MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / De Jordy's 2020: Musicmeter's eigen Grammy Awards

zoeken in:
bennerd schreef:
omg, leuk idee! Even aan het hoofd krabben en kijken of ik wat ineen kan boksen.

Omg, yes!

Tijd voor een eerste reminder-tagronde!

Zin om je stem te laten gelden wat betreft de beste platen, liedjes en artiesten (en hoezen) van het bijzondere muziekjaar 2020? Lees dan even de spelregels door in de openingspost van dit topic, en stuur mij je favorieten per PM door. Hopelijk worden die straks dan in de bloemetjes gezet middels een mooie en uiteraard welverdiende award-regen! Deadline voor ronde 1 (waar we de shortlists opstellen) is nog steeds zondag 17 januari 23u59.

Ik kan jullie wel al verklappen dat het momenteel super spannend is, en dat iedere stem nog steeds het verschil maakt.

Al lijstjes mogen ontvangen van:

aERodynamIC, Arno, Don Cappuccino, MRDammann, deric raven, Shaky, Johnny Marr, LuukRamaker, bennerd, niels94

(maar schroom zeker niet om me er nog wat te bezorgen, iets wat sommigen onder jullie ook - reminder reminder - reeds aangegeven hebben)

In blijde verwachting van de lijstjes van (is dit niks voor jou, negeer gerust, en laat me weten dat je van de taglist gehaald wil worden):

123poetertjes , 50tracks , adri1982 , aerobag , andré , AOVV , arcade monkeys , , , Arrie , AstroStart , Axel , Bartjeking , bikkel2 , bonothecat , Brunniepoo , Bucquoy , Cannondale , Casartelli , catdog , Cervantes , charlotte2807 , chevy93 , Choconas , Co Jackso , Coma Cat , Cor , cosmic kid , curufin , CWTAB , Dance Lover , danny de punk , DenDimi , dircky007 , divart , DjFrankie , dumb_helicopter , Dwejkk_ , dynamo d , E-Clect-Eddy , ECooper , Edgar18 , El Ninjo , Fathead , Finidi , freakey , Frenkie! , Funky Bookie , Gebruiker43757 , gerre , GrafGantz , Grafmat , Gretz , Gringo_m . Guessmaker , Gyzzz , Hedser , herman , hoi123 , jeroentjuhh , Jester , JoaMuse , johan de witt , johannesA , Johnny Marrissey , jordidj1 , Joren999 , jorro , Joy4ever , Justus18 , kaj_666 , Kees-Jan , Koenr , laxus11 , likeahurricane , LucM , luigifort , Lukas , Magick1 , Marco dB , marsupilami , Marty McFly , Marzipaintree , Mastroianni , mauricedegier , Mausie , mol , motel matches , Mozzer , MVW , nelis , nico1616 , Nicolage Rico , Onweerwolf , orbit , Outlaw104 , pauljojo , Pietro , Ploppesteksel , Poeha , Poek , Porcupine Head , postpunker , ranboy , ranja , Razoreater , remcodulac , Reijersen , Ries_72 , Riesdude , rolandobabel , Rudi S , Rufus , SanderT , SBube , Scorpion_21 , , shinybeast , Silent_shout , Sillah , Simon77 , sj0n88 , Snoeperd , sokra , sq , starbright boy , stardust_be , STaRS , stoepkrijt , Sunderland , tafkat , tbouwh , thelion , the viking , titan , Titmeister , vigil , Vince vega , VladTheImpaler , wendyvortex , west , WhyNotSmile , wibro , willemdeux , yeahyeahyeah, Lura, , erwinz, Slowgaze, Ataloona, Barney Rubble, Masimo

Leuk maar wel een werkje eens zien wat ik bij elkaar kan draaien

oh ik dacht maxinaal 3 maar het is minimaal 3 dat wordt erg lastig bij sommige vcategorien, zonde van die een of twee die ik dan mee wilde laten doen. Genres zijn raar.

ranja schreef:
oh ik dacht maxinaal 3 maar het is minimaal 3 dat wordt erg lastig bij sommige vcategorien, zonde van die een of twee die ik dan mee wilde laten doen. Genres zijn raar.

Je hoeft niet voor alles een lijstje in te sturen hoor, een of twee lijstjes is al meer dan goed genoeg

ArthurDZ schreef:
(quote)

Je hoeft niet voor alles een lijstje in te sturen hoor, een of twee lijstjes is al meer dan goed genoeg

Je hoeft van mij geen hiphop lijstje te verwachten hoor alleen jammer dat ik bv. 1 punkalbum niet kan noemen omdat ik er geen 2 bij kan bedenken (en als ik wat bedenk blijkt dat volgens mume geen punk)

ranja schreef:
(quote)

Je hoeft van mij geen hiphop lijstje te verwachten hoor alleen jammer dat ik bv. 1 punkalbum niet kan noemen omdat ik er geen 2 bij kan bedenken (en als ik wat bedenk blijkt dat volgens mume geen punk)

Ik wil je er wel een paar geven

Vallen archival releases die 't afgelopen jaar zijn uitgekomen ook onder 'heruitgave'? Want qua echte, fysieke(?) her-uitgaven heb ik eigenlijk geen idee wat er zoal is uitgekomen.

Ja snap ik. Hmm, ik zou zeggen dat archiefalbums ook onder heruitgaves vallen.

Lijstje opgestuurd! Leuk om zo nog één laatste keer het afgelopen muziekjaar door te nemen.

Wel stel ik voor dat voor een eventuele volgende editie mensen zelf mogen bepalen binnen welk genre hun nominaties vallen. Zo los je het probleem van de soms imperfecte Mume-categorisatie op: tot een paar weken geleden kon Sevdaliza nog onder de categorie avant-garde worden genomineerd, en Natalia Lafourcade heb ik nu niet in de categorie wereld kunnen nomineren. Toen ik de hiphop-250 opstelde werkte het leggen van verantwoordelijkheid voor het indelen in genres bij de mensen zelf eigenlijk best goed: zelfs als mensen soms tot vreemde conclusies kwamen qua genre (ik meen me te herinneren dat iemand Partition van Beyoncé had genomineerd), moet er wel iets heel raars gebeuren als dit echt invloed heeft op de uiteindelijke uitslag - andere mensen moeten ten slotte tot dezelfde vreemde conclusie komen. Het is dus een redelijk zelfcorrigend proces.

hoi123 schreef:
(ik meen me te herinneren dat iemand Partition van Beyoncé had genomineerd)

Ik zie daar alleen dat ik Beyoncé - ***Flawless had in zaafs eerste editie.

Ben het wel met je eens trouwens.

Het is niet dat ik jullie niet vertrouw, maar op dit moment vind ik met de vaste genretags werken best prettig. Het is een duidelijke regel en voorkomt misschien dat platen die moeilijk te categoriseren zijn door de mazen van het net vallen omdat ze in te veel verschillende categorieën genoemd worden (al is het me ook opgevallen dat de 'wereld' tag nogal inconsequent gebruikt lijkt te worden). Maar op zich is dit voor mij geen onaantastbare regel, dus als deze game erop zit en we beginnen na te denken over een volgende editie, wil ik dit zeker nog eens op tafel leggen.

Maar goed, tijd voor nog eens een tagronde!

Zin om je stem te laten gelden wat betreft de beste platen, liedjes en artiesten (en hoezen) van het bijzondere muziekjaar 2020? Lees dan even de spelregels door in de openingspost van dit topic, en stuur mij je favorieten per PM door. Hopelijk worden die straks dan in de bloemetjes gezet middels een mooie en uiteraard welverdiende award-regen! Deadline voor ronde 1 (waar we de shortlists opstellen) is nog steeds zondag 17 januari 23u59.

Het is trouwens echt ongemeen spannend in de meeste categorieën, ontzettend veel tie-breaks wachten op een ontknoping. Aarzel dus niet om je stem te laten gelden!

Ondertussen heb ik al lijstjes mogen ontvangen van (laat me weten als je wel lijstjes hebt ingestuurd, maar hier niet tussen staat):

aERodynamIC, Arno, Don Cappuccino, MRDammann, deric raven, Shaky, Johnny Marr, LuukRamaker, bennerd, niels94, AstroStart, DjFrankie, ranja, yeahyeahyeah, heicro, SBube, hoi123, AOVV

En wacht ik smachtend af op de lijstjes van (is dit niks voor jou, negeer gerust, en laat me weten dat je van de taglist gehaald wil worden):

123poetertjes , 50tracks , adri1982 , aerobag , andré , arcade monkeys , Arrie , Axel , Bartjeking , bikkel2 , bonothecat , Brunniepoo , Bucquoy , Cannondale , Casartelli , catdog , Cervantes , charlotte2807 , chevy93 , Choconas , Co Jackso , Coma Cat , Cor , cosmic kid , curufin , CWTAB , Dance Lover , danny de punk , DenDimi , dircky007 , divart , dumb_helicopter , Dwejkk_ , dynamo d , E-Clect-Eddy , ECooper , Edgar18 , El Ninjo , Fathead , Finidi , freakey , Frenkie! , Funky Bookie , Gebruiker43757 , gerre , GrafGantz , Grafmat , Gretz , Gringo_m . Guessmaker , Gyzzz , Hedser , herman , jeroentjuhh , Jester , JoaMuse , johan de witt , johannesA , Johnny Marrissey , jordidj1 , Joren999 , jorro , Joy4ever , Justus18 , kaj_666 , Koenr , laxus11 , likeahurricane , LucM , luigifort , Lukas , Magick1 , Marco dB , marsupilami , Marty McFly , Marzipaintree , Mastroianni , mauricedegier , Mausie , mol , motel matches , Mozzer , MVW , nelis , nico1616 , Nicolage Rico , Onweerwolf , orbit , Outlaw104 , pauljojo , Pietro , Ploppesteksel , Poeha , Poek , Porcupine Head , postpunker , ranboy , Razoreater , remcodulac , Reijersen , Ries_72 , Riesdude , rolandobabel , Rudi S , Rufus , SanderT , Scorpion_21 , , shinybeast , Silent_shout , Sillah , Simon77 , sj0n88 , Snoeperd , sokra , sq , starbright boy , stardust_be , STaRS , stoepkrijt , Sunderland , tafkat , tbouwh , thelion , the viking , titan , Titmeister , vigil , Vince vega , VladTheImpaler , wendyvortex , west , WhyNotSmile , wibro , willemdeux , Lura, , erwinz, Slowgaze, Ataloona, Barney Rubble, Masimo [/quote]

Ik had bijna Fleur genomineerd bij wereldmuziek Ik kon alleen geen 2 andere bedenken.
(als het dan toch over aanpassen voor een volgende keer gaat - die minimaal 3 regel mag er van mij uit, liever maximaal 3)

ArthurDZ schreef:
Het is niet dat ik jullie niet vertrouw, maar op dit moment vind ik met de vaste genretags werken best prettig. Het is een duidelijke regel en voorkomt misschien dat platen die moeilijk te categoriseren zijn door de mazen van het net vallen omdat ze in te veel verschillende categorieën genoemd worden (al is het me ook opgevallen dat de 'wereld' tag nogal inconsequent gebruikt lijkt te worden). Maar op zich is dit voor mij geen onaantastbare regel, dus als deze game erop zit en we beginnen na te denken over een volgende editie, wil ik dit zeker nog eens op tafel leggen.

Suggestie voor de volgende: Misschien de primaire genre tag op RateYourMusic aanhouden? Daar stemmen meerdere users namelijk op welk genre ze het album vinden, i.p.v. hier op MusicMeter waar het ligt bij de interpretatie van één user en de genre tag vaak al toegevoegd wordt voordat het album gereleased en dus gehoord is

ArthurDZ, ik vind het een leuk topic en lees mee. Maar helaas geen tijd om zelf een lijstje te maken.

Geen probleem, dan haal ik je van de taglist! Moest je plots toch een vrij momentje vinden, stuur alsnog gerust iets is

aerobag schreef:
(quote)

Suggestie voor de volgende: Misschien de primaire genre tag op RateYourMusic aanhouden? Daar stemmen meerdere users namelijk op welk genre ze het album vinden, i.p.v. hier op MusicMeter waar het ligt bij de interpretatie van één user en de genre tag vaak al toegevoegd wordt voordat het album gereleased en dus gehoord is

We nemen het mee voor de nabespreking!

Ik ben er 2 keer aan begonnen, maar het is mij ook veel te veel werk. Misschien dat ik alleen op minder voor de hand liggende categorieën stem.

Oh, jammer herman! Voor mijn eigen lijstjes ben ik gewoon al mijn 2020-albums-stemmen afgegaan en deze gesorteerd volgens de categorieën, en dat vond ik best te doen qua tijd.

Je hoeft de platen ook niet te rangschikken oid, gewoon op alfabetische volgorde laten staan per categorie is voor de verwerking zelfs het makkelijkst eigenlijk. Het enige waar je rekening mee moet houden is dat je er maximum 10 per genre mag noemen dus op het einde van die oefening gewoon hier en daar nog even trimmen en je bent klaar. Heb er zelf een half uurtje werk aan gehad schat ik.

Nummers verzamelen is misschien iets tijdrovender, maar daar zou je je albumstemmen en afrekening-lijstje wel als leidraad kunnen gebruiken denk ik?

Als je er echt de puf niet voor hebt en je het maar op een paar categorieën wil houden, ook geen probleem natuurlijk. Bovenstaande kan je (en met jou eventuele andere meelezers die twijfelen of ze mee willen doen) gewoon zien als een vrijblijvende tip

Ik denk er nog even over na. 10 per genres vind ik juist wel erg veel, in geen enkel genre kom ik aan 10 topplaten. Ik noem dan liever een kleiner aantal die ik echt goed vind dan bv. 3 hele goede en 5 redelijke. Anders zijn die redelijke concurrentie voor de platen de echte toppers.

Op zich heb ik een top 100 nummers gemaakt over 2020, die zou ik inderdaad wel als leidraad kunnen nemen. Neem aan dat RYM als bron voor genre geen probleem is, voor het geval het nummer niet op MuMe staat?

herman schreef:
Ik denk er nog even over na. 10 per genres vind ik juist wel erg veel, in geen enkel genre kom ik aan 10 topplaten. Ik noem dan liever een kleiner aantal die ik echt goed vind dan bv. 3 hele goede en 5 redelijke. Anders zijn die redelijke concurrentie voor de platen de echte toppers.

Max 10 (en minimaal 3) dus dat kan zeker geen probleem zijn En het is zeker niet verplicht om voor elke categorie iets in te dienen.

herman schreef:
Op zich heb ik een top 100 nummers gemaakt over 2020, die zou ik inderdaad wel als leidraad kunnen nemen. Neem aan dat RYM als bron voor genre geen probleem is, voor het geval het nummer niet op MuMe staat?

Als het corresponderende album niet op MuMe staat, dan kan je RYM wel als leidraad nemen vind ik. Of eerdere releases van de artiest in kwestie die wel op MuMe staan

Zo, mijn nominaties zijn de deur uit!

Ik heb geprobeerd het midden te zoeken tussen een fanatieke muziekliefhebber die al zijn persoonlijke favorieten promoot en een onafhankelijk jurylid dat volledig objectief 2020 beschouwt. Geen idee of dat een beetje gelukt is.

Dit weekend even goed voor gaan zitten

Super Gretz! Want de deadline voor ronde 1 is NU ZONDAG 17 JANUARI OM 23u59!

Met andere woorden, dit is de LAATSTE REMINDER voor ronde 1!

Het is nog steeds ongemeen spannend trouwens, in vrijwel iedere categorie kunnen een paar lijstjes nog een wereld van verschil betekenen! Sterker nog, in letterlijk elke liedjescategorie kan 1 nominatielijstje het verschil nog maken tussen net niet of net wel op de shortlist. Dus twijfelaars, stuur gewoon jullie lijstjes in en loods je favorieten naar een officiële nominatie om in aanmerking te komen voor een felbegeerde Jordy award!

Al llijstjes mogen ontvangen van:

aERodynamIC, Arno, Don Cappuccino, MRDammann, deric raven, Shaky, Johnny Marr, LuukRamaker, bennerd, niels94, AstroStart, DjFrankie, ranja, yeahyeahyeah, heicro, SBube, hoi123, AOVV, likeahurricane, dynamo d, stoepkrijt

In blijde verwachting van de lijstjes van (is dit niks voor jou, negeer gerust, en laat me weten dat je van de taglist gehaald wil worden):
123poetertjes , 50tracks , adri1982 , aerobag , andré ,, arcade monkeys , , , Arrie , Axel , Bartjeking , bikkel2 , bonothecat , Brunniepoo , Bucquoy , Cannondale , Casartelli , catdog , Cervantes , charlotte2807 , chevy93 , Choconas , Co Jackso , Coma Cat , Cor , cosmic kid , curufin , CWTAB , Dance Lover , danny de punk , DenDimi , dircky007 , divart , dumb_helicopter , Dwejkk_ , E-Clect-Eddy , ECooper , Edgar18 , El Ninjo , Fathead , Finidi , freakey , Frenkie! , Funky Bookie , Gebruiker43757 , gerre , GrafGantz , Grafmat , Gretz , Gringo_m . Guessmaker , Gyzzz , Hedser , herman , jeroentjuhh , Jester , JoaMuse , johan de witt , johannesA , Johnny Marrissey , jordidj1 , Joren999 , jorro , Joy4ever , Justus18 , kaj_666 , Koenr , laxus11 , , LucM , luigifort , Lukas , Magick1 , Marco dB , marsupilami , Marty McFly , Marzipaintree , mauricedegier , Mausie , mol , motel matches , Mozzer , MVW , nelis , nico1616 , Nicolage Rico , Onweerwolf , orbit , Outlaw104 , pauljojo , Pietro , Ploppesteksel , Poeha , Poek , Porcupine Head , postpunker , ranboy , Razoreater , remcodulac , Reijersen , Ries_72 , Riesdude , rolandobabel , Rudi S , Rufus , SanderT , Scorpion_21 , , shinybeast , Silent_shout , Sillah , Simon77 , sj0n88 , Snoeperd , sokra , sq , starbright boy , stardust_be , STaRS , Sunderland , tafkat , tbouwh , thelion , the viking , titan , Titmeister , vigil , Vince vega , VladTheImpaler , wendyvortex , west , WhyNotSmile , wibro , willemdeux , Lura, , erwinz, Slowgaze, Ataloona, Barney Rubble, Masimo

Misschien ook nog voor neo voor beste scores van 2020?

Ik heb vandaag nog een aantal pm’s in de bus gekregen, waarvoor dank! Die ga ik morgen natuurlijk zo snel mogelijk verwerken, en dan maak ik vanaf morgennamiddag in etappes bekend welke albums, nummers, artiesten en hoezen kans maken op een van onze felbegeerde Jordy awards

Dus mensen die morgenvoormiddag nog lijstjes opsturen, maken zeer goede kans om nog meegenomen te worden stay tuned!

Hopelijk heb ik morgenochtend nog even tijd. Ga mn best doen!

Ik kon echt geen enkele comebackplaat bedenken. Ook niks opgestuurd in de categorieën reggea/ska, score, live en heruitgave. De categorieën electronic en dance waren een veldslag. En daarna kwam ik er achter dat die twee samen één categorie is

Comebackartiest lukte nog wel, maar in de categorieën avant-garde, blues/country/roots, reggae/ska, live, metal, punk, neoklassiek, score, wereld en heruitgave was er te weinig wat ik wilde nomineren. Ik heb toch vooral naar muziek uit de andere categorieën geluisterd blijkbaar. Voor nieuwkomer moest ik wel heel diep graven, naar mijn idee zijn er in 2020 niet zoveel indrukwekkende debuten verschenen, maar dat kan aan mij liggen. Wel aardig wat doorbraakplaten, maar dan bleek de betreffende artiest toch al een of meerdere onbekende platen te hebben uitgebracht. Ik heb uiteindelijk toch drie nieuwkomers naar voren kunnen schuiven.

Bij blues/country/roots, reggae/ska en punk kwam ik ook releases te kort. Kijken of ik dit jaar ook wat meer op die hoekjes kan focussen. Voor comebackplaat wist ik ook geen enkele kandidaat te bedenken.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:12 uur

geplaatst: vandaag om 16:12 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.