menu

Muziek / Muziekgames / Samson & Gert (Double Feature)

zoeken in:
avatar van esteban
https://i.imgur.com/XRU30Wl.png

#1 - Wij Gaan Beginnen (1993 - S&G 3) 7.39 (11 stemmen)
#2 - Octaaf De Klusjesman (1997 - S&G 7) 5.96 (10 stemmen)
#3 - De Wijde Wereld (1991 - Samson 1) 7.12 (10 stemmen)
#4 - Amerika (1998 - S&G 8 ) 6.72 (9 stemmen)
#5 - Hard Rock (1999 - S&G 9) 6.61 (9 stemmen)
#6 - Samen Delen (1992 - Samson 2) 6.75 (8 stemmen)

#7 - Radio (2003 - Samson & Gert : Jipie-Ja-Hee)

Wat is dat toch met S&G en de radio?

In de reeks werden in de loop der jaren wel wat radio-stations opgericht. In 1991 ontstond Radio Gert & Alberto, in 1994 was er De Dorpsradio, in 2002 werd Radio 101 (naar het huisnummer uiteraard) geboren en in 2017 (Zomerpret) zag Radio Zomerparadijs het licht.

In 1992 kregen ze The Radios op bezoek, later dat jaar was er de episode De Radio van Basiel en volgde nog eens een aflevering met als titel De Radio. In 2005 was er ook nog de episode De Oude Radio.

Het grappige is dat radiostations destijds vaak weigerden om S&G te draaien. Ik herinner mij nog dat ze in de jaren 90 bij Radio Donna (voorganger MNM) een jeugdige luisteraar aan de lijn hadden die (gespeeld kwaad) vroeg waarom de nieuwe liedjes niet gedraaid werden. Dat uur werden er verschillende gedraaid dankzij de toenmalige presentator.






avatar van ArthurDZ
Ah, de piekjeshaarperiode

Het was rond deze tijd dat ik als 10-jarig ventje de nieuwe liedjes hoorde en dacht 'ik vind het eigenlijk niet meer zo leuk als vroeger'. Pokémon en Dragon Ball Z namen de plaats in van Samson en Gert. Tijden veranderden, en het olijke duo probeerde mee te veranderen. Maar net dat stootte me af eigenlijk.

Toen kon ik er mijn vinger nog niet zo op leggen buiten het 'ik ben er te oud voor'-argument, maar nu wel: zowel nummer als clip hebben gewoon iets gênants. Vrij naar die andere 90's-kanonnen The Simpsons: "I used to be with 'it', but then they changed what 'it' was. Now what I'm with isn't 'it', and what 'it' is seems weird and scary to me". Deze Samson-periode in een notendop me dunkt

3

avatar van esteban
ArthurDZ schreef:
Ah, de piekjeshaarperiode


Dat was me toch iets hé. Plots kwam Gert in een soort van vervroegde midlife-crisis en ging hij zich hip gaan kleden om z'n leeftijd te verbergen, waardoor het net méér ging opvallen dat hij te oud was voor zo'n fratsen. Gelukkig is dat nooit of te nimmer in de serie of dergelijke gebeurd.

En ook muzikaal werden er in die periode vaak meer beats in gestoken. Sommige nummers begonnen zelfs naar Plop of K3 te neigen. Het was al begonnen met de 11de CD (De Wereld is Mooi!) en ging verder in de 12de. (Oh La La La!) Maar die exemplaren hebben nog moderne S&G-klassiekers opgebracht. Dat kan van CD 13 (Jipie-Ja-Hee!) toch niet echt gezegd worden. Meteen ook de laatste jaarlijkse release. Tevens de laatste met Danny Verbiest. Na de eeuwwisseling kreeg het duo een tijdelijke dip qua populariteit. Toch opvallend dat die verjongingskuur daar waarschijnlijk mee de oorzaak van is, terwijl het net de bedoeling was om mee te zijn met de hedendaagse jeugd.

Nu, ik heb die 13de plaat eens helemaal zitten beluisteren. Radio is wat mij betreft één van de betere nummers in vergelijking met wat er allemaal op staat. Er komt nog wel wat anders aan ...

avatar van Pepino
Arthur heeft perfect verwoord wat ik van 'Radio' denk, dus hou ik het bondig: bij dit nummer zeg ik 'nee'.
Maar ik zeg het wel in auto-tune!

3

avatar van JoaMuse
ArthurDZ schreef:
Pokémon en Dragon Ball Z namen de plaats in van Samson en Gert.
Haha exact hetzelfde hier.

avatar van esteban
Mijn zus is van jullie generatie, daar was het ook ineens één en al Pokémon dat de klok sloeg. 'k Ben duidelijk de oudste in deze thread. In de periode van Radio ging ik aan HoGent studeren en werd S&G onder de vrienden reeds nostalgie genoemd.

avatar van Pepino
Als we het dan toch over toen hebben: Pokémon ontdekte ik toen ik 7 was, in 1999/2000; maar dat ging eigenlijk alweer snel voorbij. Mijn interesse viel al weg bij de tweede generatie.

In 2003... Ik denk niet dat ik toen sprong op hypes. The Simpsons keek ik dagelijks op VT4, maar nieuw was dat niet. Spongebob vond ik ook wel plezant.
Volgens mij wilde ik toen al mijn eigen hypes creëren: De Avonturen van Super Pepijn - Verzamel alle strips!

avatar van AOVV
esteban schreef:
En ook muzikaal werden er in die periode vaak meer beats in gestoken. Sommige nummers begonnen zelfs naar Plop of K3 te neigen.


Dit gevoel had ik ook heel erg toen ik het nummer beluisterde. Ik kende het nog van vroeger, maar goed is het natuurlijk niet, eerder lachwekkend.

Omdat ik niet zo'n negativo ben als de rest hier, geef ik het nummer een 3,5.

avatar van Pepino
Het verschil is inderdaad groot tussen jouw score en die van ons

avatar van JoaMuse
Ik dacht ook eerst aan een onvoldoende toen ik het via spotify hoorde, maar toen ik het opnieuw luisterde met de clip erbij vond ik het nog wel oké.

5,5


avatar van esteban
esteban schreef:

Het grappige is dat radiostations destijds vaak weigerden om S&G te draaien. Ik herinner mij nog dat ze in de jaren 90 bij Radio Donna (voorganger MNM) een jeugdige luisteraar aan de lijn hadden die (gespeeld kwaad) vroeg waarom de nieuwe liedjes niet gedraaid werden. Dat uur werden er verschillende gedraaid dankzij de toenmalige presentator.


In mijn herinnering was die (ietwat stoute) presentator Michel Follet, gezicht en medeoprichter van Radio Donna, maar zekerheid heb ik niet. Zo gek zou dat trouwens niet zijn, want wat blijkt? Michel Follet had in het eerste seizoen (April 1991) van Samson een gastrol als zichzelf.




In 1996 zou hij ook een cameo krijgen in de Samson & Gert stripreeks. Album 8 - Kermis op Stelten.

https://i.imgur.com/YfCwszy.jpg


avatar van Simon77
Radio: 6

avatar van esteban
Ook een 6 van mijn kant. Dat ik weet wat nog komt uit de mindere periode, speelt waarschijnlijk mee.

avatar van Pepino
Joepie, vandaag een nieuwe!

esteban schreef:
'k Ben duidelijk de oudste in deze thread. In de periode van Radio ging ik aan HoGent studeren en werd S&G onder de vrienden reeds nostalgie genoemd.

Hopelijk vind je het nog steeds tof, zo tussen een bende snotneuzen

avatar van esteban
https://i.imgur.com/XRU30Wl.png

#1 - Wij Gaan Beginnen (1993 - S&G 3) 7.39 (11 stemmen)
#2 - Octaaf De Klusjesman (1997 - S&G 7) 5.96 (10 stemmen)
#3 - De Wijde Wereld (1991 - Samson 1) 7.12 (10 stemmen)
#4 - Amerika (1998 - S&G 8 ) 6.72 (9 stemmen)
#5 - Hard Rock (1999 - S&G 9) 6.61 (9 stemmen)
#6 - Samen Delen (1992 - Samson 2) 6.75 (8 stemmen)
#7 - Radio (2003 - S&G 13 JJH) 4.56 (8 stemmen)

#8 - In het Oerwoud (1994 - Samson & Gert 4)

Wie heeft er trek in een stukje Samson of een lekker hapje Gert? Die groep leeuwen natuurlijk. Ook al worden die nooit echt in het oerwoud gezien. Net als enkele andere dieren die hier voorbij komen. Daar kom ik morgen nog uitgebreid op terug. Bijna 27 jaar oud en één van de populairste nummers.






avatar van Pepino
Een Samson-klassiekertje

Persoonlijk heb ik het nummer altijd leuk gevonden, maar ook niks meer. Het is een lied dat ik nooit meteen zelf zou opzetten, maar wanneer het passeert ga ik 'm ook niet overslaan. Grappig liedje, plezant clipje, gewoon leuk.

7

avatar van esteban
Pepino schreef:
Joepie, vandaag een nieuwe!

(quote)

Hopelijk vind je het nog steeds tof, zo tussen een bende snotneuzen


"Ik ben joooooong, de wereld ligt aan mijn voeteeeen." (ah nee, verkeerde thread)

De populariteit van het oerwoud-lied begrijp ik wel. Makkelijk mee te zingen, plezant clipje, memorabel ook. Maar een grote favoriet, zoals met veel andere Samson-klassiekers wél het geval is, is het hier nooit geweest. Dat heb ik eerlijk gezegd een beetje met alle populaire nummers van CD 4. Uit het hele rijtje albums van de jaren 90, is dat degene waar ik het minste mee heb.

7

avatar van ArthurDZ
Klassieker met een grote 'K' ja! Ook wel één van hun meest memorabele videoclipjes, zo zie je maar dat je soms niet veel nodig hebt om toch iets memorabels vast te leggen naar het einde toe wel wat teveel van hetzelfde, daarom 'maar' een 7

avatar van Arno
esteban schreef:
Dat heb ik eerlijk gezegd een beetje met alle populaire nummers van CD 4. Uit het hele rijtje albums van de jaren 90, is dat degene waar ik het minste mee heb.
De afsluiter van die plaat is anders wel een van mijn ultieme Samsonfavorieten.

avatar van esteban
https://i.imgur.com/7gTVglA.jpg

HLN en De Morgen hadden volgende tekst bij hun reportage (en deze foto) staan:

Studio 100 verhuisde haar halve decorafdeling naar de kinderzaal van Lang leve de muziek. Hier: de originele jeep uit de Samson & Gert-videoclip 'In het oerwoud'.

Slecht huiswerk. Dit is helemaal niet de jeep uit de clip. Het zijn niet eens de S&G figuren met safari-outfit aan, want die bestaan ook. Je ziet ze oa. bij de attractie Samson Safari in Plopsaland De Panne.

avatar van AOVV
Heerlijke klassieker vooral, met een geweldig toffe videoclip. Vooral Meneer Spaghetti steelt de show.

8

avatar van esteban
Arno schreef:
Wie weet komt er ooit wel een Belpop-aflevering over S&G.

Wel ... Ik wou zelf even opnoemen welke errors in het oerwoud-lied zaten. Vond ik deze op YouTube. De mannen van Belpop Control stellen de vraag aan bioloog Dirk Draulans en confronteren Hans Bourlon met de vaststelling. Die laatste heeft wel wat leuks te vertellen over de Samson & Gert liedjes. Enjoy!




(alleen jammer van de mindere geluidskwaliteit)



avatar van JoaMuse
Alberto met een opblaaskrokodil... In een aflevering gebruikten ze tenminste nog een echte!

6

avatar van JoaMuse
Mooie knipoog naar Talk Talk ook dat olifantgetrompetter.

avatar van Pepino
JoaMuse schreef:
Alberto met een opblaaskrokodil... In een aflevering gebruikten ze tenminste nog een echte!

6

Haha, die episode weet ik nog ja. Mijn jongere broer liep toen bang naar de keuken: "Mama, mama, er is een echte krokodil daar...!"

Jaren later keken we die aflevering nog eens op televisie en moesten wij vooral lachen om al die brutale opmerkingen die Alberto zat te maken.
Gertje moest de telefoon brengen naar de kelder, wat gevaarlijk was met de krokodil in de woonkamer. Het is hem uiteindelijk toch gelukt.
Gert (doodsbang): Ja, het is mij gelukt. Gelukkig lag hij te slapen.
Alberto: Ja, zo is 't gemakkelijk eh.


avatar van Arno
7,5

esteban schreef:
(quote)

Wel ... Ik wou zelf even opnoemen welke errors in het oerwoud-lied zaten. Vond ik deze op YouTube. De mannen van Belpop Control stellen de vraag aan bioloog Dirk Draulans en confronteren Hans Bourlon met de vaststelling. Die laatste heeft wel wat leuks te vertellen over de Samson & Gert liedjes. Enjoy!

(embed)

(alleen jammer van de mindere geluidskwaliteit)
Haha, goeie content! Mijn waardering voor Repeteren is ook meteen gestegen.

Gast
geplaatst: vandaag om 08:38 uur

geplaatst: vandaag om 08:38 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.