MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Samson & Gert (Double Feature)

zoeken in:
Sanderkeuh schreef:
AOVV, ik begrijp niet wat je bedoelt met het refrein maar afgaande van esteban zijn reactie denk ik dat ik het misschien ook niet wil begrijpen.

Het woord dat volgens mij ontbreekt, is "traag". En echte stoere jongens rijden toch niet traag met zo'n gevaarte, zeker?

Wist-je-datjes

▸ Samen op de moto werd ooit heel letterlijk, want Gert en Danny zijn ooit achterop bij een zwaantje (politieagent met moto) en met loeiende sirenes van een middagshow in de Efteling naar een avondshow ergens in Vlaanderen gebracht om er op tijd te kunnen raken. Het zou niet de laatste keer zijn dat er politiebegeleiding aan te pas kwam om hen tijdig van hier naar daar te krijgen. Dat toont ook wel hoe groot deze sterren waren.

▸ De (toenmalige) Rijkswacht (nu de Federale Politie) hield trouwens een hoop stress over aan Samson & Gert. De armen der wet werden regelmatig lastig gevallen met telefoontjes van jonge fans. Die draaiden namelijk het nummer 101, huisnummer van onze helden, in de overtuiging dat ze zo Samson aan de lijn zouden krijgen. 101 was het noodnummer van de Rijkswacht.

▸ Danny Verbiest zat daadwerkelijk in 't zijspan bij het opnemen van de videoclip, hij omschreef het ooit eens als één van de lastigste posities om in te spelen. De moeilijkste qua houding, zo leerden we al, was de piano bij Repeteren.

Stripalbum

https://i.imgur.com/XLzNI6g.jpg
Op de cover van strip #3 -Ik Moest Kloppen- uit 1994 pronken Samson en Gert als zwaantje. Wanneer de agent van het dorp ziek is na het eten van veel te veel oliebollen, moet Gert hem vervangen als politieagent met moto.

Dat verhaal uit de strip is eigenlijk een samentrekking van twee afleveringen uit de televisiereeks. Eén uit 1992, waarin Gert eveneens 'De Politieman' mag spelen. En dan 'KASSA GESTOLEN' (klik om de aflevering te bekijken), de legendarische aflevering uit 1994 waarin Alberto beschuldigd werd van diefstal en onze vrienden wel héél verdrietig zijn wanneer ze dat te weten komen. (kijk vanaf de 21ste minuut)
https://dg31sz3gwrwan.cloudfront.net/screen/5802910/1_iphone.jpg
De Politieman

Tot slot ...

Wil ik deze moto-clips uit de Kerstshow uit 1992 en de afscheidsshow niet onthouden. Hier zit meer dan een kwarteeuw tussen.

8,5

Eén van de grootste klassiekers uit de vroege jaren, toch wel.

Haha ik moet vooral aan Judas Priest denken wanneer ik die video zie wanneer ze met een moto op het podium rijden, zie Rob Halford al voor me met Samson naast hem.

Pepino's verhaaltjes

In april 2019 moest ik de mascotte voor een sportorganisatie ontwerpen, wat ik combineerde met mijn fulltime werk voor de animatiefilm 'Where Is Anne Frank'. Het waren enorm drukke en veeleisende dagen, met weinig slaap en veel stress. Op de een of andere manier werkte het om Samson & Gert op te zetten, om de nacht door te komen. Dat kwam waarschijnlijk omdat de muziek heel vertrouwd aanvoelde, ik geen zin had in diepe Pink Floyd of Radiohead, en omdat... Samson & Gert Rond 1u 's nachts knalde Samen Op De Moto uit de boxen en ik kon toen niet anders dan luidkeels meezingen (nogmaals sorry, bovenburen). Volgens mij viel toen ook de frank/euro wat voor topnummer dit is.

8,5

Ik had hier overigens toen ook een tweetje over geschreven: klik

Haha. Voor zo'n dingen is S&G-muziek echt wel ideaal!

In 2004 heb ik via interim als runner gewerkt tijdens opnames voor Kanakna iov VijfTV. Ik moest voortdurend van de ene locatie naar de andere rijden, van de zee naar Limburg en omgekeerd bijvoorbeeld. Lange dagen, van 6 uur 's morgens tot middernacht, dat kwam wel eens voor. Vaak frustrerend en bovenal stresserend, want ik was op dat moment nog een newbie op de Vlaamsche autosnelwegen en stond er dus voortdurend vast in allerlei files. Samson 3 is één van de CD's die er mij doorheen geholpen heeft.

esteban schreef:
Als zelfs deze oerklassiekers de bende stemmers hier niet weet terug te halen, weet ik het ook niet meer. *shrug*
Ahum, ahum, ahum...

Sorry ik was druk bezig met modelvliegtuigjes bouwen, maar ik ben er weer hoor!

Beste Vriend op Aarde: 7
Best een leuke meezinger. Het refrein al weer opnieuw beginnen terwijl de vorige zin nog net niet gedaan is zoals hier in de laatste halve minuut gebeurt, vind ik trouwens een trucje dat vaak goed werkt.

Duikboot: 7
Net als Beste Vriend op Aarde nooit van gehoord (of uit mijn geheugen verdwenen, wie zal het zeggen?), net als Beste Vriend op Aarde een vd betere songs die ik hier leer kennen.

De Allerliefste Hond: 8
Ik besefte pas dit jaar dat er een sample van Insane In the Brain inzit. Vierde intronummer lees ik. Ik zou niet weten of ik de vorige ken dan, denk dat ik min of meer begon te kijken rond de tijd dat Van Leemhuyzen z'n intrede maakte en mogelijk geen andere intro gekend heb.

Samen Op de Moto: 8,5
Ik ben meer een fietser, maar ook ik zing uit volle borst mee: SAMEN OP DE MOOOOOOOTOOOOOOOOOOO!

JoaMuse schreef:
(quote)
Ahum, ahum, ahum...

Sorry ik was druk bezig met modelvliegtuigjes bouwen, maar ik ben er weer hoor!

Made me smile.

De Allerliefste Hond: 8
Ik besefte pas dit jaar dat er een sample van Insane In the Brain inzit. Vierde intronummer lees ik. Ik zou niet weten of ik de vorige ken dan, denk dat ik min of meer begon te kijken rond de tijd dat Van Leemhuyzen z'n intrede maakte en mogelijk geen andere intro gekend heb.

Ik weet eigenlijk niet goed hoe het zit met de herhalingen in die tijd. Mijn zus (eind de twintig) kent de 2de en 3de intro wél, maar dat is mogelijk onder mijn invloed. Misschien heb je nipt nog de voorlaatste gezien (Kijk daar heb je Gert en Samson, Samson), maar was je gewoon te jong om dat nog te weten.

esteban schreef:
Misschien heb je nipt nog de voorlaatste gezien (Kijk daar heb je Gert en Samson, Samson), maar was je gewoon te jong om dat nog te weten.
Als ik "Kijk daar heb je Gert en Samson, Samson" hoor begin ik dat alleszins spontaan mee te zingen in mijn hoofd. Deuntje gecomponeerd door Bart Peeters dacht ik. Na even opzoeken zie ik dat het meer dan een kort deuntje is, maar ook echt een volwaardig nummer dat op de 2e cd staat, dat wist ik dan weer niet.

#118 - De Duikboot (1997, S&G 7)
6.5

#119 - De Allerliefste Hond (1998, S&G 8 )
Fijne introtune, met inderdaad dat funky gedeelte val Cypress Hill 7.3

#120 - Samen Op De Moto (1992, Samson 2)
Een van hun grote klassiekers met een toffe clip 8.8

Als kind kon ik me de intro met "Gert & Samson" (inderdaad geschreven door Bart Peeters) gedeeltelijk herinneren. Twee stukjes waren me altijd bijgebleven: De burgemeester die iets bruins over zich heen krijgt (wat precies?) en Octaaf die heel tevreden is met alle aandacht die hij krijgt. De ouwe snoeper

Enfin, deze dus:

Ik weet nog dat ik tegen mijn broer zei dat ik deze intro terug wilde toen die van 1998 verscheen.

Ik hóóp dat het maar aarde was bij de Burgemeester.

Muzikaal zijn er 4 intro's (Pret-seizoenen niet meegerekend) maar visueel zijn er dubbel zoveel versies met wijzigingen groot en klein geweest. Ik wou altijd de gele terug.

https://i.imgur.com/XRU30Wl.png
https://webmedia.jbc.be/i/jbc/097581WTM_2_l_model/unisex-t-shirt%2C-samson-en-gert.jpg
#121 - De Jongens en de Meisjes (1999, Samson 9)

Wereldmeisjesdag! Hebben de jongens en meisjes eigenlijk veel gemeen of niet? Dat vragen Samson en Gert zich af in dit liedje. Maareuh ... Waar zitten die meisjes hier?

esteban schreef:
Maareuh ... Waar zitten die meisjes hier?

Dat is de hamvraag, niet? Ik had na het vorige nummer een massa bikerchicks verwacht, maar helaas.. Zij werden allemaal aangehouden door politieman Gert.

Dit liedje vind ik niet zo speciaal, eerlijk gezegd.

5

Ik vond het destijds wel fris klinken, deze. Qua dubbelzinnigheid liep het wel al snel fout hier, want ik verstond op 0:42 altijd "Weten jongens hoe je vrijen moet?" Jaaa! "Lopen jullie even vlug met je vriendje op je rug?" Het ligt aan mij.

6.5

Tja, als jongen heb ik nooit gehouden van voetbal, wat blijkbaar not-done was. Gelukkig heb je dan nog S&G met nummers als deze

Maareh... ondanks de boodschap, vind ik het precies allemaal wat vals gezongen. Vooral toch wat het koor betreft. Dat "jaaaa" voelt zelfs een beetje irritant.

Oh well, toch nog een 6

https://i.imgur.com/WB7I4oQ.jpg
#122 - GekkeBekkenTrekken (2003, Samson 13)

Waarom? Gewoon, omdat het kan!

Deze video is trouwens nooit als officiële clip gelost, het was een deel van een Plopsaland-special destijds waarin ook K3, Spring en Plop hun opwachting maakten met liedjes in 't park.

6

Hoewel er een apart ritme in zit, vind ik het maar een matig nummer.

Ook voor de vorige kan ik niet meer kwijt dan een 6je kwijt.

De Jongens en de Meisjes: 6,5
Ik moet hierbij aan Alles Is Op denken, ipv "Waar zitten de meisjes" begin ik bijna "Maar waar zijn de koekjes dan" te zingen.

GekkeBekkenTrekken: 6

Snel! Neem een Samsonchocomelk, pakje Samsonkoeken of een boke met Samsonworst en kruip in de zetel met je Samsondekentje ... 't Gaat beginnen.

Gekke bekken trekken is leuk, maar het liedje op zich iets minder..

5,5

Nog een 6 van mijn kant. Eerst vond ik dit maar niets, maar na verloop van tijd weerklinkt dat refrein wel onophoudelijk in je hoofd. Dit album bevat slechtere songs.

https://i.imgur.com/fJCIrMP.jpg
#123 - Wij Gaan Naar De Maan (1992, Samson 2)

Waar gaan we dit weekend naartoe? Ik ben het hier soms wel wat beu op de aarde. Coldplay bracht vandaag een heel album uit dat volledig in space-thema gewikkeld is, tot track-titels aan toe die uit planeet-icoontjes bestaan. Maar hét ultieme nummer dat in staat is om ons naar atmosferische hoogtes te brengen, blijft toch wel deze giga-klassieker van Samson & Gert. Onderweg oppassen voor melkwegkoeien trouwens!

Ik wil mee!

8,2

Als kind vond ik deze leuk, maar niet iets dat tot mijn favorieten zou behoren. Nu is mijn achting toch enorm gestegen, zoals een raket naar de maan

Het beste is de intro. Die opbouw... geweldig!

JoaMuse, ik wil ook mee. Hou je een stoel voor me vrij?

8,5

Trouwens, Samson met die helm op waardoor zijn kop zo platgedrukt is...

Ik heb besloten mijn persoonlijke TOP 10 met een 10 te belonen, dit is er één van. Van de legendarische intro tot het geweldige meezing-gehalte en de grappige edoch ontnuchterende kalmte aan het einde, waarna de boel weer hervat. Alleen maar liefde. Iconische clip ook, als kind was ik toch wel onder de indruk hiervan, het sprak mij ook énorm aan. Nu vind ik het nog steeds fijn ogen, dat decor. Lijkt wel uit een Britse space-comedy te komen. Toch wel één van dé ultieme klassiekers voor mijn generatie, denk ik.

10

Jammer dat er maar twee zitjes zijn, nu kan ik niet mee met jullie.

Jawel hoor! Ik zal een campingstoel voor je meenemen

Mooi berichtje overigens! Misschien dat ik te weinig gegeven heb.
Hier kon Coldplay nog wat van leren met hun ⦵ en *✧

Camping-stoel? Dat gaat helemaal goed komen! Maar 't is het gebaar dat telt.

Helaas, over dit topnummer heb ik nog geen (ongebruikte) weetjes gevonden. Wel heb ik iets dat past bij de tijd van 't jaar, dat me doet denken aan die keer dat ik de ruit van mijn wagen niet dichtgedaan had.
https://i.imgur.com/Ex2o7xN.jpg

Gast
geplaatst: vandaag om 23:01 uur

geplaatst: vandaag om 23:01 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.