MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Samson & Gert (Double Feature)

zoeken in:
In het Oerwoud: 6,3

https://i.imgur.com/XRU30Wl.png

#1 - Wij Gaan Beginnen (1993 - S&G 3) 7.39 (11 v)
#2 - Octaaf De Klusjesman (1997 - S&G 7) 5.96 (10 v)
#3 - De Wijde Wereld (1991 - Samson 1) 7.12 (10 v)
#4 - Amerika (1998 - S&G 8 ) 6.72 (9 v)
#5 - Hard Rock (1999 - S&G 9) 6.61 (9 v)
#6 - Samen Delen (1992 - Samson 2) 6.75 (8 v)
#7 - Radio (2003 - S&G 13 JJH) 4.56 (8 v)
#8 - In het Oerwoud (1994 - S&G 4) 6.97 (10 v)

#9 - Canon (1996 - Samson & Gert 6)

Zingen jullie mee? De canon-challenge! Wat klinkt het reuzelekker, al die stemmen door elkaar. Het is wel wat onverstaanbaar, maar dat vind ik geen bezwaar. Ik viel haast achterover van het feit dat ik deze clip plots tegenkwam, want volgens mij heb ik hem nooit eerder gezien. Jullie?

Toch wel hoor, deze clip herinner ik me nog erg goed. Kudo's voor ons duo om een hele generatie kinderen het woord 'canon' bij te brengen.

Best een bijzonder nummer eigenlijk, zowel op instrumentaal (die subtiele begeleiding op de achtergrond) als op conceptueel vlak.

8,5

Tja, Esteban... nu heb je zo even één van mijn favoriete S&G-nummers gedeeld. Niet mijn #1 favoriet, maar zeker wel het lied dat op de tweede plaats komt.

Die violen bij het begin, het ritme, die zang. Eerst Gert, dan Samson en daarna de kinderen... kippenvel.
Het clipje is ook zo prachtig charmant. Hoe ze overdag in een kring zitten op het strand, en gaandeweg de zon ondergaat en iedereen gezellig rond het kampvuur zit- terwijl ze (uiteraard) nog steeds de canon zingen. Want ja, het is waar: wat klinkt het reuzelekker.

't zit hem in de kleine dingen, zoals Gert die zingt "Samson jij, JIJ was onze ster van onze canon. Maar wist je echt niet van tevoren dat jij met je scherpe oren, zo-iets aankon?"
Samson: Neen?

Schattig, lief, ontroerend, zacht, teder, ... dit is een Samson-nummer waar ik niet genoeg van kan krijgen. Lang mijn favoriet geweest, nu een verdiende tweede plek.

1. ?
2. De Canon
3. ?

Een welverdiende 9,5

P.S. Mijn broer zei ooit "Dat nummer is griezelig". Ergens kan ik het wel plaatsen, want het heeft misschien iets onheilspellend, iets bijzonder, ik weet het niet.
P.P.S. Vroeger dacht ik dat ze het hadden over een kanon. Je weet wel: dat reusachtig wapen bij oorlogen.

Ik heb een beetje verstek laten gaan, maar voor de canon doe ik uiteraard mee.

Eerst nog het oerwoud. Een fijne single, die ooit nog op Chevy's favorites stond (voor de duidelijkheid: daar stonden alleen maar nummers van S&G op).

In het Oerwoud: 7,5

Opmerkelijk genoeg stond De Canon niet op die cd. Vraag me niet waarom, het enige wat overgebleven is van die cd is het resultaat zelf, het selectieproces staat me niets meer van bij.

De Canon blijft toch wel een groot hoogtepunt in hun oeuvre. Het laat bovenal de muzikale veelzijdigheid zien. Klassieke kindermuziek. En dat zalvende Vlaamse accent van het kinderkoor blijft ongekend mooi.

De Canon: 9

Eén voor één, iederiedereen...

esteban schreef:
(afbeelding)

(embed)
Prachtige clip overigens. Vooral aan het einde rond het kampvuur. Doet me weemoedig terugdenken aan betere, onschuldigere tijden.

P.S. Dank voor de Spotify-lijst.

6,5

De clip herinner ik me nog wel vaagweg. Zitten ze nu rond een kano omdat dat woord lijkt op canon?

De jongere ik heeft dit heel lang verkeerd gezongen. Ik verstond telkens: "Dit is een canon, zingeling. Dit is een canon, zingeling." En verder zag ik in mijn hoofd altijd een kano tijdens dit lied. Nu ik de clip zag, gebeurde dat opnieuw. Want die sloep (?) deed mij daar meteen aan denken. Of is het een kano? Wel gezellig zo, die avond-opnames aan dat vuur.

Dit is Samson Muziek met een grote M. Bijzonder mooi gezongen door iedereen ook. Maar er is nog zo'n klassiek nummer en die scoort op mijn waarderingsschaal nog iets hoger. Vandaar een ...

8

Dit zou een jaar geleden makkelijk een 9 van mij gekregen hebben, maar de laatste maanden had ik mij (ter voorbereiding) in S&G ondergedompeld en heb ik veel nummers héél héél hééééél erg vaak gehoord. Ik merk dat mijn scores daar een beetje onder lijden.

8

Ja geweldig liedje dit! En de clip herinner ik me ook nog goed, we hadden 'm op video. Eén en al nostalgie dit

esteban schreef:
Maar er is nog zo'n klassiek nummer en die scoort op mijn waarderingsschaal nog iets hoger.
Klassiek als in een klassieker? Of klassiek als in Repeteren?

Het tweede.

Pepino schreef:

't zit hem in de kleine dingen, zoals Gert die zingt "Samson jij, JIJ was onze ster van onze canon. Maar wist je echt niet van tevoren dat jij met je scherpe oren, zo-iets aankon?"
Samson: Neen?

Yep. Het zijn zo'n momentjes die ik ook kan waarderen. Er zijn wel een paar (vooral oudere) liedjes waarbij Samson of Gert (al dan niet bewust) bevestiging zoekt bij de ander en het vervolgens op zo'n mooie manier krijgt.

Prachtig hoor, dit.

8

esteban schreef:
(quote)

Yep. Het zijn zo'n momentjes die ik ook kan waarderen. Er zijn wel een paar (vooral oudere) liedjes waarbij Samson of Gert (al dan niet bewust) bevestiging zoekt bij de ander en het vervolgens op zo'n mooie manier krijgt.

Inderdaad!

Eigenlijk vind ik heel dat stukje prachtig.
Tekst als

Maar wat klinkt het reuselekker, al die stemmen door elkaar
Het is wel wat onverstaanbaar
Maar dat vind ik geen bezwaar

Tja, daar heb ik een zwak voor.

En dan ook die "Goed ideeeeeeeee". Gert Verhulst kan echt een deftig stukje zingen.

https://static.nieuwsblad.be/Assets/Images_Upload/2017/07/08/9957512a-625c-11e7-aad8-fafe8f7dcc12_web_translate_-3.552976_-2.38571__scale_0.0459113_0.0459113__.jpg

Een pist-je-natje! (Wist-je-datje, Samson!)

De clip van De Canon doet mij denken aan een verhaal van Danny Verbiest. Mensen staan daar waarschijnlijk niet bij stil, maar onze favoriete Samson-bezieler werd effectief in een soort van doodskist onder het zand begraven, met daarin enkel een gat voor z'n hand. Wanneer je in zand gaat wroeten, is dat uiteraard nat en oogt dat veel donkerder. Omdat het zand in één van de zee-videoclips dezelfde kleur moest hebben als al het andere zand, heeft Verbiest daar een uur gezeten tot de oppervlakte boven hem opgedroogd was en dán pas konden ze beginnen filmen.

Er zijn nog wel enkele straffe verhalen waarbij Danny zich in de meest onmogelijke bochten moest wringen om Samson te kunnen spelen. Het is ook geen geheim dat Verbiest zijn lichaam flink wat schade opgelopen heeft door al die jaren dag en nacht in dergelijke posities te spelen. Ooit is het bijna fout afgelopen bij Danny-in-kist opnames. Maar die historie komt nog langs bij een ander liedje.

Ik heb mij altijd afgevraagd hoe ze dat aan die kinderen daar hebben moeten uitleggen, dat in feite de hand van een volwassen man in Samson zijn gat zit.

Al mijn lof voor Danny Verbiest, de enige echte Samson.

Verhulst vertelde ooit dat ze vrij ver gingen om te voorkomen dat kinderen ook maar iets zagen van Verbiest in combinatie met de pop. Dat hij, bijvoorbeeld bij optredens doorheen het land, ook al lang op voorhand in de box (of dergelijke) zat en vaak een eeuwigheid moest wachten in weinig aangename omstandigheden. Dit zou blijkbaar ook vaak voor veel praktische problemen gezorgd hebben, zowel bij opnames als optredens, maar de magie mocht niet doorprikt worden. Het moet nogal een organisatie geweest zijn.

Interessant! Ik heb mij dit altijd afgevraagd, hoe ze dit deden wanneer kinderen op de set waren. Moesten zij het spelletje maar meespelen en zich houden aan zwijgplicht, of werd het echt zo gedaan dat ook zij het idee hadden dat Samson een echte sprekende hond was?

Bij deze!

De Canon: 7

https://i.imgur.com/XRU30Wl.png

#1 - Wij Gaan Beginnen (1993 - S&G 3) 7.39 (11 v)
#2 - Octaaf De Klusjesman (1997 - S&G 7) 5.96 (10 v)
#3 - De Wijde Wereld (1991 - Samson 1) 7.12 (10 v)
#4 - Amerika (1998 - S&G 8 ) 6.72 (9 v)
#5 - Hard Rock (1999 - S&G 9) 6.61 (9 v)
#6 - Samen Delen (1992 - Samson 2) 6.75 (8 v)
#7 - Radio (2003 - S&G 13 JJH) 4.56 (8 v)
#8 - In het Oerwoud (1994 - S&G 4) 6.97 (10 v)
#9 - De Canon (1996 - Samson & Gert 6) 7.98 (9 v)

#10 - Skiën (2001 - Samson & Gert 11 De Wereld is Mooi)

Ga je mee skiën? Ja lap, zeg! 't Is niet waar hé. Corona. We mogen niet. Daar was 20 jaar geleden gelukkig nog geen sprake van. Hier had ik wel graag een clip van gezien. Ik kan me best wel wat grappige taferelen voorstellen met de vrienden van Samson & Gert.

PS: De Canon neemt de leiding!

Ach verdorie, deze zat ver! Best leuk liedje wel, die Samson-liedjes waarin avonturen beschreven worden die om budgettaire redenen niet in de serie konden plaatsvinden, vond ik vroeger ook altijd geweldig.

7

esteban schreef:

(quote)

Ga je mee skiën? Ja lap, zeg! 't Is niet waar hé. Corona. We mogen niet. Daar was 20 jaar geleden gelukkig nog geen sprake van. Hier had ik wel graag een clip van gezien. Ik kan me best wel wat grappige taferelen voorstellen met de vrienden van Samson & Gert.

Maar jij herinnert je toch vast wel dat Samson-stripverhaal waar ze samen naar Oostenrijk gaan op skivakantie, neem ik aan? Anders ik wel hoor

Ha! Hij stond klaar om morgen te posten, maar dat heb je met rasechte Samson-fans natuurlijk. Gelukkig waren die avonturen altijd mogelijk in de strips. In album 15 gaan onze vrienden skiën. Octaaf heeft van begin tot eind ongelooflijk veel pech, Alberto neemt een worsten-slinger mee op de skibaan voor het geval hij honger krijgt en de burgemeester wordt verliefd op Friedl. "Niets te Friedelen!" zegt Gert. Maar bij thuiskomst krijgt hij zelf het deksel op de neus. Want Marlèneke gaat skiën met Jean-Louis-Michel. Die prullenvent!

https://i.imgur.com/PVDjCLe.jpg

De strip was leuk, maar dit vind ik maar een matig nummer. 5

Ach, die "Wij zijn de 6teens" periode, ook iets merkwaardig in het Samson-tijdperk. Dit nummer komt daar niet bij in de buurt, maar de cover deed mij er wel aan denken. Die periode komt hoogstwaarschijnlijk later nog wel aan bod

Oké nummer. Heb zelf nog nooit geskied in mijn leven, dus ik zal ze maar op hun woord moeten geloven hoe fantastisch dit is.

Ik herinner mij een aflevering waarin ze gaan langlaufen, maar inplaats van in de sneeuw gebeurde dit thuis. Octaaf maakte Samson wijs dat Alberto de winnaar is, waar natuurlijk niks van klopte: hij zat gewoon thuis koekjes te eten. Het blijft toch een stelletje ongeregeld he, heel die bende

5.5

Pepino schreef:
Ach, die "Wij zijn de 6teens" periode, ook iets merkwaardig in het Samson-tijdperk.

Het geforceerd hippe van de singles in deze periode heeft deze wel niet hoor vind ik, gewoon een puike albumtrack dit

De 6teens though, waar is de tijd. En plots waren ze weg, waarschijnlijk heeft Gert Verhulst hun contract stopgezet op het moment dat ze 17 werden

Ik schreef dan toch ook dat dit nummer er niet bij in de buurt kwam?

Maar inderdaad, hier zullen we later nog wel meer over te zien krijgen. Die waren daar en plots... POEF, weg 6-teens.

Jolig liedje hoor, maar toch ook wat flauwtjes. Zeker als je her vergelijkt met wat oudere hits.

6

Skiën is een rasecht Samson-nummer, dat is positief. En de rijmende tussenstrofes zijn inhoudelijk best grappig. Maar ik vind het tegelijkertijd ook zo'n beetje een zaaglied. Oh, Esteban, maar dat is lelijk hoor! Het voordeel van de twijfel dan maar? Met het gevoel dat ik een halfje teveel geef ...

6

PS: Het hoe en waarom van de befaamde 6-teens komt inderdaad nog langs. Sowieso iets van na mijn tijd eigenlijk. Ik was toen 18 en met heel andere dingen bezig.

Gast
geplaatst: vandaag om 08:29 uur

geplaatst: vandaag om 08:29 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.