MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / De Jordy's 2020: Musicmeter's eigen Grammy Awards

zoeken in:
https://ewscripps.brightspotcdn.com/dims4/default/d93890a/2147483647/strip/true/crop/640x360+0+60/resize/1280x720!/quality/90/?url=http%3A%2F%2Fsharing.wkbw.com%2Fsharekshb%2Fphoto%2F2016%2F02%2F15%2FYouTube_redcarpet_1455555686702_31934282_ver1.0_640_480.jpg

Jethro Tull kreeg ooit een award voor hun verdiensten in de metal, ten koste van Metallica, Steely Dan kreeg een beeldje voor hun lauwe comebackplaat Two Against Nature terwijl Kid A en The Marshal Mathers LP ook genomineerd waren, ze vonden Macklemore een betere keuze voor ‘best new artist’ dan Kendrick Lamar, en zo kunnen we nog wel even doorgaan. De Grammy Awards zijn dan wel de belangrijkste muziekprijzen, maar van muziek lijkt het kiescommité evenwel schrikbarend weinig te weten.

Dat moeten wij van Musicmeter wel beter kunnen, toch? Om het muziekjaar 2020 in stijl af te sluiten, presenteer ik jullie nu ons eigen award show-equivalent: de Jordy’s! En de jury? Dat zijn jullie!

De Musicmeter Jordy’s: een digitale awardshow in twee rondes!

Ronde 1: nomineren

- Hieronder post ik een lijst met de verschillende categorieën. Nomineer minimum 3, en maximum 10 werken of artiesten per categorie en stuur deze IN PM (HEEL BELANGRIJK, NIET IN DIT TOPIC AUB) naar mij op.

- Je hoeft ze niet te rangschikken, ieder genoemd werk/artiest krijgt 1 punt wanneer jij ze noemt.

- Je mag voor 1 categorie stemmen, je mag voor elke categorie stemmen, en alles daartussenin.

- Bepalen wat in welk genre thuishoort, en dus in welke categorie, is heel simpel: de genreaanduidingen op Musicmeter zijn leidend. Zonder uitzondering (op ‘Nederlandstalig’ en ‘heruitgave’ na, maar het is wel heel simpel uitmaken wat zoal in deze categorieën thuishoort natuurlijk)

- Uitzondering hier is misschien ‘live’ bij de albums, niet alle livealbums krijgen die tag heb ik al gemerkt. Maar dit is ook wel een vrij duidelijke categorie natuurlijk.

- Albums met meerdere genretags/nummers uit albums met meerdere genretags kunnen wat mij betreft voor meerdere awards genomineerd worden. Dus de laatste Bob Dylan maakt zowel kans in de rock- als in de folk-categorie.

- Omdat we op Musicmeter sowieso al elk jaar onze plaat van het jaar kiezen (een hele top 100 samenstellen, zelfs). Is er geen ‘album van het jaar’-categorie. Ons album van het jaar is gewoon degene die op 31 december bovenaan onze jaarlijst staat wat mij betreft. Een nummer van het jaar kiezen we gewoon wel op deze manier!

- Uiteraard zijn alleen maar platen die in de MuMe-database (2020) achter hun naam hebben staan, toegelaten. Op de heruitgaves na natuurlijk.

- Wat betreft nummers: alle liedjes die tussen 1 januari en 31 december 2020 zijn uitgebracht, mogen meedoen. Singlereleases tellen dus ook mee, ook al komt de plaat uit 2019 (maar niet eerder).

- Nominatiedeadline: 17 januari 2021, 23u59

De categorieën zijn:

Albums:

- Beste avant-garde
- Beste blues/country/roots
- Beste dance/electronic
- Beste folk
- Beste reggae/ska
- Beste hiphop
- Beste jazz
- Beste live
- Beste metal
- Beste punk
- Beste neoklassiek
- Beste pop
- Beste rock
- Beste score
- Beste soul/funk/R&b
- Beste wereld
- Beste Nederlandstalig
- Beste heruitgave

Nummers:

- Nummer van het jaar
- Beste avant-garde
- Beste blues/country/roots
- Beste dance/electronic
- Beste folk
- Beste reggae/ska
- Beste hiphop
- Beste jazz
- Beste metal
- Beste punk
- Beste neoklassiek
- Beste pop
- Beste rock
- Beste score
- Beste soul/funk/R&b
- Beste wereld
- Beste Nederlandstalig
- Beste Top 40/Ultratop 50-hit (elk liedje die er dit jaar instond, mag meedoen)

Artiesten/overig:

- Artiest van het jaar (welke artiesten hebben jouw muzikaal 2020 het meest gemaakt/verreikt? Hoeven niet per se dit jaar iets te hebben uitgebracht, maar is wel zo handig)
- Beste nieuwkomer (voor artiesten en bands die dit jaar hun debuutalbum uitbrachten. Telt ook voor zij die al eerder EP’s uitbrachten, maar pas dit jaar voor het eerst met een reguliere plaat komen. Bandleden die dit jaar solo gingen, komen niet in aanmerking)
- Beste comeback (voor artiesten die al minstens 6 jaar geen nieuwe plaat hadden uitgebracht, in geen enkele hoedanigheid)
- Mooiste hoes

Ronde 2: the vote

- Ik publiceer op 18 januari 2021 alle genomineerde werken/artiesten per categorie.

- Daarna mogen jullie mij per categorie EN OPNIEUW VIA PM EN NIET IN HET TOPIC ZELF laten weten naar wie jullie stem gaat. Je mag maar op 1 werk/artiest per categorie stemmen

- Je mag voor 1 categorie stemmen, je mag voor elke categorie stemmen, en alles daartussenin.

- Jullie hebben hiervoor tijd tot en met vrijdag 26 februari 2021 om 23u59. In het weekend van 27 – 28 februari presenteer ik jullie dan in blokjes de winnaars van de Jordy’s 2020!

Geadresseerden van dit bericht (is dit niks voor jou, negeer gerust, en laat me weten dat je van de taglist gehaald wil worden):
123poetertjes , 50tracks , adri1982 , aerobag , aERodynamIC , andré , AOVV , arcade monkeys , , Arno , Arrie , AstroStart , Axel , Bartjeking , bikkel2 , bonothecat , Brunniepoo , Bucquoy , Cannondale , Casartelli , catdog , Cervantes , charlotte2807 , chevy93 , Choconas , Co Jackso , Coma Cat , Cor , cosmic kid , curufin , CWTAB , Dance Lover , danny de punk , DenDimi , dircky007 , divart , DjFrankie , dumb_helicopter , Dwejkk_ , dynamo d , E-Clect-Eddy , ECooper , Edgar18 , El Ninjo , Fathead , Finidi , freakey , Frenkie! , Funky Bookie , Gebruiker43757 , gerre , GrafGantz , Grafmat , Gretz , Gringo_m . Guessmaker , Gyzzz , Hedser , herman , hoi123 , jeroentjuhh , Jester , JoaMuse , johan de witt , johannesA , Johnny Marr , Johnny Marrissey , jordidj1 , Joren999 , jorro , Joy4ever , Justus18 , kaj_666 , Kees-Jan , Koenr , laxus11 , likeahurricane , LucM , luigifort , Lukas , Magick1 , Marco dB , marsupilami , Marty McFly , Marzipaintree , Mastroianni , mauricedegier , Mausie , mol , motel matches , Mozzer , MRDammann , musicfriek , MVW , nelis , nico1616 , Nicolage Rico , Onweerwolf , orbit , Outlaw104 , pauljojo , Pietro , Ploppesteksel , Poeha , Poek , Porcupine Head , postpunker , ranboy , ranja , Razoreater , remcodulac , Reijersen , Ries_72 , Riesdude , rolandobabel , Rudi S , Rufus , SanderT , SBube , Scorpion_21 , Shaky , shinybeast , Silent_shout , Sillah , Simon77 , sj0n88 , Snoeperd , sokra , sq , starbright boy , stardust_be , STaRS , stoepkrijt , Sunderland , tafkat , tbouwh , thelion , the viking , titan , Titmeister , vigil , Vince vega , VladTheImpaler , wendyvortex , west , WhyNotSmile , wibro , willemdeux , yeahyeahyeah, Lura, deric raven, erwinz, Slowgaze, Don Cappuccino

Hebben jullie nog vragen? Stel ze gerust!

Verder mag dit topic voor mijn part ook gewoon gebruikt worden om je eigen favorieten in de schijnwerpers te zetten, en om andere users om tips te vragen. Zo heb ik dit jaar bijvoorbeeld maar op slechts één punkplaat gestemd, de nieuwe Touché Amoré. Heeft kenner Don Cappuccino misschien nog wat tips voor mij, mijn voorliefde voor de meer emo/melodische kant van het genre in acht nemend?

Ben ik potentieel geïnteresseerde users vergeten? Tag gerust je vrienden!

Uhm, geen beste album en alleen per genre?

Verder helemaal top, ik ga wat bedenken. Vraag me af of ik voor alles wat kan bedenken.

Snoeperd schreef:
Uhm, geen beste album en alleen per genre?

Verder helemaal top, ik ga wat bedenken. Vraag me af of ik voor alles wat kan bedenken.

Totaal niet nodig om voor elke categorie te stemmen hoor! En beste album leek mij iets te veel in het vaarwater te zitten van onze albumlijst die er toch sowieso weer aankomt. Leuk dat je meedoet in ieder geval!

Goede manier om nog even in de releases van 2020 te verdiepen count me in!

De eer voor het eerste nominatielijstje is aan aERodynamIC!

Leuk, ik zie alleen bij sommige albums dat het genre wel zou mogen worden aangepast. Zo staat er bij het album van Roisin Murphy geen dance, terwijl als er één genre zou moeten staan, dat het wel is. Ik heb een correctie ingediend.

Geen EP's?

Mooiste videoclip was misschien nog een leuke categorie geweest. Denk ik nu net. Sorry!

Goede vraag! EP's mogen meedoen, en tellen als album

Arno schreef:
Mooiste videoclip was misschien nog een leuke categorie geweest. Denk ik nu net. Sorry!

Hmm, misschien een volgende editie maar eerst zien hoe deze verloopt natuurlijk

ArthurDZ schreef:

(quote)

Hmm, misschien een volgende editie maar eerst zien hoe deze verloopt natuurlijk
En we weten toch dat die hele categorie dit jaar geownd zou worden door Eefje.

Arno schreef:
(quote)
En we weten toch dat die hele categorie dit jaar geownd zou worden door Eefje.

WAP bedoel je?

jordidj1 schreef:
(quote)

WAP bedoel je?
Nee Vies bedoel ik.

Het duurt nog even, maar toch nog eventjes onder de aandacht brengen. Ondertussen wel al een paar lijstjes opgestuurd.

Erg mooi idee dit, klinkt als een nieuw jaarlijks event op MusicMeter. Count me in!

Ja, leuk hoor dit. Van mij mag je binnenkort ook al wat lijstjes verwachten, ArthurDZ!

Shaky schreef:
Erg mooi idee dit, klinkt als een nieuw jaarlijks event op MusicMeter. Count me in!

Ik hou de mogelijkheid zeker open Maar eerst eens zien hoe het organiseren van deze editie me bevalt!

ArthurDZ schreef:
Ben ik potentieel geïnteresseerde users vergeten? Tag gerust je vrienden!

Ataloona, Barney Rubble, Masimo & niels94 zijn hier, onze CSL-sessie van gisteravond indachtig, misschien ook wel voor te vinden.

Nog wat lijstjes opgestuurd

Leuk topic! Ik zal me eens over mijn nominaties gaan buigen!

ArthurDZ schreef:
Ronde 2: the vote

- Ik publiceer op 18 januari 2021 alle genomineerde werken/artiesten per categorie.
Maar dan kan toch iedereen gewoon weer op zijn eigen nominaties stemmen? Is het niet interessanter om met een shorltist van een x aantal albums/nummers te werken waarop we mogen stemmen? Zoals bij andere awards.

stoepkrijt schreef:
Leuk topic! Ik zal me eens over mijn nominaties gaan buigen!

(quote)
Maar dan kan toch iedereen gewoon weer op zijn eigen nominaties stemmen? Is het niet interessanter om met een shorltist van een x aantal albums/nummers te werken waarop we mogen stemmen? Zoals bij andere awards.

Zo, dat heb ik bij nader inzien even slecht uitgelegd! Nieuwe poging: we zullen inderdaad werken met shortlists, die we in ronde 1 (nu dus) samenstellen. Om genomineerd te worden voor ronde 2, moet je met andere woorden genoeg stemmen verzameld hebben in ronde 1. Naar gelang het aantal stemmers verwacht ik dat voor iedere categorie iets van een 3 à 5 albums/nummers/artiesten/hoezen uit de bus komen, waarop in ronde 2 gestemd kan worden (1 stem per persoon per categorie dit keer). Idd zoals bij andere awards dus! Mea culpa, hopelijk is het nu duidelijker.

Tof dat je meedoet trouwens!

Nu is het volkomen duidelijk! Thanks!

Wellicht ook nog de categorie Beste Anderstalig (dus geen Engels of Nederlands) voor album en nummer?

Nog ander vraagje: sommige nummers van een album uit 2020 zijn al in 2019 uitgebracht? Geldt dan voor het album 2020 en voor het nummer de releasedatum 2019? Bijv. nummer Bitterzoet is uit 2019 maar album Bitterzoet van Eefje de Visser uit 2020.

dynamo d schreef:
Wellicht ook nog de categorie Beste Anderstalig (dus geen Engels of Nederlands) voor album en nummer?

Leuk idee, was me zelf nog niet te binnen geschoten! Ik ga nu geen categorieën meer toevoegen, maar als er een volgende editie komt, zitten die categorieën er sowieso bij.

dynamo d schreef:
Nog ander vraagje: sommige nummers van een album uit 2020 zijn al in 2019 uitgebracht? Geldt dan voor het album 2020 en voor het nummer de releasedatum 2019? Bijv. nummer Bitterzoet is uit 2019 maar album Bitterzoet van Eefje de Visser uit 2020.

Als het op een album staat uit 2020, is het goed wat mij betreft!

ArthurDZ schreef:
(quote)

Leuk idee, was me zelf nog niet te binnen geschoten! Ik ga nu geen categorieën meer toevoegen, maar als er een volgende editie komt, zitten die categorieën er sowieso bij.
!

Begrijpelijk!

Ik ben al druk bezig

dynamo d schreef:
(quote)

Begrijpelijk!

Ik ben al druk bezig

Joepie!

Eindelijk gelukt om een song van het jaar lijstje samen te stellen, lastig, lastig, lastig

Ik ben ook druk bezig! Leuk!

Moet wel zeggen dat ik er erg veel moeite mee heb.. Bij veel categorieën kom ik niet op 3 (laat staan sommige niet eens tot 1)

Leuk, lowieke!

lowieke schreef:
Moet wel zeggen dat ik er erg veel moeite mee heb.. Bij veel categorieën kom ik niet op 3 (laat staan sommige niet eens tot 1)

Geen probleem hoor, dan sla je die categorieën maar gewoon over! De eerste user die van alle categorieën een lijstje maakt, moet zich nog melden hier

Nu ik erover nadenk, misschien is die persoon de enige die een usertrofee krijgt. 123poetertjes lees je mee?

omg, leuk idee! Even aan het hoofd krabben en kijken of ik wat ineen kan boksen.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:27 uur

geplaatst: vandaag om 19:27 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.