MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Neil Young Meter

zoeken in:
Sixty To Zero: 7
Crime in the City: 8,5
Devil’s Sidewalk: 7,3

Als je het dan toch zo schrijft, dan had je eigenlijk 60 2 0 moeten noteren!

Inwisselbaar nummer , al is het wel een oorwurm met zijn repetitieve riedel .Op Greendale prima , los een mager liedje. 6.7

Leuk nummer

8,3

Devil’s Sidewalk: 6.5

Devil’s Sidewalk: 6,5

Devil’s Sidewalk: 5

Ik heb een zwak voor Greendale, erg mooie plaat met een fraai concept. Dit is niet het beste nummer, van gewoon erg genietbaar.

7,8

6,8

Devil's Sidewalk: Tsja, Greendale raakt me om een of andere manier gewoon, en vanavond zonder speciale reden extra hard: 9,2

Devil's Sidewalk: 7.5

Mijn 9 zal geen verrassing zijn na mijn lofzang over Greendale en het live album, Return to Greendale. Devil's Sidewalk zit qua cijfer in de buurt van de andere twee Greendale nummers waarop is gestemd: 7.26; 0.22 punten achter Be the Rain en 0.1 punt voor Sun Green.

Neil is zelf ook een schipper, zijn boot heet de WN Ragland, naar zijn grootvader. In het boekje van het album American Stars ‘n Bars staat een foto waarop ze hout aan het verzamelen zijn in de Everglades om de boot uit 1917 te restaureren. Of dit ook de ‘wooden schooner’ is waar Neil over zingt in Captain Kennedy weet ik niet.

Eén van de meest opvallende nummers van Stars ’n Bars en tegelijkertijd het nummer dat het langste duurde om te leren waarderen is Will to Love. Will to Love was een ‘one shot deal’, het nummer werd ook nooit live gespeeld. Het was een stream of conciousness song waarvan Neil naar eigen zeggen de tekst noch de melodie kan herinneren.

Het nummer is opgenomen in Youngs huis, voor de open haard (die ook te horen is op het nummer) op een boombox van David Briggs met een sticker erop met daarop het volgene motto: life’s a sh*t sandwich, eat it or starve. Young en Briggs namen de tape vervolgens mee naar Indigo om daar de rest van de instrumenten te overdubben.

Neil pakte een vliegtuig naar Miami, met de tape in zijn zak, om daar Crosby, Stills & Nash op te zoeken. Aldus Nash: er kwam iemand naar binnen om te vertellen dat er een rare oude gozer in de bosjes stond de pissen. Lopen wij naar buiten, is het Neil! Hij probeerde het trio ervan ze te overtuigen om hun vocalen toe te voegen aan Will to Love, waarop Crosby hem vertelde dat hij het nummer beter met rust kon laten. De heren lieten wat van hun nieuwe album horen aan Young, waarop hij, zonder wat te zeggen, weer vertrok…

Info Card op neilyoungarchives.com

Vreemd nummer , maar wel intrigerend .Het lijkt te kabbelen maar er zit best een laag onder. De charme van het haardvuur is al meermaals besproken .Muzikaal eenvoudig , maar mystiek. Ook de wat lo-fi productie is charmant . Op de grabbelton die American Stars 'n' Bars is is het fraai staaltje van Neil's kunnen.
8.7

American Stars 'N Bars: 6,5

Will to Love: 9

Will To Love 7.5

Will to Love: Intrigerend, hallucinant en bij vlagen wonderschoon nummer. Het besef van CSN dat hun vocalen alleen maar de rauwe intensiteit van het nummer zouden schaden, duidt op onkarakteristieke bescheidenheid van hun kant.

9

Heel mooi nummer, inderdaad. Hierboven wordt al uitgelegd waarom, heb ik niet veel aan toe te voegen.

8,8

Will To Love: 7

Recensent Robert Christgau had overigens een wel heel opmerkelijke omschrijving voor dit nummer:
On one tune, Neil turns into a salmon while masturbating in front of the fireplace.

Neil Young: American Stars 'n Bars - robertchristgau.com

Will To Love: 7,5

Devil's Sidewalk: 7,5
Will To Love: 7,7

Will To Love: 6,5

Devil's Sidewalk: 8 5
Will To Love: 9

7.8

Devil's Sidewalk: 8
Will To Love: 7

Mideast Vacation: 7
Long Walk Home: 7,5
Days That Used to Be: 7
Ordinary People: 8,3

De studioversie van Chrome Dreams II kende ik eerder en sowieso was die plaat een van de eerste platen die ik van Neil kocht. Ik vind de lengte allerminst bezwaarlijk...

Verder geloof ik het wel even voor vandaag, ik vind de luisterdruk vrij hoog in dit topic en Sixty to Zero duurt me even iets te lang voor nu

War Song: 7
Ocean Girl: 6,7
Come Along And Say You Will: 6,6
Goodbye Christians On The Shore: 8,2
Lookout Joe: 7,2
Mideast Vacation: 6,9
Long Walk Home: 8,3
Days That Used To Be: 7,4
Ordinary People: 8,6

Sixty To Zero: 7
Crime in the City: 7,2
Devil’s Sidewalk: 6,8

Will To Love: 7,8
Één van de meevallers. Stars n Bars viel me ontzettend tegen als album.

Brunniepoo schreef:

Verder geloof ik het wel even voor vandaag, ik vind de luisterdruk vrij hoog in dit topic en Sixty to Zero duurt me even iets te lang voor nu

Ja, lange nummers. Tijd voor Till the morning comes ter compensatie! Al zie ik harm1985 er wel voor aan om deze versie te kiezen

Gast
geplaatst: vandaag om 17:38 uur

geplaatst: vandaag om 17:38 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.