MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Samson & Gert (Double Feature)

zoeken in:
Inhaalalert!

Bij Boer Teun: 5
Alles Is Op: 9
Samson Toch: 8,5
Kermis: 5,5
Vrede Op Aarde: 5
Ik Ben De Sigaar: 7
Joebadoebadoe: 7
Beste Vriend op Aarde: 3,5
De Duikboot: 6
De Allerliefste Hond: 6,5
Samen op de Moto: 7,5
De Jongens en de Meisjes: 4,5
Gekkebekkentrekken: 4
Wij Gaan naar de Maan: 9,5
't Is een kwis: 6,5
Vrolijk Liedje: 4
Feest Vandaag: 6,5
De Samson-Samba: 5,5
Samson Is Bang: 5
Het Spook van de Opera: 8
De Wereld Is Mooi: 7

Kan ook wel tellen als inhaalbeweging! De score voor We Gaan naar de Maan kan ik alleen maar toejuichen.

De Wereld is Mooi scoort hier -tot mijn verbazing- vrij goed. Hoewel het 10de album dat geluid voorzichtig introduceerde, kwam het pas echt opdraven bij dit album, om daarna te blijven. En voor mij hangt deze hit daar ook aan vast. Een moderne Samson-classic die ik liever niet hoor langskomen. Werkt wel erg goed tijdens de live-show heb ik gemerkt, de zaal gaat dan uit z'n bol. Het spijt me, Sanderkeuh, dat ik de zwarte vlek moet spelen in jouw positieve wereld, maar nu de andere punten redelijk hoog zijn, hoef ik niet meer het voordeel van de twijfel te geven met een 6. Ik ga mijn gevoel volgen ...

5.5

PS: Ik vind die cover ook lekker zomers qua kleur enzo hoor. Alleen is de knulligheid vandaag de dag zo grappig, imo. Met die 3D-wereldbol en dan wat Word-cliparts er op geplakt. Er komen er nog zo'n paar.

esteban schreef:
PS: Ik durfde mijn kerstboom ook al eens na 11 november (Sint-Maarten) zetten hoor. Niet verder vertellen hé.

Doe ik eigenlijk gewoon elk jaar. Voor het overige, wat het liedje betreft, om het in Samson's woorden te vatten: "Mwoah, tof zeg!"

7

Normalize Kerstbomen in November!

't Is oké esteban, smaken verschillen, De Hik vind ik nog steeds niet veel aan.
Kerstbomen vóór 7 december zetten is een veel grotere zonde...

Tjah, ik ben met Sinterklaas opgegroeid, maar wachten met versiering op een Sint die niet meer komt, heeft ook weinig zin. Nu woon ik namelijk in de regio waar Sint-Maarten, die ik nog steeds de valse Sint noem tot grote ergernis van mensen uit deze buurt, op 11 november langskomt. Ik heb gewoon véél langer geniet van de kerstboom!

https://i.imgur.com/XRU30Wl.png
https://i.ebayimg.com/00/s/NzY4WDEwMjQ=/z/mfwAAOSwwjtga0ay/$_84.JPG
#131 - Krakzo De Mattebom (1993, S&G 3)

Godverdoememiljaardenondedju! Vergat ik toch wel bijna de nieuwe ronde te posten zeker. Fokkerdefok! Hela, esteban ... wat hoor ik daar allemaal? Vloeken mag niet, schelden hoort niet, das niet netjes en beleefd. In het Samson-universum gebruiken we krakzo de mattebom! Een ware twister waar menig tong over struikelt, omwille van de woordenstroom in combinatie de snelheid waarmee deze voorbij komt. Wie vloekt er mee? De afbeelding op de achtercover van de CD voelde voor mij trouwens altijd alsof het voor dit nummer was gemaakt.

PS1: Met dit nummer uit het 3de album zijn we het rijtje albums weer eens helemaal rond. We hebben nu nog maar 3 songs te gaan van elke plaat. Van album 10 zelfs maar 2 + een handvol los uitgebrachte songs.

PS2: Niet op YouTube, wel op Spotify. (please, oordeel niet op basis van deze live-versie)

Doen onze helden het in deze song met heel veel woorden, kan Sanderheuh het gewoon zonder!

Zelf ben ik altijd kwaad op alles en iedereen in de wereld, dus misschien is het inderdaad niet slecht om deze twister toe te passen.

Schattige video overigens, uit een Kerstshow die ik op video had. Moet vanzelfsprekend aartsmoeilijk voor haar geweest zijn om zoiets te zingen, en al zéker voor een heel publiek; maar mooie poging toch wel. EIERDOP!

7

Dit waren we allemaal ooit.

https://dg31sz3gwrwan.cloudfront.net/fanart/321210/1174513-0-q80.jpg

Over je woorden struikelen, laat staan vloeken, deed je best niet in het legendarische Zeg Eens Euh! In 1992 kreeg Gert, mede omwille van zijn succesverhaal bij TV1, ook een kans als presentator van dit panel-spelprogramma. Met succes. Dit liep 6 seizoenen. (de korte reboot op VIER van enkele jaren terug niet meegerekend) Het opzet? Punten verdienen door de minuut uit te praten over een bepaald onderwerp, dit zonder "euh" of het opgegeven "verboden" woord te zeggen. Op het eind moesten ze raden naar welke twee bekende personen die onderwerpen verwezen. En die twee bekende gasten moesten dan tegen elkaar spelen. De panel-leden moesten dan punten inzetten op wie zou winnen, dat bepaalde de eindscore.

Eén van de eerste afleveringen uit 1992 kan je HIER NU BEKIJKEN!

https://i.imgur.com/4f5sr7c.jpg
Gert leek hier trouwens rechtstreeks van de Samson-set te komen, want had de trui aan die rond 1992 regelmatig in de reeks te zien was én op de hoes van het tweede Samson-album werd gedragen.

In de bovenstaande aflevering was het nog anders, inclusief het eindspel, maar al snel kreeg het programma een vaste (gewijzigde) vorm én een vast panel in een combinatie die 't best werkte: Koen Crucke (Albertooo), Margriet Hermans, Emiel Goelen en Jaak Pijpen. Dat was ook de beste versie van het spel met vaak hilariteit tot gevolg. Vooral het trio Gert, Margriet en Koen waren goud op dat vlak.

In één van de seizoenen waren de twee mysterieuze bekende Vlamingen niemand minder dan twee personages uit Samson & Gert, acteurs die niet als zichzelf kwamen opdraven, maar de hele tijd in hun rol bleven. Ik herinner het mij nog alsof het gisteren was, want waar mijn ouders geen idee hadden, wist ik exact wie ze bedoelden via de trefwoorden ... Octaaf en de Burgemeester! Zulke fratsen waren eerder ongewoon in dat programma. En dus echt wel verrassend. Ik vond 't helemaal geweldig.

Er is trouwens nog een vervolg-verhaal hieromtrent, met een andere Samson-figuur, dat volgt echter een andere keer nog.

8.5

Dit had trouwens echt wel een Bart Peeters nummer kunnen zijn, ik hoor het hem zo doen. Maar deze is van begin tot eind door Stef Bos gemaakt, wat ik dan gek genoeg helemaal niet hoor doorschemeren. Goed nummer!

Heel tof liedje, ik dacht eerder aan Hugo Matthysen, esteban. Had zomaar één of ander bizar personage uit Kulderzipken of Zingaburia kunnen wezen, die Krakzo de Mattebom.

8,5

Klinkt helemaal niet zo gek, ik zie 't er wel in. Beide heren hebben ook ontzettend veel samen gewerkt.

https://i.scdn.co/image/ab67616d0000b273ddc98b708268017ea961ef4d
#132 - Lieve Samson (2006, single)

Van het ene uiterste naar het andere, van gevloek naar het bezingen van hoe lief en schattig de pratende bobtail* wel is. Over zachte pootjes, snuffelende neusjes en flapperende oren. Vanop de Hotel op Stelten soundtrack. EDIT: Maar in 2006 reeds uitgebracht als single in de kerstperiode, zo blijkt. Zonder dat het echt een kerstsingle is.

* Enfin, bobtail, volgens Danny Verbiest is Samson eigenlijk een bearded collie. Als de geniale schepper het zélf zegt, is de eeuwige discussie eigenlijk gesloten.

Tja

We kunnen dit nummer allemaal weer neersabelen omdat het geen klassieker is, de stem van Thyssen bevat en afkomstig is van die absurde film.

Maar...

Ik vind het liedje gewoon schattig. Ik kan het niet helpen. Het is - I dare to say it - lief.

Dus, en ik zal waarschijnlijk de enige zijn, geef ik het toch nog een 6,5

5

Als compromis, want een onvoldoende (en bij mij is dat minder dan de helft) kan ik niet over mijn hart krijgen. Het is best ontwapenend, maar:

- Geen klassieker;
- Thyssen;
- Absurde film.

Bovendien zijn het details als die "Mwoah, dankjewel zeg" aan het eind die het nummer nog wel wat extra charme geven.

Smaken verschillen en twisten bestaan

Je bent niet de enige, Pepino. Ik volg met een 6.5 omwille van de lieve / schattige tekst. 'k Vind het leuk, ondanks de Peterse stem.

Lief, braaf, schattig ... Allemaal goed en wel, maar wat als iedereen in het dorp nu eens wat minder vriendelijk was? (wacht op after-credit )

Wat heb ik nu weer bekeken Moest er wel regelmatig mee lachen, zoals inderdaad bij die after-credit

Tss die YouTube-poop.. Die special effects (& de gedachte dat iemand daar zoveel moeite voor doet) maken het wel grappig.

#132 - Lieve Samson (2006, single)
De Snijdersbank light.
Beetje atypisch Samson & Gert liedje, je hoort de kindjes bijna vaker zingen dan Samson & Gert zelf.
Het is daardoor ook wel het meest kinderlijke liedje, plus muzikaal héél simpel. Echt een liedje voor kleine kleutertjes.
& bedoel dat niet op een negatieve manier natuurlijk, kan perfect in eerste kleutertje gebruikt worden om aan de hand van dit liedje en een knuffel van een hond op een interactieve manier over zintuigen of honden te leren.

Ikzelf vind het ook een lief, leuk liedje. Peter Thyssen zijn stem stoort mij hier zelfs totaal niet, of misschien ben ik er dankzij dit topic al wat meer aan gewend geraakt.
7, twijfelde voor nog een halfje hoger maar door lage replay value toch maar niet en moet beetje evenredig zijn met mijn andere scores.

Het verrast me eigenlijk ook dat ik deze snel herkende, ookal had ik die clip naar mijn weten nooit gezien (& Hotel Op Stelten ook niet, zelfs de terugkeer van Octaaf kan me niet overtuigen om die te bekijken).

Het is ook zo'n liedje die makkelijk op een van de eerste albums had kunnen staan vind ik (wanneer je in gedachtes Thyssen vervangt door Verbiest het ingezongen hebben natuurlijk).
Best verfrissend om na de drukkere liedjes eentje te horen die zo back to basics is en niet vol zit met (al dan niet overbodige) beats.

https://images-2.schellywood.be/thumbnail/redesign-detail-16-9/85379/sg.PNG
#133 - Naar Het Circus (1998, S&G 8 )

Ga je mee naar het circus? That's it. That's the post.

* Afbeelding uit de Circus-Kerstshow. (2007) Prachtig decor wel.

Ik ga - al fluitend - mee!

7

Zeker een oké-nummer. Ik weet het zo niet meteen meer vanbuiten, geen tijd om het even na te gaan, maar volgens mij is het de eerste maal dat we die typische Plop-fluit bij S&G horen. Tenzij mijn geheugen er momenteel ééntje over 't hoofd ziet.

6.5

Gast
geplaatst: vandaag om 13:40 uur

geplaatst: vandaag om 13:40 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.