MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar - Kersteditie

zoeken in:
Gretz schreef:
(quote)

Haha, humor is de enige manier waarop ik m'n gebroken hart zo snel mogelijk kan vergeten Nu ik ook hard moet afkicken van De Witte Trui (beste (chat)weekend ooit) probeer ik me maar te vermaken met andere topics

Hopelijk geeft ArthurDZ hier deze week nog een slinger aan zoals ie had beloofd, dan kunnen we weer los: De MuMeGrammy's 2020 - Discussietopic

Lig jij nou te slapen op mijn tags Geert? De Jordy's 2020: Musicmeter's eigen Grammy Awards - MusicMeter.nl

Allen welkom!

1 The Pogues
2. John Lennon
3. Band Aid
4. Chris Rea
5. Slade

1. John & Yoko and The Plastic Ono Band feat. Harlem Community Choir - Happy Xmas (War Is Over) (1971)
2.Paul McCartney - Wonderful Christmastime
(1979)
3. Jona Lewie - Stop the Cavalry (1980)
4. Pretenders - 2000 Miles (1983)
5.Slade - Merry X-Mas Everybody (1973)

1. The Pogues ft Kirsty MacColl - Fairytale of New York (1987)

Een kerst zonder neerslachtige dronkaards is geen kerst! En wie beter dan Shane MacGowan en Kirsty MacColl kunnen dat vertolken?

2. Jona Lewie - Stop the Cavalry (1980)

Qua feelgood de ultieme kerstplaat. En een van de eerste kerstnummers die ik mij uberhaupt herinner

3. Chris Rea - Driving Home for Christmas (1988)
Ik ben tegen de asfaltlobby van de VVD maar voor de eeuwige reis van Chris Rea maak ik graag een uitzondering.

4. Pretenders - 2000 Miles (1983)

En hopelijk duurt die rit geen 2000 Miles - alhoewel hij er al wel meer op zal hebben zitten inmiddels. Tja wat nog te zeggen. Het gevoel dichtbij de mensen te zijn die je liefhebt is dit jaar misschien wel sterker dan ooit. En dan is het nog een hele tocht als je 2000 miles te gaan hebt. Maar des te zoeter de samenkomst.

5. Paul McCartney - Wonderful Christmastime (1979)

Een beetje dé Sky Radio-kerstplaat maar ach een beetje kitsch mag in deze tijd van het jaar.

6. Mariah Carey - All I Want for Christmas Is You (1994)

Zoveel kerstklassiekers en je er dan nog tussenwurmen. Ergens wel een knappe prestatie van La Carey in 1994.

7. Band Aid - Do They Know It's Christmas (1984)
JA DAT WETEN WE INMIDDELS WEL

8. Slade - Merry X-Mas Everybody (1973)
Niks tegen op een ruige kerst af en toe waarbij je de dennennaalden en kerstballen door de kamer vliegen terwijl er wild gedanst wordt.

9. Wham - Last Christmas

De Whamageddon duurt nog altijd voort. Hoe simpel het soms kan zijn een bepaald nr te mijden.

10. Bing Crosby - White Christmas (1942)

Ouwe trekbeer.

11 The Ronettes - Sleigh Ride (1963)
Daar kun je daarna wel lekker op glijden.

12. John & Yoko and The Plastic Ono Band feat. Harlem Community Choir - Happy Xmas (War Is Over) (1971)

Een bewustere kerst is prima, maar je kunt het ook overdrijven.

Verder blij dat de zichzelf overschattende Gerard Ekdom hier in geen enkel rijtje voorbij is gekomen afgelopen 23 pagina's

Waarom zou Gerard Ekdom hier voorbij moeten komen dan? Is die tegenwoordig kerstkenner?

herman schreef:
Waarom zou Gerard Ekdom hier voorbij moeten komen dan? Is die tegenwoordig kerstkenner?

Die heeft zn eigen kerstlied zowel bij 3FM als bij Radio 2 hoog de Serious Request/Kerst top-lijstje in geschoven maar t is vooral een hele bedachte poging.

Gary Fomdeck -I ll Be There This Christmas

Wauw, wat is dat slecht, ik hield het nog geen 2 minuten vol. En dit wordt dan na dik 5 jaar weer afgestoft? Die Ekdom.

Ook eigenlijk de reden waarom ik niet graag naar dit soort zenders luister, de dj's vinden zichzelf vaak belangrijker dan de muziek.

Is het trouwens een idee om bij de einduitslag de naam van Wham! goed te spellen? Of is dat niet in de geest van kerst?

Poek schreef:
Of is dat niet in de geest van kerst?
Oordelen op uiterlijk in plaats van op inhoud en karakter. Ik vind het niet passen bij de kerstgedachte .

Als ik eraan denk zal ik het goed voor je spellen. Maar best kans dat ik het in de copy + paste haast vergeet.

Na een tweetal kritische luistersessies is dit mijn eindstand geworden. Waarbij de nummers één en twee eigenlijk gelijkwaardig zijn aan elkaar. Chris Rea komt daar vlak achter op een duidelijke derde plek.

1. The Ronettes - Sleigh Ride (1963)
2. The Pogues - Fairytale of New York (1987)
3. Chris Rea - Driving Home for Christmas (1988)
4. Wham - Last Christmas (1984)
5. Mariah Carey - All I Want for Christmas Is You (1994)

6. John & Yoko and The Plastic Ono Band feat. Harlem Community Choir - Happy Xmas (War Is Over) (1971)
7. Paul McCartney - Wonderful Christmastime (1979)
8. Jona Lewie - Stop the Cavalry (1980)
9. Slade - Merry X-Mas Everybody (1973)
10. Bing Crosby - White Christmas (1942)
11. Band Aid - Do They Know It's Christmas (1984)
12. Pretenders - 2000 Miles (1983)

En de lijnen zijn gesloten!

Vierenveertig finalestemmers, wat een aantal

12. Bing Crosby - White Christmas (1942) (22 punten, 9 keer genoemd)
(automatisch genomineerd)

Helemaal onderaan vinden we de kerstklassieker onder de kerstklassiekers, White Christmas. Begin jaren '40 schreef Irving Berlin het nummer. Het werd op eerste kerstdag '41 voor het eerst live op de radio uitgevoerd. Een jaar later nam Bing Crosby het op en maakte van White Christmas de best verkochte single allertijden (> 50 miljoen exemplaren).

Wij stemden het nummer naar de finale, maar lieten het vervolgens een beetje in de kou staan. White Christmas is het enige nummer dat door niemand op één gezet. Daarnaast werd het slechts negen keer genoemd, het enige nummer dat in minder dan tien lijstjes voorkwam.

I'm dreaming of a white Christmas. Just like the ones I used to know.

11. Mariah Carey - All I Want for Christmas Is You (1994) (28 punten, 12 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van: Arno)

Van het oudste nummer uit de lijst gaan we naar het meest recente nummer uit de lijst. Dat klinkt spectaculairder dan het is, want ook All I Want for Christmas is alweer 26 (!!) jaar oud. Deze lead-single van het album Merry Christmas kon van meet af rekenen op veel lovende kritieken. Zo schreef The New Yorker destijds: "One of the few worthy modern additions to the holiday canon"

Voor Arno en ook mijzelf gaan bovenstaande stellingname absoluut op. Toch weet ik dat er ook veel mensen zijn die enorme jeuk krijgen van het nummer. Best begrijpelijk bij een nummer waarbij tijdens het luisteren spontaan de frosting van de cake springt. Mariah werd in slechts twaalf lijstjes opgenomen, te weinig om echt potten te breken.

Make my wish come true. All I want for Christmas is you.

10. Slade - Merry X-Mas Everybody (1973) (35 punten, 14 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van: 50tracks)

De glamrocker onder de kerstsingles vinden we op plek tien. Slade scoorde met Merry X-Mas Everybody in 1973 een wereldwijde hit. Het nummer bereikte de eerste plaats in de Engelse lijst en deed het ook bij ons voortreffelijk met een derde plek als hoogste notering. Hoe vrolijk dit nummer ook klinkt, er zitten best wat cynische verwijzingen in naar de minder leuke kanten van het kerstfeest.

Merry X-Mas Everybody is tweevoudig winnaar van Marty's knalgezellige kerst K.O. Toch had het weinig gescheeld of Slade had niet eens meegespeeld. Ten onrechte zo blijkt, want dit blijkt gewoon een finale kandidaat te zijn. Daar is wel gelijk alles mee gezegd. Slade kon niet aanhaken bij de echte toppers en moet zich tevreden stellen met plek tien.

Does your granny always tell ya that the old songs are the best?

Volledig eens met die waardering van The New Yorker. All I Want for Christmas Is You is de laatste grote internationale Kerstklassieker. Geeft maar aan hoe moeilijk een artiest er tussen kan komen.

Prachtige laatste drie plekken, trouwens.

Poeha schreef:
Volledig eens met die waardering van The New Yorker. All I Want for Christmas Is You is de laatste grote internationale Kerstklassieker. Geeft maar aan hoe moeilijk een artiest er tussen kan komen.

Het heeft overigens in mijn beleving behoorlijk lang geduurd voordat dit nummer (in Nederland) echt momentum kreeg. In het begin was het vooral een vrolijk nummer van een toen erg populaire artiest, pas later werd het een klassieker. Of Sky Radio daar een rol in heeft gespeeld, weet ik niet.

Ik vind hem opvallend laag staan.

Poeha schreef:
All I Want for Christmas Is You is de laatste grote internationale Kerstklassieker.
Hoewel die hier niet meespeelde denk ik dat je Coldplays "Christmas Lights" toch ook wel langzaam aan tot de klassiekers mag rekenen. Anderen die me te binnen schieten zijn Why Couldn't It Be Christmas Every Day en Santa Tell Me. Alle drie uiteraard nog niet de status van Maraiah, maar wie weet hoe we daar over vijftig jaar tegenaan kijken.

Ik vind de glamrocker van Wizzard leuker dan Slade maar daar sta ik waarschijnlijk redelijk alleen in

Ik heb niks tegen Mariah en ook niet tegen haar kerstsingle maar top 5 was in dit deelnemersveld wat te hoog gegrepen. Plaats 8 of 9 zou ze bij staan van deze 12.

Edgar18 schreef:
(quote)
Hoewel die hier niet meespeelde denk ik dat je Coldplays "Christmas Lights" toch ook wel langzaam aan tot de klassiekers mag rekenen. Anderen die me te binnen schieten zijn Why Couldn't It Be Christmas Every Day en Santa Tell Me. Alle drie uiteraard nog niet de status van Maraiah, maar wie weet hoe we daar over vijftig jaar tegenaan kijken.
Met Christmas Lights zou je wel eens gelijk kunnen hebben, maar omdat ik dat nummer persoonlijk niet veel aan vindt, heb ik het maar niet genoemd.
Santa Tell Me zal vast bij de jeugd hoog op de Kerslijstjes staan. Vind ik zelf ook een prettig nummer. Die van Bianca Ryan vind ik zelf ook wel sterk, maar had daarvan de clip nog nooit gezien, dus wist ik eerlijk gezegd niet dat het hier om een vrij jong meisje (toen 12) ging, die dit nummer zong. My bad!
Persoonlijk vind ik Miss Montreal's Being Alone At Christmas (ik weet het, die ligt hier niet zo goed) ook nog wel een fijn nummer, maar dat zal nooit een internationale hit worden.

OMG die baard van Noddy Holder.

ranja schreef:
Ik vind de glamrocker van Wizzard leuker dan Slade maar daar sta ik waarschijnlijk redelijk alleen in
Beide glamrockers zijn goed, tot geweldig. Maar die van Slade blijft een ultieme Kersthit.

9. John & Yoko and The Plastic Ono Band feat. Harlem Community Choir - Happy Xmas (War Is Over) (1971) (40 punten, 13 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van: laxus11 & N8zuster70)

Op plek negen een voortvloeisel uit de vredescampagne van John en Yoko, bedoelt als aanklacht tegen de Amerikaanse inmenging in de Vietnamoorlog. Een van de acties van John & Yoko was het ophangen van enorme posters met de tekst: ""WAR IS OVER! If You Want It – Happy Christmas from John & Yoko" in twaalf steden over de hele wereld. De tekst op de poster diende twee jaar later als basis voor een protestsong tegen de Vietnamoorlog. Een protestsong die ik no-time uitgroeide tot kerstklassieker.

Happy Xmas (War Is Over) is het vierde nummer dat qua noteringen en puntentotaal wat achterblijft bij de rest. Daarnaast moet John Lennon - ongetwijfeld tot zijn spijt - zijn meerdere erkennen in bandmaatje Paul McCartney.

A very merry Christmas. And a happy New Year. Let's hope it's a good one. Without any fears.

8. Paul McCartney - Wonderful Christmastime (1979) (51 punten, 18 keer genoemd)
(genomineerd door aerobag, nummer 1 van: aerobag, herman & charlotte2807)

Scorpion_21 noemde dit 'de Sky Radio kerstplaat' en daar heeft hij wat mij betreft gelijk in. Een vrolijk niets aan de hand nummertje over hoe fijn kerst toch wel niet is. Het nummer zal niet de boeken ingaan als McCartney's meest bijzondere compositie, maar het is vermoedelijk wel degene waar hij het meest aan verdiend heeft. Naar schatting zo'n 4 ton (in ponden) per jaar. Het nummer is ruim veertig jaar oud, dus reken zelf maar oud wat de totale opbrengst zo ongeveer is.....

Een plekje boven John vinden we Paul. Wonderful Christmastime is het enige nummer in deze finale dat niet via een automatische nominatieplek het spel binnenkwam. Een gegeven dat op zich al verrassend is gezien de klassiekerstatus van het nummer. Gelukkig was daar Tim om e.e.a. recht te zetten.

The word is out. About the town. To lift a glass. And don't look down.

7. Chris Rea - Driving Home for Christmas (1988) (51 punten, 19 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van: dominicano fonso, Mausie, Johnny Marr & esteban)

Chris Rea noemde dit nummer ooit toepasselijk "de autoversie van een kerstliedje". Niet gek, want behalve dat het nummer over een autorit gaat is het ook geschreven tijdens een autorit. Jaren voor het nummer opgenomen werd reed Rea met zijn vrouw van Londen naar Middlesbrough. Onderweg kwam het stel in een file terecht. Chris Rea keek naar buiten naar de andere bestuurders die er allemaal nogal ongelukkig uitzagen. Langzaam kwamen er tekstflarden in Rea's hoofd op die hij tijdens het rijden neerkrabbelde. Jaren later tijdens het uittesten van piano's speelde Chris Rea bij toeval het nu zo kenmerkende deuntje van Driving Home for Christmas. Thuis duikt hij in zijn bak met onafgemaakte teksten en komt daar de krabbels van jaren eerder tegen. Een en ander wordt aan elkaar geplakt en de rest is historie.

Kennen jullie trouwens het origineel? Zo verscheen het nummer in eerste instantie in '86. Twee jaar later werd dit bewerkt tot de versie zoals we die nu (allemaal) kennen.

Wij beloonden Chris Rea met een zevende plek in het klassement. Aan jullie commentaren te lezen is dit een duidelijk love / hate kerstplaat. Ik hoor absoluut tot de eerste groep. Heerlijk melancholische ietwat jazzy kerstsong over het verlangen naar huis. Kennen jullie dat gevoel dat je ergens met veel verwachting naar uitkijkt? Je wordt 's ochtends wakker en beseft je "vandaag is het zo ver!". Precies dat gevoel krijg ik altijd bij het luisteren naar Driving Home for Christmas.

It's gonna take some time. But I'll get there.

Mooie presentatie tot nu toe!

Ik deel je indruk over Mariah Carey, ik vond het destijds een erg leuk nummer, maar voor mijn gevoel werd het de jaren daarna ook niet veel meer gedraaid (zoals dat gaat met de meeste hits). Pas in de jaren '00 is het uitgegroeid tot een blijvertje.

6. Pretenders - 2000 Miles (1983) (53 punten, 20 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van: Poek, yeahyeahyeah & Simon77)

In tegenstelling tot wat veel mensen denken (en ik tot een paar jaar geleden ook) slaat de 2000 mijl in dit liedje niet op de afstand tussen twee geliefden. Het nummer gaat over gitarist James Honeyman-Scott, de oorspronkelijke gitarist van Pretenders die overleed een jaar voor het uitkomen van dit nummer. De 2000 mijl is een metafoor voor de afstand tussen de aarde en het hiernamaals. Het geeft het nummer daarmee meer lading dan de meest andere - vaak erg vrolijke - kerstnummers.

2000 Miles bereikte met gemak de finale van dit spelletje, en ging daarin ook voortvarend van start. Zo halverwege stond het nummers zelfs een poosje bovenaan, maar daarna droogde de punten op. Toch is een zesde plek nog steeds een prima resultaat voor - ik denk - het minst bekende van de twaalf nummers.

In these frozen and silent nights. Sometimes in a dream you appear.

5. Band Aid - Do They Know It's Christmas (1984) (59 punten, 20 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van: musicfriek)

Tja, wat valt er nog te vertellen over deze wereldwijde nummer 1 hit? Dat er geld ingezameld werd voor de bestrijding van hongersnood in Ethiopië? Dat het nummer geschreven is door Midge Ure en Bob Geldof? Dat het nummer begint met een sample van The Hurting? Dat Trevor Horn oorspronkelijk in beeld was als producer van het nummer? Allemaal feitjes die jullie vast al kennen. Ik las net dat Bob Geldof hoopte 70.000 pond op te halen met het nummer. In plaats daarvan werd het - alleen al in het eerste jaar - 8 miljoen pond. Waar ik nou wel benieuwd naar ben, is wat er tegenwoordig met het geld gebeurt dat verdient wordt aan dit nummer? Als Paul McCartney jaarlijks nog vier ton binnenhaalt zal dat voor Band Aid ook wel zo zijn.

Behalve een hoop punten roept Band Aid ook best wat weerstand op. Ik tel zo in de gauwigheid al vijf laatste plaatsen, en nog wat users bij wie het nummer ook onderaan hun lijstje bungelt. Koenr wordt er zelfs cynisch en sarcastisch van? Waarom eigenlijk Koen, want de insteek is toch niet verkeerd? Toch herken ik de gevoelens wel. Ik vind het nog steeds best een prima nummer, maar in tegenstelling tot de rest van de finalisten zal ik hem niet snel uit mezelf opzetten. Dat neemt niet weg dat het nummer een kerstklassieker is en blijft, getuige ook de twintig noteringen in jullie lijstjes.

There's a world outside your window. And it's a world of dread and fear.

Band Aid hoger dan Mariah en Chris Rea.

No. Fucking. Way.

Ik zal je nog iets vertellen:

Hij staat ook hoger dan River. Niet tegen Gretz zeggen.

Ik denk trouwens dat Sleigh Ride nog wel onbekender is dan 2000 Miles. 2000 Miles is echt een radioklassieker, Sleigh Ride heb ik volgens mij pas gehoord toen ik zelf dat Phil Spector album eens ging opzoeken.

herman schreef:
Ik denk trouwens dat Sleigh Ride nog wel onbekender is dan 2000 Miles.
Bedoel je dan in de versie van The Ronettes? Want het nummer op zich is een evergreen tot en met (toch?).

Gast
geplaatst: vandaag om 01:43 uur

geplaatst: vandaag om 01:43 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.