MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Samson & Gert (Double Feature)

zoeken in:

https://i.imgur.com/XRU30Wl.png
https://hotelsdepanne.files.wordpress.com/2013/06/samson-gert-zomershow.jpg
#89 - Naar Zee (2008, Hotel op Stelten)

Weekend! En het herfstweer van de voorbije week lijkt eindelijk plaats te maken voor de zon. Mogelijk trekt half België naar de zee, ook al kwam de zee de afgelopen dagen tot bij hun. Dat vraagt om een passend en zomers liedje. Het is er ééntje vanop de soundtrack van de Samson-film.

PS: Bijna had ik "Roeien" gekozen nav de recente gebeurtenissen, maar misschien was dat wel iets te stout en too soon.

Wel leuk. Ik merkte ook twee dingen op in het clipje

- een jongen met een truitje aan van Spring. Heb ik zelf nog veel naar gekeken na mijn Samson-periode.
- 2:12... uhm, wat?

6,5

6.5

En voor Ome Jaap een 6.6

Vliegen: 6
Ome Jaap: 5
Naar Zee: 5,5. Stem Samson verpest het wel wat.

Pepino schreef:
2:12... uhm, wat?

WTF!? Can't unsee.

PS: Ik heb dit jaar pas geleerd dat het Samson-trio -Verhulst, Bourlon, Verbiest- persoonlijk achter Spring zitten. Het komt écht uit hun koker, zo blijkt, niet van één of ander anoniem Studio 100 team. En Gert was ontzettend blij toen het zo ontplofte tijdens het Sportpladijs. Blijkt namelijk dat hij zélf achter die hits zit. Het merendeel heeft hij zelf geschreven. Ik wist dat niet.

Pepino schreef:
2:12... uhm, wat?

Damn.

Aardig liedje wel, al ben ik zelf niet echt liefhebber van de zee.

6,5

Nog een 5.5 van mezelf voor 'Naar Zee'.

https://c.saavncdn.com/976/Zwaaien-English-2014-500x500.jpg
#90 - Zwaaien (2014, Single - 25 Jaar S&G)

Laten we, voor zo lang het duurt, bij dit zonnige weer nog maar even voor een zomerse clip gaan. In 2014 verloor Gert toch even het noorden door een ander mooi meisje dan z'n Marlèneke. Al stond hij met z'n mond vol tanden, want haar Spaanse woorden kon hij niet verstaan. De dame in kwestie is actrice Kim Van Oncen (Dertigers), zelf een grote S&G-fan. Ook de Burgemeester, Alberto en Van Leemhuyzen zijn onder de indruk. Let vooral de manier waarop Eugene dat uit. (0:27) En Vermeersch vindt al snel een andere liefde ...

Kleine inhaalslag

Thuis.
Poeh, dat was even diep graven. Lang geleden gehoord, maar niet heel erg blijven hangen. Ook niet echt hun beste werk.
5,5

Hele Dikke Vrienden.
Nummers over hoe goed hun vriendschap is te over.
6

Vliegen.
Misschien is het mijn bias en voorliefde voor het vijfde album, maar ook de fillers van dat album zijn nog bovengemiddeld goed.
7,3

Ome Jaap.
Vrolijk nummer. Niet veel mis mee.
6,5

Naar Zee.
Hotel op Stelten is op zich best een aardige film, maar die nieuwe Samson was toch wel een beetje een koude kermis.
6

Zwaaien.
Ik vind dit maar een matig nummer.
4,5

Mijn petekind, die nu de tienerjaren induikt, zou dit een klassieker noemen. De Samson uit haar jeugd. Dit sloeg ook goed aan tijdens de live-shows. Zelf verkies ik deze ietwat anonieme (inhoudelijk dan) meezinger boven enkele typische Samson-songs die minder goed zijn.

6.5

Een dag uit het leven van Samson ... (opnames Zwaaien)

Een meezinger is het zeker, maar nog meer een meezwaaier, natuurlijk.

6

Heb niet zo veel met dit nummer. Wel een leuk clipje. Spanje lijkt verdacht veel op de Belgische Kust

5,5

https://i.imgur.com/CYd17Ku.jpg
#91 - Feest in de Straat (1997, S&G 7)

21 Juli - Nationale Feestdag in België! Tegenwoordig is het allemaal wat minder, maar toen ik een klein manneke was, viel er meestal wel iets te doen in de straten van de dorpskern. Geen Samson-lied beter geschikt dan "Feest in de Straat" om deze dag te vieren.

Ik was vergeten hoe leuk dit clipje is! Zo euforisch, zo warm, zo opgetogen. Ook wel fijn dat het van zwart-wit naar kleur gaat- hoewel die symboliek er misschien wat té dik op ligt Die kleine jongen links gaat er op het einde helemaal voor.

Wat het liedje zelf betreft, hou ik vooral van het intro, dus de opbouw naar het refrein. Daarna is het ook plezierig, maar misschien beginnen ze het refrein een beetje te veel te zingen.

Enfin, een plezant nummer dat een glimlach op mijn gezicht tovert. Meer hoeft het soms niet te zijn.

7

Ome Jaap: Dit hebben ze geschreven in hun slaap, lijkt me. 5
Naar Zee: Best leuke compositie eigenlijk, maar idd, die stem *siddert* 5,5
Zwaaien: haha! 6.5
Feest In De Straat: Favoriet uit mijn kindertijd die de tand des tijds minder doorstaan heeft bij mij, het mist een catchy element. Nog altijd wel een leuk liedje natuurlijk, beste van deze post! 7

Dit jaar is het een Belgische feestdag in mineur door de recente overstromingen. Bedankt aan Samson & Gert om toch voor een vrolijke noot te zorgen!

6,6

Beetje zoals hierboven. De intro en aanloop naar het refrein vind ik 't best.

7 (heel nipt weliswaar)

In de clip vind ik 't wel gap hoe dat ene kind met een zon op 't gezicht geforceerd moet omdraaien. Zet daar horror-muziek op en je hebt Children of the Corn.

Zwaaien: 6,2

Feest In de Straat: 6,2

https://images-5.schellywood.be/thumbnail/character/20848/burgemeester.png
#92 - Hiep Hiep Hoera Voor De Burgemeester (1999, S&G 9)

Ahum, ahum, ahum! Aan allen die aan mijn verjaardag gedacht hebben .. Proficiat! Aan allen die niet aan mijn verjaardag gedacht hebben ... Ook pro ... Ik bedoel, het is een raaaaamp!

Moah, mijnheer de Burgemeester, waarom heb jij zo een kramp? Vorige week maandag ben ik Walter De Donder zijn verjaardag vergeten te eren. Onze geliefde Burgemeester is 61 geworden. Hopelijk kan ik dit weekend wat extraatjes posten rondom zijn onvergetelijke personage. Voor nu gaan we 't doen met -hoe kan het ook anders- een lied speciaal voor hem.

De allereerste aflevering met De Burgemeester is aflevering 9 - De Schoenenberg uit oktober 1990. Die staat sinds kort op YouTube, hoezee! Walter De Donder was (zoals je ziet) toen nog een krullenbol en zou oorspronkelijk maar even opduiken. Omdat zijn deelname wel zeer goed bevallen was, begonnen Verbiest en co al snel te denken over een terugkerende rol. Oja, Modest is dus tóch ooit zonder handschoenen te zien geweest, die waren hier nog niet aanwezig.

Deze aflevering heeft nog de opbouw van de beginperiode. Grapje vóór de generiek, een nog niet zo uitgebreid verhaal tussen alle rubrieken en tekenfilms in en eindigend met het overlopen van de gebeurtenissen in de vorm van 't Samsonlied. Let vooral ook op het lichaam van Samson dat toen nog groter was. Meer zelfs, hij had één voorpoot die een tikkeltje langer was zodat er ook lichaamstaal geacteerd kon worden. Lang gedacht dat ik mij dat door de jaren heen ingebeeld had, maar bij deze de bevestiging. (en gemoedsrust over mijn mentale toestand, lol) Persoonlijk vond ik dat zeker niet slecht ogen trouwens, zijn proporties leken ook meer op de oorspronkelijke strip- en tekenfilmversie van Samson.

Hoe ouder ik word, hoe leuker ik het personage van De Burgemeester vind, eigenlijk. Die gezichtsexpressies zijn gewoon te goddelijk

Dit liedje is best ok, ook wel een beetje mhaw: 6,5

Helemaal mee eens. Waar ik als kind voor Octaaf of Alberto zou gekozen hebben, zie ik nu vooral hoe verdomd goed Modest zijn komische timing is en hoe hij er constant voluit voor gaat. 't Zot hem in de details. 'k Vind het ook de beste acteur van de hele cast.

Het liedje ... best ok, zonder meer.

6

"Moh!"

Eigenlijk kan ik nog weinig toevoegen dan wat jullie al gezegd hebben inderdaad: De Burgemeester is een heerlijk personage, dat ik eveneens met het ouder worden meer ben gaan waarderen. Je vóelt het ook als hij in een aflevering ontbreekt.

Maar... Ik moet toegeven, soms vond ik hem té brutaal tegen Van Leemhuyzen. Ik kreeg bij momenten medelijden met zijn secretaris. Geen wonder dat Eugène zijn baas achter de rug begon na te spreken.

De beste acteur blijft voor mij Ann Petersen, maar zonder twijfel is Walter De Donder ook schitterend.
Het zal misschien aan mij liggen, maar de acteur lijkt (zeker in vergelijking met Gert) niet te verouderen?

Het liedje is inderdaad oké. 6

Pepino schreef:
Het zal misschien aan mij liggen, maar de acteur lijkt (zeker in vergelijking met Gert) niet te verouderen?

Zou dat ook niet komen door het feit dat dat Walter, toen vooraan de 30, er toen al niet echt jong meer uitzag? Gert was echt nog een broekventje eigenlijk.

Ik had dat bv. ook bij (random voorbeeld) Dumb & Dumber To. In de originele film zag Carrey er jonger uit dan hij werkelijk was. Daniels, die sowieso al 7 jaar ouder is, zag er zijn leeftijd uit, om niet te zeggen ouder. 20 jaar later zag Carrey er ook plots ook zijn leeftijd uit. Waardoor het, wanneer je die heren naast elkaar ging zetten, erg ging opvallen dat Carrey aanzienlijk verouderd was. Bij Daniels was dat gevoel veel minder omdat hij er toen al niet meer zo jong uitzag. Volg je nog?

Tof die referenties naar oudere hits, maar het refrein vind ik behoorlijk melig.

Meneer de Burgemeester is inderdaad een geweldig tof personage; samen met Alberto en Octaaf vormde Modest toch wel een soort Heilige Drievuldigheid der Hilariteit. Leuke catchphrases, altijd (afijn, van toen ik het begon te volgen toch) die geweldige uitdossing en het betere smoelenwerk.

Een 6,2 voor dit liedje.

https://i.imgur.com/EvkoOw0.jpg
#93 - Wij Zijn Bij De Brandweer (1994, S&G 4)

Wie bij dit druilerige weer last heeft van een ondergelopen kelder, kan beroep doen op dit fantastische korps!

PS: Veel minder Burgemeester-weetjes gebracht dan voorzien, maar die komen later nog wel eens van pas.

8.5 classic

Een 7,5 van mij.

Leuk weetje over het clipje: de plaats waar Gert en co naartoe gaan om de kat te bevrijden, werd gefilmd in het Oud Begijnhof Sint-Elisabeth in Gent.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:46 uur

geplaatst: vandaag om 11:46 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.