menu

Muziek / Muziekgames / De Jordy's 2020: Musicmeter's eigen Grammy Awards

zoeken in:
avatar van ArthurDZ
LuukRamaker schreef:
Zou het bij een top 3 per persoon (met bijbehorende puntentelling: 3, 2, 1) bijvoorbeeld niet wat zekerder zijn dat een album/nummer/artiest zich in positieve zin onderscheidt van andere genomineerden? (in ieder geval lijkt me de kans dan groter dat niet bij een bepaalde categorie totaal 5 stemmen worden uitgebracht op 5 verschillende albums/nummers/artiesten)


We gaan het zien Luuk. Zelf denk ik dat het wel zal meevallen: nu we met sterk afgebakende shortlists werken in plaats van met vrije keuzes, lijkt me dat een consensus bereiken wel iets makkelijker zal gaan. Dit hangt natuurlijk geheel af van hoeveel users er stemmen (hoe meer stemmen, hoe duidelijker de verschillen)... dus komaan mensen, stemmen stemmen stemmen!

Je alternatieve puntentelling is natuurlijk ook lang geen slechte. Laten we eens kijken hoe het in het huidige systeem lukt, en zijn er teveel tie-breaks op het einde van de rit, dan kan voor een eventuele volgende editie nagedacht worden over een ander puntensysteem. Maar voor nu wil ik het 1 stem per categorie graag aanhouden en zien wat het geeft

avatar van LuukRamaker
Het is ook inderdaad wat doemdenken misschien, zoals gezegd. Ben benieuwd. Zeker wat de nummers betreft zijn de shortlistjes (vooral op Spotify) ideaal en ik hoop nog met wat mooie muziek kennis te maken door te luisteren naar diverse nominaties die me vooralsnog niet zoveel zeggen.

stoepkrijt schreef:
De Jordy voor beste comeback leek mij wel een zekerheidje voor The Strokes, maar ze hebben niet eens de shortlist gehaald. Niet eens twee stemmen gehad dus.

Da's toch niet gek? De laatste Strokes is het meest waardeloze wat ik in 2020 heb gehoord...

avatar van Johnny Marr
Titmeister schreef:
(quote)

De laatste Strokes is het meest waardeloze wat ik in 2020 heb gehoord...

Typhoon dan?

Heel gek dat The Strokes het niet hebben gehaald idd, al hadden ze wel een EP uit in 2016 dus strict genomen is er geen sprake van een comeback ofzo, ze zijn nooit weggeweest.

ArthurDZ schreef:
dus komaan mensen, stemmen stemmen stemmen!

Arrie Styles, let je op? Let je heel goed op?

avatar van Choconas
Johnny Marr schreef:
(quote)

Typhoon dan?

Weet je het zeker?
Johnny Marr schreef:
De teleurstelling van het jaar. Niemand Kan Blijven, Aanzoek en Ogen Dicht tho . Maar nummers als De Stad, Alles Is Gezegend en Walnootboom zijn echt té cringe.

avatar van Johnny Marr
Ja...3 goeie nummers op 10. Teleurstelling.

avatar van Choconas
Ja, precies! Dan kun je dat toch moeilijk de comeback van het jaar noemen? (Overigens vind ik Botoman en De Stad ook nog goede liedjes, dus ik kom wat hoger uit.)

avatar van Johnny Marr
Oh ik doelde op het meest waardeloze wat 2020 te bieden had, en voor mij was dat Typhoon en niet The Strokes.

Muriel Grossmann artieste van het jaar tho?

avatar van Choconas
Johnny Marr schreef:
Oh ik doelde op het meest waardeloze wat 2020 te bieden had, en voor mij was dat Typhoon en niet The Strokes.

Helder, dan snap ik je. Ik moet deze Strokes nog beoordelen, dus daar kan ik nog geen zinnig woord over zeggen.

Johnny Marr schreef:
Muriel Grossmann artieste van het jaar tho?

Voor mij zonder meer! Niet alleen door Quiet Earth, maar vanwege het feit dat ik haar hele oeuvre in 2020 heb ontdekt (zie trouwens ook mijn Top 10 van 2020). Toch is ze "vreemd genoeg" niet op de shortlist terecht gekomen, dus ik zal een andere artiest van het jaar moeten kiezen.

avatar van aerobag
Johnny Marr schreef:

Typhoon dan?


In de categorie 'album-teleurstelling' van het jaar nomineer ik ook nog Tame Impala, U.S. Girls, Car Seat Headrest, Algiers en Shabazz Palaces.

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Titmeister schreef:
(quote)

Da's toch niet gek? De laatste Strokes is het meest waardeloze wat ik in 2020 heb gehoord...


Die lste Pumpkins is nog erger

avatar van aerobag
DjFrankie schreef:
(quote)


Die lste Pumpkins is nog erger


Oh die was ook niet best inderdaad. maar de pumpkins lijken het spoor al jaren bijster, dus een echte teleurstelling kan ik het niet noemen. Lag in de lijn der verwachting

DjFrankie schreef:
(quote)


Die lste Pumpkins is nog erger

Die heb ik niet gehoord, gelukkig. Ik ben afgehaakt bij Zeitgeist, die was al weinig soeps...

avatar van Johnny Marr
aerobag schreef:
(quote)


In de categorie 'album-teleurstelling' van het jaar nomineer ik ook nog Tame Impala, U.S. Girls, Car Seat Headrest, Algiers en Shabazz Palaces.

CSH is wel een slowburner, was een groeier bij mij. Maar zeker geen meesterwerk ofzo.

avatar van ArthurDZ
De Jordy's 2020: wie speelt mee voor de meeste prijzen?

Eefje en Ichiko mogen zich de koninginnen/gulzige slokoppen noemen van de Jordy's, zij doen beiden mee voor 6 beeldjes. Van Eefje had ik het ergens nog zien aankomen, maar dat Ichiko 6 nominaties in de wacht zou slepen, dat had ik me op voorhand niet kunnen indenken. Sterker nog, verleden jaar deze tijd kende ik haar denk ik helemaal nog niet. Maar haar profile is in 2020 snel gestegen op MuMe, o.a. dankzij een geslaagde passage in het Tip Van De Week-topic

Verder valt het meteen op dat onderstaande lijst is samengesteld op een Nederlands muziekforum zeg! Eefje queen of the villa, Spinvis en De Kift (!) ook op kousenvoeten 5 nominaties binnengekregen... jullie waren trots op jullie nationale producten dit jaar! De Belgen doen het op dat vlak toch veel slechter, sterker nog, volgens mij is er in totaal slechts 1 Belgische act ergens voor genomineerd, namelijk Sohnarr voor beste neoklassiek. Maar correct me if I'm wrong.

Verder ook tof dat de vrouwen het zo goed doen, ook Phoebe en Adrianna zijn rijkelijk genomineerd. En voor The Weeknd is er een rendemption arc na zijn wanstaltige prestatie bij het Grammy-nominatiecommité: hier gunnen we de beste man drie nomi's.

Wat ook opvalt: Kate NV sleept drie nominaties in de wacht, alle drie voor haar single Plans. Blijkbaar vonden we Room For The Moon toch niet speciaal genoeg, op dat ene goddelijke nummer na.

Welke prestaties vallen dan weer een beetje tegen? Zo onderstaande lijst doorscrollend, had ik toch meer verwacht van Taylor Swift, met haar twee albums en bakken lof, en Run The Jewels, die toch ook wel absoluut in de zeitgeist zaten dit jaar. Zelfde geldt voor Clipping, hoewel die toch iets meer niche zijn dan RTJ. En ook Fiona Apple wordt hier enigszins gepasseerd met slechts 2 nominaties, waarvan 1 categorie waarin de concurrentie nou niet bepaald moordend was (beste comeback). Blijkbaar vonden wij als collectief de Fetch The Bolt Cutters-soep toch niet zo heet als zij werd opgediend.

En in de categorie 'mogen blij zijn dat ze überhaupt 1 keer genomineerd zijn, laat staan meer' noteer ik vooral Sufjan Stevens, Tame Impala en Typhoon, die dit jaar met plaatwerk kwamen die minder enthousiast werden ontvangen dan sommige van hun voorgangers (hoewel ik die van Suffe Jan en Tame Impala beiden best nog oké vond). In dat opzicht is het toch jammer dat Car Seat Headrest, die dit jaar een beetje in dezelfde categorie thuishoren (en wiens plaat ik ook best goed vond), geen enkele nominatie in de wacht hebben gesleept.

Grootste verrassing voor mij, buiten de topprestaties van Ichiko en De Kift, is dat R.A.P. Ferreira en Oranssi Pazuzu het zo goed doen, en zelfs ook kans maken om artiest van het jaar te worden.

En wat gaat er door jullie heen, onderstaande lijst zo bekijkend?

6

Eefje De Visser
Ichiko Aoba

5

De Kift
Phoebe Brigers
Spinvis

4

Adrianne Lenker

3

Bombay Bicycle Club
Charli XCX
Ela Minus
Dua Lipa
Grimes
Kate NV
Oranssi Pazuzu
Pearl Jam
Protomartyr
R.A.P. Ferreira
SAULT
Shabaka and the Ancestors
Sufjan Stevens
The Microphones
The Weeknd

2

Against All Logic
Bicep
Broeder Dieleman
Bruce Springsteen
Caribou
Celeste
Chloe x Halle
Chris Stapleton
Clipping
Danny Vera
Deftones
Eartheater
Fiona Apple
Fontaines D.C.
Freddie Gibbs & The Alchemist
Gard Nilssen's Supersonic Orchestra
IDLES
Imperial Triumphant
Irreversible Entanglements
Katatonia
Lianne La Havas
Lyra Pramuk
Margo Price
METZ
Nubya Garcia
Paysage d’Hiver
Perfume Genius
Run The Jewels
Tame Impala
Taylor Swift
Touché Amoré
Typhoon
Working Men’s Club

avatar van ranja
Weinig overlap met mijn smaak, maar dat is niet zo verwonderlijk als ik naar de weeklijsten en witte trui kijk. Dus mooi dat er toch nog een paar het gehaald hebben.
Wel bijzonder dat Phoebe in de categorie 'rock' staat maar ja, genres...
Jammer dat niet meer mensen Ailbhe Reddy (folk) en Bob Mould (punk) kennen of waarderen.

avatar van Teunnis
Matt Berninger maar één nominatie is ook wel merkwaardig. Van Sevdaliza had ik ook wel meer dan één nominatie verwacht. Verder valt me het ontbreken van Fleet Foxes, Gorillaz, Motorpsycho en Gazpacho op - naast het al genoemde Car Seat Headrest. Maar de meest opvallende ontbrekende vind ik toch wel The Avalanches

avatar van Johnny Marr
Teunnis schreef:
Maar de meest opvallende ontbrekende vind ik toch wel The Avalanches

Dat album kwam veel te laat uit joh, ik heb die nu pas ontdekt. Idd een heel lekker album!

avatar van Choconas
Naast de al door Teun genoemde namen, valt het me vooral op dat Ray LaMontagne, Waxahatchee, Jessie Ware en Thurston Moore geheel en al ontbreken en dat de bejubelde Bob Dylan slechts één nominatie heeft. Ook vreemd dat het album van Kate NV (Room for the Moon) niet genomineerd is bij pop of electronic. Dat namen als Beverly Glenn-Copeland, Reb Fountain, Nadia Reid, This Is the Kit, Mammal Hands, Rymden en Buscabulla er niet bij zijn, vind ik jammer, maar had ik wel verwacht. Daar staat dan weer tegenover dat ik positief verrast ben door sommige nominaties, zoals die van Muriel Grossmann, Bonny Light Horseman, Majid Bekkas feat. Magic Spirit Quartet en Beabadoobee. Al met al valt er genoeg tofs te kiezen en heb ik nog een hoop huiswerk te doen bovendien, want ik heb nog lang niet alles beluisterd.

avatar van Teunnis
Choconas schreef:
Naast de al door Teun genoemde namen, valt het me vooral op dat Ray LaMontagne, Waxahatchee, Jessie Ware en Thurston Moore geheel en al ontbreken

Jessie Ware ja Die andere drie zij ook wel verrassend. Al speelt het genre natuurlijk ook een grote rol.

avatar van ArthurDZ
Gevallen helden: score


Een andere categorie waar helaas niet genoeg volk op afkwam, was de soundtrack-categorie. Natuurlijk niet echt een 'genre' waar veel mensen los naar luisteren zonder de beelden van de film erbij, misschien daarom het gebrek aan lijstjes in deze categorieën. In de album-categorie kreeg ik maar van vier dappere users lijstjes binnen, namelijk dynamo d, Koenr, Gretz en MRDammann. Zij noemden volgende 18 albums, waarbij alleen de Tenet-soundtrack twee keer genoemd werd (door Gretz en MRD)

Apparat - Soundtracks: Equals Sessions
Armand Amar - Woman
Colin Stetson - Color Out of Space
Ilan Eshkeri & Shigeru Umebayashi - Ghost Of Tsushisma
Jóhann Jóhannsson - Personal Effects
Julia Holter - Never Rarely Sometimes Always
Leif - Music for Screen Tests
Ludwig Göransson - The Mandalorian: Season 2, Volume 1 (Chapters 9-12)
Ludwig Göransson – Tenet
Mondkopf - What Does a Lake Dream?
Oiseaux-Tempête - Tlamess
Ryuichi Sakamoto ‎- Black Mirror: Smithereens
Ryuichi Sakamoto - Proxima
Ryuichi Sakamoto - The Staggering Girl
Susanne Sundfør - Self Portrait
The Devil All the Time
Tori Kudo - The Last Song Of My life
Trent Reznor & Atticus Ross – Mank

In de nummers-categorie was de opkomst nog kariger. Alleen dynamo d kwam met een lijstje. Dit waren zijn keuzes, doe er uw voordeel mee. En nog eens bedankt dynamo voor de moedige poging!

Armand Amar feat. Isabel Sörling - I Am No Longer Going to Wear This Coat of Shame
Ryuichi Sakamoto - Dance
Ryuichi Sakamoto ‎- Mediation App
Ryuichi Sakamoto - Rocket
Shigeru Umebayashi - Tsushima Suite: I. Seion
Shigeru Umebayashi - Tsushima Suite: II. Shurai
Shigeru Umebayashi - Tsushima Suite: III. Bushido
Shigeru Umebayashi - Tsushima Suite: IV. Kodoku
Shigeru Umebayashi - Tsushima Suite: V. Seiiki

avatar van Koenr
Interessant lijstje.

Ik ken deze nummers allemaal niet, maar Sakamoto en Umebayashi zijn beide helden. Umebayashi's scores voor 2046 en In the Mood for Love zijn klassiekers en Yumeji's Theme komt in aanmerking voor de categorie 'beste filmnummer ooit' wat mij betreft. ❤️

avatar van ArthurDZ
Het zal wel zijn omdat ik van het bouwjaar 2020 nog maar een stuk of drie films gezien heb, maar van onderstaande/bovenstaande lijst (het is maar wat je hebt aangeduid in opties) ken ik 0.0% Misschien toch maar eens onderstaande films toevoegen aan mijn filmlijstje, dan komt het er ooit wel eens van. En op de muziek zal ik dan extra letten

avatar van Koenr
Mank en Tenet waren toch wel echt grote releases van grote regisseurs. Van de rest zal niemand het je kwalijk nemen dat het je niks zegt.

avatar van Choconas
Hoeveel mensen hebben er nu uiteindelijk een of meerdere nominatielijstjes ingediend, ArthurDZ? Daar ben ik wel benieuw naar!

avatar van ArthurDZ
Choconas schreef:
Hoeveel mensen hebben er nu uiteindelijk een of meerdere nominatielijstjes ingediend, ArthurDZ? Daar ben ik wel benieuw naar!


Ik heb van 29 dappere deelnemers lijstjes binnen gekregen! Hopelijk gaan we daar in de stemmingronde nog even dik overheen

avatar van Choconas
Top! Ja, ik ga er wel vanuit dat we daar straks flink overheen gaan.

avatar van Gretz
Jammer dat ie niet al in december is uitgekomen, anders had deze skabanger al kunnen meedingen voor de Jordy - Beste skanummer van 2020



avatar van deric raven
Oh is ze nu in de huid gekropen van een uit Brabant afkomstige jaren tachtig Nederpop zanger die ook alweer 40 jaar in Amsterdam woont. Dit ligt haar beter dan dat gemaakte oer Amsterdamse accent. Ik ben benieuwd naar haar nineties Eurohouse plaat.

Ja, dit vind ik echt leuker en aanstekelijker dan haar vorige singles.

avatar van ArthurDZ
Rustig Geert, straks wordt Eefje nog jaloers

Gast
geplaatst: vandaag om 14:32 uur

geplaatst: vandaag om 14:32 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.