MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar - Kersteditie

zoeken in:
herman schreef:
Hij staat ook hoger dan River. Niet tegen Gretz zeggen.

ik was net aan het denken, stel jullie voor dat The National een kerstnummer geschreven had, dat door Edgar echter niet kerstig genoeg gevonden werd. Dan hadden we Gretz waarschijnlijk pas rond Pasen weer teruggezien op dit forum.

Edgar18 schreef:
(quote)
Bedoel je dan in de versie van The Ronettes? Want het nummer op zich is een evergreen tot en met (toch?).

Dat inderdaad, het deuntje is wel heel bekend, maar of ik het nou in de Ronettes versie kende... ik weet niet.

herman schreef:
(quote)

Dat inderdaad, het deuntje is wel heel bekend, maar of ik het nou in de Ronettes versie kende... ik weet niet.

De Carpenters versie is misschien wel bekender

herman schreef:
De versie van Johnny Mathis is vermoedelijk de bekendste (meest gedraaide).

4. The Ronettes - Sleigh Ride (1963) (66 punten, 21 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van: Teunnis, jeroentjuhh, Koenr & mijzelf)

Deze van origine orkestrale standaard werd in 1948 gecomponeerd door Leroy Anderson, die het idee twee jaar eerder had opgedaan tijdens een hittegolf. De tekst over het rijden op een slee werd twee jaar later geschreven door Mitchell Parish. In 1963 namen The Ronettes het vervolgens op voor Phil Spectors' Christmas Gift for You. Het werd hun één na grootste hitparadesucces (na Be My Baby). Hoewel dit nummer mij het ultieme kerstgevoel bezorgt komt het woord kerst nergens in de tekst van het nummer voor! Rustig Geert, rustig.....

A Christmas Gift for You is denk ik het populairste kerstalbum op deze site, en Sleigh Ride is daarop dan weer het nummer dat het vaakst als favoriet is aangevinkt. Niet heel verwonderlijk dus dat ie het goed doet in dit spel. Sterker nog, ik had hem eigenlijk wel op het podium verwacht.

Let's take that road before us and sing a chorus or two.

Sleigh Ride wordt dezer dagen gebruikt als begintune voor de eindejaarstalkshow Vrede op Aarde op tv-zender Eén. Daardoor verwerft het wel flink wat bekendheid bij ons. Maar voordien was het voor mij ook vrij onbekend.

3. Jona Lewie - Stop the Cavalry (1980) (77 punten, 25 keer genoemd)
automatisch genomineerd, nummer 1 van: DjFrankie, vigil, Marty McFly, AstroStart & Dance Lover)

En daar is het tweede protestlied tegen oorlogen, want dat is wat dit nummer van oorsprong is. Het verhaal speelt zich af in de loopgraven van WO I (zie clip), en verhandelt over een soldaat die terugverlangt naar huis. Producent Bob Andrews was zo vernuftig er wat belletjes en een buisklok aan toe te voegen en ziedaar, de kerstsong is geboren.

Het had weinig gescheeld of Stop the Cavalry had de finale helemaal niet gehaald, want in de halve finale eindigde het nummer maar net voor It's the Most Wonderful Time of the Year. In deze finale ging het echter crescendo voor Jona Lewie getuige deze fraaie derde plek. Stop the Cavalry kwam in meer dan de helft van de lijstjes voor en stond bovendien bij vijf users helemaal bovenaan. Het verschil met nummer vier The Ronettes is dan ook aanzienlijk.

Wish I was at home for Christmas.

Johnny Marr schreef:
Band Aid hoger dan Mariah en Chris Rea.

No. Fucking. Way.

In. Your. Face.

En terecht.

En daar is het tweede protestlied tegen oorlogen, want dat is wat dit nummer van oorsprong is. Het verhaal speelt zich af in de loopgraven van WO I (zie clip), en verhandelt over een soldaat die terugverlangt naar huis. Producent Bob Andrews was zo vernuftig er wat belletjes en een buisklok aan toe te voegen en ziedaar, de kerstsong is geboren.

Als Jona brons kan pakken met zijn protestsong dan kunnen we nog volop hoop koesteren dat joni er in 2021 wel met de eindzege vandoor gaat

Gretz schreef:
En daar is de tweede break-up song die zich afspeelt in de periode rond kerst, want dat is wat dit nummer van oorsprong is. Na het echec van 2020 wint Joni Mitchell de tweede Kersteditie van Song van het Jaar! Het verhaal speelt zich af begin jaren 70 toen Mitchell voor langere tijd op reis ging in Europa. Eenmaal aangekomen op Kreta stuurde ze Graham Nash een telegram dat hun relatie voor haar voorbij was. Ons aller Joni (een van de beste vrouwelijke singer-songwriters uit de muziekgeschiedenis) was zo vernuftig om aan haar Rivier de beroemde melodie van Jingle Bells toe te voegen; het is het piano-intro voordat ze zelf begint te zingen. Haar songtekst start met de klassieke oneliner 'It's coming on Christmas' en ziedaar, de kerstsong is geboren.

2. Wham! - Last Christmas (1984) (79 punten, 23 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van: Poeha, luigifort, SBube, Gyzzz, Gretz, GrafGantz & ECooper)

Plek twee is voor de kersthit der kersthits. Wham's Last Christmas is misschien wel de beroemdste kersthit ter wereld. En waar Mariah Carey en Band Aid bij die en gene ergernis opwekken heb ik het idee dat Last Christmas door iedereen wel gepruimd wordt. Terecht, want het is gewoon een steengoed liedje. Zomaar wat aardige feitjes over Last Christmas. In Engeland is dit de meest verkochte single die nooit op nummer één heeft gestaan (Hallo Band Aid!). In Nederland werd het nummer tweeëntwintig keer een hit, een aantal waar geen enkel ander nummer bij in de buurt komt. Wham doneerde alle inkomsten van het nummer aan.... het bestrijden van de hongersnood in Ethiopië.

Wham rolde zonder enig probleem door de vorige rondes heen om in deze finale Jona Lewie nipt voor te blijven. Aanspraak op de overwinning hebben ze echter nooit kunnen maken.

I keep my distance, but you still catch my eye.

1. The Pogues - Fairytale of New York (1987) (99 punten, 26 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van: Zack, Brunniepoo, aERodynamIC, ArthurDZ, Titmeister, ranja, MRDammann, divart, Rudi S, Bucquoy, jordidj1, dumb_helicopter & Scorpion_21)

Scorpion_21 schreef:
Een kerst zonder neerslachtige dronkaards is geen kerst!
En zo is het! Onze ultieme kerstsong is Fairytale of New York. Een nummer dat nu eens niet gaat over sleetje rijden, knuffelen bij het haardvuur en gezellig met de familie aan de kerstdis, maar over een verloren jeugd en geruïneerde dromen. Bij The Pogues is kerst niet de oplossing, het is het probleem. Een anti-kerstnummer dat is uitgegroeid tot een kerstevergreen. Ik vind het leuk.

Wat dit nummer volgens mij zo krachtig maakt is de herkenbaarheid die er vanuit gaat. Kerst is niet voor iedereen een sprookjesfeest dat aan elkaar hangt van (vals) sentiment. Voor sommige mensen is kerst misschien wel de kutste tijd van het jaar. Deze tweestrijd komt wat mij betreft knap terug in het tweede deel van de song waar de protagonist en zijn (ex-)geliefde terugblikken op hun verleden dat bestaat uit mooie momenten (You were handsome, You were pretty, Queen of New York City), maar ook in het teken stond van ellende en verdriet (You're a bum, You're a punk, You're an old slut on junk).

Of het spannend was welk nummer dit spelletje zou gaan winnen? Nee, niet echt. De grote favoriet maakt zijn status waar en wint 'by a landslide'. De meeste noteringen, de meeste nummer één noteringen en (met afstand) de meeste punten. Een meer dan verdiende overwinning.

And the bells are ringing out. For Christmas day.

SONG VAN HET JAAR - KERSTEDITIE

https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/61lyaycf-XL._AC_SL1280_.jpg

THE POGUES - FAIRYTALE OF NEW YORK

Wrijf het er maar in
Wat een non-track.
Maar wel een toffe presentatie, Edgar. Alle lof

Edgar18 schreef:
Wham rolde zonder enig probleem door de vorige rondes heen om in deze finale Jona Lewie nipt voor te blijven.
Volgens mij heeft Jona ook eens Marty's knalgezellige kerst K.O. gewonnen toch? (even geen zin om dat op te zoeken). Dus bepaald geen verrassing dat die op het podium is gekomen.

Merry Christmas Everybody, ik ga gauw de keuken in.

Kirsty

Thanks Edgar

Goed om te zien dat het voor artiesten in ieder geval niet nodig is om een blij, standaard kerstliedje te schrijven om er hier met de winst vandoor te gaan.

Getver, wat een verantwoorde nummer 1. Als ik ergens geen kerstgevoel van krijg is het wel dat kutnummer

Thanks Edgar! Leuk topic met een beetje reuring, uitgesproken meningen en een winnaar die ik elk jaar iets meer kan waarderen.

Merry Christmas!

Bedankt Edgar, prachtige winnaar , Shane & Christy .
GrafGantz En ikke kunnen tevreden de kerst in gaan

https://i.vgy.me/h5QmJy.png

Gelukkige Kerstfeest allemaal!

Het blijft een suf genre, maar evengoed leuk om er feitjes bij te lezen. Hulde Edgar!

Thanks Edgar

Thanks Edgar18, voor deze speciale SvhJ editie. Een mooie finale vol met echte kerstliedjes, zoals het hoort.

Bedankt Edgar voor deze leuke editie!

Gretz schreef:

(afbeelding)

Gelukkige Kerstfeest allemaal!

Liep je platenspeler vast? 123poetertjes

Bedankt Edgar. Erg leuk gedaan en weer wat kerstnummers ontdekt.

AstroStart schreef:
Bedankt Edgar. Erg leuk gedaan en weer wat kerstnummers ontdekt.

Mooie nummer 1 en blij dat ze de winnaar zijn geworden, zeker als je ziet wat de rest van het podium vervolmaakt.

Ik merk trouwens dat Feliz Navidad en Jingle Bell Rock niets eens hebben meegedaan!

Gast
geplaatst: vandaag om 14:32 uur

geplaatst: vandaag om 14:32 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.