MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Neil Young Meter

zoeken in:
harm1985 schreef:
Noot vooraf: De 10 van GrafGantz voor Southern Man zorgt er voor dat het verschil tussen dat nummer en Heart of Gold verkleind is tot 0,01 punt. Nog steeds in het nadeel voor Southern Man.

Ik gaf een 10+, staan ze dan niet op z'n minst gelijk?

GrafGantz schreef:
(quote)

Ik gaf een 10+, staan ze dan niet op z'n minst gelijk?

Als ik elke 10+ als 11 reken gaat hij ruim aan kop (je was niet de enige).

8,5

Met de gitaarsolo's is het een 10+. Alsnog een schitterende versie.

Like A Hurricane is mijn favoriete Neil Young nummer, maar vooral dankzij de geweldige gitaarsolo's. Deze versie vind ik toch wel wat minder.

7,5

In deze versie leerde ik het nummer kennen en dat riep al warme gevoelens bij me op. Bleek bij de ontdekkingstocht door het oeuvre er een nog betere versie te bestaan
Wellicht trekt dat dit voor mij de 'oorspronkelijke' versie is mijn cijfer wat omhoog. Dat ik het minder waardeerde als ik eerst de elektrische versie had gekend, maar dat maakt ook niet uit. Voor deze versie

9,0

Ik weet niet of ik deze versie al eens eerder heb gehoord, maar vermoed van niet. Of het moet zijn dat ik hem verdrongen heb
Een 7,

door de zang, waarin het fenomenale origineel nog wat doorheen klinkt, maar verder hoop ik deze versie ook weer te vergeten.

8,5
Tja de " echte hij komt gelukkig nog versie " =

Like A Hurricane (MTV Unplugged): Het idee is helemaal niet onaardig (en beter dan een beetje lafjes de bekende akoestische set afwerken), maar Youngs spel op het harmonium is echt ondermaats. 7,3

Mooie versie met dat pijporgel, maar kan niet tippen aan de versie die we allen zo goed kennen.

8,6

Like A Hurricane Unplugged: 7,5

Erg interessante versie. Mooi dat hij voor de Unplugged sessies zo'n afwijkende versie bedacht. Ik vond het erg verrassend toen ik het voor het eerst hoorde.

AOVV schreef:
pijporgel

Pomporgel, ofwel traporgel, ofwel harmonium.

Erg leuk om op te spelen. Maar van het trappen op de pedalen voor de luchttoevoer kan best vermoeiend worden als je dat niet gewend bent!

Toch pijporgel!

Met een 8 van mijn kant ziet de top 10 er voorlopig zo uit:

1 Heart of Gold - 9.02
2 Southern Man - 9.01
3 Hey Hey, My My (into the Black) - 8.45
4 Don't Be Denied - 8.12
5 Like a Hurricane (Unplugged) - 7.64
6 Berlin - 7.63
7 Standing in the Light of Love - 7.16
8 Sleeps with Angels - 6.64
9 Transformer Man - 6.53
10 Get Gone - 6.49

Unplugged was duidelijk een idee van Elliot Roberts, die Neil min of meer dwong om het te doen. Hij liet de eerste opname al bijna varen en de tweede poging was ook niet naar zijn zin. Verbazingwekkend genoeg werd het concert toch op CD uitgebracht (nogal ironisch als je beseft dat Live at Massey Hall en Homegrown 40+ jaar op de plank zijn blijven liggen). Desondanks kreeg het een gouden plaat in November 1993. Misschien had de tegenzin van Neil wat te maken met de een voorval uit 1988.

Toen bracht Neil Young namelijk het nummer This Note’s for You uit. In het nummer verkondigt hij trots dat hij niet voor Coke of Pepsi zingt. In de videoclip, geregisseerd door Julien Temple, doet hij er nog een schepje bovenop. Onderwijl verkondigend dat hij ‘sponsored by nobody’ is, persifleert Neil gretig reclames met Michael Jackson en Whitney Houston (MJ’s haar vliegt in brand, refererend aan het ongeluk dat hij had tijdens opnames voor een reclame en Houston blust het door een blikje cola over zijn hoofd uit te gieten). Ook met een bierreclame met Eric Clapton en een reclame van Calvin Klein werd de draak gestoken.

Hilarisch natuurlijk, maar bij MTV konden ze er niet om lachen. Sluikreclame was het officiële verdict. Dat terwijl het duidelijk een parodie was; je kunt je dus afvragen, wie wil MTV graag beschermen, haar kijkers of haar sponsoren? In een open brief naar MTV vroeg Neil Young zich af of de M voor Music stond of Money en verweet ze geen ruggengraat te hebben.

Op 21 augustus volgde een special van 20 minuten waar MTV haar besluitvorming uit de doeken deed, en tenslotte toonden ze alsnog de video. Nog mooier werd het toen Young het jaar daarna de prijs voor Music Video of the Year won. Zijn overwinningstoespraak was aan dovemans oren gericht: zijn microfoon deed het om duistere redenen niet.

De versie van het nummer die in de video te horen is, is een andere dan op het album staat. Het is een edit van de live versie die ook te horen is Bluenote Café. De saxofoon aan het begin van de video is afkomstig van Bad News Comes to Town, van hetzelfde live album.

This Note's for You op Spotify

This Note's for You (Live) op Spotify

Info Card op neilyoungarchives.com

6.3

Boodschap is leuker dan het nummer zelf.

Prima nummer, niet hoogstaand.

7

7,5 (half puntje bonus voor de heerlijke videoclip)

7

Op Wikipedia wordt het verhaal net iets anders verteld: "It was initially banned by MTV after legal threats from Michael Jackson's attorneys, although Canadian music channel MuchMusic ran it immediately. After it was a hit on MuchMusic, MTV reconsidered their decision and put it into heavy rotation, finally giving it the MTV Video Music Award for Best Video of the Year for 1989. It was nominated for a Grammy in the category of "Best Concept Video" of 1989 but lost to "Weird Al" Yankovic's spoof of Michael Jackson's "Bad", "Fat"."

Poek; ik heb mijn informatie uit de biografie van Neil Young, daar staat niks over Legal Threats uit het kamp Jackson. De waarheid zal wel ergens in het midden liggen.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:18 uur

geplaatst: vandaag om 13:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.