Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar - Kersteditie
zoeken in:
0
geplaatst: 28 november 2020, 14:57 uur
herman schreef:
Ben trouwens bang dat er nog wel een paar nominaties tussen staan die strikt genomen geen kerstnummers zijn, al passen ze er gevoelsmatig prima bij.
Aan welke nummers denk je dan, want er staan voor mij ook wel een paar onbekende liedjes tussen dus die kan ik (nog) niet beoordelen.Ben trouwens bang dat er nog wel een paar nominaties tussen staan die strikt genomen geen kerstnummers zijn, al passen ze er gevoelsmatig prima bij.
0
geplaatst: 28 november 2020, 15:08 uur
When The Thames Froze en The Power of Love gaan niet echt over kerst voor zover ik weet, al wordt het in die eerste wel genoemd en zou ik ze zelf - net als Tom Waits, al ken ik die dan niet echt goed - lekker mee laten doen.
0
geplaatst: 28 november 2020, 15:13 uur
The Power of Love gaat er inderdaad niet over, maar is door de jaren heen wel uitgegroeid tot kerstnummer. Staat ook op menig kerstcompilatiealbum. When The Thames Froze is bij mijn weten wel bedoeld als (alternatief) kerstnummer. Dit i.t.t. bijv. Waits.
0
geplaatst: 28 november 2020, 15:23 uur
Edgar18 schreef:
(quote)
Aan welke nummers denk je dan, want er staan voor mij ook wel een paar onbekende liedjes tussen dus die kan ik (nog) niet beoordelen. Ik vind Joni Mitchell nu niet bepaald kerstbellen en glitter oproepen. Geweldig nummer, daar niet van, maar omdat het woord Christmas er in voorkomt hoeft het niet een typisch kerstnummer te zijn toch?!
Jij bent het in elk geval al met me eens

1
geplaatst: 28 november 2020, 15:33 uur
Edgar18 schreef:
The Power of Love gaat er inderdaad niet over, maar is door de jaren heen wel uitgegroeid tot kerstnummer.
The Power of Love gaat er inderdaad niet over, maar is door de jaren heen wel uitgegroeid tot kerstnummer.
Met hetzelfde criterium kan je toch zeker River ook wel door de vingers zien? En die van Tom Waits is gewoon een anti-kerstnummer kerstnummer, net als bijvoorbeeld die van The Pogues. Gewoon beiden dus gezellig laten meedoen zou ik zeggen, het is toch zeker de tijd van het jaar niet voor uitsluiting ?

54. Saint Etienne - I Was Born on Christmas Day spotify:track:1uGiUPJzafw0fnbMtkGcsB
2
geplaatst: 28 november 2020, 16:01 uur
ArthurDZ schreef:
Met hetzelfde criterium kan je toch zeker River ook wel door de vingers zien?
Met hetzelfde criterium kan je toch zeker River ook wel door de vingers zien?
Johnny Marr schreef:
En die intro van River; meer Kerst wordt het toch niet?
Edgar18 schreef:
Geen idee herman, ik gebruik altijd de desktopversie (app) om de uri op te halen. Mobiel of webbased is het lastiger.
Het gebruik maken van het pianodeuntje van Jingle Bells is leuk gedaan, maar voor mij niet genoeg om er een kerstig gevoel bij te krijgen. Wel een mooi liedje verder hoor. Volgens mij heb ik ook eens een interview gelezen waarin Mitchell aangaf het niet als kerstnummer bedoeld te hebben. Dat laatste geldt trouwens ook voor Dean Martin, maar kerstiger dan dat wordt het toch niet.
Geen idee herman, ik gebruik altijd de desktopversie (app) om de uri op te halen. Mobiel of webbased is het lastiger.
Het gebruik maken van het pianodeuntje van Jingle Bells is leuk gedaan, maar voor mij niet genoeg om er een kerstig gevoel bij te krijgen. Wel een mooi liedje verder hoor. Volgens mij heb ik ook eens een interview gelezen waarin Mitchell aangaf het niet als kerstnummer bedoeld te hebben. Dat laatste geldt trouwens ook voor Dean Martin, maar kerstiger dan dat wordt het toch niet.
Ik ben uitgegaan van de informatie op wikipedia en andere sites. Voor Marika Hackman - die het nummer vorig jaar in haar show net voor Kerstmis coverde - was het ook een ultieme kerstsong. Ik denk dat iedereen hier per nummer zelf het beste kan bepalen hoeveel kerstgevoel je er bij krijgt
"River" is a Christmas folk song by Joni Mitchell, from her 1971 album Blue. Although never released as a single, it holds second place among Mitchell's songs most recorded by other artists.
2
geplaatst: 28 november 2020, 16:12 uur
The song is set during the holiday season, with the singer feeling sad that she won't be sharing the Christmas period with her former partner.
The piano accompaniment borrows heavily from 'Jingle Bells', adding another festive touch.
While 'River' has become a modern Christmas standard, it isn't actually about Christmas itself.
The piano accompaniment borrows heavily from 'Jingle Bells', adding another festive touch.
While 'River' has become a modern Christmas standard, it isn't actually about Christmas itself.
+
The song is actually about a failed relationship; only the phase “Last Christmas,” when the relationship came to head, refers to the festive season
Wisten jullie dat het befaamde Last Christmas eigenlijk ook niet over Kerstmis an sich gaat? Wel over de periode aan het einde van het jaar waarin George Michael zowel de liefde lijkt te vinden als weer snel gedumpt wordt
Hij voelt zich keihard bedrogen door zijn scharrel, en elke nieuwe kerst wordt hij als vrijgezelle man weer op harde wijze herinnert aan die achtbaan van emoties.TLDR: Last Christmas en River gaan precies over hetzelfde thema

1
geplaatst: 28 november 2020, 16:26 uur
Maar de videoclip is hartstikke Kerstig dus gewoon mee laten doen, dat Last Christmas 

1
geplaatst: 28 november 2020, 16:31 uur
Een kerstnummer hoeft toch niet per se kerstmis of de kerstman expliciet te benoemen in elke strofe? Zowel When the Thames Froze als River vind ik echt ultieme kerstnummers (en veel beter dan vrijwel elk nummer uit de eerste categorie). Christmas Card from a Hooker in Minneapolis heb ik dat minder mee, maar zou van mij wel mogen doen.
1
geplaatst: 28 november 2020, 16:31 uur
Als Joni River 20 jaar later had uitgebracht had ze er vast ook een Kerstige clip bij gemaakt. 1971 was alleen nog niet de tijd van de videoclips
Kritisch naar de voorwaarden kijken waaronder nummers aan deze editie mee mogen doen levert iig oneindige discussies op. Je gaat er in sommige gevallen nooit uitkomen, omdat het simpelweg niet objectief vast te stellen of een nummer kerstsong genoeg is.
Kritisch naar de voorwaarden kijken waaronder nummers aan deze editie mee mogen doen levert iig oneindige discussies op. Je gaat er in sommige gevallen nooit uitkomen, omdat het simpelweg niet objectief vast te stellen of een nummer kerstsong genoeg is.
1
geplaatst: 28 november 2020, 16:34 uur
54. John Williams - Home Alone Main Title spotify:track:1FlxqJmoZWS2q1uRlyZVur
1
geplaatst: 28 november 2020, 16:55 uur
Wat een discussie weer, het is toch allang duidelijk dat Band Aid met overmacht gaat winnen?
0
geplaatst: 28 november 2020, 16:57 uur
Mocht er een tweede nominatieronde komen, ben ik vast niet meer online. Mensen die geen idee meer hebben wat te nomineren, twee vrijblijvende tips:
• Danny Elfman - What's This? (Nightmare Before Chtistmas)
• Dean Martin - Walking in a Winter Wonderland

• Danny Elfman - What's This? (Nightmare Before Chtistmas)
• Dean Martin - Walking in a Winter Wonderland

0
geplaatst: 28 november 2020, 17:37 uur
Onweerwolf schreef:
Ik had deze willen nomineren maar hij staat niet op Spotify.
Maar wel op YouTube, en dat is ook prima. Dus wil je deze aandragen als nominatie?Ik had deze willen nomineren maar hij staat niet op Spotify.
0
geplaatst: 28 november 2020, 17:48 uur
Gretz schreef:
Kritisch naar de voorwaarden kijken waaronder nummers aan deze editie mee mogen doen levert iig oneindige discussies op.
Dit schreef ik in de openingspost: Kritisch naar de voorwaarden kijken waaronder nummers aan deze editie mee mogen doen levert iig oneindige discussies op.
Edgar18 schreef:
Het genomineerde nummer moet ontegenzeggelijk een kerstnummer zijn. Denk aan belletjes, sneeuw, de kerstboom, maretakken enz. Mocht je twijfelen check dan even de genre tag op RYM. Daarnaast is aanwezigheid op (verschillende) kerstcompilatiealbums ook een goede indicator.
In een wereld met duizenden kerstliedjes is het verdraaide simpel een nominatie te vinden waar geen enkele twijfel over bestaat.Het genomineerde nummer moet ontegenzeggelijk een kerstnummer zijn. Denk aan belletjes, sneeuw, de kerstboom, maretakken enz. Mocht je twijfelen check dan even de genre tag op RYM. Daarnaast is aanwezigheid op (verschillende) kerstcompilatiealbums ook een goede indicator.
1
Onweerwolf
geplaatst: 28 november 2020, 17:48 uur
Edgar18 schreef:
(quote)
Maar wel op YouTube, en dat is ook prima. Dus wil je deze aandragen als nominatie? Ja, als dat niet te lastig is.
Blijft namelijk een geweldig nummer van de leukste kerstverzamelaar ooit: Zo, Dit Is Kerstmis (1998)
(Tsjonge, lees net dat de laatste reactie op die plaat nog van R&P is.)
0
geplaatst: 28 november 2020, 17:49 uur
Onweerwolf schreef:
Blijft namelijk een geweldig nummer van de leukste kerstverzamelaar ooit: Zo, Dit Is Kerstmis (1998)
Staat genoteerd! Dat is inderdaad een heel fijn kerstalbum. Ik vind zelf Klein Hoekje en Hij Was Maar een Neger de sterkste nummers. Die laatste liefst nog in de originele uitvoering. Hang Myself from the Tree staat er ook op toch? Fijne kerstsong van The Vandals.Blijft namelijk een geweldig nummer van de leukste kerstverzamelaar ooit: Zo, Dit Is Kerstmis (1998)
0
Onweerwolf
geplaatst: 28 november 2020, 17:51 uur
Edgar18 schreef:
(quote)
Staat genoteerd! Dat is inderdaad een heel fijn kerstalbum. Ik vind zelf Klein Hoekje en Hij Was Maar een Neger de sterkste nummers. Die laatste liefst nog in de originele uitvoering. Hang Myself from the Tree staat er ook op toch? Fijne kerstsong van The Vandals. In principe zijn ze allemaal leuk wat mij betreft. Zelfs dat knisperende haardvuur op het einde met purrende poezel is goed aan te horen.

2
geplaatst: 28 november 2020, 18:04 uur
@ Edgar18: kun je me uitleggen waarom jij River geen kerstnummer vindt en Last Christmas ontegenzeggelijk wel? Is het de titel? 

1
geplaatst: 28 november 2020, 18:05 uur
Vind je het erg als ik me die moeite bespaar? Doe je oren open en je hebt je antwoord.
2
geplaatst: 28 november 2020, 18:07 uur
Edgar18 schreef:
Vind je het erg als ik me die moeite bespaar? Doe je oren open en je hebt je antwoord.
Ik leg hier in mijn eerdere post net uit dat beide nummers een songtekst hebben die over hetzelfde thema gaat. Dus dat ze heel goed vergelijkbaar zijn.
Ik neem aan dat het jingle-bells-achtige intro van River + lyrics dan ook voldoet dan om deel te nemen. Boven is deze song van Joni Mitchell door de jaren heen uitgegroeid tot kerstnummer.
Song van het Jaar - Kersteditie
0
geplaatst: 28 november 2020, 18:12 uur
Duizenden en duizenden overduidelijke kerstliedjes. Waarom is het dan nodig de grens op te zoeken? Ik denk er nog even over na wat ik met de twijfelgevallen doe.
En dat was het voor mij, want ik heb geen zin in een welles nietes discussie.
En dat was het voor mij, want ik heb geen zin in een welles nietes discussie.
1
geplaatst: 28 november 2020, 18:15 uur
Ik vind het allerminst een twijfelgeval, en andere users met mij.
Edgar18: waar staat het interview met Joni waarin ze zegt dat zij haar River niet als kerstnummer zou zien?
How Joni Mitchell’s sad song “River” became a Christmas classic – The Denver Post - denverpost.com
+
Titmeister schreef:
Een kerstnummer hoeft toch niet per se kerstmis of de kerstman expliciet te benoemen in elke strofe? Zowel When the Thames Froze als River vind ik echt ultieme kerstnummers.
Een kerstnummer hoeft toch niet per se kerstmis of de kerstman expliciet te benoemen in elke strofe? Zowel When the Thames Froze als River vind ik echt ultieme kerstnummers.
Johnny Marr schreef:
Edgar18: waar staat het interview met Joni waarin ze zegt dat zij haar River niet als kerstnummer zou zien?
How Joni Mitchell’s sad song “River” became a Christmas classic – The Denver Post - denverpost.com
+
Songfacts schreef:
The song, set in the holiday season, finds Mitchell feeling sad that she won't be sharing the Christmas period with Nash. The piano accompaniment to the vocal, which borrows heavily from "Jingle Bells," adds to its festive feel. Though "River" has become a modern holiday standard, it is actually a Christmas song that isn't about Christmas (as is "Jingle Bells").
Because of the song's link with Christmas, it has been covered by numerous artists on holiday albums.
The song, set in the holiday season, finds Mitchell feeling sad that she won't be sharing the Christmas period with Nash. The piano accompaniment to the vocal, which borrows heavily from "Jingle Bells," adds to its festive feel. Though "River" has become a modern holiday standard, it is actually a Christmas song that isn't about Christmas (as is "Jingle Bells").
Because of the song's link with Christmas, it has been covered by numerous artists on holiday albums.
1
geplaatst: 28 november 2020, 18:20 uur
Onweerwolf schreef:
(quote)
Hehe, River staat op die plaat ook als coverversie

Dank voor de tip, ik ga dit album eens opzoeken rond Kerst.
0
geplaatst: 28 november 2020, 18:27 uur
56. Cee Lo Green feat. Christina Aguilera - Baby, It's Cold Outside
spotify:track:00cqd6ZsSkLZqGMlQCR0Zo
spotify:track:00cqd6ZsSkLZqGMlQCR0Zo
3
geplaatst: 28 november 2020, 18:40 uur
Edgar18 schreef:
Duizenden en duizenden overduidelijke kerstliedjes. Waarom is het dan nodig de grens op te zoeken?
Duizenden en duizenden overduidelijke kerstliedjes. Waarom is het dan nodig de grens op te zoeken?
Ik heb dat ook.
Ik zie het al voor me: River vs. All I Want for Christmas Is You.
Stem ik dan op wat gewoon op 1 van de allerbeste albums ooit staat (Joni)? Of ga ik lekker Christmassy doen? (best wel een beetje pulp, maar dat hoort met kerst juist: foute truien, glitters en ballen weet je wel)?
Natuurlijk moet ieder dat dan zelf weten, maar als zo'n schitterend nummer als River wint snap ik dat, want kwaliteit, maar zou ik het toch een rare winnaar vinden.
Ik zie het liefst overduidelijke kerstkrakers in de lijst. Komen we niet uit weet ik, maar ik volg Edgar's gedachtengang compleet. Laten we een nummer als River (en soortgelijke nummers) nu niet ineens als kerstklassiekers zien zeg. Beetje flauw om dat te vergelijken met Last Christmas, wat volgens mij voor de hele wereld onderhand de ultieme kerstkraker is en heel bewust indertijd in de kerstperiode is uitgebracht (wat de bedoeling van de tekst ook moge zijn).
Ik vind the Power of Love van FGTH ook altijd misplaatst op allerhande kerst-verzamelaars en een Waits of Pogues hoort daar ook niet tussen (en ja ik heb een verzamel-kerstcd met daarom Waits, totaal misplaatst vind ik). Maar hey, wie ben ik

Een gevoelskwestie.. dat blijkt
En ik zit in kamp Edgar.
0
geplaatst: 28 november 2020, 18:53 uur
Brunniepoo schreef:
Helemaal mee eens, Aero!
Helemaal mee eens, Aero!
Nou weet je: als we nu een lijst van 1000 nummers gaan maken snap ik het nog wel, maar we missen nog steeds overduidelijke kerstkrakers en die halen de toch redelijk beperkte lijst niet omdat we voor kwaliteit willen gaan of zo. Daar zijn andere spelletjes voor lijkt me.
Maar goed: ik stem ze wel weg hoor, die enorme favorieten van mij

* denotes required fields.