menu

Muziek / Muziekgames / Neil Young Meter

zoeken in:
geplaatst:
Morgen weer een nieuw nummer, dus nog de hele dag om te stemmen op Human Highway.

geplaatst:
Human Highway (CSN&Y versie) 7,5
Human Highway (Comes A Time versie) 7,5

geplaatst:
CSNY: 5
Comes a Time: 6

geplaatst:
Human Highway (CSN&Y versie): 8,5
Human Highway (Comes A Time versie): 9

geplaatst:
harm1985 schreef:
(quote)

De laatste paar albums alweer vergeten?

Laatste 10 jaar tel ik niet mee

geplaatst:
Roll Another Number : 9
New Mama: 9,2
Human Highway (CSN&Y versie): 8
Human Highway (Comes A Time versie): 8,5

geplaatst:
Een dagje later dan gepland (Vaderdag, JWZ) gaan we weer verder. Na 14 stemmen blijkt de Comes a Time versie van Human Highway populairder van de CSNY versie: 8.58 om 7.93. Voor mij is het net andersom, de CSNY versie krijgt een 9.7, de Comes a Time versie een 9.3. Natuurlijk is de harmoniezang van Nicolette Larsson prachtig, maar het hogere tempo maakt het nummer net iets te jolig.

Het mag geen verbazing zijn dat Human Highway, nadat het met CSNY in oktober 1973 voor het eerst gespeeld werd ook opdook tijdens zijn tour met The Santa Monica Flyers die aan het einde van de maand begon. Waar de clubtour in de Roxy bijna uitsluitend bestond uit nummers van het album Tonight’s the Night werden vanaf oktober voorzichtig wat oude nummers toegevoegd, zoals Helpless en Cowgirl in the Sand, maar ook het wat obscuurdere Flying on the Ground is Wrong.

Het nummer, dat oorspronkelijk werd opgenomen met Buffalo Springfield, had een stuk meer roem kunnen hebben als het geplande live album dat was opgenomen in The Cellar Door ook was uitgekomen in 1971, toen Neil kwakkelde met zijn rug en Reprise geen studio album van hem verwachtte. Uiteindelijk bleek Young toch fit genoeg om in Nashville en later in zijn schuur een keur aan nieuwe nummers op te nemen waardoor het live album, dat gebundeld had moeten worden met Live at the Fillmore East op de plank bleef liggen tot 2013.

Na 1973 zou het nummer tot 1984 niet meer gespeeld worden, maar met The International Harvesters zou het nieuw leven in geblazen worden, in deze hoedanigheid is het nummer dan ook the horen op A Treasure. Deze versie is opgenomen in The Greek Theatre op 26 Oktober 1984. Aanvankelijk was het idee om op beide nummers te stemmen, maar dat voorrecht wil ik graag behouden voor de ‘grote’ nummers. Plus, ik denk dat de Harvesters versie lang niet zo hoog zal scoren als de versie uit 1970.

Het nummer is voorzien van een lang intro, de moeite waard om eens te horen, maar het daadwerkelijke nummer begint op ca. 3:30:

Info Card op neilyoungarchives.com

geplaatst:
8.5

geplaatst:
1 stem pas? Waar is iedereen

geplaatst:
New Mama: 9
Human Highway (CSN&Y versie): 8
Human Highway (Comes A Time versie): 7
Flying on the ground is wrong: 6,5

....ik dacht dat ik hem al eerder vandaag gepost had

geplaatst:
Present Harm!
Er is niets mis met Flying on the Ground Is Wrong: 9,3!

geplaatst:
Flying on the ground is wrong: 6

geplaatst:
Ik wilde jullie de Harvesters versie overigens niet omthouden (geen stem noodzakelijk):

geplaatst:
Een 8 voor deze fraaie versie (at the Cellar Door)!

geplaatst:
Ik (her)ontdekte net nog de versie van Live at the Riverboat, waar hij het nummer op akoestische gitaar speelt.

geplaatst:
Flying On The Ground Is Wrong :9
Weer een nummer wat ik vroeger grijs draaide , maar in de loop der jaren wat is weggezakt.
Fijne herontdekking weer.

geplaatst:
Flying on the Ground is Wrong: 9

geplaatst:
De Tour wacht op niemand, en de Neil Young meter ook niet . Flying on the Ground is Wrong scoort naar verwachting, met een 9 van mij (mijn favoriete versie is van Carnegie Hall 1970, die op een bootleg staat) komt het nummer voorlopig uit op een 8.16. Ongetwijfeld hoger dan de International Harvesters versie had gescoord.

In 1970 werden de concerten in Fillmore East, Cellar Door en naar nu blijkt ook Carnegie Hall opgenomen voor een mogelijk dubbel live album. Cellar Door kwam uiteindelijk pas in 2013 uit (al verscheen er al wel een nummer op Archives Vol I.). Live at the Fillmore East kwam al in 2006 uit, maar één nummer van deze concertreeks, Come on Baby Let’s Go Downtown stond al op Tonight’s the Night. Het nummer is geschreven door Neil Young en Danny Whitten. Een studio versie, zonder Young, staat op het debuutalbum van Crazy Horse (en heet daar Downtown).

Voor de versie op Tonight’s the Night, toegevoegd als eerbetoon aan Danny Whitten, werd er wel een beetje gesneden in het nummer. De ‘let me turn you around’ stukjes werden verwijderd. Dit is vakkundig gedaan, want deze edit is niet te horen. Persoonlijk vind ik het een verbetering, maar het is maar net waar je aan gewend bent. Voor Live at Fillmore East werd het nummer weer in ere hersteld. Dat het nummer na het overlijden van Whitten amper nog gespeeld werd hoeft geen uitleg, alleen in 1978 (waar wél de volledige versie gespeeld werd) en drie keer in 2001 werd het nummer nog gespeeld. Echter, zonder Whitten is het gewoon niet hetzelfde, vandaar dat de versie uit 1978 niet is verschenen op Live Rust. Misschien op Archives Vol. III?

Info Card op neilyoungarchives.com

En als bonus, de studio versie van het eerste Crazy Horse album (zónder Young dus, maar mét Nils Lofgren):

geplaatst:
Flying On The Ground Is Wrong: 8
Come on Baby Let's Go Downtown: 8,5

geplaatst:
Flying On The Ground Is Wrong: 7,5
Come on Baby Let's Go Downtown: 8,5

geplaatst:
Come on Baby Let's Go Downtown: 8,8

geplaatst:
Flying On The Ground Is Wrong: 6

Come On Baby Let's Go Downtown: 8

geplaatst:
9

geplaatst:
7,2

geplaatst:
Niet m'n favoriet van Tonight's the Night, maar wel een lekker vinnig nummer.

8

geplaatst:
Flying On The Ground Is Wrong: 8
Come on Baby Let's Go Downtown: 7

geplaatst:
Come on 7

geplaatst:
Come on Baby Let's Go Downtown: 9

geplaatst:
California Sunset: 7
Roll Another Number (For the Road): 6,8
New Mama: 7,2
Human Highway (CSNY): 7
Human Highway (Comes a Time): 7,5
Flying on the ground is wrong: 6 (intro in beoordeling meegenomen)
Come on Baby Let's Go Downtown: 8

geplaatst:
Come On Baby Let's Go Downtown 8.7

Gast
geplaatst: vandaag om 16:29 uur

geplaatst: vandaag om 16:29 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.