MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Samson & Gert (Double Feature)

zoeken in:
https://i.imgur.com/XRU30Wl.png
https://i.imgur.com/yKE38Ov.jpg
#108 - Honolulu (2002, S&G 12)

Een beetje zoals verwacht ... Eens school herbegonnen is: Zomerweer! Leuk hé? En in onze Samson-reeks van het ene uiterste naar het andere. Is het zonnige Honolulu concurrentie voor Mexico?

Aloha-hee! Aloha-haai! Het is weer hula-hula-heerlijk op Hawaï!

7

Of we (107) Kerstmis Kerstmis en (108) Honolulu kunnen combineren? Yup ... Hawaiaanse toestanden in de Kerstshow.

PS: Ik vind die live-versie niet zo geslaagd.

Tof, zonnig liedje. Past wel bij het weer dezer dagen natuurlijk. Lekker zonnekloppen achter die schoolbankjes!

6,8

Kan niet tippen aan Mexico, maar wel eveneens een heel leuk liedje. Typisch zo'n liedje waar ze op tuinfeest in de lagere school een dansje bij opvoeren.
8, gulle bui dankzij zonnetje afgelopen dagen. Maar zou op andere dagen ook minstens een 7 krijgen.

De live versie vind ik ook niet zo geslaagd..

Honolulu - Honululu

Met je ritme zo aanstekelijk, je refreintjes anti-saai.

Honolulu - Honolulu

Ga nu toch eens uit mijn hoofdje, want amaai.

Aloha-hee! Aloha-haai!

Heel de dag door, heel de nacht door, das niet fraai.

Aloha-hee! Aloha-haai!

Het werd een hula-hula nachtje vol gedraai.

Miljaar zeg! LUISTER DIT NIET IN DE AVOND!

Wat heeft Samson & Gert toch met Honolulu ik weet nog dat in de serie Hawaï's hoofdstad regelmatig ter sprake kwam. Meestal was het De Burgemeester die erover fantaseerde.

Enfin, dit lied is dus totaal geen verrassing; alleen vraag ik mij toch af waar die adoratie vandaan komt

Leuk. Geen Mexico, maar fijn liedje. Die live-versie klinkt wel wat stroef, inderdaad niet zo geslaagd.

6,5

Pepino schreef:
Wat heeft Samson & Gert toch met Honolulu ik weet nog dat in de serie Hawaï's hoofdstad regelmatig ter sprake kwam. Meestal was het De Burgemeester die erover fantaseerde.

True that.

https://pixhost.icu/avaxhome/22/5e/005a5e22.jpg
#109 - Zwemmen (1993, S&G 3)

Heeft iedereen z'n vakantieboek deze zomer uitgelezen?

Volgens de zweerlam (neen, de weerman) was deze zomerse dag de laatste van het jaar die zo aangenaam warm zou zijn. Hoewel, aangenaam? Voor mij zijn deze temperaturen al genoeg om mij helemaal sloom te maken. En dat is ook een beetje de spirit van Zwemmen, als een veel te hete en vooral luie vakantiedag.

Te beluisteren via Spotify.

Ik heb 't wel voor deze laksheid.

7.5

Tjonge, die zat ver in m'n geheugen.

8

Heerlijk lui, dit nummer.

7,2

Van mij ook een 7.5, leuk nummer, ze herhalen het woordje "zwemmen" wel héél vaak (en het heeft terecht die titel gekregen ook ) maar toch stoort het niet.
Kan niet meteen een ander Samson & Gert liedje bedenken die datzelfde luie gevoel heeft, vooral tijdens de (slechts 2) coupletten. Lijkt me ook echt geschreven op een warme zomerdag, tijdens het schrijven waren ze vast ook wat lui.

https://i.imgur.com/InJRFfC.gif
#110 - Bij Boer Teun (1998, S&G 8 )

Vandaag is de Dag van de Boerin. Eigenlijk weten we niet of Boer Teun een vrouw had. In juni vroegen we ons bij #76 nog af of Stefanie een boerendochter was, maar het bleek een koe. Zou Boer Teun die koe ook gebruiken als ... STOP ESTEBAN! (sorry) Het brengt ons wel bij een ander liedje over het leven op Teun z'n boerderij.

https://i.imgur.com/YEWr8hI.jpg

Mwoah seg ey! Volg allemaal even deze link jongens, je zal het je niet beklagen.

25 Jaar Studio 100 (Verhulst, Verbiest, Bourlon)

Wat doet het goed om Danny Verbiest, de enige échte Samson, te zien! Het doet mij énorm plezier dat hij aanwezig kon zijn. En vooral dat we hem ook nog even als Samson mochten horen. Waarop Gert zijn tranen niet kan bedwingen. Mooi ook, wetende dat Danny er van droomde om gewoon nog eens een paar zinnetjes als zijn alter-ego te mogen zeggen voor een publiek.

We wisten het al langer, maar het gaat niet goed met de gezondheid van Danny Verbiest. Hij is sinds zijn laatste interview zichtbaar (snel) verouderd. Dat de man ondersteuning nodig heeft aan het eind van het filmpje, dat doet toch een beetje pijn.

Het deed mij allemaal wel iets.

Bij Boer Teun
5, geen fan. Het liedje zit op zich wel goed in elkaar maar die tekst doet me echt niets.

Dat filmpje van 25 Jaar Studio 100 daarentegen..
Danny zijn stem en Gert zijn reactie.. zo mooi om te zien en te horen. Bedankt om te posten esteban!

PS. Wel een leuke kleurplaat trouwens bij bericht van Bij Boer Teun. Ik heb het altijd grappig gevonden hoe ze Gert zijn kapsel tekenen.

Het liedje over Boer Teun is me wat te kinderachtig, voor de kleinste fans. Die moeten er ook zijn natuurlijk. En ik kan best lachen om Samson z'n dieren-imitaties.

5.5

PS: Ja, Gert z'n stripkapsel, het lijken wel drie (zwarte) ijsbolletjes.

Helaas weer erg druk, maar hoop snel weer commentaar te kunnen geven in dit mooie topic. To be continued!

Heet: dit nummer doet me zo hard aan een ander nummer denken, alleen ik kom er maar niet op, frustrerend. Begin zelfs te denken dat ik dit nummer toch ooit eens gehoord heb en het ergens in mijn onderbewuste is blijven hangen haha. Het nummer zelf dan: de tekst vind ik oprecht leuk, maar de drukke stampinstrumentatie en de stem van Peter zorgen ervoor dat ik toch niet verder kom dan een 5.

Klaar Voor De Start: haha, dit is best lief, zeker door die blazers. Hier smelt ik toch wel weer een beetje van: 7

Kerstmis Kerstmis: best ok maar voegt echt nul toe aan het kerstrepertoire van ons olijke duo, 6je

Honolulu: ondanks dat het nummer weer geserveerd wordt op zo'n goedkoop Ment TV-beat, is dat calypso-sausje dat erdoorheen gedraaid wordt wel fijn (maar ik heb dan ook wel een zwak voor calypso). Desondanks toch net iets te druk, met een net iets te lelijke bridge, om een hoog cijfer te kunnen geven. Dus wederom 5.

Zwemmen: grote favoriet uit mijn kinderjaren en ik vind hem nog altijd fantastisch: tekst, refrein, begeleiding (nog niet zo volgestoken, of eerder dichtgeplaveid, als later op bijvoorbeeld Honolulu en Heet). Zo vaak luidkeels meegezongen, een 9 is hier wel op zijn plaats.

Bij Boer Teun: leuk, die boerderij-insteek in combinatie met klassieke muziek-begeleiding! Bijna meer hoorspel dan liedje, maar ik vind het best voor een keertje. 6.5 (de ekte Boer Teun-knaller is natuurlijk wel Stefanie Van Boer Teun, die zong zelfs mijn vader wel eens mee vroeger)

AOVV schreef:
PS: die foto ook in je aankondigend bericht, esteban. Gertje heeft vele talenten; er uitzien als een demon is daar ongetwijfeld één van.

Gert Verhulst - Zijn Mooiste Liedjes (2021) - MusicMeter.nl

Heeeeeere's Gertje!! The Shining is er niets tegen.

https://i.imgur.com/35ZoaoJ.jpg
#111 - Alles is Op (1996, S&G 6)

Weet je welke dag 't vandaag is? Wereld Chocoladedag! Komaan, een reep voor iederéén! Maar ... Waar is de chocolade? Classic-alert!

PS: Eindelijk kan ik deze foto delen, 'k vind 'm zo leuk.

Bij Boer Teun: de betere hoempapa. Vooral de imitaties van Samson zijn hilarisch.

7,5

Alles Is Op: regelrechte klassieker natuurlijk. Voor mij hét nummer dat Meneer Spaghetti in al zijn boosaardige glorie als smikkelende smulpaap laat zien. Inclusief het poëtische hoogstandje "Hij heeft buikpijn in zin buikje, da 's normaal als je zo smult!". In afleveringen vind ik hem ook steeds het best als hij zich, eenmaal eten in de buurt blijkt te zijn, ontpopt tot een soort egoïstisch monster.

9

Ik heb me weer prima geamuseerd met dit tweetal songs.

Dat is inderdaad zo'n iconische zin, AOVV. Ik vond Alles Is Op bij release een beetje te onnozel, maar door de jaren heen en mede dankzij oa de live meegemaakte Kerstshows met mijn petekind, ben ik het nummer wel gaan waarderen. Wat meezingers voor de zaal betreft, zit dit zeker in de TOP 3. En werkelijk iederéén doet het dansje (met armen en handen) mee, elke generatie.

8

Wat een klassieker he, ongeveer iedereen kan dat refrein wel meezingen.

8,5

Alles Is Op
Inderdaad een klassieker en terecht ook naar mijn mening. Ik kan verkeerd zijn maar volgens mij is dit ook eentje die ze élke show sinds release gespeeld hebben.

Heel leuke tekst, je ziet meteen dingen voor je. Dat clipje en die foto uit esteban's post vind ik ook fantastisch. Die eerste seconden uit de clip alleen al, de volle kasten die leeggemaakt worden, heel leuk uitgevoerd. En het zien van die flessen limonade en de Samson-koeken maakt me ook vrolijk.

9

Honolulu: 5.5
Zwemmen: 6.3
Boer Teun: 6.5
Alles is op: 8

https://img.discogs.com/U_Xm34lOQT61A7f_5ngpLYSpRiw=/fit-in/600x359/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(90)/discogs-images/R-1942249-1257623424.jpeg.jpg
#112 - Samson Toch! (1994, S&G 4)

Of Samson wel eens kattenkwaad (of hondenkwaad) kan uithalen? Jazeker. Dat leerden we in Samson Toch! Er is ook een reden waarom ik deze nu boven gehaald heb, maar dat is voor morgen.

Te beluisteren via Spotify. Er is wel deze live-versie. De studio-versie is beter.

Leuk nummer over een kleine, stoute hond. Die eigenlijk ook heel erg lief was. Benieuwd ook naar de reden om dit nummer te plaatsen, maar die wordt ons nog even deugniet-gewijs onthouden. esteban toch!

7,5

Oh, maar het is niets spectaculairs hoor. Ik ben op de sukkel met mijn laptop en had gisteren geen kans meer om het bijhorende weetje nog via de smartphone te doen.

https://images-4.schellywood.be/thumbnail/full/37388/kleurplaat.jpg

Fiets-je-natje!

Neen Samson, wist-je-datje! Aan het nummer Samson Toch! ging eigenlijk een andere versie vooraf: Gordelen!

De Gordel is het grootste door Bloso georganiseerde sportieve eendagsevenement van Vlaanderen dat sinds 1981 elk jaar (en in 2012 de laatste keer in zijn bekende formule) plaatsvond in het eerste weekend van september. (ik ben dus eigenlijk te laat met deze post) Er vonden dan geleide fietstochten en groepswandelingen plaats.

Ter promotie van het Vlaamse evenement De Gordel werd sinds 1987 jaarlijks een nieuw Gordellied uitgebracht (het eerste Gordellied van 1981 niet meegerekend). Telkens werden andere artiesten uitgekozen om een eigen versie van het Gordellied te maken. Het lied wordt onder andere door media-partner Radio 2 veelvuldig gespeeld in de weken voorafgaand aan het evenement.

In 1993, het jaar voor we dit nummer als de album-versie zouden kennen, was het aan Samson & Gert. De bijhorende videoclip had Alberto, De Burgemeester en Miranda.

Deze heeft het duidelijkste beeld:

Deze heeft het beste geluid:

Maar wij stemmen voor Samson Toch! Tenzij ik mij vergis, is het gordellied van S&G nooit als single verkrijgbaar geweest. Nooit anders verschenen ook. Dit viel dus enkel en alleen te spotten in de weken voor De Gordel van 1993. Welke versie nu eigenlijk eerder was? Niemand (buiten de makers) die het zeker weet.

Dat Gordellied had ik nog nooit gehoord, leuk om iets nieuw uit de oude doos te zien.

Van Samson Toch ben ik geen fan, deels door het kinderkoor, maar misschien vooral omdat ik het refrein maar niets vind. Vooral de tekst "kleine stoute hond" vind ik raar, "een heel ondeugende, maar lieve hond" past toch beter bij Samson...
Dat gezegd zijnde is het muzikaal wel leuk, misschien daarom dat Het Gordellied mij dan wat beter ligt.

5.5/10

Gast
geplaatst: vandaag om 04:45 uur

geplaatst: vandaag om 04:45 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.