MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Samson & Gert (Double Feature)

zoeken in:
Sanderkeuh schreef:
Over de groene flessen Samsonade: die herinner ik ook nog, die komen toch in de video van Alles Is Op? De eerste paar seconden van de clip staan die flessen volgens mij in de frigo.
Maar kwaliteit op YouTube is niet zo super dus ik weet het niet 100% zeker.

Klopt helemaal. Alleen had ik gehoopt nog afbeeldingen te vinden van de Samsonade. Toch veel gedronken als kind. In die frigo zie ik ook die roze eet-yoghurt in glazen potten van The Pink Panther staan, die werd op een gegeven moment vervangen door exemplaren van Samson bij Aldi. Ook nog niet gevonden. Er bestaat nog veel meer natuurlijk, komt nog aan bod.

De kwaliteit van de video's op het YouTube-kanaal, dat is wel jammer. Op het Studio 100 kanaal merk je namelijk dat ze in (veel) betere kwaliteit beschikbaar zijn.

https://i.imgur.com/XRU30Wl.png
https://static.nieuwsblad.be/Assets/Images_Upload/2019/04/03/3776a9b4-554f-11e9-9308-6cfc5d06c257.jpg?width=1152&format=jpg
#117 - Beste Vriend op Aarde (2001, S&G 11)

Aarde op vriend beste mijn bent jij! Neeneen, het ligt niet aan mij. Om de één of andere reden moet je soms terug naar het begin om te weten waar je bent gebleven. Althans volgens Samson & Gert in dit lied waarbij ze hun vriendschap voor elkaar nog maar eens bevestigen.

Als ik het juist heb, zijn de opnames voor deze clip gemaakt in het tropische Discovery Bay van Center Parcs De Vossemeren. Daar ooit als 15-16 jarige eens geweest toen dat nog niet zo lang bestond, 'k Meen dit te herkennen.

Niet hun beste liedje over vriendschap, een beetje melig zelfs. Maar slecht is het natuurlijk ook weer niet, en het heeft ook nog wel een meezing-gehalte.

6

Gert en zijn piekjeshaar... het blijft moeilijk wennen.

Maar, buiten dat, moet ik toegeven dat ik het geen slecht liedje vind. Het is natuurlijk heel vrolijk en melig tezamen (een beetje typisch voor early 2000s denk ik?), maar net daarom heb ik er ergens wel een zwak voor. Cheesy, maar van de betere kant.

6,5

Ik heb er helaas niets mee. Zwak nummer.

5

Het kan natuurlijk ook aan nostalgie liggen.

Het is de start van de periode waarin ze mij wat kwijt geweest zijn. Althans wat de liedjes betreft. Wel goed dat ik mij daar uiteindelijk over gezet heb, want zoals we hier al gezien hebben, stond er ook wel wat leuks op CD 11 tem 13. Enfin, eigenlijk was dat al ingezet bij album 10.

#117 - Beste Vriend op Aarde
Stom refrein (Aarde op vriend beste mijn bent jij?? Als je iets op een rij zet begin je toch ook vooraan? ) en toch werkt het, heel catchy.
Klef en lief liedje, vind het wel mooi eigenlijk. Die clip maakt het nog extra cheesy, ik volg Pepino dat het cheesy op een goeie manier is.
Ook een van de weinige S&G11 nummers, samen met De Wereld Is Mooi en Klap Maar in Je Handen, die me bijgebleven is. Als ik de rest van de tracklist overloop doet zelfs Ding Dong me geen belletje rinkelen...
7

Het Gala van het Gouden Oog

Wist-je-datje over de Vlaamsche Oscars van het Nederlandstalige televisielandschap.

Het Gouden Oog, beter bekend als Het Gala van het Gouden Oog, was een show op VTM waarin televisiefiguren en -programma's werden onderscheiden, maar ook zangers en muziekgroepen. De ontvangers werden gekozen door de lezers van geselecteerde kranten en tijdschriften. De show liep van 1989 tot 1998. Aan de award werd veel belang gehecht. Ook programma's uit Nederland kwamen in aanmerking. En er was ook een categorie buitenland voor series.

In 1990 werd de categorie "Kinderprogramma" voor 't eerst geïntroduceerd. In januari 1991 ging het felbegeerde beeldje nog naar Ingeborg en Arthur voor Schuif Af. Vanaf 1991 werd de categorie gewijzigd naar "Jeugd" en zag de concurrentie de prijs keer op keer, jaar na jaar, naar Samson & Gert gaan. Onze helden wonnen 7 jaar op een rij, tot en met de allerlaatste editie. Dat is het record binnen één en dezelfde categorie.

Dit is de award-ontvangst voor 't jaar 1996.

Verhulst en Verbiest namen deze in ontvangst van de toen opkomende boysband Get Ready. Die zijn in 1997, toen al immens populair met #1-hits en Gouden Plaat op zak, ook langs geweest bij onze vrienden. Alberto blijkt trouwens een grote fan en weet opvallend veel over Get Ready. Zoals hij zélf zegt: "Wat zou jij mij kunnen vertellen over Get Ready dat ik niet weet? Ik heb álles gelezen over die jongens. Ik ken al hun hits. Ik weet wat Jimmy graag eet. Ik ken de lievelingskleur van Koen." En hij valt flauw wanneer hij verneemt dat de boysband in het dorp is. Wanneer hij hen eindelijk kan ontmoeten bij een optreden is hij wel héél enthousiast. Alléja, 'k weet zo niet hoor.

De aflevering kan je hier bekijken:

Samson - Seizoen 8 - Aflevering 5 - Get Ready! (1997)

Haha, Gert Verhulst die retorisch vraagt "Is dat nog wel plezant, zo'n zesde award krijgen?" waarna Danny Verbiest heel snel begint te knikken Charmant filmpje, bedankt om te delen!

https://i.imgur.com/DTfYPqI.gif
#118 - De Duikboot (1997, S&G 7)

Gemiste kans om hier geen clip voor te maken. Ik zie 't zo voor mij.

Tof liedje, een clip had het wel afgemaakt ja. Ik zie Octaaf de (on)handige klusjesman en het piratenschip al voor me.

7

Leuk met die typische bliepjes en andere duikboot geluiden. Ik denk dat het een liedje is dat de cartoonist Lectrr fantastisch zou vinden.

6,5

Lectrr, hoezo?

Dat is ook wel iets waar ik voor val, die bliepjes enzo. Ik stel mij hier een clip genre We gaan naar de Maan bij voor. Vol inventieve b-props die tóch werken.

6.5

De Gocartwedstrijd, dat is stripalbum 25 uit 2001, bevatte ook het verhaal De Duikboot. Daarin was het Van Leemhuyzen die aan het bouwen ging ...
https://i.imgur.com/k13ZCtJ.jpg

En ook in de televisiereeks kwam er een geïmproviseerde duikboot langs. Dat avontuur kan je hier bekijken:

De Onderzeeër (Aflevering 500, seizoen 7, 1997)
https://images.vrt.be/width1280/2017/07/17/96639f46-6b01-11e7-9786-02b7b76bf47f.jpg

https://objects.icecat.biz/live_htmls/4d1eab6c0e825376c55e87fe80f8bd6b/media/b983c69b-6adf-43b5-80aa-90f8c0e6df44.png
#119 - De Allerliefste Hond (1998, S&G 8 )

Werelddierendag! Voor álle dieren weliswaar, toch focussen we ook ditmaal op een hond. Er zijn namelijk allerlei soorten honden, voor elk baasje is er wel één te vinden. Maar Samson, dat is toch écht wel de allerliefste hond.

Dit is ook de intro-song voor de reeks vanaf het moment dat Van Leemhuyzen een vast personage werd in 1998. Het is de 4de (en laatste) intro-muziek voor de hoofdreeks.

Oei, ik had de video niet aangepast ... maar goed, dan denken de afwezigen er nog aan dat ze ook De Duikboot moeten beoordelen.

Wie trouwens het nummer om de één of andere reden eens achterstevoren wil horen, dat kan ook. Voor duiveluitdrijvingen ofzo ...

En volgens een sample-site, heeft Samson hier een sample gebruikt van Cypress Hill met Insane in the Brain. Het gaat om dat ... euh ... "ruitenwisser op ruit" of "sportschoen-zool op turnzaal-vloer" slipgeluid. Ik wist niet hoe ik het anders moest omschrijven. Lijkt mij trouwens wat vergezocht. Die sounds was toen toch niet helemaal nieuw? Viel wel vaker in het genre te horen.

Een sample van Cypress Hill of niet, het injecteert de song wel met een lekkere scheut funk. Herkenbaar deuntje natuurlijk, van de afleveringen met Van Veelhuyzen.

7

esteban schreef:
Lectrr, hoezo?

In "Welkom to the AA" heeft Lectrr verteld dat het hebben van een eigen duikboot een grote droom van hem is. Zijn museum in Knokke, "Lectrr-land", was dan ook deels in duikboot-thema ingericht; wat heel tof was!

Ik weet nog dat ik als kind niet zo opgetogen was van die nieuwe intro. Ik vond het precies wat stroef, en begreep niet waarom de helft van de cast er zo zenuwachtig of bezorgd uitzag.

Later is toch de appreciatie gegroeid. Die tune de eerste seconde, alsof je een geluidsbox aanzet, vind ik bijvoorbeeld enorm leuk. Ook tof: De gitaarstrofes die iets ruig hebben.
Heb overigens lang niet geweten dat hier een single van bestond

Mmmm... Aanvankelijk een 7, maar toch een halfje erbij omdat ik sinds 1998 elke zondagmorgen met deze intro was opgestaan. Dus een 7,5

esteban schreef:
Oei, ik had de video niet aangepast ... maar goed, dan denken de afwezigen er nog aan dat ze ook De Duikboot moeten beoordelen.

't Is hier inderdaad maar stilletjes hoor.

Pepino schreef:
(quote)

In "Welkom to the AA" heeft Lectrr verteld dat het hebben van een eigen duikboot een grote droom van hem is. Zijn museum in Knokke, "Lectrr-land", was dan ook deels in duikboot-thema ingericht; wat heel tof was!

Hazo, nu je 't zegt. Ik denk dat ik daar ergens wel iets van meegekregen heb, maar totaal vergeten.

Ik weet nog dat ik als kind niet zo opgetogen was van die nieuwe intro. Ik vond het precies wat stroef, en begreep niet waarom de helft van de cast er zo zenuwachtig of bezorgd uitzag.

Begrijp ik helemaal. Deze intro was me iets te "geweldig" qua sound. Ik vind het de minste van de vier. 't Is natuurlijk ook zo dat ik in '98 ook niet echt actief meer keek.

Wat de song betreft, ontbreekt hier voor mij het meezing-plezier-gehalte een beetje. Tijdens mijn laatste autoreis met petekind, viel ook op dat dit meestal door iedereen geskipt werd rond de helft van de speelduur.

6

Inhaalslagje incoming:

Alles Is Op: 9 (dikke classic, even dik als Alberto)
Samson Toch: 7,5 (fijne drive en leuke tekst, al was Samson in de liedjes vaak ondeugender dan in de serie of stripreeks)
Kermis: 6,5 (deze was ik een beetje vergeten, eerlijk gezegd, dat terwijl ik de nummers met clipjes uit deze tijd allemaal wel nog stevig in mijn hoofd heb zitten. Het refrein doet een klein belletje rinkelen. Best ok hoor, maar toch een ‘mindere’ single uit deze periode)
Vrede op aarde: 5 (dit heeft toch niet de charme van de bovenstaande nummers uit de glorieperiode. Geen nostalgie en een Samson-stem die de warmte en charme van Danny Verbiest in de verste verte niet benaderd, ik heb het hier al genoeg gezegd)
Ik Ben De Sigaar: 7 (tof nummer blijft dit, ze lijken wel dronken! Alberto had best meer mogen meezingen, Koen Crucke kan er uiteraard wel het een en ander van)
Joebadoebadoe: 7,5 (super tof om weer eens opnieuw te horen, midden tot late jaren ’90 is sowieso peak Samson voor mij. Wel grappig eigenlijk, die sierlijke vioolbegeleiding bij dit nummer over oermensen. Maar smerige, hypnotiserende tribal drums waren waarschijnlijk iets te veel van het goede geweest voor de Vlaamse jeugd )
Beste Vriend Op Aarde: 7,5 (altijd wel een zwak voor gehad, ondanks die ‘hippe’ beats gewoon een mooi, simpel nummer over vriendschap. Ook wel een meesterzet van Gert om deze clip op te nemen in het dan-nieuwe Plopsaland, ik herinner me nog dat ik daar meteen naartoe wilde bij het uitkomen van deze clip )

(Intermezzo: hahaha hoe ontzettend cringy is Get Ready in dat clipje, hoezo waren deze jongens zo populair? De jaren ’90 waren een vreemde maar mooie tijd. Sowieso had Kulderzipken ook wel eens mogen winnen, wat een geweldige serie was dat )

De Duikboot: 7 (gewoon een toffe middenmotor, leuk maar het verbaast me niks dat ik hier geen herinneringen meer aan heb)
De Allerliefste Hond: 8 (de intro van de serie zoals ik hem eigenlijk altijd gekend heb, dus daarom een hoge score met dank aan het nostalgische kantje. Ik klikte trouwens eerst nietsvermoedend de achterstevoren gespeelde versie aan geen satanistische verwijzingen in kunnen spotten in ieder geval )

ArthurDZ schreef:
Sowieso had Kulderzipken ook wel eens mogen winnen, wat een geweldige serie was dat

Kan ik het alleen maar mee eens zijn. Wonderbaarlijke, verwonderlijke reeks van Hugo Matthysen!

ArthurDZ schreef:

Samson Toch: 7,5 (fijne drive en leuke tekst, al was Samson in de liedjes vaak ondeugender dan in de serie of stripreeks)

In de strips is hij echt wel het liefste hondje ter wereld.

Ook wel een meesterzet van Gert om deze clip op te nemen in het dan-nieuwe Plopsaland, ik herinner me nog dat ik daar meteen naartoe wilde bij het uitkomen van deze clip )

Understandable. Zelf had ik dat met EuroDisney (zoals dat heette), toen dat voor 't eerst via VHS-banden de huiskamer binnen kwam. Plopsaland, daar had ik het minder voor destijds. Enerzijds was ik énorm teleurgesteld dat bv. de prachtige bijtjes van Meli verdwenen. Echt wel giga-nostalgie voor mij. Anderzijds omdat vooral Plop toen heel erg naar de voorgrond werd gebracht, die zag ik toen als een indringer. Want niet mee opgegroeid en ... tjah, Samson was mijn held. Niet die VTM-concurrenten. Voor de generatie na mij is dat vast anders. Het moest Samsonland heten, verdorie. Ondertussen ben ik er over hoor.

Intermezzo: hahaha hoe ontzettend cringy is Get Ready in dat clipje, hoezo waren deze jongens zo populair? De jaren ’90 waren een vreemde maar mooie tijd.

Cringy is inderdaad het juiste woord voor die presentatie. Die waren duidelijk niet op hun gemak. Ik beken: Er zit nog steeds een CD van Get Ready in mijn collectie. Ergens achteraan ofzo, in ieder geval diep. Zo diep.

Jaaa de Meli, daar heb ik ook mooie herinneringen aan. Het Sprookjesbos daar, prachtig! In de vroege dagen van Plopsaland hebben ze die attractie nog laten staan weet ik, ondertussen zal die ook wel gerebrand zijn naar iets Studio 100-achting. Ben er logischerwijs al jaren niet meer geweest.

Sprookjesbos! Van de Meli staat er enkel nog dat kleine witte huisje, waar je door 't raam wat old school stuff kan zien. Oja ... de piratenboot ook. Zijn de boomstammetjes nog dezelfde? Dat weet ik niet.

ArthurDZ schreef:
Sowieso had Kulderzipken ook wel eens mogen winnen, wat een geweldige serie was dat )

Of 'Dag Sinterklaas' ^^

https://i.imgur.com/CgKN91G.jpg
#120 - Samen Op De Moto (1992, Samson 2)

Hebben jullie je helm al opgezet? Goed, rij dan maar mee! Wel opletten voor spijkers, plasbuien en chocomousses die 't straat oversteken.

Wie goed heeft opgelet in deze thread, merkte vast op dat ik uit elk album (+ rijtje losse singles) één exemplaar liet langskomen alvorens weer van voor af aan te beginnen. Een paar uitzonderingen buiten beschouwing gelaten. Nu deze classic van CD 2 langskomt, hebben we slechts nog 4 nummers (of minder) van elke plaat te gaan. Nuja, dat zijn nog steeds 58 Samson-liedjes hoor.

Vroege klassieker van onze helden, met bijbehorende toffe videoclip. Vooral het refrein vind ik goed gevonden, met het bewust achterwege laten van een bepaald woord, dat natuurlijk niet bij motorrijden hoort..

7

AOVV, viezerik!

Als kind viel mij al een paar keer op dat ze bij momenten niet zelf reden, voor stukken waarbij dat niet mocht of kon. Nu pas zie ik hoe de aanhangwagens, trekkende auto en camera's te zien zijn in de blinkende / weerspiegelende onderdelen van de moto. Tof dat ze dat dan ook als clue gebruikt hebben naar 't einde toe.

En oja, deze clip is van toen Stef Bos de serie net verlaten had, maar hij dus wel nog vernoemd werd in het reeds geschreven liedje. Daarom zien we dus enkel zijn voeten in beeld.

Toch wel één van hun grootste klassiekers!

8.5

PS: Als zelfs deze oerklassiekers de bende stemmers hier niet weet terug te halen, weet ik het ook niet meer. *shrug*

#118 - De Duikboot (1997, S&G 7)
Herinnerde deze totaal niet meer. Redelijk leuk liedje, vrolijke muziek en toffe deuntjes.
Beetje verrast dat deze van S&G 7 komt, klinkt als iets dat op een wat ouder album zou passen vind ik, vooral door de strofes.
6, door de lage replay value.

Haha Cypress Hill, nooit die link gelegd.
Nog een liedje die ik niet meer herinnerde. Als intro van de serie uiteraard wel, maar het is heel lang geleden dat ik deze volledige versie gehoord had.
Als intro werkt het ook goed (al vind ik het ook de minste van de intro's), maar de volledige versie met bijna 4 minuten is een wat lange zit..
6

#120 - Samen Op De Moto (1992, Samson 2)
Grote fan van de motorgeluidjes & de gitaar, en hoe Gert dit wat lager & stoerder lijkt te zingen tijdens de strofes.
9
AOVV, ik begrijp niet wat je bedoelt met het refrein maar afgaande van esteban zijn reactie denk ik dat ik het misschien ook niet wil begrijpen.

Los van de muziek: lang geleden dat ik in Plopsaland geweest ben, vond vroeger ook dat Samsonland beter geweest zou zijn maar kabouterthema is natuurlijk wat makkelijker om decoratie rond te verzinnen.
Was vooral heel teleurgesteld in de attractie met de bootjes, in de Meli was dat veel leuker. Ik miste het doolhof ook.
Voor mensen die herinneringen willen ophalen, op Facebook staat een on-ride video van de Meli-bootjes. Facebook

Gast
geplaatst: vandaag om 18:09 uur

geplaatst: vandaag om 18:09 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.