Muziek / Muziekgames / Samson & Gert (Double Feature)
zoeken in:
1
geplaatst: 21 februari 2022, 22:07 uur
#168 - Storm op Zee (1999, S&G 9)
Heel sfeervol dramatisch, aan Gert z'n stem hoor je dat het serieus is.
Windkracht 10 heb ik nooit gezien, vond het vroeger altijd wat raar dat ze zo'n introotje gebruiken voor een videoclip.
Clipje oogt als -ehm- volwassene (& na Baywatch gezien te hebben) wel knulliger, maar als kind vond ik deze wel spannend en vond het zo lief dat mevrouw De Bolle met chocomelk kwam op het einde.
Blijft ook zonder clip overeind staan, door de strofes zie je direct al beelden voor je eigenlijk & toch slagen ze er ook hier in een catchy refrein te schrijven.
8, met twijfels voor half puntje extra omdat het toch wel een uitspringer is, er zijn niet zo veel Samson & Gert liedjes die deze serieuzere stijl hebben.. Maar langs andere kant is 8.5 wel héél erg hoog hé en beoordeel ik liever het liedje op zichzelf en niet in vergelijking met andere liedjes.
Heel sfeervol dramatisch, aan Gert z'n stem hoor je dat het serieus is.
Windkracht 10 heb ik nooit gezien, vond het vroeger altijd wat raar dat ze zo'n introotje gebruiken voor een videoclip.
Clipje oogt als -ehm- volwassene (& na Baywatch gezien te hebben) wel knulliger, maar als kind vond ik deze wel spannend en vond het zo lief dat mevrouw De Bolle met chocomelk kwam op het einde.
Blijft ook zonder clip overeind staan, door de strofes zie je direct al beelden voor je eigenlijk & toch slagen ze er ook hier in een catchy refrein te schrijven.
8, met twijfels voor half puntje extra omdat het toch wel een uitspringer is, er zijn niet zo veel Samson & Gert liedjes die deze serieuzere stijl hebben.. Maar langs andere kant is 8.5 wel héél erg hoog hé en beoordeel ik liever het liedje op zichzelf en niet in vergelijking met andere liedjes.

0
geplaatst: 22 februari 2022, 10:46 uur
Erg leuk liedje, met een schwung die de woeste golven zou kunnen voorstellen. Erg plastisch, dus.
Hoog meezing- en meedeingehalte.
7,5
Hoog meezing- en meedeingehalte.
7,5
1
geplaatst: 23 februari 2022, 01:08 uur
Nog een 7 van mezelf voor Storm op Zee. Leuke clip!
https://i.imgur.com/XRU30Wl.png
https://i.scdn.co/image/ab67616d0000b27325658207539a8aa0b9492c80
Afscheid van Hotel Op Stelten, de soundtrack van de enige echte Samson-film. Ik blijf vooral het angstaanjagende fat-suit van Alberto onthouden, dat gezicht! Ook de gloednieuwe poten van een lopende Samson blijven voer voor nachtmerries.
MAAR ... Horen jullie het verschil tussen de Spotify-versie en de videoclip? Juist, dit nummer werd nog ingezongen / gespeeld door Danny vóór de wissel. Op CD is enkel en alleen de versie met Peter terug te vinden. Kies zelf maar welke versie van de twee jullie punten geven.
PS: Ik had nog weetjes bij Storm Op Zee, maar ben ze kwijt geraakt in m'n hoofd. Misschien vind ik ze nog terug voor 't eind van de thread.
https://i.scdn.co/image/ab67616d0000b27325658207539a8aa0b9492c80
#169 - Ver Ver Ver Verliefd (2008, Hotel op Stelten)
Afscheid van Hotel Op Stelten, de soundtrack van de enige echte Samson-film. Ik blijf vooral het angstaanjagende fat-suit van Alberto onthouden, dat gezicht! Ook de gloednieuwe poten van een lopende Samson blijven voer voor nachtmerries.
MAAR ... Horen jullie het verschil tussen de Spotify-versie en de videoclip? Juist, dit nummer werd nog ingezongen / gespeeld door Danny vóór de wissel. Op CD is enkel en alleen de versie met Peter terug te vinden. Kies zelf maar welke versie van de twee jullie punten geven.
PS: Ik had nog weetjes bij Storm Op Zee, maar ben ze kwijt geraakt in m'n hoofd. Misschien vind ik ze nog terug voor 't eind van de thread.
1
geplaatst: 23 februari 2022, 16:39 uur
Aan de stem van de nieuwe Samson heb ik nooit kunnen wennen, iets te schel, en te duidelijk een typetje. Maar daar zal ook wel veel jeugdsentiment missen. Tel daarbij op dat de muzikale arrangementen destijds allang niet meer zo rijk waren, en ik kom op een...
4,5
4,5
3
geplaatst: 23 februari 2022, 16:51 uur
Overigens heb ik een aantal malen dit topic uit het oog verloren, maar over de volgende nummers wil ik nog wel graag wat zeggen:
Het Spook van de Opera: 7,5
Zoals eerder gezegd dat ik dat De Opera dit nummer was. Niet dus. De strijkers hebben een heerlijke drive in dit nummer. Het Spook van de Opera ademt spanning.
Wij Gaan Naar de Maan: 8,5
Beter dan Space Oddity. Say no more.
Piloot: 8
Lekkere pianoriff. En soms heb je van die zinnen die gewoon van je tong rollen. Hier is dat 'later verdien ik met vliegen m'n brood'.
Vrede: 8,5
Een van mijn favorieten vroeger. En nog steeds. Zonder al te sentimenteel te willen doen: dit nummer heeft na ruim 25 jaar nog niets aan kracht ingeboet qua boodschap.
Dan Is Het Kerstmis: 7
Nog een kerstnummer. Je hoort goed dat dit van de eerste platen komt. Ietwat oubollig dus, maar daardoor wel lekker authentiek. Dat draagt wel bij aan die nostalgische kerstsfeer.
Er Zit Meer In Een Liedje: 9
Grappig, de versie op Spotify klinkt licht anders dan de versie die ik ken. Tenminste, in mijn herinnering zit er niet zo'n synth in zoals uit Over de Muur van Klein Orkest. Zou het kunnen dat ze deze opnieuw opgenomen hebben voor S&G 5?
Het Kasteel van Koning Samson: 8
Ik heb een zwak voor hun wereldnummers, het is net alsof ze in de middeleeuwen beland bent!
De Bel Doet 't Niet: 8,5
Na Black Soul Choir het beste nummer met een banjo. 'En weetje-weetje-weetje wat 'ie zei?'
De Trampoline: 7,5
Bij dit nummer moet altijd terugdenken aan die kerstshows. Al die kids die volledig uit hun dak gingen. En maar gillen. OMHOOG! EN OMLAAG! En nu alle moeders...
De Mooiste Dag: 9
Ik zie wat zuinige cijfers bij dit nummer. Volkomen onterecht. Luister toch naar die lekkere drumfills? Of die fijne synthesizergeluidjes.
Het Spook van de Opera: 7,5
Zoals eerder gezegd dat ik dat De Opera dit nummer was. Niet dus. De strijkers hebben een heerlijke drive in dit nummer. Het Spook van de Opera ademt spanning.
Wij Gaan Naar de Maan: 8,5
Beter dan Space Oddity. Say no more.
Piloot: 8
Lekkere pianoriff. En soms heb je van die zinnen die gewoon van je tong rollen. Hier is dat 'later verdien ik met vliegen m'n brood'.
Vrede: 8,5
Een van mijn favorieten vroeger. En nog steeds. Zonder al te sentimenteel te willen doen: dit nummer heeft na ruim 25 jaar nog niets aan kracht ingeboet qua boodschap.
Dan Is Het Kerstmis: 7
Nog een kerstnummer. Je hoort goed dat dit van de eerste platen komt. Ietwat oubollig dus, maar daardoor wel lekker authentiek. Dat draagt wel bij aan die nostalgische kerstsfeer.
Grappig, de versie op Spotify klinkt licht anders dan de versie die ik ken. Tenminste, in mijn herinnering zit er niet zo'n synth in zoals uit Over de Muur van Klein Orkest. Zou het kunnen dat ze deze opnieuw opgenomen hebben voor S&G 5?
Het Kasteel van Koning Samson: 8
Ik heb een zwak voor hun wereldnummers, het is net alsof ze in de middeleeuwen beland bent!
De Bel Doet 't Niet: 8,5
Na Black Soul Choir het beste nummer met een banjo. 'En weetje-weetje-weetje wat 'ie zei?'
De Trampoline: 7,5
Bij dit nummer moet altijd terugdenken aan die kerstshows. Al die kids die volledig uit hun dak gingen. En maar gillen. OMHOOG! EN OMLAAG! En nu alle moeders...
De Mooiste Dag: 9
Ik zie wat zuinige cijfers bij dit nummer. Volkomen onterecht. Luister toch naar die lekkere drumfills? Of die fijne synthesizergeluidjes.
2
geplaatst: 23 februari 2022, 16:57 uur
Nog verder teruggekeken:
Op Het Dak: 8
Perfect zomers nummer. Het gevoel van vakantie en een zomer waarin je lekker helemaal niets hoeft. Samen op het dak.
Patatjes: 8
Als Hollander vond ik 'patatje stoofvlees' maar vreemd, wat was dat in vredesnaam? Binnen ons gezin is dit nummer een instituut geworden.
Bowlen: 7
Eén van mijn favorieten vroeger. Inmiddels is de liefde wel wat bekoeld, maar het blijft toch een leuk nummer. En ik hou nu eenmaal van spelletjes, dus dan ben je toch wel benieuwd of bowlen ook een van de specialiteiten van Octaaf is.
Op Het Dak: 8
Perfect zomers nummer. Het gevoel van vakantie en een zomer waarin je lekker helemaal niets hoeft. Samen op het dak.
Als Hollander vond ik 'patatje stoofvlees' maar vreemd, wat was dat in vredesnaam? Binnen ons gezin is dit nummer een instituut geworden.
Bowlen: 7
Eén van mijn favorieten vroeger. Inmiddels is de liefde wel wat bekoeld, maar het blijft toch een leuk nummer. En ik hou nu eenmaal van spelletjes, dus dan ben je toch wel benieuwd of bowlen ook een van de specialiteiten van Octaaf is.

1
geplaatst: 23 februari 2022, 17:08 uur
Dat zijn een hoop mooie cijfers! 
Vrij zeker dat dit lied altijd al hetzelfde geklonken heeft.
Als friet met mayonnaise of met stoofvlees... Zijn frietjes met stoofvlees geen ding in Nederland?
Bij ons wel. Zuurvlees is het over de grens, right? Maar dat is dan weer niet exact hetzelfde. Aan de patat / friet discussie ga ik mij niet meer wagen op dit forum.
(want het is gewoon friet natuurlijk, patat is aardappel)

chevy93 schreef:
Vrij zeker dat dit lied altijd al hetzelfde geklonken heeft.

Als friet met mayonnaise of met stoofvlees... Zijn frietjes met stoofvlees geen ding in Nederland?
Bij ons wel. Zuurvlees is het over de grens, right? Maar dat is dan weer niet exact hetzelfde. Aan de patat / friet discussie ga ik mij niet meer wagen op dit forum.
(want het is gewoon friet natuurlijk, patat is aardappel)
1
geplaatst: 23 februari 2022, 17:57 uur
Niet boven de rivieren in ieder geval, maar volgens mij ook niet in de zuidelijke provincies. De enige keer dat ik het gegeten heb was in Brugge.
1
geplaatst: 23 februari 2022, 21:27 uur
Leuke reviews chevy & een oor voor details.
"Wij Gaan Naar de Maan - Beter dan Space Oddity" deed wat pijn om te lezen, maar na even bij stil te staan kan ik je eigenlijk geen ongelijk geven...
Ik zal ze lekker op dezelfde hoogte zetten.
Stoofvlees met frietjes is zeker klassieke combinatie hier in België (ik woon in deelgemeente van Brugge maar ik neem aan dat het in andere provincies ook wel zo is
). Ben er zelf niet echt fan van eerlijkgezegd, frietjes worden dan slap & week door de saus..
Pfoe die strofes door Thyssen...
Gert doet het ook niet al te best eerlijkgezegd, melodie wordt te lang uitgetrokken & klinkt daardoor gewoon niet goed.
De strofes zijn ook te lang geschreven, totaal niet catchy of boeiend.
Nu, niet alles is negatief, over het algemeen is het wel een lief liedje.. & de Danny Verbiest versie klinkt zachter & aangenamer.
4 voor Thyssen, 5.5 voor Verbiest, laten we voor het gemak houden op gemiddelde van
5
"Wij Gaan Naar de Maan - Beter dan Space Oddity" deed wat pijn om te lezen, maar na even bij stil te staan kan ik je eigenlijk geen ongelijk geven...
Ik zal ze lekker op dezelfde hoogte zetten.Stoofvlees met frietjes is zeker klassieke combinatie hier in België (ik woon in deelgemeente van Brugge maar ik neem aan dat het in andere provincies ook wel zo is
). Ben er zelf niet echt fan van eerlijkgezegd, frietjes worden dan slap & week door de saus..#169 - Ver Ver Ver Verliefd (2008, Hotel op Stelten)
Pfoe die strofes door Thyssen...
Gert doet het ook niet al te best eerlijkgezegd, melodie wordt te lang uitgetrokken & klinkt daardoor gewoon niet goed.De strofes zijn ook te lang geschreven, totaal niet catchy of boeiend.
Nu, niet alles is negatief, over het algemeen is het wel een lief liedje.. & de Danny Verbiest versie klinkt zachter & aangenamer.
4 voor Thyssen, 5.5 voor Verbiest, laten we voor het gemak houden op gemiddelde van
5

0
geplaatst: 24 februari 2022, 09:39 uur
Sanderkeuh schreef:
Ben er zelf niet echt fan van eerlijkgezegd, frietjes worden dan slap & week door de saus..
Dat was ook mijn ervaring.Ben er zelf niet echt fan van eerlijkgezegd, frietjes worden dan slap & week door de saus..
0
geplaatst: 25 februari 2022, 01:02 uur
Jamaarja, je moet dat niet langdurig in de stoofvleessaus laten zwemmen hé.
Echt goede stoofvleessaus mag ook niet té lopend zijn. Enfin, zo vindekik hé.
Echt goede stoofvleessaus mag ook niet té lopend zijn. Enfin, zo vindekik hé.
1
geplaatst: 25 februari 2022, 01:07 uur
De Liefdesbrief
Wie kent deze rubriek nog? Zowel in de Samson Caravan als Studio Show had de Burgemeester een item rond liefdesbrieven. Samson & Gert ontvingen een brief van een kind die stiekem verliefd was op een ander kind. Modest ging dan naar de school en maakte de liefdesverklaring dan openbaar. De gelukkige kreeg een Samson-merchandise-cadeautje en de aanstoker kreeg als beloning vaak een kus. Of daar stuurde de Burgemeester toch op aan.

2
geplaatst: 25 februari 2022, 22:32 uur
De caravan herinner ik slechts heel vaag, maar die liefdesbrieven herinner ik totaal niet meer. Hoe lang heeft die rubriek bestaan?
Deel 2 van m'n inhaalbeweging, lagere scores dan bij de eerste 30 nummers. 6 keer een 5 of minder..
Vooral de laatste 10 nummers scoren wat minder, hopelijk ligt het echt aan de nummers zelf en niet omdat ik op een ander moment luister.
Nuja, er zitten gelukkig ook genoeg mooie dingen in.
& bij de 34 resterende nummers die ik nog moet inhalen zit ook genoeg moois.
Ben eigenlijk wel benieuwd welk album bij mij het hoogste gemiddelde zal scoren.
#31 Olé Pistolé
Leuke melodie in het refrein, die mopjes vind ik best grappig (tros beton haha, tja) maar passen eigenlijk niet zo goed in het liedje & Samson is hier eigenlijk zelfs een beetje vervelend op de voorgrond.
6.5
#32 Vandaag Is Het Zo'n Dag
Lijkt vooral met liveshow in gedachte geschreven te zijn, leuk nummer maar de studio versie vind ik niet zo boeiend.
6
#33 Mac Samson En Mac Gert
Klassiekertje
Zowel de strofes als het refrein als muzikaal.. Vind het ook tof hoe Gert & Samson elkaar aflossen en dan samenzingen in het refrein, met koortje op de achtergrond.
8.5
#34 De Stoomlocomotief
Ehh. Sloom nummer, refrein bekt niet echt vlot, komt wat geforceerd geschreven over. Albumfiller, net als Kijken Naar De Sterren waarschijnlijk eentje die ik vroeger vaak oversloeg (ging nu ook eenmaal makkelijker met CD's in plaats van cassetjes).
5
#35 Zangles
Eerste strofe boeit niet zo (al is de piano wel mooi), wanneer het tempo omhoog staat is het wel leuke muziek, melodie & refrein.
6
#36 Wij Komen Naar Jou
Heerlijk die intro, hoe er meer en meer instrumenten en deuntjes komen. Over algemeen wel fan van de productie van dit album, muziek klinkt veel aangenamer dan de latere albums & Gert zijn stem klinkt ook beter vind ik. 1 van de weinige nummers die over de 5 minuten aantikt & het had eerlijkgezegd gerust een minuut korter mogen zijn (mét behoud van de intro wel uiteraard).
8
#37 Patatjes
Tof! Samson & Gert liedjes over eten doen het meestal wel goed bij mij...
Vind het wel leuk hoe er al vragend gezongen wordt, zit genoeg variatie in & het refrein is heel catchy.
8
#38 Bowlen
Wow deze zat ver, clipje ook. Heb het gevoel dat ze dat clipje niet zo vaak uitgezonden hebben vroeger. Tof refrein maar verder niet boeiend..
5.5
#39 Ik Moet Plassen
Deze kende ik niet. Slecht gezongen, tekst past precies niet bij tempo van de muziek, zelfde fout die ze later maakten bij Ver Ver Ver Verliefd.. Jammer, de tekst in het refrein vind ik wel leuk maar met dit onderwerp hadden ze toch een leuker & grappiger liedje kunnen schrijven.
4
#40 Wij Gaan Vliegen
Ook zo eentje die duidelijk voor shows geschreven is. Nuja, het refrein werkt wel.
6.5
#41 Vissen
Duidelijk een oudje, op een positieve manier.
Op zich niet zo speciaal maar dankzij de charmes een halfje extra. Ook grappig hoe Samson ventileert op het einde en Gert nog eens zegt "Vanmorgen wilde ik gewoon gaan vissen…"
7.5
#42 Als Je De Samson Doet
Deze zat ook ver maar kwam snel terug
Heel fijn liedje, sowieso hebben dit soort uitschieters een streepje voor omdat ze direct opvallen. Idem als bij Vissen: halfje extra. "Samson: Als je de Samson doet... Gert: Ja, jij hebt makkelijk praten…"
7.5
#43 Vrienden Voor Het Leven
Deze is toch best leuk? Vooral dat stukje met de blazers op de voorgrond is mooi. Ben wel akkoord met ArhurDZ, die Toy Story vibes. Laat dat net 1 van m'n favoriete animatiefilms zijn.
6.5
#44 Welterusten
"Gebruik de dagen voor vragen; en de nachten om te slapen; bewaar je zorgen voor morgen".. Mooie tekst & heb ook een zwak voor dat akoestisch getokkel halverwege & op het einde, heeft bijna iets Hawaïaans. Het refrein en het liedje in het algemeen duren me wel wat te lang.
6
#45 Zigge Zagge Zomer
Geen fan van de strofes, krijg er geen zomergevoel van. Refrein vind ik wel leuk maar ik heb een hekel aan dat overdreven uitrekkèèèèèèèèèèèèèèèèèn.
6
#46 T Is Afgelopen
Oooooh dat introdeuntje alleen al
Heel leuk hoe ze een medley omvormen tot een origineel nummer. Warm en lief nummer, mooi hoe ze het instrumentaal zo klein & minimalistisch houden. Live ook zo tof dat de verschillende personages opkomen om "'t is afgelopen, én dat vind ik jammer…" te horen zeggen en vervolgens ook mee te zingen. Grote glimlach, grote score 
9
#47 Neefje Kwik
8
#48 Dromedaris
Flauwe tekst maar tegelijk geen slecht nummer.
6.5
#49 Helemaal Van Slag
Ehm? Deze kende ik niet, qua tekst toch 1 van de meest absurde Samson & Gert nummers, kan naast Samson Rui komen. Helaas niet zo'n goed liedje maar het refrein is wel leuk.
6
#50 Ik Ben Zo Blij
Verwacht telkens "Wat Ben Ik Blij" te horen waardoor die intro me totaal verrast.
Late reactie op esteban z'n post: hier ook nog cassette generatie hoor, tot en met Samson & Gert 6 als ik het goed herinner, daarna CD's. Meerdere keren eentje laten vastlopen in de autoradio, om erna met potlood het bandje te proberen redden.
7
#51 Zondag
Heel flauwe tekst, leuk tempo en melodie.
5.5
#52 Alle Meisjes
Tgoh… Hier moet ik toch streng zijn hoor, het liedje op zich niet eens zo erg maar dit soort foute teksten komen Samson & Gert toch echt niet weg.
3.5
#53 Repeteren
Jammer van de strofes en uitgereeekte wooordeeeeen, maar krijg vooral dankzij het refrein een hoge score.
8.5
#54 Je Neus, Je Neus
Stijve hark hier.
Echt een liedje voor in de kleuterschool dit, op zich niet slecht maar hoef het niet meerdere keren te horen. Toegegeven, vroeger vond ik deze wel leuker.
5.5
#55 Wat Ben Ik Blij
Moeilijk om score op te kleven, leuk, vrolijk refrein maar hoe langer het duurt hoe minder goed het wordt, en helaas zijn 4 minuten dan aan de lange kant (dat "hoi, daag" moment hoefde voor mij echt niet). Eentje die beter tot z'n recht zou komen in een medley volgens mij.
7
#56 Ding Dong
Eentje die ik vergeten was tot dat refreintje kwam, heeft vroeger vaak in m'n hoofd gehangen & wil eerlijkgezegd liever vermijden dat dat opnieuw gebeurt…
4.5
#57 Bij Heidi in Tirol
Lijkt door het trage tempo wat te lang te duren maar de tekst vind ik heel leuk geschreven. Dat gejodel op de achtergrond vind ik ook wel grappig.
Kleine 8 want 7.5 leek me nét te laag
#58 Ferdinand De Olifant
"Wat heb ik in mijn hand? Het is een olifant!"… Hoe komen ze erop… en vooral waarom? Nog zo'n absurde tekst. Wijselijk een kort nummer waardoor het nog wel te doen is en dat trouwen met die muis deed me toch ook glimlachen.
5
#59 De Koekoeksklok
Om esteban te quoten: "Ik vermoed dat weinigen dit nummer kennen of onthouden hebben?"
Ik was deze in ieder geval vergeten. Vervelend refrein, wat zagerig nummer… Dat tellen vind ik wel leuk. Kleine 4, eentje die ik snel weer zal vergeten.
4
#60 Vrienden
Best mooi maar hoefde niet zo triestig & traag te klinken vind ik.
6.5
Deel 2 van m'n inhaalbeweging, lagere scores dan bij de eerste 30 nummers. 6 keer een 5 of minder..

Vooral de laatste 10 nummers scoren wat minder, hopelijk ligt het echt aan de nummers zelf en niet omdat ik op een ander moment luister.
Nuja, er zitten gelukkig ook genoeg mooie dingen in.
& bij de 34 resterende nummers die ik nog moet inhalen zit ook genoeg moois.Ben eigenlijk wel benieuwd welk album bij mij het hoogste gemiddelde zal scoren.
#31 Olé Pistolé
Leuke melodie in het refrein, die mopjes vind ik best grappig (tros beton haha, tja) maar passen eigenlijk niet zo goed in het liedje & Samson is hier eigenlijk zelfs een beetje vervelend op de voorgrond.
6.5
#32 Vandaag Is Het Zo'n Dag
Lijkt vooral met liveshow in gedachte geschreven te zijn, leuk nummer maar de studio versie vind ik niet zo boeiend.
6
#33 Mac Samson En Mac Gert
Klassiekertje
Zowel de strofes als het refrein als muzikaal.. Vind het ook tof hoe Gert & Samson elkaar aflossen en dan samenzingen in het refrein, met koortje op de achtergrond. 8.5
#34 De Stoomlocomotief
Ehh. Sloom nummer, refrein bekt niet echt vlot, komt wat geforceerd geschreven over. Albumfiller, net als Kijken Naar De Sterren waarschijnlijk eentje die ik vroeger vaak oversloeg (ging nu ook eenmaal makkelijker met CD's in plaats van cassetjes).
5
#35 Zangles
Eerste strofe boeit niet zo (al is de piano wel mooi), wanneer het tempo omhoog staat is het wel leuke muziek, melodie & refrein.
6
#36 Wij Komen Naar Jou
Heerlijk die intro, hoe er meer en meer instrumenten en deuntjes komen. Over algemeen wel fan van de productie van dit album, muziek klinkt veel aangenamer dan de latere albums & Gert zijn stem klinkt ook beter vind ik. 1 van de weinige nummers die over de 5 minuten aantikt & het had eerlijkgezegd gerust een minuut korter mogen zijn (mét behoud van de intro wel uiteraard).
8
#37 Patatjes
Tof! Samson & Gert liedjes over eten doen het meestal wel goed bij mij...
Vind het wel leuk hoe er al vragend gezongen wordt, zit genoeg variatie in & het refrein is heel catchy.8
#38 Bowlen
Wow deze zat ver, clipje ook. Heb het gevoel dat ze dat clipje niet zo vaak uitgezonden hebben vroeger. Tof refrein maar verder niet boeiend..
5.5
#39 Ik Moet Plassen
Deze kende ik niet. Slecht gezongen, tekst past precies niet bij tempo van de muziek, zelfde fout die ze later maakten bij Ver Ver Ver Verliefd.. Jammer, de tekst in het refrein vind ik wel leuk maar met dit onderwerp hadden ze toch een leuker & grappiger liedje kunnen schrijven.
4
#40 Wij Gaan Vliegen
Ook zo eentje die duidelijk voor shows geschreven is. Nuja, het refrein werkt wel.
6.5
#41 Vissen
Duidelijk een oudje, op een positieve manier.
Op zich niet zo speciaal maar dankzij de charmes een halfje extra. Ook grappig hoe Samson ventileert op het einde en Gert nog eens zegt "Vanmorgen wilde ik gewoon gaan vissen…" 7.5
#42 Als Je De Samson Doet
Deze zat ook ver maar kwam snel terug
Heel fijn liedje, sowieso hebben dit soort uitschieters een streepje voor omdat ze direct opvallen. Idem als bij Vissen: halfje extra. "Samson: Als je de Samson doet... Gert: Ja, jij hebt makkelijk praten…" 7.5
#43 Vrienden Voor Het Leven
Deze is toch best leuk? Vooral dat stukje met de blazers op de voorgrond is mooi. Ben wel akkoord met ArhurDZ, die Toy Story vibes. Laat dat net 1 van m'n favoriete animatiefilms zijn.

6.5
#44 Welterusten
"Gebruik de dagen voor vragen; en de nachten om te slapen; bewaar je zorgen voor morgen".. Mooie tekst & heb ook een zwak voor dat akoestisch getokkel halverwege & op het einde, heeft bijna iets Hawaïaans. Het refrein en het liedje in het algemeen duren me wel wat te lang.
6
#45 Zigge Zagge Zomer
Geen fan van de strofes, krijg er geen zomergevoel van. Refrein vind ik wel leuk maar ik heb een hekel aan dat overdreven uitrekkèèèèèèèèèèèèèèèèèn.
6
#46 T Is Afgelopen
Oooooh dat introdeuntje alleen al
Heel leuk hoe ze een medley omvormen tot een origineel nummer. Warm en lief nummer, mooi hoe ze het instrumentaal zo klein & minimalistisch houden. Live ook zo tof dat de verschillende personages opkomen om "'t is afgelopen, én dat vind ik jammer…" te horen zeggen en vervolgens ook mee te zingen. Grote glimlach, grote score 
9
#47 Neefje Kwik
8
#48 Dromedaris
Flauwe tekst maar tegelijk geen slecht nummer.
6.5
#49 Helemaal Van Slag
Ehm? Deze kende ik niet, qua tekst toch 1 van de meest absurde Samson & Gert nummers, kan naast Samson Rui komen. Helaas niet zo'n goed liedje maar het refrein is wel leuk.
6
#50 Ik Ben Zo Blij
Verwacht telkens "Wat Ben Ik Blij" te horen waardoor die intro me totaal verrast.
Late reactie op esteban z'n post: hier ook nog cassette generatie hoor, tot en met Samson & Gert 6 als ik het goed herinner, daarna CD's. Meerdere keren eentje laten vastlopen in de autoradio, om erna met potlood het bandje te proberen redden.

7
#51 Zondag
Heel flauwe tekst, leuk tempo en melodie.
5.5
#52 Alle Meisjes
Tgoh… Hier moet ik toch streng zijn hoor, het liedje op zich niet eens zo erg maar dit soort foute teksten komen Samson & Gert toch echt niet weg.
3.5
#53 Repeteren
Jammer van de strofes en uitgereeekte wooordeeeeen, maar krijg vooral dankzij het refrein een hoge score.
8.5
#54 Je Neus, Je Neus
Stijve hark hier.
Echt een liedje voor in de kleuterschool dit, op zich niet slecht maar hoef het niet meerdere keren te horen. Toegegeven, vroeger vond ik deze wel leuker.5.5
#55 Wat Ben Ik Blij
Moeilijk om score op te kleven, leuk, vrolijk refrein maar hoe langer het duurt hoe minder goed het wordt, en helaas zijn 4 minuten dan aan de lange kant (dat "hoi, daag" moment hoefde voor mij echt niet). Eentje die beter tot z'n recht zou komen in een medley volgens mij.
7
#56 Ding Dong
Eentje die ik vergeten was tot dat refreintje kwam, heeft vroeger vaak in m'n hoofd gehangen & wil eerlijkgezegd liever vermijden dat dat opnieuw gebeurt…
4.5
#57 Bij Heidi in Tirol
Lijkt door het trage tempo wat te lang te duren maar de tekst vind ik heel leuk geschreven. Dat gejodel op de achtergrond vind ik ook wel grappig.
Kleine 8 want 7.5 leek me nét te laag

#58 Ferdinand De Olifant
"Wat heb ik in mijn hand? Het is een olifant!"… Hoe komen ze erop… en vooral waarom? Nog zo'n absurde tekst. Wijselijk een kort nummer waardoor het nog wel te doen is en dat trouwen met die muis deed me toch ook glimlachen.
5
#59 De Koekoeksklok
Om esteban te quoten: "Ik vermoed dat weinigen dit nummer kennen of onthouden hebben?"
Ik was deze in ieder geval vergeten. Vervelend refrein, wat zagerig nummer… Dat tellen vind ik wel leuk. Kleine 4, eentje die ik snel weer zal vergeten.

4
#60 Vrienden
Best mooi maar hoefde niet zo triestig & traag te klinken vind ik.
6.5
1
geplaatst: 26 februari 2022, 03:13 uur
Sanderkeuh schreef:
De caravan herinner ik slechts heel vaag, maar die liefdesbrieven herinner ik totaal niet meer. Hoe lang heeft die rubriek bestaan?
De rubriek is begonnen in 1995, het maakte deel uit van de S&G Studioshow. De brieven werden toen eerst nog ingeleid door Octaaf en mevrouw Praline. In de herfst van 1996 werd de Studioshow vervangen door de S&G Caravanshow, waar deze rubriek werd meegenomen. Dit liep tot ergens in 1998. Tussen de 3 a 4 jaar dus.

... waarschijnlijk eentje die ik vroeger vaak oversloeg (ging nu ook eenmaal makkelijker met CD's in plaats van cassetjes)
Oké, gezien jullie eerder de leeftijd van mijn jongere zus zijn. Wie luisterde naar Samsonliedjes op dit en zong de Samsonrock mee in deze krakende microfoon?

https://i.imgur.com/fKSPgFu.jpg
Het refrein en het liedje in het algemeen duren me wel wat te lang.
Als er één minpuntje is, vergeef me Heilige Sint-Samsonius, aan hun liedjes, is het inderdaad dat het soms té lang doorgaat. Vooral op het einde een refrein twee maal te veel ofzo. Al kan dat net zo goed positief zijn, bepaalde nummers mogen van mij eeuwig doorgaan.

2
geplaatst: 26 februari 2022, 14:12 uur
Ik ben van 1992 dus moet 5à6 jaar geweest zijn toen de caravanshow liep, die herinneringen zitten teveel vervaagd vermoed ik. Volgens mij hebben ze die outro met de caravan achteraf nog gebruikt voor de gewone afleveringen maar herinneringen van zo lang geleden kunnen wat vervormd zijn dus ik kan het niet met zekerheid zeggen..
Die cassettespeler had ik ook! De microfoon gebruikte ik vooral om liedjes van de radio op te nemen op cassette, maar heb er zeker vaak Samsonliedjes op geluisterd.
Exemplaar die ik ooit van Sinterklaas kreeg is helaas in het containerpark beland door ouders die wat te ijverig opruimden.. Ben al een tijdje op zoek naar een tweedehands model in goede & werkende staat maar helaas niet zo gemakkelijk te vinden.
https://i.imgur.com/tg3P2eM.png
Bwa, liever een kort maar krachtig nummer 10 keer na elkaar opleggen dan een nummer die langer duurt dan nodig.
Snap wel waarom ze het doen, refrein zo vaak herhalen op het einde zorgt ervoor dat het nog gemakkelijker in je hoofd geraakt.
Er zijn zo'n liedjes die
minuten duren die ik waarschijnlijk een lagere score zou geven moesten ze langer duren (Patatjes, De Bel Doet 'T Niet,.. Samsonrock is misschien het beste voorbeeld).
...al ben ik nu wel benieuwd naar een "'t Is Afgelopen" versie waarin ze al hun leukste liedjes in een hele lange medley steken...
esteban schreef:
Oké, gezien jullie eerder de leeftijd van mijn jongere zus zijn. Wie luisterde naar Samsonliedjes op dit en zong de Samsonrock mee in deze krakende microfoon?
Die cassettespeler had ik ook! De microfoon gebruikte ik vooral om liedjes van de radio op te nemen op cassette, maar heb er zeker vaak Samsonliedjes op geluisterd.
Exemplaar die ik ooit van Sinterklaas kreeg is helaas in het containerpark beland door ouders die wat te ijverig opruimden.. Ben al een tijdje op zoek naar een tweedehands model in goede & werkende staat maar helaas niet zo gemakkelijk te vinden.
https://i.imgur.com/tg3P2eM.png

esteban schreef:
Als er één minpuntje is, vergeef me Heilige Sint-Samsonius, aan hun liedjes, is het inderdaad dat het soms té lang doorgaat. Vooral op het einde een refrein twee maal te veel ofzo. Al kan dat net zo goed positief zijn, bepaalde nummers mogen van mij eeuwig doorgaan.
Bwa, liever een kort maar krachtig nummer 10 keer na elkaar opleggen dan een nummer die langer duurt dan nodig.
Snap wel waarom ze het doen, refrein zo vaak herhalen op het einde zorgt ervoor dat het nog gemakkelijker in je hoofd geraakt.
Er zijn zo'n liedjes die
minuten duren die ik waarschijnlijk een lagere score zou geven moesten ze langer duren (Patatjes, De Bel Doet 'T Niet,.. Samsonrock is misschien het beste voorbeeld). ...al ben ik nu wel benieuwd naar een "'t Is Afgelopen" versie waarin ze al hun leukste liedjes in een hele lange medley steken...

1
geplaatst: 26 februari 2022, 21:13 uur
Zien we daar een piepjonge Sanderkeuh?
Ik wíst gewoon dat iemand hier deze ook moest hebben. Toen mijn zus die kreeg in haar kleuterjaren, zag ik die plots overal. Hot item in de 90s, denk ik. Ook al naar gezocht trouwens, als verrassing voor ons zuster, net als die populaire Pikachu-wekker destijds . Argh, de keren dat die theme-song mij uit bed gejaagd heeft.
(ik wijk af)
Zelf durf ik hier geen foto's van mezelf zetten.
Samson en ikzelf staan samen op de (foute) geboortekaartjes van mijn zus, te wachten naast een lege wieg.
Ik kan het met zekerheid zeggen: Het is niet onlogisch dat het zo in je hoofd zit. Zowel bij de Studioshow als de Caravanshow kwamen eerst een paar rubrieken langs, dat nam de helft van de zendtijd in beslag. Aan het eind was er steeds een (oude) aflevering, ingekort en verknipt waar nodig, als afsluiter. Vervolgens kwam het programma op z'n eind met een laatste daahaag-commentaar van S&G en de aftiteling van Studio/Caravanshow. Ze hebben die aftiteling dus nooit gebruikt voor de reeks zelf, maar die herinnering komt dus niet uit het niets.
De aftiteling van de Studioshow had ik nog niet gepost, dacht ik. Bij deze. En een stuk uit de Caravanshow.
Oja, Nog een 5.5 (gemiddelde) van mezelf voor Ver Ver Ver Verliefd. 5 voor de Peter-versie, 6 voor de Danny-versie.
Ik wíst gewoon dat iemand hier deze ook moest hebben. Toen mijn zus die kreeg in haar kleuterjaren, zag ik die plots overal. Hot item in de 90s, denk ik. Ook al naar gezocht trouwens, als verrassing voor ons zuster, net als die populaire Pikachu-wekker destijds . Argh, de keren dat die theme-song mij uit bed gejaagd heeft.
(ik wijk af)Zelf durf ik hier geen foto's van mezelf zetten.
Samson en ikzelf staan samen op de (foute) geboortekaartjes van mijn zus, te wachten naast een lege wieg.Volgens mij hebben ze die outro met de caravan achteraf nog gebruikt voor de gewone afleveringen maar herinneringen van zo lang geleden kunnen wat vervormd zijn dus ik kan het niet met zekerheid zeggen..
Ik kan het met zekerheid zeggen: Het is niet onlogisch dat het zo in je hoofd zit. Zowel bij de Studioshow als de Caravanshow kwamen eerst een paar rubrieken langs, dat nam de helft van de zendtijd in beslag. Aan het eind was er steeds een (oude) aflevering, ingekort en verknipt waar nodig, als afsluiter. Vervolgens kwam het programma op z'n eind met een laatste daahaag-commentaar van S&G en de aftiteling van Studio/Caravanshow. Ze hebben die aftiteling dus nooit gebruikt voor de reeks zelf, maar die herinnering komt dus niet uit het niets.

De aftiteling van de Studioshow had ik nog niet gepost, dacht ik. Bij deze. En een stuk uit de Caravanshow.
Oja, Nog een 5.5 (gemiddelde) van mezelf voor Ver Ver Ver Verliefd. 5 voor de Peter-versie, 6 voor de Danny-versie.
1
geplaatst: 26 februari 2022, 21:39 uur
https://i.scdn.co/image/ab67616d0000b273875cd7fb8323e7562fde85c7
Afscheid van Samson & Gert 4. Wat ben ik blij! Kidding, dat is de opener van de plaat natuurlijk.
Het is geweten dat die mijn minst favoriete album uit de beginjaren is, maar er staan wel klassiekers op natuurlijk. Samson toch! We reden met de jeep door het oerwoud, kropen op het dak, moesten vervolgens de brandweer bellen en aten patatjes tijdens de kwis over het kasteel van Koning Samson! Als je heel erg veel verliefd bent droom je al eens. Maar wat Samson nog doet in z'n slaap? Dat leren we nu ...
PS: Niet op YouTube, onze laatste kandidaat die enkel via Spotify te beluisteren is.
https://i.scdn.co/image/ab67616d0000b273875cd7fb8323e7562fde85c7
#170 - Als Samson Droomt (1994, S&G 4)
Afscheid van Samson & Gert 4. Wat ben ik blij! Kidding, dat is de opener van de plaat natuurlijk.
Het is geweten dat die mijn minst favoriete album uit de beginjaren is, maar er staan wel klassiekers op natuurlijk. Samson toch! We reden met de jeep door het oerwoud, kropen op het dak, moesten vervolgens de brandweer bellen en aten patatjes tijdens de kwis over het kasteel van Koning Samson! Als je heel erg veel verliefd bent droom je al eens. Maar wat Samson nog doet in z'n slaap? Dat leren we nu ...PS: Niet op YouTube, onze laatste kandidaat die enkel via Spotify te beluisteren is.
1
geplaatst: 27 februari 2022, 18:13 uur
Blij dat herinneringen toch deels kloppen.
Dat einde van de studioshow herinner in ook nog, met die lichten die uitgaan in de studio, maar weet niet zeker of ik het herinner uit vroege kindertijd of vooral doordat ik het gewoon later nog eens online gezien heb..
Hoe dan ook leuke video's.
Best leuk & vrolijk liedje, al ben ik nooit echt fan geweest van namen te gebruiken in de tekst. Misschien deels omdat je het dan niet in een situatie kan gebruiken, wat je bij vb. Koud en Spaghetti wel kan.
6.5
Dat einde van de studioshow herinner in ook nog, met die lichten die uitgaan in de studio, maar weet niet zeker of ik het herinner uit vroege kindertijd of vooral doordat ik het gewoon later nog eens online gezien heb.. Hoe dan ook leuke video's.

Best leuk & vrolijk liedje, al ben ik nooit echt fan geweest van namen te gebruiken in de tekst. Misschien deels omdat je het dan niet in een situatie kan gebruiken, wat je bij vb. Koud en Spaghetti wel kan.
6.5
1
geplaatst: 27 februari 2022, 20:23 uur
Een bescheiden inhaalslag..
Ver Ver Ver Verliefd: ik ga voor de ver ver ver versie met Danny, natuurlijk. Simpel liedje, en het klinkt ook allemaal wat te modern voor mijn smaak, maar een miskleun is het geenszins. Blijft wel hangen, moet ik zeggen! 6,5
Als Samson Droomt: gezellige hoempapa, toffe tekst. Sneu voor Gert dat ie niet voorkomt in Samson's droomwereld, maar om hem dan meteen voor snurker en gaper uit te maken..
7
Ver Ver Ver Verliefd: ik ga voor de ver ver ver versie met Danny, natuurlijk. Simpel liedje, en het klinkt ook allemaal wat te modern voor mijn smaak, maar een miskleun is het geenszins. Blijft wel hangen, moet ik zeggen! 6,5
Als Samson Droomt: gezellige hoempapa, toffe tekst. Sneu voor Gert dat ie niet voorkomt in Samson's droomwereld, maar om hem dan meteen voor snurker en gaper uit te maken..
7
2
geplaatst: 27 februari 2022, 20:45 uur
Hey lieve Samson-fans, ik zie hier weer heel wat moois verschijnen, maar helaas heb ik de tijd nog niet gevonden om te reageren. 't Is een beetje druk ten huize Pepino de laatste tijd. Ik hoop dat ik snel kan terugkeren voor meer Samson-scores en wat mijn voorkeur is bij de frituur. Tot snel!
3
geplaatst: 28 februari 2022, 02:09 uur
Als Samson droomt ... jaja het zal wel ... het boeit mij helaas niet. Ongetwijfeld één van de allerminste songs uit de classics-periode. Van dit gezzzzzzaag zou ik inderdaad wel in slaap vallen. Geen zin om extra mild te zijn, nah! Er zijn moderne songs die veel beter zijn en ook veel harder aangepakt werden. Dus ...
4
Something else. CARNAVAL! Welke outfit hebben jullie aangetrokken?
https://i.imgur.com/FRhHREQ.jpg
Of toch liever iets dat meer bij Aalst past?
https://i.imgur.com/Ih2u2Ur.jpg
4
Something else. CARNAVAL! Welke outfit hebben jullie aangetrokken?
https://i.imgur.com/FRhHREQ.jpg
Of toch liever iets dat meer bij Aalst past?

https://i.imgur.com/Ih2u2Ur.jpg
3
geplaatst: 28 februari 2022, 21:48 uur
Oei esteban, als jij het al zo'n lage score geeft krijg ik het gevoel dat ik te mild ben.
Maar bij herbeluisteren (& als ik vergelijk met andere 6.5jes van mijn kant) valt deze best mee vind ik, "gezaag" vind ik eerder bij die liedjes waarbij ze woorden, meestal op het einde van de zin, zo lang uitrekkeeeeeeeen... wat ze hier eigenlijk ook wel doen in het refrein...
Nuja, ik blijf bij mijn eerste score. 
Die foto's herinner ik nog van vroeger, uit de Kerstshowboekjes toch hé?
Ik ben een beetje de Grinch voor carnaval denk ik..
Nooit graag verkleed en blijf liever heel ver weg van die zatte drukte.
Intussen nog een inhaalbeweging, nog nr. 82 tot en met 94 te gaan.
#61 Wij Zijn Rijk
Grappig nummer, vooral muzikaal tof, & dankzij de tempowisselingen nog een half puntje extra.
En dat refrein blijft verdorie goed hangen.
7.5
#62 Kerst voor iedereen
Nog zo'n klef kerstnummer, met een flauw refrein deze keer. Niet slecht maar heel overbodig aangezien ze al zoveel meerdere, betere kerstnummers hebben.
5.5, misschien dat ik er tijdens kerstperiode wel wat milder voor zou zijn.
#63 De Pruikentijd
Deze zat ver, ook volledig vergeten dat hier een clipje voor bestond. Saai onderwerp en ook geen bijzonder nummer.
5
#64 Ochtendgymnastiek
Heel catchy refrein én strofes. De tekst zit vol met leuke zinnetjes, waarbij het refrein (qua tekst) eigenlijk nog het saaiste is. De kleine dingetjes maken het af, de wisselende intonatie en tempo. Ook heel eenvoudige, maar toch leuke clip. Beetje los van het nummer, Octaaf is en was zonder twijfel m'n favoriete Samson & Gert personage.
9
#65 Samson Is Ziek
Wel een mooi, lief liedje. Die ballades zijn muzikaal altijd wel mooi, maar dat zinnetje "Je bent zo ziek als een hond" vind ik echt storend
6
#66 Kei Kei Keileuke Zomer
Vind het wel leuk dat die strofes telkens wat uitgebreid worden, kan uiteraard niet tippen aan De Snijdersbank maar ik vind dit wel een heel fijn zomernummer. Dirk Bosschaert klinkt hier ook heel goed vind ik, 1 van de betere latere Samson liedjes vind ik.
7,5
#67 Wie gaat er mee?
Leuk om eens zo'n kort nummer te hebben, ze hadden hier ook gemakkelijk nog 1 of 2 strofes aan kunnen plakken maar dat deden ze gelukkig niet.
7,5
#68 Aan Tafel
Vergeten nummer maar refrein kwam snel terug. Zoals esteban zegt, bijzondere muziekkeuze, past ook niet echt vind ik.. Heel leuk refrein maar da's ook het enige leuke, zal deze waarschijnlijk snel terug vergeten..
6
#69 Daar Is De Zon
Flauw liedje & lui geschreven, het refrein is wel het sterkste van het nummer maar daarom hoeven ze het niet te blijven herhalen. Meer een Kabouter Plop liedje vind ik..
5,5
#70 Op Het Dak
Fijn, zonnig, sfeervol nummer… dus wat jammer dat ze dan plots over december & Sinterklaas beginnen. Strofes doen me niet zoveel maar instrumentaal & het refrein vind ik wel tof (al is "samen in het blauw" wat raar, het blijft wel lekker hangen zonder te storen). Neig naar een hogere score, want er had zeker meer ingezeten... maar ze haalden het er niet uit.
7
#71 Verliefd Zijn
Muzikaal niet wat je verwacht bij een liefdesliedje maar het werkt wel. Strofes klinken wat stroef maar het refrein kan het nummer makkelijk redden.
7,5
#72 De Baby
Volledig akkoord met esteban, gemiste kans dat ze niet meer met Samson Baby gedaan hebben. Misschien moeten ze het herlanceren, nu die volwassen shows zo in trek vallen & er een nieuwe generatie ouders is die zelf opgegroeid zijn met Samson.. Nu, over het liedje.. Ik vind "Klap Maar Met Je Handen" eigenlijk veel beter. Dat zachter zingen is heel leuk en instrumentaal ook wel tof, maar de tekst doet me helaas niets & morgen ben ik deze vast al vergeten.. Skip nummer.
5,5
#73 Samson City
Niet zo fan van Engelse zinnetjes in Samson liedjes (behalve bij Mac Samson & Mac Gert). Jiepie-ja-hee bestond uit eigenlijk uit het merendeel uit geforceerd geschreven albumfiller vind ik, goeie keuze dat ze daarna geen volledige albums meer uitgebracht hebben en het bij singles hielden..
5,5
#74 Naar Bed
Deze kende ik wél nog goed, wat verrast dat het van De Wereld Is Mooi komt eigenlijk. Leuk liedje, gaat over slapen maar door het hoge tempo kan je het moeilijk een slaapliedje noemen. Samson wil natuurlijk ook niet slapen dus het past wel. De jaren 2000 scoren over het algemeen niet zo goed, maar er zaten zeker nog leuke nummers tussen.
7,5
#75 Wij Willen Voetballen
Blegh voetbal, nooit wat aan gevonden. Aan dit liedje en De Kampioenen wel, maar de liefde voor beide is stukken minder dan vroeger. Leuke clip maar het liedje zonder clip is wel een heel stuk minder vind ik.. Die commentatorstem vond ik vroeger heel leuk maar nu stoort het me eigenlijk een beetje, wat bij Meat Loaf of Glassjaw zeker niet het geval is. Nu, blijft catchy liedje en ook wel terecht een moderne klassieker.. deze keer geen voordeel van twijfel:
6,5
#76 Stefanie Van Boer Teun
Saai liedje & Samson zingt echt niet mooi hier.. Als de tekst en het thema me weinig doen kan een catchy refrein of een muzikaal sterk nummer het redden maar da's hier niet echt het geval. Dit nummer doet me weinig maar klinkt op zich nog goed in de oren dus geen onvoldoende.
5,5
#77 Warm
Wat vervelend met dat koortje.. Lijkt instrumentaal wat van Mexico overgenomen met dat fluitje. Niet echt positief wanneer je bij een liedje aan een ander, beter liedje denkt…
Ook weer die lange wooooorden waar ik geen fan van ben. Wél fan van de tekst hier.
6
#78 Als Je Bang Bent
Vroeger was ik bang in het donker maar ik kon (& kan nog steeds niet) fluiten.
Beetje jammer van dat carnavalmuziekje maar verder een topnummer.
8,5
#79 Vooruit
Altijd leuk wanneer zo'n liedje waarvan ik vergeten was dat het bestond direct zo herkenbaar klinkt wanneer het begint & de woorden voor het refrein terugkomen. Vond dit vroeger een heel leuk nummer (& clip), maar nu ik het opnieuw hoor vind ik dat koortje wat vervelend..
6,5
#80 Wereldberoemd
Wow, deze kreeg hier héél hoge scores. Tijdje later werd K3 beroemd (oké, niet wereld
) met hun Afrika tot in Amerika refreintje. Sluit aan met esteban, vooral instrumentaal een goede song maar behoort voor mij ook nét niet bij mijn favorieten.
7,5
#81 Muizen
Bij deze weet ik zeker dat ik Jiepie-Ja-Hee nooit volledig gehoord heb. Precies combinatie van Aap In Huis en Als Je Bang Bent. Wat een druk nummer, misschien niet in stemming vandaag maar krijg er wat hoofdpijn van, genoeg Samson voor vandaag.. Toch geen onvoldoende, heeft muzikaal wel leuke stukjes en details & op een ander moment zou deze misschien wat hoger scoren.
5
Maar bij herbeluisteren (& als ik vergelijk met andere 6.5jes van mijn kant) valt deze best mee vind ik, "gezaag" vind ik eerder bij die liedjes waarbij ze woorden, meestal op het einde van de zin, zo lang uitrekkeeeeeeeen... wat ze hier eigenlijk ook wel doen in het refrein...
Nuja, ik blijf bij mijn eerste score. 
Die foto's herinner ik nog van vroeger, uit de Kerstshowboekjes toch hé?
Ik ben een beetje de Grinch voor carnaval denk ik..
Nooit graag verkleed en blijf liever heel ver weg van die zatte drukte. Intussen nog een inhaalbeweging, nog nr. 82 tot en met 94 te gaan.

#61 Wij Zijn Rijk
Grappig nummer, vooral muzikaal tof, & dankzij de tempowisselingen nog een half puntje extra.
En dat refrein blijft verdorie goed hangen.7.5
#62 Kerst voor iedereen
Nog zo'n klef kerstnummer, met een flauw refrein deze keer. Niet slecht maar heel overbodig aangezien ze al zoveel meerdere, betere kerstnummers hebben.
5.5, misschien dat ik er tijdens kerstperiode wel wat milder voor zou zijn.
#63 De Pruikentijd
Deze zat ver, ook volledig vergeten dat hier een clipje voor bestond. Saai onderwerp en ook geen bijzonder nummer.
5
#64 Ochtendgymnastiek
Heel catchy refrein én strofes. De tekst zit vol met leuke zinnetjes, waarbij het refrein (qua tekst) eigenlijk nog het saaiste is. De kleine dingetjes maken het af, de wisselende intonatie en tempo. Ook heel eenvoudige, maar toch leuke clip. Beetje los van het nummer, Octaaf is en was zonder twijfel m'n favoriete Samson & Gert personage.
9
#65 Samson Is Ziek
Wel een mooi, lief liedje. Die ballades zijn muzikaal altijd wel mooi, maar dat zinnetje "Je bent zo ziek als een hond" vind ik echt storend
6
#66 Kei Kei Keileuke Zomer
Vind het wel leuk dat die strofes telkens wat uitgebreid worden, kan uiteraard niet tippen aan De Snijdersbank maar ik vind dit wel een heel fijn zomernummer. Dirk Bosschaert klinkt hier ook heel goed vind ik, 1 van de betere latere Samson liedjes vind ik.
7,5
#67 Wie gaat er mee?
Leuk om eens zo'n kort nummer te hebben, ze hadden hier ook gemakkelijk nog 1 of 2 strofes aan kunnen plakken maar dat deden ze gelukkig niet.
7,5
#68 Aan Tafel
Vergeten nummer maar refrein kwam snel terug. Zoals esteban zegt, bijzondere muziekkeuze, past ook niet echt vind ik.. Heel leuk refrein maar da's ook het enige leuke, zal deze waarschijnlijk snel terug vergeten..
6
#69 Daar Is De Zon
Flauw liedje & lui geschreven, het refrein is wel het sterkste van het nummer maar daarom hoeven ze het niet te blijven herhalen. Meer een Kabouter Plop liedje vind ik..
5,5
#70 Op Het Dak
Fijn, zonnig, sfeervol nummer… dus wat jammer dat ze dan plots over december & Sinterklaas beginnen. Strofes doen me niet zoveel maar instrumentaal & het refrein vind ik wel tof (al is "samen in het blauw" wat raar, het blijft wel lekker hangen zonder te storen). Neig naar een hogere score, want er had zeker meer ingezeten... maar ze haalden het er niet uit.
7
#71 Verliefd Zijn
Muzikaal niet wat je verwacht bij een liefdesliedje maar het werkt wel. Strofes klinken wat stroef maar het refrein kan het nummer makkelijk redden.
7,5
#72 De Baby
Volledig akkoord met esteban, gemiste kans dat ze niet meer met Samson Baby gedaan hebben. Misschien moeten ze het herlanceren, nu die volwassen shows zo in trek vallen & er een nieuwe generatie ouders is die zelf opgegroeid zijn met Samson.. Nu, over het liedje.. Ik vind "Klap Maar Met Je Handen" eigenlijk veel beter. Dat zachter zingen is heel leuk en instrumentaal ook wel tof, maar de tekst doet me helaas niets & morgen ben ik deze vast al vergeten.. Skip nummer.
5,5
#73 Samson City
Niet zo fan van Engelse zinnetjes in Samson liedjes (behalve bij Mac Samson & Mac Gert). Jiepie-ja-hee bestond uit eigenlijk uit het merendeel uit geforceerd geschreven albumfiller vind ik, goeie keuze dat ze daarna geen volledige albums meer uitgebracht hebben en het bij singles hielden..
5,5
#74 Naar Bed
Deze kende ik wél nog goed, wat verrast dat het van De Wereld Is Mooi komt eigenlijk. Leuk liedje, gaat over slapen maar door het hoge tempo kan je het moeilijk een slaapliedje noemen. Samson wil natuurlijk ook niet slapen dus het past wel. De jaren 2000 scoren over het algemeen niet zo goed, maar er zaten zeker nog leuke nummers tussen.

7,5
#75 Wij Willen Voetballen
Blegh voetbal, nooit wat aan gevonden. Aan dit liedje en De Kampioenen wel, maar de liefde voor beide is stukken minder dan vroeger. Leuke clip maar het liedje zonder clip is wel een heel stuk minder vind ik.. Die commentatorstem vond ik vroeger heel leuk maar nu stoort het me eigenlijk een beetje, wat bij Meat Loaf of Glassjaw zeker niet het geval is. Nu, blijft catchy liedje en ook wel terecht een moderne klassieker.. deze keer geen voordeel van twijfel:
6,5
#76 Stefanie Van Boer Teun
Saai liedje & Samson zingt echt niet mooi hier.. Als de tekst en het thema me weinig doen kan een catchy refrein of een muzikaal sterk nummer het redden maar da's hier niet echt het geval. Dit nummer doet me weinig maar klinkt op zich nog goed in de oren dus geen onvoldoende.
5,5
#77 Warm
Wat vervelend met dat koortje.. Lijkt instrumentaal wat van Mexico overgenomen met dat fluitje. Niet echt positief wanneer je bij een liedje aan een ander, beter liedje denkt…
Ook weer die lange wooooorden waar ik geen fan van ben. Wél fan van de tekst hier.
6
#78 Als Je Bang Bent
Vroeger was ik bang in het donker maar ik kon (& kan nog steeds niet) fluiten.
Beetje jammer van dat carnavalmuziekje maar verder een topnummer. 8,5
#79 Vooruit
Altijd leuk wanneer zo'n liedje waarvan ik vergeten was dat het bestond direct zo herkenbaar klinkt wanneer het begint & de woorden voor het refrein terugkomen. Vond dit vroeger een heel leuk nummer (& clip), maar nu ik het opnieuw hoor vind ik dat koortje wat vervelend..
6,5
#80 Wereldberoemd
Wow, deze kreeg hier héél hoge scores. Tijdje later werd K3 beroemd (oké, niet wereld
) met hun Afrika tot in Amerika refreintje. Sluit aan met esteban, vooral instrumentaal een goede song maar behoort voor mij ook nét niet bij mijn favorieten. 7,5
#81 Muizen
Bij deze weet ik zeker dat ik Jiepie-Ja-Hee nooit volledig gehoord heb. Precies combinatie van Aap In Huis en Als Je Bang Bent. Wat een druk nummer, misschien niet in stemming vandaag maar krijg er wat hoofdpijn van, genoeg Samson voor vandaag.. Toch geen onvoldoende, heeft muzikaal wel leuke stukjes en details & op een ander moment zou deze misschien wat hoger scoren.
5
1
geplaatst: 1 maart 2022, 05:29 uur
Ik kan alvast meegeven dat inhaalbewegingen niet voor niets zijn.
De punten zullen worden meegenomen.
Geen idee, eerlijk gezegd. Ik heb vroeger nooit Kerstboekjes gehad, want heb als kind nooit een Kerstshow meegemaakt. *viool*
Verder onthoud ik vooral dat Samson in één adem met Meat Loaf en Glassjaw werd genoemd.
De punten zullen worden meegenomen.Die foto's herinner ik nog van vroeger, uit de Kerstshowboekjes toch hé?
Geen idee, eerlijk gezegd. Ik heb vroeger nooit Kerstboekjes gehad, want heb als kind nooit een Kerstshow meegemaakt. *viool*
Verder onthoud ik vooral dat Samson in één adem met Meat Loaf en Glassjaw werd genoemd.

0
geplaatst: 1 maart 2022, 21:24 uur
Ik kan ze anders doorsturen in een Excel-bestandje hoor esteban als dat gemakkelijker gaat.
Schrik er wel wat van dat je nooit een Kerstshow hebt meegemaakt, gelukkig is er YouTube.
Schrik er wel wat van dat je nooit een Kerstshow hebt meegemaakt, gelukkig is er YouTube.

1
geplaatst: 2 maart 2022, 05:28 uur
Ah, maar dat heb ik als volwassene goedgemaakt met mijn petekind.
En de klassieke S&G kerstshows, die zag ik dan wel op TV. 'k Heb de échte Samson (Verbiest) als kind gelukkig wel in de begindagen in real life gezien tijdens hun show vóór de release van de tweede CD, waar we de liedjes als primeur kregen. En ook nog in Aalst enkele jaren later, of all places.
PS: Neen, niet nodig hoor. (Excel) Toch bedankt.
En de klassieke S&G kerstshows, die zag ik dan wel op TV. 'k Heb de échte Samson (Verbiest) als kind gelukkig wel in de begindagen in real life gezien tijdens hun show vóór de release van de tweede CD, waar we de liedjes als primeur kregen. En ook nog in Aalst enkele jaren later, of all places.PS: Neen, niet nodig hoor. (Excel) Toch bedankt.
1
geplaatst: 2 maart 2022, 05:56 uur
https://www.musicmeter.nl/images/cover/197000/197769.jpg
Jiepie-Ja-Hee! We nemen afscheid van Samson & Gert 13 met de gelijknamige titelsong. Nu ik er even bij stil sta, lijkt het ongeluksgetal niet zo toevallig bij dit album. Ik Moet Plassen bracht Samson in een moeilijke positie, in Au bezeerden onze helden zich, ze werden ziek in Hatsjie, zaten met een plaag bij Muizen en waren vervolgens Helemaal Van Slag. Hadden ze maar niet moeten zingen over Vrijdag De Dertiende, zou ik zo zeggen zeg ik zo. Gelukkig zorgden ze in Samson City nog voor een Feestje Voor De Wereld als Radio-DJ's. En dan nu de laatste. Back to the Future met vliegende skateboarden. Klaar voor de start?
https://www.musicmeter.nl/images/cover/197000/197769.jpg
#171 - Jiepie-Ja-Hee (2003, S&G 13)
Jiepie-Ja-Hee! We nemen afscheid van Samson & Gert 13 met de gelijknamige titelsong. Nu ik er even bij stil sta, lijkt het ongeluksgetal niet zo toevallig bij dit album. Ik Moet Plassen bracht Samson in een moeilijke positie, in Au bezeerden onze helden zich, ze werden ziek in Hatsjie, zaten met een plaag bij Muizen en waren vervolgens Helemaal Van Slag. Hadden ze maar niet moeten zingen over Vrijdag De Dertiende, zou ik zo zeggen zeg ik zo. Gelukkig zorgden ze in Samson City nog voor een Feestje Voor De Wereld als Radio-DJ's. En dan nu de laatste. Back to the Future met vliegende skateboarden. Klaar voor de start?
2
geplaatst: 3 maart 2022, 05:28 uur
Zou ik durven? Ah kom, een 7! Giga-voordeel van de twijfel. This one grew on me. I don't know, ondanks alle foute elementen werkt dit dance-nummertje wel voor mij, het blijft hangen, heeft een meezing-gehalte en wringt -in tegenstelling tot zovele andere gelijkaardige pogingen- tot mijn verbazing niet. Uit de periode wanneer ik in Gent studeerde en S&G niet meer actief volgde, wij spraken toen reeds met nostalgie over Samson. De hilarische clip is mij dus wel wat ontgaan destijds, ook omdat ik de piekjeshaar-periode onbewust wat negeerde. Die kledij! En dan zeggen ze dat de jaren 90 fout was? Ik vind early zeroes véél erger. 
https://i.discogs.com/1BSifPCbEuhf5_maDv52bkuUZEcn9-JWFi6VFFYDZ-k/rs:fit/g:sm/q:90/h:599/w:600/czM6Ly9kaXNjb2dz/LWltYWdlcy9SLTUx/MzM2NjQtMTQ0ODM4/MDc1MS01NTY0Lmpw/ZWc.jpeg
Het is breken met de traditie, I know, maar wat zou ik de single-hoes graag als albumcover gezien hebben!
In stripvorm werkt die kledij om één of andere reden wél. Gert ziet er zowaar wat cool uit. Al kan het gebrek aan piekjeshaar daar wel iets mee te maken hebben.
https://i.discogs.com/tp6GIMrTAi04Ad_NIJ4L_eJnW5gXf4z-SEO6z0cIZ2M/rs:fit/g:sm/q:90/h:348/w:600/czM6Ly9kaXNjb2dz/LWltYWdlcy9SLTE1/NjQ2MDYxLTE2MTAx/ODE4MDQtNDE5Mi5q/cGVn.jpeg
Dat er in 2003 nog cassettes verschenen zeg.

https://i.discogs.com/1BSifPCbEuhf5_maDv52bkuUZEcn9-JWFi6VFFYDZ-k/rs:fit/g:sm/q:90/h:599/w:600/czM6Ly9kaXNjb2dz/LWltYWdlcy9SLTUx/MzM2NjQtMTQ0ODM4/MDc1MS01NTY0Lmpw/ZWc.jpeg
Het is breken met de traditie, I know, maar wat zou ik de single-hoes graag als albumcover gezien hebben!
In stripvorm werkt die kledij om één of andere reden wél. Gert ziet er zowaar wat cool uit. Al kan het gebrek aan piekjeshaar daar wel iets mee te maken hebben.https://i.discogs.com/tp6GIMrTAi04Ad_NIJ4L_eJnW5gXf4z-SEO6z0cIZ2M/rs:fit/g:sm/q:90/h:348/w:600/czM6Ly9kaXNjb2dz/LWltYWdlcy9SLTE1/NjQ2MDYxLTE2MTAx/ODE4MDQtNDE5Mi5q/cGVn.jpeg
Dat er in 2003 nog cassettes verschenen zeg.
1
geplaatst: 3 maart 2022, 09:57 uur
Een iets te hip kapsel voor Gert, maar dat was toen helemaal in geloof ik. Eén van de betere nummers uit hun oeuvre van deze eeuw.
7
7
3
geplaatst: 3 maart 2022, 19:55 uur
Hey iedereen! Ik had het even te druk om te reageren, maar bekeek tussendoor wel eens wat er hier nog allemaal geschreven werd. Bedankt voor al deze leuke extra info, esteban! Hulde!
Even inhalen:
Goh, het is wel een refrein dat blijft plakken, hé. Wel oké nummer. Beetje doorsnee.
Ik hoor wel echt zo veel liever Verbiest dan Thyssen zingen. Weet niet of het nu komt omdat hij een betere zanger is of omdat ik gewoon meer vertrouwd ben met zijn stem. Misschien allebei.
6
Arme Gertje, bij elke droom zo weggecijferd worden. Hij heeft wel veel last van “FOMO".
“Wij twee zijn toch één?”
“Nee.”
Hahaha, damn. Tot zover geeft Samson iets om zijn baasje.
Vind het voor de rest eigenlijk nog wel een tof liedje. Niks groots, maar gewoon vrolijk en oké nummer om toch maar aan de 12 te geraken.
6
Ik weet niet wat ik in het clipje het meeste hilarisch vind: Gert zijn piekjeshaar, of het feit dat je het groen van de green screen achter Samson kan zien.
Behoort wat tot de liedjes waarvan ik mij nog levendig kan herinneren toen ze uitkwamen. Mocht het nu uitkomen zou ik er echt weinig aan vinden (die autotune!), maar nostalgie kan veel doen. Daarom toch een 6
Kijk eens aan: 666
Vind het trouwens fijn om te zien hoe Sanderkeuh en chevy93 zo aan het inhalen zijn. We naderen het einde, maar het enthousiasme is er nog steeds.
Wat ik ook nog even kwijt wil: bij de frituur bestel ik altijd een kleintje met andalouse + stoofvleessaus (ja, die combo werkt!) en een frikandel.
ArthurDZ kiest altijd voor een kleintje met mayonaise en een Bicky. Als je elkaar meer dan 10 jaar kent, weet je de kleine dingetjes ook
Even inhalen:
Goh, het is wel een refrein dat blijft plakken, hé. Wel oké nummer. Beetje doorsnee.
Ik hoor wel echt zo veel liever Verbiest dan Thyssen zingen. Weet niet of het nu komt omdat hij een betere zanger is of omdat ik gewoon meer vertrouwd ben met zijn stem. Misschien allebei.
6
Arme Gertje, bij elke droom zo weggecijferd worden. Hij heeft wel veel last van “FOMO".

“Wij twee zijn toch één?”
“Nee.”
Hahaha, damn. Tot zover geeft Samson iets om zijn baasje.

Vind het voor de rest eigenlijk nog wel een tof liedje. Niks groots, maar gewoon vrolijk en oké nummer om toch maar aan de 12 te geraken.
6
#171 - Jiepie-Ja-Hee (2003, S&G 13)
Ik weet niet wat ik in het clipje het meeste hilarisch vind: Gert zijn piekjeshaar, of het feit dat je het groen van de green screen achter Samson kan zien.
Behoort wat tot de liedjes waarvan ik mij nog levendig kan herinneren toen ze uitkwamen. Mocht het nu uitkomen zou ik er echt weinig aan vinden (die autotune!), maar nostalgie kan veel doen. Daarom toch een 6
Kijk eens aan: 666

Vind het trouwens fijn om te zien hoe Sanderkeuh en chevy93 zo aan het inhalen zijn. We naderen het einde, maar het enthousiasme is er nog steeds.
Wat ik ook nog even kwijt wil: bij de frituur bestel ik altijd een kleintje met andalouse + stoofvleessaus (ja, die combo werkt!) en een frikandel.
ArthurDZ kiest altijd voor een kleintje met mayonaise en een Bicky. Als je elkaar meer dan 10 jaar kent, weet je de kleine dingetjes ook

* denotes required fields.