menu

Muziek / Muziekgames / Neil Young Meter

zoeken in:
geplaatst:
,Come On Baby Let's Go Downtown 8,1

geplaatst:
Ondanks dat het ruim 3 jaar voor de rest van de nummers van Tonight's the Night is opgenomen is het toch een integraal deel van het album. Van mij krijgt het nummer dan ook een 9.3, waarmee het na 14 stemmen op een 8.22 staat. Op naar nummer 190!

Met het uitkomen van Live at the Fillmore East maakten we ook voor het eerst kennis met de Crazy Horse versie van Wonderin’. De versie waar het tot dan mee moesten doen was die van Everybody’s Rockin’, compleet met Doo Wop koortje en digitale echo en reverb. Alhoewel de videoclip nog wel de moeite waard was, kwam het nummer niet echt uit de verf op deze manier.

Neil had in 1969 al een poging ondernomen met Crazy Horse om het nummer op te nemen, deze versie werd in eerste instantie niet goed genoeg gevonden om op te nemen in Archives Vol. I, misschien was het ook wat overkill, naast de live versie uit 1970 én de versie die is opgenomen tijdens de After the Gold Rush sessies. In 2020 kwam Young tot inkeer door het nummer toe te voegen aan de 50th Anniversary Edition van After the Gold Rush (samen met de andere versie van Wonderin’ die al op Archives Vol. 1 was verschenen). Kenmerkend verschil is het toevoegen van de vibes op de Crazy Horse versie en het ontbreken van piano.

Op de versie van 1970, die de voorkeur geniet, horen we Nils Lofgren op Piano en zang, Greg Reeves (van CSNY ten tijde van Déjà Vu) op bas en Ralph Molina van Crazy Horse op drums en zang.

Info Card op neilyoungarchives.com

En in de bonus (geen stem noodzakelijk dus), de Shockin' Pinks versie:

geplaatst:
Wonderin': 6,7

geplaatst:
7.5

geplaatst:
8

geplaatst:
Wonderin': 8.2

geplaatst:
Fijn, klein liedje.

8

geplaatst:
8

geplaatst:
Nooit echt super gevonden ,welke versie dan ook . Magere 6

geplaatst:
Human Highway (CSN&Y versie): 8,5
Human Highway (Comes A Time versie): 9
Flying On The Ground Is Wrong: 8,5
Come on Baby Let's Go Downtown: 9,5

geplaatst:
Wonderin': 7

geplaatst:
7.4

geplaatst:
Wonderin'
Inderdaad beter dan de Shocking Pinks-versie: 7,5

geplaatst:
Flying On The Ground Is Wrong: 7,8
Come on Baby Let's Go Downtown: 8,5
Wonderin': 9
Erg jammer dat hij destijds niet gewoon op After The Gold Rush is gezet

geplaatst:
Wonderin' had niet misstaan op Gold Rush, direct gevolgd door Don't Let it Bring You Down, dat had een mooi één-tweetje geweest. Van mij krijgt het een 8.7, daarmee staat het na 12 stemmen op een 7,67.

Via Wonderin’ is het een kleine stap naar Everybody’s Rockin’. Alom beschouwd als één van de slechtst klinkende CD’s en één van Neil’s slechtste albums. Nu ben ik het met dat laatste niet helemaal mee eens, ik vind het album, mede door de korte duur van 25 minuten veel beter te pruimen dan Monsanto Years of The Visitor, maar in dat eerste statement kan ik me in vinden. De digitale echo en reverb halen het niet de bij sound van de Sun studio’s van de jaren 50, of wat Neil ook probeerde te bereiken. Oorzaak is een poging om een peperdure, 180.000 dollar kostende digitale recorder te knopen aan een 40 dollar kostende buizenconsole (beter bekend als digitube).

Toch staan er wel wat aardige nummers op dit album, dat veel meer diepte had kunnen krijgen als Geffen Young had toegestaan om Don’t Take Your Love Away from Me en Get Gone op te nemen. Ook live kwam deze band aardig uit de verf, met covers van Do You Wanna Dance, zoals te horen op de Solo Trans laserdics. Van de eigen composities vind ik Cry, Cry, Cry en Payola Blues (die hij schreef met Ben Keith) en Kinda Fonda Wanda (waarbij Tom Drummond de co-auteur was) het leukst, maar toch vraag je je af wat mensen gedacht moeten hebben toen ze deze plaat voor het eerst op zetten en toen Betty Lou’s got a New Pair of Shoes hoorden. Bij Geffen konden ze er in ieder geval niet om lachen, men klaagde Young aan omdat hij niet als Neil Young klonk.

Er is goed nieuws en slecht nieuws: jullie krijgen in één keer drie nummers van Everybody's Rocking voor jullie kiezen, maar jullie hebben twee dagen de tijd om erop te stemmen én dit zijn meteen de laatste nummers van dit album (het zijn gelukkig maar korte nummers, met een gezamelijke lengte van minder dan 7,5 minuut):

geplaatst:
Het door mij minst gedraaide NY album.
Als ik onderstaande nummers hoor, weet ik gelijk weer waarom.
Met de hakken over de sloot gemiddeld net een voldoende.

Kinda Fonda Wanda: 5,6
Payola Blues: 5
Cry, Cry, Cry: 6

geplaatst:
Dieter: een 5.6 voor alle drie?

Grappig weetje, dit 'volwaardige album', Everybody's Rockin', duurt korter dan de EP Eldorado én korter dan het nummer Drifting Back (van Psychedelic Pill): 24:55 (Eldorado; 25:33 en Drifting Back; 27:36).

geplaatst:
harm1985 schreef:
Dieter: een 5.6 voor alle drie?

Grappig weetje, dit 'volwaardige album', Everybody's Rockin', duurt korter dan de EP Eldorado én korter dan het nummer Drifting Back (van Psychedelic Pill): 24:55 (Eldorado; 25:33 en Drifting Back; 27:36).

Oh, 3 nummers? ik zag alleen de 1e. Zal de andere 2 zo ook waarderen.

geplaatst:
Dieter schreef:
(quote)

Oh, 3 nummers? ik zag alleen de 1e. Zal de andere 2 zo ook waarderen.

Je hebt er wel twee dagen de tijd voor

geplaatst:
Kinda Fonda Wanda: 4
Payola Blues: 4
Cry, Cry, Cry: 4

Graag niet meer nummers van dit album

geplaatst:
bonothecat schreef:

Graag niet meer nummers van dit album
Vrees niet, dit was het.

Eens kijken of het laagterecord van de Trans nummers 'verbeterd' wordt.

geplaatst:
Kinda Fonda Wanda: 5,5
Payola Blues: 5,5

geplaatst:
Kinda Fonda Wanda: 6,5
Payola Blues: 6

geplaatst:
Kinda Fonda Wanda: 7
Payola Blues: 5
Cry, Cry, Cry: 5

geplaatst:
Tsja, het is waar dat Neil Young in de laatste jaren nóg slechtere platen heeft gemaakt.

Kinda Fonda Wanda: 5
Payola Blues: 5,6
Cry, Cry, Cry: 4,7

geplaatst:
Flying On The Ground Is Wrong: 8
Come on Baby Let's Go Downtown: 7,5
Wonderin': 6,6
Kinda Fonda Wanda: 3
Payola Blues: 4
Cry, Cry, Cry: 4

geplaatst:
Kinda Fonda Wanda: 2 : Verschrikkelijk , Ik had hem eigenlijk stiekum al verdrongen.
Payola Blues : 6.2 e leukste van de drie , en dan voornamelijk om het onderwerp.
Cry, Cry ,Cry :3.5: Beter dan de eerste ,maar nog steeds een draak van het zuiverste water.

geplaatst:
Aan de ene kant snap ik de lage cijfers, maar het is echt een album dat voor de fun gemaakt is. Derhalve voor mij een stuk beter te genieten dan zijn recente albums. Je zou het een guilty pleasure kunnen noemen.

Hij is met Crazy Horse bezig met een opvolger van Colorado. De basis is gelegd, de moeten nog sessies terug luisteren en harmoniezang overdubben. Niko Bolas is de producer.

geplaatst:
Wonderin': 7
Kinda Fonda Wanda: 5
Payola Blues: 6
Cry, Cry, Cry: 5,5

geplaatst:
California Sunset: 5
Roll Another Number: 8
New Mama: 8,5
Human Highway (CSNY): 6,5
Human Highway (Comes a Time): 6,5
Flying On The Ground Is Wrong: 7,5
Come On Baby Let's Go Downtown: 8,5
Wonderin': 6,5
Kinda Fonda Wanda: 6,5
Payola Blues: 7
Cry Cry Cry: 6

Gast
geplaatst: vandaag om 18:31 uur

geplaatst: vandaag om 18:31 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.