menu

Muziek / Muziekgames / Samson & Gert (Double Feature)

zoeken in:
avatar van Pepino
Wel oké inderdaad, maar ik ben niet zo'n fan van circussen. Blame Dumbo for that

6

avatar van Sanderkeuh
Doet me weinig deze, misschien deels ook omdat ik sowieso weinig met circussen heb.
Maak snel de vergelijking met Kermis wat ik toch een leuker, sfeervoller en meer catchy nummer vind.
Muzikaal is deze wel leuk, maar behalve het gefluit en tromgeroffel is er verder weinig aan vind ik. Matig refrein en strofes.
5.5

avatar van esteban
In stripalbum 5 moeten onze helden een ziek geworden circus-familie vervangen. Best een bijzonder grappig avontuur met leuk tekenwerk. Alberto en Octaaf die aan luchtacrobatie doen, waarbij de broeken verloren raken. Alberto in het luchtkanon, met grote gevolgen. Modest die truukjes moet gaan uitvoeren in de leeuwenkooi, maar de leeuw die de rollen omdraait. Toeschouwers die in de helft gesneden worden maar niet terug aan elkaar gezet raken, etc. En ook Samson die Ollie de olifant moet begeleiden levert toffe plaatjes op.

https://i.imgur.com/fFBIzbI.jpg

Speciaal voor de vele circus-fans hier trouwens. *ahum* Ik ben er zelf ook géén. Nuja, het moet gezegd, met mijn petekind ooit naar het circus in het dorp geweest. En ik was tegen alle verwachtingen in eigenlijk best wel onder de indruk van wat die familie daar allemaal klaarspeelde. En ook erg zenuwachtig tegelijkertijd. Hou die beesten met hun onverwachte bewegingen weg bij mij, kies mij niet uit het publiek, laat die clowns liever niet tot hier komen, ...

avatar van esteban
https://i.imgur.com/XRU30Wl.png
https://i.imgur.com/W5ionIi.jpg
#134 - Samen Ikke en Jij (1994, S&G 4)

Klinkt ergens wél en toch weer niet als een typisch Samson-nummer ... toch maar even opzoeken wie dit geschreven heeft. Tekst en muziek: Pierre Kartner. Moet ik die kennen? Opnieuw opzoeken. Ah! Vader Abraham zowaar! Nooit geweten.

Niet op YouTube, wel op Spotify.



avatar van dumb_helicopter
5.5

En De Wereld Is Mooi krijgt van mij nog een welverdiende 8. Eén van hun leukste van na 2000.


avatar van AOVV
Erg simpel liedje, maar wel doeltreffend, en de boodschap is mooi - al is De Wereld Is Om Zeep van Urbanus wellicht iets representatiever heden ten dage.

6,5

En zou Samson weten dat de visjes evenmin limonade overleven als in olie?

avatar van esteban
AOVV schreef:
En zou Samson weten dat de visjes evenmin limonade overleven als in olie?


Ik had er nog niet eens bij stil gestaan. Maar die hoeveelheid olie in limonade omzetten zou de zee niet onleefbaar maken, denk ik. Dat het koekjes regent is op termijn veel problematischer, toch?

6

avatar van AOVV
esteban schreef:
(quote)


Ik had er nog niet eens bij stil gestaan. Maar die hoeveelheid olie in limonade omzetten zou de zee niet onleefbaar maken, denk ik. Dat het koekjes regent is op termijn veel problematischer, toch?

6


Laat ons het erop houden dat Samson gelukkig niet aanwezig was in Glasgow, anders wat de klimaattop helemaal een ramp geweest (een ráááámp! dixit Meneer de Burgemeenster).

avatar van esteban


Pas onlangs besefte ik dat dit allemaal liedjes zijn uit Studio 100 producties, die Verhulst door de jaren heen geschreven heeft. Logisch, me dunkt, vandaar de titel. Maar ik blijf vooral Gertje horen. Een creatieveling heeft daar een oplossing voor gevonden. Waarom Samson niet opnieuw betrekken bij de grote single uit het album? Akkoord, er zijn wel wat gemisten kansen. Maar ik vind het best geslaagd.



avatar van Sanderkeuh
Haha dat "Zij" duet is tof gedaan.

#134 - Samen Ikke en Jij (1994, S&G 4)
Deze doet mij ook denken aan De Wereld Is Om Zeep van Urbanus.
Vind dit een atypisch S&G-liedje, alleen al de manier waarop Gert zingt. Zo hoor je hem niet (vaak) op andere nummers, vooral hoe hij in de laatste strofe "Wat hebben we samen een mooie planeet" zingt.
Klinkt als zo'n liedje die hand-in-hand rond de kerstboom gezongen moet worden..
Vind het ergens wel mooi maar die kinderlijke onschuldigheid is hier wel héél dik aangezet, zelfs voor mij.
Moeilijk te beoordelen want ik weet niet goed of dit nu positief of negatief is.. Mijn eigen naïeve zelf vind het vooral mooi, pessimistische en helaas meer realistische ik vind het nét niet tenenkrullend.
6.5, tussen de twee maar toch eerder voordeel van twijfel.

esteban, leuk dat je opzicht wie het geschreven heeft! Ik ga er meestal van uit dat elk liedje door Gert Verhust & Danny Verbiest zelf geschreven is, ik wist vroeger (tot dit topic... ) niet dat Bart Peeters of Urbanus ook meegewerkt hebben aan sommige nummers.

avatar van esteban
Sanderkeuh schreef:
esteban, leuk dat je opzicht wie het geschreven heeft! Ik ga er meestal van uit dat elk liedje door Gert Verhust & Danny Verbiest zelf geschreven is, ik wist vroeger (tot dit topic... ) niet dat Bart Peeters of Urbanus ook meegewerkt hebben aan sommige nummers.


Helaas weet ik ze ook niet allemaal. Vaak blijkt info op het wereldwijde web onvolledig of onjuist te zijn. En ik heb de boekjes van verscheidene albums niet meer. Dat blijft toch de oerbron.

avatar van Pepino
Vader Abraham? Cool! Nooit geweten

'Samen Ikke en Jij' vind ik eigenlijk heel mooi en leuk. Toen ik het nummer pas leerde kennen, had ik bij het begin iets van "wugh, een liedje over toveren, saai"; maar gelukkig is het dat dus niet. Deze S&G heeft zo'n fijn lay-back gehalte.

7

avatar van esteban
https://i.imgur.com/XRU30Wl.png
https://i.imgur.com/UUmpyKw.jpg
#135 - Au! (2003, S&G 13)

Au! Moest ik als kind Samson-pleisters gehad hebben, ik zou spontaan mijn vinger tussen de deur steken, gewoon om ze te kunnen dragen. Dat ze dáár nog niet aan gedacht hebben! Beter dan toverzalfjes of magische kusjes tegen de pijntjes. Oja, mocht er iemand aan twijfelen, ze bestaan niet echt. Alsof iemand gefopt zou zijn door deze fotosoep-poging ...

Niet op YouTube, wel op Spotify.



avatar van Pepino
Duizend Duveltjes? Stel je voor...

6

avatar van Sanderkeuh
Au au, een muzikaal pijnpunt. Denk niet dat ik deze ooit gehoord had of me nooit bijgebleven is.
Vreselijk die muziek, geef mij maar het kleuterlijke, muzikaal ingetogen Lieve Samson dan. Misschien is het idee achter die snelle beat wel zoals je hart die sneller klopt door angstreactie, maar dat maakt het liedje er niet beter op natuurlijk..
Tekst vind ik ook niet goed maar zoek er wellicht teveel achter.. Boodschap die ze willen brengen is waarschijnlijk/hopelijk dat angst hebben oké is maar door die vrolijke carnavalsbeat en door in strofes meer nadruk te leggen op aanstellerij en kinderachtig gedrag komt het totaal niet zo over vind ik.. Misschien gewoon gevoelig onderwerp voor mij.
3... Even getwijfeld om een 1 te geven aangezien ik mijn favoriete nummers een 10 geef, maar hoewel ik me mij moeilijk mindere Samson-liedjes kan herinneren is een 1 wel heel streng hé.. dus krijgt toch een paar puntjes dankzij het refrein.

Mij had je trouwens wel gefopt met de pleisters. Weet 100% zeker dat er van Bumba wel bestaan, best bizar dat er geen van Samson waren.

avatar van Pepino
Haha wow, da's niet mals. Misschien ben ik te positief geweest? Morgen nog maar eens beluisteren.

avatar van Sanderkeuh
Of misschien ben ik te negatief geweest, morgen ook nog maar eens beluisteren.

avatar van esteban
Mogelijk omdat je dit de eerste keer hoort? Ik had toen dezelfde reactie hoor. Ik vond "Au" in eerste instantie verschrikkelijk. Vorig jaar ben ik mij beginnen voorbereiden voor dit topic, omwille daarvan ben ik álles beginnen beluisteren wat ik nog niet kende. En opnieuw en opnieuw. Nu pas kan ik uit al wat nieuw voor mij was het kaf van het koren scheiden op mijn persoonlijke waarderingsschaal. Het is wel een typische CD 13 song, die ik bij nader inzien stiekem leuker vind dan 11 en 12. Eén van de kortste liedjes ook. Ik vind het treintjes-ritme wel tof. Wel minder aantrekkelijk om mee te zingen, ook in 't refrein, das een nadeel.

5.5

Pepino schreef:
Duizend Duveltjes? Stel je voor...


Aaaah, nu ben ik mee! Ik begreep eerder niet wat je bedoelde ... Zou die Pepino zijn pijn nu stillen door duizend Duveltjes te drinken? Nu pas versta ik dat stukje in de tekst, merci!

avatar van AOVV
Toch één van de minste liedjes die hier al voorbij zijn gekomen. Voordeel is dat het niet echt blijft hangen..

4

avatar van esteban
https://d1rgjmn2wmqeif.cloudfront.net/r/b/253049-1.jpg
LP - Samson & Gert 1 - Heruitgave

Deze moet ik absoluut met jullie delen, ik zou niet willen dat geïnteresseerden hem mislopen. Het allereerste Samson-album is 30 jaar oud. Studio 100 geeft de 12" Vinyl voor het eerst opnieuw uit. Deze verschijnt op 17 december en kost ongeveer 21 euro.

Au! Het doet mij een beetje pijn dat dit, althans naar mijn gevoel, een beetje 'n gemiste kans is. Ergens wil ik hem absoluut in huis hebben, maar ... Voor de puristen is dit geen correcte heruitgave van die allereerste editie. En ik ben een ambetanterik op dat vlak. Mijn hoofd heeft daar namelijk moeite mee. Een kantje van mij. Want er zou natuurlijk gewoon "SAMSON" moeten opstaan, zonder meer. Dat stoort mij. Dat ik ook helemaal geen platenspeler heb, verzacht de pijn wat. En toch ... Of ik twijfel?

Wie minder onredelijk is, kan deze maar best op z'n Kerstlijstje zetten. Nostalgie!

PS: De schitterende review van JoaMuse bij het album.

JoaMuse schreef:
Dit album had ik vroeger op cassette. Maar van die cassette en onze cassetterecorder is al lang geen spoor meer, dus had ik dit album misschien al wel meer dan 20 jaar niet gehoord. Gelukkig is er Spotify, waardoor ik dit album de laatste tijd toch weer een aantal keer heb kunnen beluisteren. Met plezier! Ik zal dan maar ineens eens een recensie schrijven. Want recensies schrijven, dat is nu toevallig een van mijn specialiteiten!

Het album begint met twee ijzersterke songs. Er Zit Meer in een Liedje is een geweldig nummer met onder meer leuke trompetten. Maar eigenlijk is gewoon alles leuk aan dit lied. Een sterke compositie die blijft hangen en kinderen tot het besef brengt dat er meer in muziek zit dan ze denken. Ik Wil Niet Bad is een heerlijk en vlot nummer over een proces dat niet zo vlot loopt, namelijk het wassen van Samson.

Slaapliedje is een heel geruststellend en vreedzaam liedje. Dat kon Samson wel gebruiken na de stress van het in bad gaan. Na een nacht vol zoete dromen is Samson goed uitgerust om stevig van zich te laten horen. In het aanvankelijk nog luchtige Vissen beseft de heel ondeugende maar lieve hond niet meteen wat er aan de hand is, maar op het einde horen we een bijzonder geëngageerde Samson. Als een echte milieuactivist gaat hij tekeer tegen mensen die het water vervuilen en neemt hij het op voor de vissen die erin zwemmen. En dat doet hij niet uit eigenbelang, want dat Samson zelf niet snel in het water zal springen leerden we bij track 2.

Samsonrock is een echte klassieker. Kort maar krachtig! Een song waar jong en oud op uit de bol kan gaan. Alleen de domme katten delen niet in de pret en ook Alberto lijkt even gedist te worden door Samson: “mwoah dat is heel lelijk zo gulzig zijn.

In de fijne meezinger Niet Ver Weg promoten Samson & Gert vakantie in eigen land. De song was dan ook een heuse kaakslag voor de luchtvaartsector. Het kan haast geen toeval zijn dat de Belgische luchtvaartmaatschappij Sabena enkele jaren later failliet ging.

Feest Vandaag is uiteraard een grote favoriet van Alberto. Er is nog voldoende limonade en chocolade, dat was later wel eens anders. Heel leuk liedje over heel leuke dingen. Na het feest komen ook de momenten dat het tegenzit in het leven aan bod in Ik Ben de Sigaar: een gezellig hoempapa-met-de-fanfare-nummer, of zoiets. Leuk om Alberto eens te horen! Het is wel Gert die voor het hoogtepunt zorgt met de zin: "Nu had ik eens een rendez-vous, we gingen naar een barbecue." Een Engels op een Frans woord rijmen in een Nederlandstalige tekst, doe het hem maar eens na!

Aan het einde van het album krijgen we met De Wijde Wereld en Neefje Kwik nog erg serieuze nummers te horen. In die eerste relativeren Samson & Gert kleine ergernissen die ze bij elkaar hebben, wanneer ze erbij stilstaan dat in de wereld nog wel ergere dingen gebeuren, zoals oorlog. Neefje Kwik gaat dan weer over een hond die achtergelaten werd in het bos en ziek werd. Scherpe kritiek op baasjes die hun huisdieren graag hebben als ze klein en schattig zijn, maar weinig liefde meer tonen als de dieren hen te veel tot last zijn.

Aan liefde dan weer geen gebrek in Verliefd Zijn. In dat nummer horen we wat Bobientje en Marlèneke bij Samson & Gert teweegbrengen. Het Samsonlied mag de cd afsluiten, net zoals het vroeger de afleveringen mocht afsluiten als ik het mij goed herinner. En daarmee komt ook een einde aan deze recensie. Woef!

avatar van JoaMuse
Ja je ziet als ik even niet zo aanwezig ben in dit topic ben ik gewoon keihard bezig Samsonreviews te schrijven he. Euhm het is te zeggen, dat was misschien 1 keer het geval maar nieuwe recensies zijn nog niet op komst. Maar wie weet vroeg of laat.

avatar van esteban
Het is dan ook toevallig één van je specialiteiten hé. Jouw Miranda zegt dat vast ook altijd.

avatar van Sanderkeuh
Au nog een kans gegeven, inderdaad wel een kort nummer & gelukkig maar. Refrein vind ik wel leuker maar die muziek... ugh...
Weet dat ik zei dat Samen Ikke & Jij een atypisch liedje was, maar bij Au is dat nog veel meer het geval eigenlijk.
Wel goed punt dat het veel moeilijker is om liedjes die ik niet ken een score te geven, en misschien is het niet zo eerlijk dat ik het niet meer luisterbeurten geef. Langs de andere kant, als de eerste indruk zo tegenvalt keer je er sowieso niet snel naar terug.
Misschien zou het kunnen groeien van 3 naar 5.5, maar dat blijft wel nog steeds een zwakke score.
Nah, ik blijf bij 3.

Zalig dat ze die LP heruitgeven maar ben volledig akkoord dat het jammer is dat het niet met de "originele" hoes is. Cassetjes vind ik persoonlijk leuker als hebbedingetje omdat ik daarmee opgegroeid ben, maar zo'n grotere hoes van een LP heeft ook wel iets.
Specifiek voor esteban: je hebt niet persee een platenspeler nodig, je kan het ook inkaderen of gewoon verzamelen. Niet om je te overtuigen, aangezien je niet zo fan bent van de heruitgave hoes zou je je misschien meer ergeren wanneer je de hoes ziet dan dat het een leuke decoratie is.
Heb zelf een vijftal LP's, maar moet toegeven dat het allemaal impulsaankopen waren en ik bewust géén platenspeler koop om te vermijden dat dit uit de hand zou lopen...

avatar van esteban
Five minutes later ... Hij staat op de Kerstlijst.

FOMO zowaar! En in de hoop dat 2 en 3 de komende jaren volgen. Dat was ook bij K3 zo. Die eerste is uitverkocht, dus ik wil dat niet voor hebben met S&G. Wel een apart -maar goed- idee om géén platenspeler te hebben. Anders komt er geen eind aan. Nostalgische soundtracks enz, of prachtige cover-arts ... komt niet goed. Ik kan altijd eens een speler lenen.

avatar van Pepino
Ze hadden inderdaad SAMSON op de LP moeten gezet hebben. Back to the roots, weet je wel. Ga het zelf niet kopen omdat ik ook geen platenspeler heb
Esteban, wat ik altijd doe bij twijfel: het vragen als kerstcadeautje. Dan heb je er zelf niet voor moeten betalen, en iets krijgen maakt het voorwerp altijd mooier.

esteban schreef:
Mogelijk omdat je dit de eerste keer hoort? Ik had toen dezelfde reactie hoor. Ik vond "Au" in eerste instantie verschrikkelijk. Vorig jaar ben ik mij beginnen voorbereiden voor dit topic, omwille daarvan ben ik álles beginnen beluisteren wat ik nog niet kende. En opnieuw en opnieuw. Nu pas kan ik uit al wat nieuw voor mij was het kaf van het koren scheiden op mijn persoonlijke waarderingsschaal.

Ja, dat heb ik bijvoorbeeld met nummers als Zangles. Destijds gaf ik 'm een luttele 5, maar it started to grow on me. Zinnen als "Helmut Lotti, Pavarotti, kijk maar uit!" en "van rock-around-the-clock" vind ik zeer tof. Wat mij betreft krijgt ie nu een 6,5

Pepino schreef:
Haha wow, da's niet mals. Misschien ben ik te positief geweest? Morgen nog maar eens beluisteren.

Nja, ik blijf wat bij 5,5 - 6, dus ik behoud mijn mening. Ik hou wel van de vaart en de korte tijdsduur. Zeker geen topper hoor, maar gewoon oké. Natuurlijk had ik graag met een kwinkslag willen schrijven "AU! Mijn oren bloeden van dit nummer!", maar ik kon het gewoon niet.

esteban schreef:
(quote)

Aaaah, nu ben ik mee! Ik begreep eerder niet wat je bedoelde ... Zou die Pepino zijn pijn nu stillen door duizend Duveltjes te drinken? Nu pas versta ik dat stukje in de tekst, merci!

misschien was ik een beetje vaag. Mijn bedoeling was "stel je voor dat ze het effectief hadden over Duvel, het populair biertje". Nu, ik denk wel dat je elke pijn kan stillen met duizend Duvels, maar ik denk ook dat zowat alles in je lichaam dan gaat stilstaan.

avatar van Pepino
esteban schreef:
Five minutes later ... Hij staat op de Kerstlijst.

Uhm... wat? Miljaar! Zag je mij typen ofzo? Ik word paranoïde. Ga uit mijn kamer!

avatar van esteban
Pepino, je bent visionair!

avatar van esteban
https://i.imgur.com/XRU30Wl.png
https://i.imgur.com/nsdwIZw.jpg
#136 - Piraten-Potpourri (1993, S&G 3)

Piraterij is een misdrijf! Toch dromen onze helden van een leven als zeerover. In het liedje "Piraten van de Zee" ... NEEN, NEEN, NEEN! Hoe dikwijls ik daarover al discussie gehad heb wanneer het over Samson gaat. Veel mensen zijn er echt wel zeker van dat het nummer zo heet. Niet dus. Nuja, het is wel te begrijpen hoor. Nog zo ééntje. "Ze varen naar Timboektoetoe!" Neen, naar Timboektoe, naar Timboektoe toe. "Het is écht wel Timboektoetoe hoor." Arrrrr! Zingen jullie mee over soep met sliertjes?





avatar van chevy93
En we varen naar Timboektoe toe, Timboektoe toe...

7,5

Gast
geplaatst: vandaag om 02:51 uur

geplaatst: vandaag om 02:51 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.