MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Neil Young Meter

zoeken in:

Prima song. Goed dat de ep nu eindelijk uitkomt. Heavy Love is ook de moeite waard.

Cocaine Eyes: 8

Veel minder leuk dan American Dream. Toch een 6,5 voor de moeite.

Stevige, venijnige rocker van ome Neil.

7,5

Lekker hoor; Cocaine Eyes: 8

Inhaalslag:

Nowadays Clancy Can’t Even Sing: 8,4
Only Love Can Break Your Heart: 8,9
Thrasher: 9,1
Hippie Dream: 7,2
American Dream: 6,1
Cocaine Eyes: 7,8

Poek schreef:
Veel minder leuk dan American Dream. Toch een 6,5 voor de moeite.

Als je van foute jaren 80 muziek houdt wel ja. Mompelt iets over schommelstoelmuziek en de waardering daarvan...

Lekker vuig hoor!

8.3

harm1985 schreef:
(quote)

Als je van foute jaren 80 muziek houdt wel ja. Mompelt iets over schommelstoelmuziek en de waardering daarvan...

Hou ik niet van. Wel van goeie jarentachtigmuziek.

Cocaine Eyes: Het betere scheurwerk, en Neil klinkt oprecht ook al is ie hier misschien niet op zijn hoogtepunt als liedjesschrijver. 7,7

De wat lage beoordeling bij de EP was wellicht een voorteken... helpt denk ik ook niet de de EP al jaren out of print is (hij is tenslotte alleen in Japan en Australië uitgekomen) én hij staat niet op Spotify. Onbekend maakt onbemind? Het is ofwel een 6 of een 8 voor Cocaine Eyes na 16 stemmen, lijkt het. Ik geef het nog een paar uurtjes en dan kom ik met mijn stem en de top 25.

Ikzelf waardeer Cocaine Eyes met een 9. Ik heb zelf ooit een CD gebrand met de nummers van Times Square, en moet zeggen dat ik het niet erg had gevonden als hij het album zo had uitgebracht. Wie weet wat we dan in plaats van Freedom hadden gekregen? Enfin, na 17 stemmen staat Cocaine Eyes op een 7,46. De top 25 ziet er als volgt uit:

1 - Heart of Gold - 9.02
2 - Southern Man - 9.01
3 - Only Love Can Break Your Heart - 8.89
4 - Helpless - 8.83
5 - Thrasher - 8.55
6 - Hey Hey, My My (into the Black) - 8.45
7 - Revolution Blues - 8.38
8 - Rockin' in the Free World - 8.34
9 - Four Strong Winds - 8.13
10 - Long May You Run - 8.12
11 - Don't be Denied - 8.12
12 - Grey Riders - 8.01
13 - Nowadays Clancy Can't Even Sing - 7.95
14 - Like a Hurricane (Unplugged) - 7.71
15 - Berlin - 7.63
16 - No Hidden Path - 7.53
17 - Cocaine Eyes - 7.46
18 - Standing in the Light of Love - 7.16
19 - Hippie Dream - 7.00
20 - This Note's for You - 6.87
21 - Sleeps with Angels - 6.64
22 - Transformer Man - 6.53
23 - I Got a Problem - 6.50
24 - Get Gone - 6.49
25 - American Dream - 5.91

De meeste stemmen zijn er voor Southern Man (29), de minste voor Cocaine Eyes (17).

Het laagste cijfer is uitgedeeld aan Transformer Man, een 3, dit nummer kent ook het grootste verschil tussen het laagste cijfer en het hoogste: 6 punten.

De meeste 10-en zijn uitgedeeld aan Southern Man, 5 stuks. Helpless volgt met 4 stuks. Heart of Gold heeft er 3.

Mochten mensen nog willen stemmen op één van de nummers in de top 25 dan kan dat uiteraard nog. Ik pak de draad wat betreft dit topic weer op op 4 januari.

Zeker wil ik inhaken (al lange tijd staat zijn oeuvre hooggenoteerd op mijn ToListen-lijst, evenals Pearl Jam). Die laatste hebben we afgelopen weekend afgerond, dus nu op voor deze.

En aangezien zijn, voor mij, beste nummer al voorbij gekomen is, begin ik daar maar mee.

Rockin' in the Free World 10+++

Geweldige productie en een fijne versie met Pearl Jam ooit.

harm1985 schreef:
Ikzelf waardeer Cocaine Eyes met een 9. Ik heb zelf ooit een CD gebrand met de nummers van Times Square, en moet zeggen dat ik het niet erg had gevonden als hij het album zo had uitgebracht. Wie weet wat we dan in plaats van Freedom hadden gekregen? Enfin, na 17 stemmen staat Cocaine Eyes op een 7,46. De top 25 ziet er als volgt uit:

1 - Heart of Gold - 9.02
2 - Southern Man - 9.01
3 - Only Love Can Break Your Heart - 8.89
4 - Helpless - 8.83
5 - Thrasher - 8.55
6 - Hey Hey, My My (into the Black) - 8.45
7 - Revolution Blues - 8.38
8 - Rockin' in the Free World - 8.34
9 - Four Strong Winds - 8.13
10 - Long May You Run - 8.12
11 - Don't be Denied - 8.12
12 - Grey Riders - 8.01
13 - Nowadays Clancy Can't Even Sing - 7.95
14 - Like a Hurricane (Unplugged) - 7.71
15 - Berlin - 7.63
16 - No Hidden Path - 7.53
17 - Cocaine Eyes - 7.46
18 - Standing in the Light of Love - 7.16
19 - Hippie Dream - 7.00
20 - This Note's for You - 6.87
21 - Sleeps with Angels - 6.64
22 - Transformer Man - 6.53
23 - I Got a Problem - 6.50
24 - Get Gone - 6.49
25 - American Dream - 5.91

Alvast een mooie Top 10.... super!

Wat mij betreft..gelukkig geen een of andere vervanging
voor het album Freedom
Een van zijn beste

Cocaine Eyes 7,8

Berlin 7,8
Hey Hey, My My (Into the Black) 9,3
Sleeps With Angels 8,1
Standing in the Light of Love 6,6
Get Gone 5,7

Heart of Gold 9,0
Don’t Be Denied 7,2
Southern Man 8,0
Transformer Man 8,3 (ben niet voor niets een 80's kiddo en liefhebber van de vocoder, album gaat op de ToListen-lijst)
Like a Hurricane (unplugged) 5,0 (doet me weinig)

Heel erg interessant al die extra informatie bij de nummers, Harm. Alle lof!

This Note's for You 9,2 (geweldige ontdekking, Harm )
I Got a Problem 7,1
Rockin' in the Free World (...hierboven al een 10 gegeven)
No Hidden Path 7,8
Grey Riders 7,3

Helpless 9,3 (prachtig)
Four Strong Winds 5,7 (mwoah, niet al te best, blijft teveel op de vlakte)
Revolution Blues 6,5 (wat een hoge cijfers voor deze)
Long May You Run 9,5 (wat een tegenvallende cijfers voor deze)
Nowadays Clancy Can’t Even Sing 6,0 (beetje truttig nummer, sorry)

Poeha, tof dat je de moeite hebt genomen om het hele topic door te nemen en te stemmen!

Net als eerder met de geweldige Pearl Jam meter, stond het oeuvre van Neil Young ook al langere tijd bovenin mijn lijst van artiesten die ik nog eens onderhanden wilde nemen. Maar je kent zijn oeuvre
Dit is een geweldige manier om daar nu aan toe te komen. Alles geleidelijk (als je tenminste meteen inspringt en dus goed te behapstukken.

Only Love Can Break Your Heart 9,0
Thrasher 9,2
Hippie Dream 6,9 (beetje Duran Duran-achtige produktie)
American Dream 7,2 (prima produktie juist, maar hey 80's kiddo, je weet. Beetje Billy Joel in die tijd)
Cocaine Eyes 8,7 (ja, weer zo'n vette stamperd, had deze maar op Freedom gestaan)

Poeha schreef:

wat een hoge cijfers voor deze

Wat een hoge cijfers voor Rockin' in the Free World, dat snap ik dus niet hé, klinkt stoffiger dan al z'n 70s output bij elkaar. Dat vind ik pas een truttig nummer, maar blijkbaar sta ik daar helemaal alleen in. Zo hey, dat moest er ff uit zeg.

Maar verder alle liefde, Poeha Kusje x

No probs, Johnny

Meestal komen mijn waarderingen niet overeen met die van velen. Zie bij het door jouw geliefde Revolution Blues en daar tegenover Long May You Run.
Ik ben ook vaak hartstochtelijk als het om persoonlijke favorieten gaat. Moeten anderen maar voor lief nemen

Om één of andere duistere reden waren alle stemmen vanaf Only Love Can Break Your Heart verdwenen in mijn excel file, dus moest het topic vanaf een paar weken terug even doorakkeren. Gelukkig zijn de begeleidende teksten wel bewaard gebleven. De laatste stemmen zijn inmiddels verwerkt, dus kunnen we, een dag later dan gepland (lag gisteren met migraine op bed) weer verder!

De EP Eldorado, met daarop Cocaine Eyes, werd opgenomen eind 1988. Een korte tour door de VS, Australië en Japan met Cromwell en Rosas, aangevuld met Frank Sampedro en Ben Keith tot The Restless dan wel The Lost Dogs, volgde. Daar kwam hij er al gauw achter dat het zingen van Don’t Cry en Heavy love niet al te best voor de stem is. Logisch dus dat de volgende tour, waarbij ook de pas geopende Stopera en Ahoy werden aangedaan, akoestisch was. Vaste prik tijdens korte tour was het nummer Ohio, voor de gelegenheid opgedragen aan de Chinese student die met een bloem voor een tank stond op Tiananmen Square.

De ware inspiratie voor Ohio is echter wat bloederiger. Op 4 mei 1970 greep the National Guard, onder bevel van Richard Nixon, hard in op Kent State University bij protesten tegen de oorlog in Vietnam. Vier studenten vonden de dood. Het betrof Allison Krause (19), Jeffrey Miller (20), Sandra Scheuer (20) en William Schroeder (19). Negen andere studenten raakten gewond, een van hen raakte verlamd.

Niet land daarna overhandigde David Crosby een tijdschrift met de inmiddels beroemde foto van een student die rouwde bij het lichaam van haar overleden studiegenoot aan Neil Young. Die pakte een gitaar en schreef ter plekke Ohio. Crosby belde Nash: boek een studio, nu! Binnen 24 uur stond het nummer op plaat. In de Liner Notes van Decade schreef Young over het nummer: David Crosby cried after this take. Het nummer bestormde de hitlijsten en passeerde onderwijl Teach Your Children, dat op weg naar nummer 1 leek. Nash had er vrede mee.

Volgens Young is dit het beste nummer dat hij met CSNY heeft opgenomen; het enige nummer waarop ze echt een band vormden. Toch was niet iedereen even enthousiast; Devo lid Gerald Casale, die twee van de doodgeschoten studenten goed kende vond het maar niks dat een stelletje hippies probeerden te kapitaliseren op zoiets verschrikkelijks. Volgens Chrissie Hynde (van the Pretenders), toen ook student van Kent State, was één van de doodgeschoten studenten juist groot fan van Young. Mijn favoriete versie van dit nummer is overigens niet de single versie, maar de live versie op Journey Through The Past, met name vanwege de coda (David Crosby die ‘why did they die’ schreeuwt over Nash en Young’s ‘Four Dead in Ohio’) en het gitaarspel van Stephen Stills, die het nummer toch wel maakt hier.

Info Card op neilyoungarchives.com

In de bonus: de live versie van de Journey Through The Past Soundtrack:

Gast
geplaatst: vandaag om 06:49 uur

geplaatst: vandaag om 06:49 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.