MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Neil Young Meter

zoeken in:
Roll Another Number 8

Hoge cijfers, maar nog weinig stemmen tot nu toe. Ik laat hem nog even staan.

Ik volg:

8

Roll Another Number 6

Slip Away: 7,1
California Sunset: 6

Roll Another Number: 7,8
Niet echt geweldig natuurlijk. Beetje jolig en triest tegelijk. Maar het blijft toch een Tonight's the Night plaatje..

California Sunset: 6
Roll Another Number: 7

Het blijft bij 12 stemmen voorlopig, inclusief een 9.7 van mij. Tonight's the Night is een album waarbij het kwartje laat viel, maar wat van mij gewoon de volle mep krijgt. Het is voor mij een haast ondoenlijke taak om een favoriet nummer aan te wijzen. Enfin, voorlopig staat het nummer op een 8.23 gemiddeld.

Vlak na de opnames van Tonight's the Night (alleen Borrowed Tune moest nog worden opgenomen), in Oktober 1973, was er een kleine reünie van CSN&Y. Na afloop van een Manassas concert op 4 oktober in Winterland togen eerst Crosby & Nash het podium op om samen met Stills o.a. Helplessly Hoping en As I Come of Age te spelen.

Dan loopt ineens Young het podium op, zo’n twee jaar nadat ze voor het laatst samen hadden opgetreden. Het eerste nummer dat werd gespeeld was Roll Another Number, waarbij Stills zich verontschuldigt dat hij het nummer niet kent (hoe het komt dat Crosby & Nash feilloos harmonie zang verschaffen is me een raadsel), gevolgd door Human Highway, waarbij Stills de leadzang afwisselt met Young. Het ‘blokje Neil’ wordt afgesloten met New Mama, een nummer dat hij al speelde tijdens de Time Fades Away tour (waar ook Crosby & Nash tegen het einde versterking boden), een nummer waar Stills duidelijk meer moeite mee heeft.

Een live versie van New Mama staat ook op Tuscaloosa en rockt duidelijk harder dan de versie op Tonight’s the Night, waar Young zijn elektrische gitaar heeft ingeruild voor een akoestische. Op vocalen horen we naast Ben Keith en Ralph Molina ook George Whitsell (van the Rockets). Het nummer is geschreven voor Carrie, die net moeder was geworden van zoon Zeke. De versie van Tonight's the Night blijft desalniettemin favoriet.

Info card op neilyoungarchives.com

En in de bonus, de Tuscaloosa versie:

9,1

We kruipen overigens langzaam richting de 200 nummers waarop gestemd is (dit is alweer nummer 185). Binnenkort dus weer een volledige tussenstand.

Roll Another Number (For the Road): 6

New Mama: 8

Roll Another Number : 9

New Mama: 9,5

Dreamland

New Mama 9.2

New Mama: 9

New Mama: 7,8

Wederom hoge cijfers, sterker nog, New Mama scoort hoger dan de titeltrack van Tonight's the Night: 8.87 (na 10 stemmen) om 8.43. Van mij krijgt het nummer overigens een 9.7.

Human Highway is zo’n nummer waarbij het jaren duurde voor het eindelijk naar tevredenheid werd opgenomen. Nadat een poging om een CSNY reünie-album op te nemen in 1973/74 strandde (en in plaats daarvan maar een ‘Best Of’-album werd uitgebracht; So Far) bleef ook het titelnummer, Human Highway, in het archief. Het nummer werd met enige regelmaat live gespeeld met CSNY in 1974, maar ontbrak op het live album CSNY 1974. In 1976 werd een tweede poging ondernomen op het nummer op te nemen, ditmaal tijdens de sessies voor Long May You Run. Toen besloten werd de bijdrages van Crosby & Nash voor dit album te schrappen (de heren hadden ook nog een eigen album in de maak, Whistling Down the Wire) ging ook de tweede versie in het archief.

In 1977 nam hij het nummer voor een derde keer op, ditmaal solo, voor zijn album Oceanside-Countryside. Op aanraden van Mo Ostin, van Reprise, voegde hij later harmoniezang van Nicolette Larson en begeleiding door Ben Keith (steel), Karl Himmel (drums) en Tom Drummond (Bas) toe. Oceanside Countryside werd geschrapt, in plaats daarvan kregen we Comes a Time, mét Human Highway.

Van de twee CSNY-versies vind ik de 1973 versie het beste. We stemmen dus vandaag op twee versies van Human Highway, de CSNY-versie uit 1973 én de 1977 versie van Comes a Time.

Info Card op neilyoungarchives.com

Info Card op neilyoungarchives.com

Human Highway (CSN&Y versie) 9,3
Human Highway (Comes A Time versie) 9,8

New Mama: 8,5
Human Highway (CSNY): 8,2
Human Highway (Comes a Time): 9

Keurig oplopend

New Mama: 7
Human Highway (CSNY): 7,5
Human Highway (Comes a Time): 8,0

New Mama: 9
Human Highway (CSNY): 7
Human Highway (Comes a Time): 9

Human Highway (CSN&Y versie) 9,5
Human Highway (Comes A Time versie) 9

Human Highway (CSN&Y versie) 8
Human Highway (Comes A Time versie) 9

Om een of andere reden doet het nummer me toch meer in de 'aangeklede' versie van Comes a Time, al kan dat ook gewenning zijn.

Sandokan-veld schreef:

Om een of andere reden doet het nummer me toch meer in de 'aangeklede' versie van Comes a Time, al kan dat ook gewenning zijn.

Ik snap wat je bedoelt, had ik in eerste instantie ook, maar nu vind ik juist de Comes a Time versie wat te jolig. Het was overigens een duivels dilemma tussen de 73 en 76 versie:

Uiteindelijk is het de 73 versie geworden omdat ik het gitaarspel van Stills net iets teveel aandacht vind trekken op de 76 versie.

New Mama: 8,5
Human Highway (CSNY): 8
Human Highway (Comes a Time): 9.5

Human Highway (CSNY): 7.75
Human Highway (Comes a Time): 9.25

Hij heeft te weinig slechte nummers gemaakt

henk01 schreef:
Hij heeft te weinig slechte nummers gemaakt

De laatste paar albums alweer vergeten?

New Mama: 8
Human Highway (CSNY): 7
Human Highway (Comes a Time): 7,3

Gast
geplaatst: vandaag om 18:44 uur

geplaatst: vandaag om 18:44 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.