menu

Muziek / Muziekgames / Neil Young Meter

zoeken in:
avatar van Simon77
Old Man: 8,8

avatar van Rogyros
Old Man: 9






avatar van AOVV
Mooi nummer natuurlijk, en een klassiekertje. Toch staan er betere nummers op Harvest, wat mij betreft. De versie van Massey Hall is ook erg mooi.

8,8



avatar van jordidj1
Ohio: 9
Old Man: 9,75

avatar van harm1985
Wat een eensgezindheid! Dit verklaart misschien waarom Old Man het hoogst genoteerde nummer van Neil Young was in de top 2000.


avatar van dominicano fonso
Old Man: 9,5

avatar van Sandokan-veld
Old Man: 9


avatar van harm1985
We hebben een nieuwe nummer 1! Ikzelf heb het nummer als één van mijn twee favorieten van Harvest aangeduid (samen met Words), maar ik had niet verwacht dat Old Man het nummer Heart of Gold van de troon zou stoten. Ikzelf heb een 9,5 over voor het nummer, waarbij mijn voorkeur uitgaat naar de live versie van Massey Hall, daar zit net wat meer vuur in. Na 23 stemmen staat Old Man op een 9,13. Opmerkelijk genoeg is er geen enkele 10 uitgedeeld.

De top 5 is nu als volgt:
1. Old Man - 9.13
2. Heart of Gold - 9.02
3. Southern Man - 8.98
4. Only Love Can Break Your Heart - 8.80
5. Ohio - 8.88

avatar van laxus11
9.5 Old man

avatar van harm1985
Het leven op de boerderij is eenzaam, zo bezong hij in Old Man: ‘live alone in paradise, that makes me think of two’. Rond die tijd zag hij de film Diary of a Mad Housewife, met Carrie Snodgress. Het inspireerde hem om het nummer A Man Needs a Maid te schrijven, in eerste instantie als een suite met Heart of Gold, zoals onder andere te horen op Live at Massey Hall.

De vroege versie van dit nummer kenmerkt zich door twee belangrijke verschillen; ten eerste zingt hij ‘afraid, a man feels afraid’ bij het eerste refrein, ten tweede mist het nummer nog het eerste couplet. Niet significant, zou je denken, maar Neil merkte dat het nummer soms wat lacherig werd ontvangen, uit onbegrip. Sommigen beschuldigden hem zelfs van misogynie. Dat noopte hem tot het schrijven van de volgende regels:

My life is changing in so many ways
I don't know who to trust anymore
There's a shadow running through my days
Like a beggar going from door to door


Vanaf 26 januari 1971 gingen A Man Needs a Maid en Heart of Gold gescheiden door het leven. Een opname van een paar dagen later, op 30 januari, belandde in Archives Vol. 1. De rest van het concert zal binnenkort verschijnen als onderdeel van The Bootleg Series.





Info Card op neilyoungarchives.com

In de bonus vandaag de live versie van Massey Hall, met de Heart of Gold Suite:





avatar van Brunniepoo
Old Man: 9
A Man Needs a Maid: 8,5


avatar van jordidj1
9

Vormt een prachtig tweeluik met HOG.

avatar van Renoir
Altijd het zwakste nummer van Harvest gevonden, mede door die vreselijke strijkers.

6,0

avatar van harm1985
Renoir schreef:
Altijd het zwakste nummer van Harvest gevonden, mede door die vreselijke strijkers.

6,0

En de live versie?

Snap je punt hoor, het is ietwat té bombastisch, Neil vond het zelf ook wat overdone geloof ik, maar binnen de context van Harvest vond hij het kloppen.

There's a World vind ik persoonlijk het minste nummer van Harvest.

avatar van Simon77
A Man Needs a Maid: 7,3


avatar van Renoir
harm1985 schreef:
(quote)

En de live versie?


Die hoor ik veel liever. Maar de combinatie met Heart of Gold vind ik erg geforceerd. Volkomen terecht dat Neil dat plan niet heeft doorgezet op Harvest.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:49 uur

geplaatst: vandaag om 21:49 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.