jaar Landing on Water weer eens opgezet. De volgende luisterbeurt zal lang op zich laten wachten. Hippie Dream is top, maar de rest...
Maar goed: I got a Problem gaat met de hakken over de sloot.
5,5
Maar goed: I got a Problem gaat met de hakken over de sloot.
5,5
1
geplaatst: 27 november 2020, 18:52 uur
Rogyros schreef:
Neil Young Meter
Is wel op basis van de cijfers van dat moment. Ik post met 20 nummers de volgende tussenstand.
Voor zover mogelijk maak ik uiteindelijk een Spotify lijst.
0
geplaatst: 27 november 2020, 19:12 uur
harm1985 schreef:
Neil Young Meter
Merci! Die heb ik gemist kennelijk.
Is wel op basis van de cijfers van dat moment.
Dus stemmen die later binnenkomen, reken je niet meer mee? Of begrijp ik je verkeerd?Neil Young Meter
Merci! Die heb ik gemist kennelijk.

Is wel op basis van de cijfers van dat moment.
Ik post met 20 nummers de volgende tussenstand.

Voor zover mogelijk maak ik uiteindelijk een Spotify lijst.

1
geplaatst: 27 november 2020, 19:32 uur
Rogyros schreef:
(quote)
Dus stemmen die later binnenkomen, reken je niet meer mee? Of begrijp ik je verkeerd? Jawel, ik pas alleen de tussenstand niet meer aan. Bij het publiceren van de volgende tussenstand zijn de cijfers weer actueel. Scheelt meestal maar een paar honderdste punt.
* denotes required fields.