Muziek / Muziekgames / Neil Young Meter
zoeken in:
0
geplaatst: 8 januari 2021, 16:14 uur
Old Man 8,5
A Man Needs A Maid 8
(A Man Needs A Maid / Heart Of Gold Suite (Massey Hall): 10)
A Man Needs A Maid 8
(A Man Needs A Maid / Heart Of Gold Suite (Massey Hall): 10)
1
geplaatst: 8 januari 2021, 17:26 uur
Toch wel een 9 voor de albumversie en die Massey Hall versie
zou ook een tien krijgen van mij.
0
geplaatst: 8 januari 2021, 18:38 uur
Ik vind het wel vet met de strijkers. Liveversie is ook heel geslaagd.
9.3
9.3
0
geplaatst: 9 januari 2021, 20:00 uur
A Man Needs a Maid: Fascinerend liedje, toch bij vlagen wat te dik aangezet om een grote favoriet te worden. Die strijkers maken het er inderdaad niet beter op. 7,8
0
geplaatst: 10 januari 2021, 19:58 uur
Ohio: 8,0
Old Man: 9,3
A Man Needs a Maid: 8,2 (de strijkers maken het er zeker beter op)
Old Man: 9,3
A Man Needs a Maid: 8,2 (de strijkers maken het er zeker beter op)
2
geplaatst: 11 januari 2021, 09:47 uur
De breekbaarheid van de vroege live uitvoeringen (zoals op Massey Hall) is inderdaad verloren gegaan op Harvest, maar dat kun je van wel meer nummers zeggen op Harvest. Het toevoegen van het eerste couplet is een goede keus geweest, maar het schrappen van A Man Feels Afraid doet afbreuk aan de opbouw van dit anderszins geweldige nummer. Ik ben dan ook erg benieuwd naar de versie van 30 januari 1971 die in the Bootleg Series. Hoe dan ook, de albm versie krijgt van mij een 9. Daarmee staat het nummer na 26 stemmen op een 8,20.
In maart 1971 trok Carrie Snodgress bij Young in. Er was alleen één ‘probleem’; Carrie had ook nog haar eigen familie. ‘Niets dat niet opgelost kan worden’ zei Neil. En zo trok een groot deel van haar familie bij hun in; haar ouders, twee broers, een paar vriendinnen uit Chicago, een Vietnam veteraan waar Carrie de zorg voor droeg en ene Tim Mulligan, de engineer waar Neil Young nog steeds veel mee samen werkt.
Het verhaal achter Harvest, wat Neil Young zelf zijn beste nummer vindt, toont de duistere kant van de familie Snodgress, met name moeder Carolyn. Toen Neil aan Carrie vroeg om wat details over haar familie te delen, terwijl ze LCD namen, vertelde ze over haar moeders vele nep-zelfmoordpogingen. Carolyn was namelijk alcoholist, die op deze wijze de liefde van haar kinderen wilde testen. Aldus Carrie: ‘Dan zette ze het gas aan en ging ze met haar hoofd in de oven liggen; jongens ik ga me van kant maken hoor, dus als jullie me morgen nog willen zien, dan zou ik maar gauw komen’. Omdat ze dit geintje ondertussen wel kenden negeerden ze haar, wat niet in goede aarde viel: ‘GVD, komt er dan niemand? Ik lig hier al 15 minuten, ik had wel DOOD kunnen zijn!’. KOM NU NAAR BENEDEN.
Neil vatte het cryptisch samen in het zinnetje: Did she wake you up to tell you that it was only a change of plan? Harvest wist Carolyn tot tranen te roeren toen Neil het haar liet horen. Ook voor mij een kippenvelmomentje als ik het hoor.
Info Card op neilyoungarchives.com
In maart 1971 trok Carrie Snodgress bij Young in. Er was alleen één ‘probleem’; Carrie had ook nog haar eigen familie. ‘Niets dat niet opgelost kan worden’ zei Neil. En zo trok een groot deel van haar familie bij hun in; haar ouders, twee broers, een paar vriendinnen uit Chicago, een Vietnam veteraan waar Carrie de zorg voor droeg en ene Tim Mulligan, de engineer waar Neil Young nog steeds veel mee samen werkt.
Het verhaal achter Harvest, wat Neil Young zelf zijn beste nummer vindt, toont de duistere kant van de familie Snodgress, met name moeder Carolyn. Toen Neil aan Carrie vroeg om wat details over haar familie te delen, terwijl ze LCD namen, vertelde ze over haar moeders vele nep-zelfmoordpogingen. Carolyn was namelijk alcoholist, die op deze wijze de liefde van haar kinderen wilde testen. Aldus Carrie: ‘Dan zette ze het gas aan en ging ze met haar hoofd in de oven liggen; jongens ik ga me van kant maken hoor, dus als jullie me morgen nog willen zien, dan zou ik maar gauw komen’. Omdat ze dit geintje ondertussen wel kenden negeerden ze haar, wat niet in goede aarde viel: ‘GVD, komt er dan niemand? Ik lig hier al 15 minuten, ik had wel DOOD kunnen zijn!’. KOM NU NAAR BENEDEN.
Neil vatte het cryptisch samen in het zinnetje: Did she wake you up to tell you that it was only a change of plan? Harvest wist Carolyn tot tranen te roeren toen Neil het haar liet horen. Ook voor mij een kippenvelmomentje als ik het hoor.
Info Card op neilyoungarchives.com
0
geplaatst: 11 januari 2021, 12:58 uur
Ik begin ineens te begrijpen waarom Harvest zo ongeveer het hoogste gemiddelde heeft, dat terwijl veel ciritici destijds nogal negatief waren, zeker als het het afzet tegen Live at Massey Hall. Maar ja, 'professionele' recensenten zitten er wel vaker naast.
0
geplaatst: 11 januari 2021, 13:15 uur
Mooi verhaal alweer, Harm. Ook voor mij één van de mooiste liedjes van de plaat.
9,5
9,5
1
geplaatst: 11 januari 2021, 13:51 uur
Harvest: grappig genoeg het nummer waardoor het Neil Young-'kwartje' bij mijn viel, enige jaren geleden. Neils gave om met een paar zinnen een hele belevingswereld te scheppen is zelden zo goed benut. De dromerige, bedeesde muzikale omlijsting maakt de emotionele impact alleen maar groter.
10
10
* denotes required fields.