MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar - Kersteditie

zoeken in:
Welkom bij deze speciale kersteditie van het Song van het Jaar spel!

Een spin-off van een spin-off, op deze site kan het allemaal. Om de donkere dagen (in dit sombere coronajaar) voor kerst wat op te leuken spelen we dit jaar een kersteditie van het Song van het Jaar spel. Het spel voltrekt zich volgens hetzelfde principe als de reguliere jaaredities. We starten met vierenzestig liedjes in ronde één, en werken via een halve finale (tweeëndertig liedjes) toe naar een finale met twaalf ultieme kersthits.

De reguliere jaareditie die we aan het spelen zijn (1993) loopt ondertussen gewoon door.

Een lijst met mogelijk geïnteresseerden, als je hiertussen staat denk (hoop) ik dat je het leuk vindt om mee te spelen.

123poetertjes, 50tracks, aerobag, aERodynamIC, arcade monkeys, Arno, Arrie, ArthurDZ, AstroStart, Ataloona, Brunniepoo, catdog, Cervantes, charlotte2807, Choconas, Co Jackso, cosmic kid, Dance Lover, DjFrankie, dumb_helicopter, Dwejkk_, Edski, Emile93, esteban, Fathead, GrafGantz, Gretz, Guessmaker, Gyzzz, heicro, herman, HugovdBos, jeroentjuhh, JoaMuse, johan de witt, johannesA, Johnny Marr, jordidj1, jorro, Koenr, koosknook, laxus11, LucM, luigifort, Manfield, Marty McFly, Martial, Mausie, Mb., musicfriek, N8zuster70nelis, Pietro,Ploppesteksel, Poeha, Poek, ranboy, ranja, remcodulac, Rudi S, Rufus, SBube, sheep67, shimahero, Simon77, sj0n88, stardust_be, Sundance, Teunnis, Titmeister, Tom Traubert, vigil, wibro, Wrathchild1, yeahyeahyeah.

Deze kersteditie zal hier en daar (enigszins) afwijken van de jaarvarianten.

Allereerst de startlijst, want ook in deze kersteditie is er een beginopstelling. Er zijn voor deze kersteditie 20 nummers automatisch genomineerd. Allereerst de vijf hoogst gewaardeerde singles die op RYM het (sub)genre 'Christmas Music' hebben meegekregen. Daarnaast komen er vijf nummers uit de populairste kerstalbums van deze site. Dit zijn de vijf populairste nummers van de vijf meest bestede kerstalbums op deze site. Vervolgens heb ik de enige twee kerstnummers die ooit de eerste positie in de Nederlandse Top 40 hebben bereikt toegevoegd. Toen de twee hoogst genoteerde kerstnummers uit de Radio 2 Top 2000 van 2019. In de top twintig van meest succesvolle Amerikaanse Billboard 100 nummers staan twee kerstnummers, ook deze doen beide mee. Een aantal jaar geleden heeft het Greatest Hits topic op deze site in het teken van kerst gestaan. De twee hoogst scorende nummers van die editie doen ook hier mee. De laatste twee plekjes zijn voor de hoogst geëindigde nummers in het topic 'Pop Perfection - The Christmas Edition'.

De vijf hoogst genoteerde singles op RYM:

The Pogues - Fairytale of New York (1987)
Darlene Love - Christmas (Baby, Please Come Home) (1963)
Vince Guaraldi - Christmas Time Is Here (1965)
山下達郎 [Tatsuro Yamashita] - Christmas Eve (1983)
Sufjan Stevens - Christmas Unicorn (2012)

De vijf nummers uit de toplijst van Musicmeter:

Sufjan Stevens - Sister Winter (2006)
Bob Dylan - Must Be Santa (2009)
The Ronettes - Sleigh Ride (1963)
Mariah Carey - All I Want for Christmas Is You (1994)
Elvis Presley - Santa Claus Is Back in Town (1957)

De nummer één hits uit de Nederlandse Top 40:

Mud - Lonely This Christmas (1974)
Band Aid - Do They Know It's Christmas (1984)

De twee hoog genoteerde kerstnummers uit de NPO Radio 2 top 2000:

Wham - Last Christmas (1984)
Chris Rea - Driving Home for Christmas (1988)

Billboard 100 verkoopkanonnen:

Bing Crosby - White Christmas (1942)
Gene Autry - Rudolph the Red-Nosed Reindeer (1949)

Greatest Hits of Christmas

John & Yoko and The Plastic Ono Band feat. Harlem Community Choir - Happy Xmas (War Is Over) (1971)
Pretenders - 2000 Miles (1983)

Pop Perfection - The Christmas Edition

Jona Lewie - Stop the Cavalry (1980)
Dean Martin - Let It Snow! Let It Snow! Let It Snow! (1965)

Alfabetische lijst:

Band Aid - Do They Know It's Christmas (1984)
Bing Crosby - White Christmas (1942)
Bob Dylan - Must Be Santa (2009)
Chris Rea - Driving Home for Christmas (1988)
Darlene Love - Christmas (Baby, Please Come Home) (1963)
Dean Martin - Let It Snow! Let It Snow! Let It Snow! (1965)
Elvis Presley - Santa Claus Is Back in Town (1957)
Gene Autry - Rudolph the Red-Nosed Reindeer (1949)
John & Yoko and The Plastic Ono Band feat. Harlem Community Choir - Happy Xmas (War Is Over) (1971)
Jona Lewie - Stop the Cavalry (1980)
Mariah Carey - All I Want for Christmas Is You (1994)
Mud - Lonely This Christmas (1974)
Pretenders - 2000 Miles (1983)
Sufjan Stevens - Christmas Unicorn (2012)
Sufjan Stevens - Sister Winter (2006)
The Pogues - Fairytale of New York (1987)
The Ronettes - Sleigh Ride (1963)
Vince Guaraldi - Christmas Time Is Here (1965)
Wham - Last Christmas (1984)
山下達郎 [Tatsuro Yamashita] - Christmas Eve (1983)

Nu mogen er nog 44 nummers genomineerd worden. Elke user mag (in eerste instantie) één nummer nomineren. Het genomineerde nummer moet ontegenzeggelijk een kerstnummer zijn. Denk aan belletjes, sneeuw, de kerstboom, maretakken enz. Mocht je twijfelen check dan even de genre tag op RYM. Daarnaast is aanwezigheid op (verschillende) kerstcompilatiealbums ook een goede indicator.

Nominaties dienen voorzien te zijn van een Spotify-URI. Heb je geen Spotify - of ben je nu niet in de gelegenheid - informeer dan of iemand je kan helpen met de linkjes. Daarnaast wil ik jullie vragen om het jaartal van uitgave bij je nominatie te vermelden. Dit omdat ik het leuk vind, maar vooral omdat er van de meeste kerstliedjes meerdere versies en uitgaven bestaan.

Liedjes die al in een reguliere editie hebben meegespeeld mogen in deze kersteditie nogmaals meespelen.

Een laatste belangrijke toevoeging. In tegenstelling tot de reguliere jaaredities spelen we deze kersteditie met deadlines. Dit om ervoor te zorgen we precies voor de kerst klaar zijn.

Het nomineren begint nu en eindigt 30 november om 20:00
Ronde één start 30 november om 20:00 en loopt tot 12 december 20:00. Iedere ladder zal 36 uur blijven staan.
De halve finale start 12 december om 20:00 en loopt tot 20 december 20:00. Iedere ladder zal 48 uur blijven staan.
De finale start 20 december om 20:00 en loopt tot 23 of 24 december. Die dag zal ik dan de finale presenteren.

Zouden jullie zo vriendelijk willen zijn om na het passeren van een deadline de nieuwe ladder te plaatsen? Het zou heel fijn zijn als je ook gelijk de uitslag van de ladder ervoor berekent, maar als dit niet lukt dan volstaat het plaatsen van de nieuwe ladder.

En er mag genomineerd worden!

25. The Waitresses - Christmas Wrapping spotify:track:3nhzTOc939C4v4ecTEZTPl

Leuk Edgar, ik houd van kerstmuziek!

26. Art Garfunkel - O Come All Ye Faithful

(geen Spotify)

Heerlijk Kerstmuziek. Gelukkig is het weer zo ver.

23. Love Unlimited - It May Be Winter Outside (1972)

(gee Spotify op dit moment)

28. Brenda Lee - Rocking Around the Christmas Tree (1958) spotify:track:2EjXfH91m7f8HiJN1yQg97

Leuk idee Edgar18, ik ga eens even nadenken over een nominatie. Zoveel keus!

25. Kate Bush - December Will Be Magic Again (1980)

Wie heeft linkje?

30. Smith & Burrows - When the Thames Froze spotify:track:2tcTJPExiCvnNEoIOPOONS

31. Pet Shop Boys - It Doesn't Often Snow at Christmas (2009 version)
It Doesn't Often Snow at Christmas, a song by Pet Shop Boys on Spotify - link.tospotify.com

32. Low - If You Were Born Today (Song for Little Baby Jesus) (1999) If You Were Born Today, a song by Low on Spotify - open.spotify.com

Die andere link krijg ik niet meer na de update van Spotify. Koenr mag trots op me zijn trouwens, hopelijk nomineert hij ook nog een nummer van deze schitterende EP.

29. The Fall - (We Wish You) A Protein Christmas (2003) spotify:track:3IisYPaLzpIPhEAoKku8C6

luigifort, als er twintig liedjes automatisch meedoen, welk nummertje zou jouw nominatie dan krijgen?

Brunniepoo, Poeha, ranja, musicfriek, Titmeister, vigil, Johnny Marr, yeahyeahyeah zouden jullie nog even het jaartal van uitgave toe willen voegen? Dat scheelt mij het nodige zoekwerk.

We zijn dus nu bij nummer 30!

Johnny Marr schreef:
Die andere link krijg ik niet meer na de update van Spotify.
Rechter muisknop - Delen - Spotify-uri kopiëren, dan zou die het moeten doen.

30. Tom Waits - Christmas Card From A Hooker In Minneapolis (1978) spotify:track:6BRg8FpfpKUbXeE4Jv7U5u

32. LCD Soundsystem - Christmas Will Break Your Heart spotify:track:0dMGq0YUOik1rMZicB96Qa

EDIT: volgens mij is dit nominatie #32.

33. Chilly Gonzales ft. Jarvis Cocker & Feist - Snow Is Falling In Manhattan (2020)
Snow Is Falling In Manhattan, a song by Chilly Gonzales, Jarvis Cocker, Feist on Spotify - open.spotify.com

luigifort schreef:
25. The Waitresses - Christmas Wrapping spotify:track:3nhzTOc939C4v4ecTEZTPl

Vorig jaar ontdekt met kerst, deze mag wel gelijk winnen van mij.

34. Jamie Cullum - The Pianoman at Christmas (2020) spotify:track:5UE4sPVVxYyMN5ir6IcBZt

35. Wizzard - I Wish It Could Be Christmas Everyday (1973) spotify:track:1mH6tZC6iXIHPI6EixCwxw

Hoe dat moet met spotify i.c.m. telefoon weet ik niet...

36. Ariana Grande - Santa Tell Me (2014) spotify:track:0lizgQ7Qw35od7CYaoMBZb

Fathead ik plak de link met m'n skills in jouw bericht

Edgar18 schreef:
(quote)
Rechter muisknop - Delen - Spotify-uri kopiëren, dan zou die het moeten doen.

Nope, dat krijg ik dus niet meer...

37. Destiny’s Child - 8 Days Of Christmas
spotify:track:2CZWUmcG9swKChEPBllPra

38. Urbanus - Bakske Vol Met Stro

39. ミラクルミュージカル - Dream Sweet in Sea Major spotify:track:3RznzRnsl8mzP63l4AF2M7

40. Eartha Kitt - Santa Baby

Geen Spotify hier.

41. Samson & Gert - Dan is het Kerstmis (1992) spotify:track:4NvmX47nCkS6g7Eu9sygqC

Verrassend dat Walking in a Winter Wonderland (Dean Martin) nog geen nominatie gekregen heeft.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:29 uur

geplaatst: vandaag om 15:29 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.