MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Samson & Gert (Double Feature)

zoeken in:
https://i.imgur.com/XRU30Wl.png
https://www.musicmeter.nl/images/cover/39000/39406.jpg
#174 - Bim Bam Bom (2000, S&G 10)

Eigenlijk wou ik dit klokgeluiden-lied houden voor Pasen, maar de realiteit heeft ons ingehaald. Tegen 17 april zijn wij namelijk reeds door alle nummers heen. *publiek roept aaauuuuh* Tijd dus voor het afscheid van de dubbele feest-CD Samson & Gert 10! *publiek roept jeuuuuuu* Het album met de minste nieuwe nummers, 8 in totaal. We droomden De Mooiste Dromen, werden Drummer in een band, beleefden hilarische taferelen tijdens het Bowlen, gingen Vooruit en weer achteruit door een mankement met De Koekoeksklok, snoven er op los in De Pruikentijd en waren op slag weer nuchter toen bleek dat Bobientje Gaat Verhuizen.

Meteen ook twee liefdesliedjes op rij. De lente hangt in de lucht

Dit was wel altijd het "oh juist, deze is er ook nog" liedje geweest voor mij. Iets dat op tv kwam, maar steeds wat langs mij heen ging.
Misschien een beetje onterecht, want slecht is het niet. Lekker vrolijk ☀️

7

Jah ... euh ... Vrolijk (valse) Pasen dan maar zeker?

https://i.imgur.com/ZYM9lJX.jpg

Vreemd dat ik het was vergeten te melden, maar: zalig dat het clipje in Gent werd opgenomen Korenlei, Graslei, de torens, ...

Demonische Gert slaat weer toe. Arme Samson.
https://i.makeagif.com/media/3-15-2022/u_oDh0.gif

'Hey Samson, how's it hangin?'

Jullie zijn echt erg soms...
Grappig om Gert te zien zo vlak voor de hippe pretparkeigenaar-met-piekjeshaar-&-skateboard modus.

#174 - Bim Bam Bom (2000, S&G 10)
Dat elektrodeuntje zei me echt niets meer, het refrein wel. Best leuk liedje (dankzij het refrein), maar muzikaal stelt het héél weinig voor en de strofes zijn wat vervelend gezongen vind ik. Zowel het koor als Samson (eeeeeeveeeeeeen & ruuuuuuiiiiiteeeeeeen...).
6.5

In mijn herinnering was S&G 10 een van hun beste albums, maar achteraf bekeken is dat toch wel vooral dankzij de greatest hits van vorige albums die erop staan... Wel straf dat ze voor 6 van de 8 ook een clip opgenomen hadden.
'De Mooiste Dromen' is zeker een mooie toevoeging, maar de rest is in mijn oren toch vooral opvulling of overschotjes.
Haalt gemiddelde score van 5.88 bij mij, met als hoogtepunt De Mooiste Dromen (8) en dieptepunt De Koekoeksklok (4, en ben deze zoals verwacht alweer vergeten inmiddels ).

Lol, Sander en zijn lang-uitgesproken-woorden-fixatie. Ook bij mij scoort De Mooiste Dromen het hoogst wat dit album betreft en, zo dacht ik, De Koekoeksklok het laagst. Bim Bam Bom vind ik zeker goed in 't refrein, maar de muzikale intermezzo vanaf 2:09 is nogal... Alsof ze niet echt wisten wat te doen ofzo. De muziek op zich is sowieso nogal zwak hier. Abrupt einde ook. Omwille van 't refrein toch nog een ...

6

Even inhalen, want ik heb het topic een tijdje niet meer gevolgd, mer ik. :O
Genoten van de bindteksten van esteban, waarvoor drank!

Roeien is een klassiekertje. Erg olijk nummer, gewoon altijd tof om te horen. 7,5

Ik Ben Verliefd is ook een klassiekertje, natuurlijk, al mag het verkleinwoord gerust achterwege blijven. Instant gelukkig word je ervan! 8

Bim Bam Bom klinkt wat hipper en moderner. Wat mij betreft te hip (ik ben ook wel een beetje een oude zeurpiet natuurlijk). Het klokkengelui werkt ook wel wat op de zenuwen, eerlijk gezegd. 6

Misschien ben ik te mild geweest? Ik weet niet.

AOVV schreef:
Genoten van de bindteksten van esteban, waarvoor drank!

Ah? Thanks. Vedett of Carlsberg graag.

Pepino - Bwanee, altijd je eigen eerste gevoel volgen.

Vedett

Jullie geven me inspiratie voor zo meteen. Ten huize AOVV staat bijna altijd Vedett koud.

Zo hoort het, AOVV. Te danken aan mijn Gentse periode trouwens, Pepino, daar heb ik dat leren kennen. Ik kan / mag dat niet meer drinken, dus laat het jullie dubbel zo goed smaken in mijn plaats.

https://www.musicmeter.nl/images/cover/47000/47743.jpg
#175 - 10 Miljoen (1992, Samson 2)

Afscheid van SAMSON 2!

T - *Trrrring, trrrrring*
S - Gert? Gertjeuh!
G - Ja wat is er Samson?
S - Waah seg, De Telefoon tringkelt zo.
G - Ja lap zeg, wat nu weer? Hallo met Gert!
S - En ook met mij hé.
G - En ook met Samson.
T - *mompel*
G - Gert En Samson, ja. Met De Snijdersbank zegt u?
T - *mompel*
G - Aah, de rijke-mensen-bank.
T - *mompel mompel mompel*
G - Wat? 10 Miljoen? Haha, U maakt een grapje zeker?
T - *MOMPEL*
G - Ooooh, Ik Ben Zo Blij ... Als dat waar is, dan, dan ... Dan Is Het Kerstmis!
S - Ma Gertje, wanneer komt de kermis zo?
G - Sssst Samson. Wat zegt u?
T - *mompel*
G - Ja, ja! Goed ... Wij Komen Naar Jou! Ja, daa-haag, tot straks. *legt in*
G - Waaaaaargh!
S - *duikt weg in mandje* Ma Gert, Als Je Bang Bent dan moet je eigenlijk toch zo fluiten in plaats van roepen?
G - Samson, het lijkt wel m'n Verjaardag, ik roep uit vreugde. We hebben de Lotto gewonnen! Vanaf nu kunnen we alles doen wat we maar kunnen bedenken ... Wij ... wij ... Wij Gaan Naar De Maan!
S - Woah tof seg, of zo Samen Op De Moto!
G - Op de moto? Samson, ik kan de duurste sportauto kopen die er is ...
S - Zoals die van Jean Louis Michel?
G - Die prullenvent? Neen, een veel betere! Als Marlèneke dat ziet hé! Dan wil ze zeker met ons in de grootste villa gaan wonen in het mooiste en verste vakantieland van de wereld!
S - Ma Geheeert, als wij zo helemaal ver weg wonen zo hé, dan zie ik Bobientje bijna niet meer. En mijnheer Spaghetti en mijnheer De Raaf en Veranda en Mevrouw Praline en mijnheer van Veel Luizen en mijnheer De Burgemeester ook niet hé.
G - Ja ... Dat is ook wel waar. Maarja, ik moet toch iets doen met al dat geld?
S - Ma Geeheeert, zouden we niet beter alles Samen Delen?
G - Dele... *kijkt naar Samson* ... Ah, je hebt gelijk.

CUT naar het kantoor van De Burgemeester. Van Leemhuyzen legt al gniffelend de hoorn op de haak.

VLH - Woehaha,één april kikkerdril! *steekt tong uit naar de telefoon* blehbleblehbleh! En nu naar Alberto bellen ... We zullen eens zien hoeveel geld hij gewonnen heeft bij de rijke-mensen-bank .... hahahoehihi!

(Ja zeg mannekes, de inspiratie raakt op hoor)

PS: Het stoort mij trouwens mateloos dat ik geen kwalitatieve versie van de enige juiste cover kan vinden, met "Samson 2", maar goed, zoals Gert z'n gezicht uitstraalt ... What ya gonna do?
https://i.imgur.com/1p4l55B.jpg

Zal ik maar meteen bekennen dat deze in mijn persoonlijke TOP 3 staat? Toen ik de cassette van Samson 2 kreeg, was dit een instant-favoriet. In één dag tijd ofzo kende ik het helemaal vanbuiten en de weken daarna liep ik het voortdurend te zingen. (sorry ouders) 30 jaar later kan ik er nog steeds evenveel van genieten. There's just something about this song ...

10

Listig Katje! (Neen Samson, wist-je-datje)

Tjah, dat Gert Verhulst uiteindelijk daadwerkelijk een feest gegeven heeft met limonade en chocolade onder druk van een student, dat weet ondertussen iederéén wel zeker?
https://i.imgur.com/PvUdaAr.jpg
Maar wist je ook dat de rijke Bart met z'n sportwagen uit de videoclip niemand minder is dan Bart Van Leemputten? Dat is vanaf het prille begin (1989) de regisseur van Samson. Van de televisieserie tot de videoclips en Hotel op Stelten. Ook veel hedendaagse clips zijn nog van zijn hand. Hij speelde nu en dan ook een weinig opvallende gastrol in de reeks. In het afscheidsboek zei hij het volgende:

"Ik was destijds eindregisseur bij de BRTN. Ik moest ervoro zorgen dat de programma's werden uitgezonden. Ik was meteen gewonnen voor hun udee van de sprekende hond als side-kick. Ik ben blij en dankbaar dat ik al die programma's mee heb helpen maken. Ik had 30 jaar geleden niet kunnen bevroeden dat Samson zo'n impact zou hebben op mijn carriere. Samen met Samson is ook Studio 100 gegroeid. Ik weet nog goed dat we in 1996 het personeel op twee handen konden tellen. Vandaag zijn we met honderden. Toch is een stuk van de sfeer uit die begindagen altijd blijven hangen. Ik vind dat mooi."

Wat heb ik die Bart uit de videoclip gehaat, zomaar met mijn helden lachen! Toen hij dan in panne bleek te staan, kwam mijn innerlijke Nelson Muntz wel eens boven. (Ha-haa!)

Ik Ben Verliefd: 9,5
Inderdaad, dit is al heel lang een van mijn top 3 favorieten. Zo vrolijk, zo speels. Niets subtiels aan, maar o zo effectief.

Bim Bam Bom: 7,5
Een half puntje extra voor het jeugdsentiment. Net zo onsubtiel als Ik Ben Verliefd, maar toch net iets minder catchy.

10 Miljoen: 8,5
De waardering voor dit nummer kwam pas later. Je hoort duidelijk dat dit één van de oudere nummers is, maar daardoor klinkt het allemaal wat... organischer. Om de een of andere reden is mij ook altijd bijgebleven dat Gert uiteindelijk voet bij stuk gehouden heeft, en die liters limonade en kilo's chocolade werkelijk uitgedeeld heeft.

Al sluit ik niet uit dat hij het gedaan heeft om even te laten zien dat hij die tien miljoen bereikt had.

#175 - 10 Miljoen (1992, Samson 2)
Zo'n tof liedje dit. Eenvoudig maar ze halen er wel alles uit met kleine toetsjes; zoals het koor die na de laatste strofe ook meezingt in het refrein, de intonatie en het volume die wat luider is op het einde, de minimale maar zo effectieve drumbeat,...
Minpunt: de fade-out
8.5

& daarmee scoort Samson 2 bij mij een gemiddelde van... 8.5.
De Telefoon scoort met een 6 het laagst (eentje die ik meestal zou skippen), gevolgd door Ik Ben Zo Blij met een 7 (wat ik nog steeds een leuk nummer vind).
Wij Gaan Naar De Maan en De Snijdersbank scoren het hoogst met een 10, ben er nog niet aan uit welke van de twee ik verkies maar da's toch pas voor ronde 2 dus heb nog tijd om die keuze te maken..

esteban schreef:
Lol, Sander en zijn lang-uitgesproken-woorden-fixatie.

Haha ik kan er niet aan doen, het klinkt soms echt slecht vind ik. Maar niet bij elk liedje is het storend.
vb. Bij Koud "...en we zingen ieder uur een keer of tiiiiieeeen...", daar werkt het wél.

Aha, het nummer dat Gert achteraf genekt heeft

Inderdaad een klassiekertje. Het zinnetje "Want 10 miljoen gaat vlug vervelen, als je ze niet uit kan delen" vind ik zalig. Sharing is caring.

8,5

https://i.imgur.com/Dp7nul9.gif
https://i.imgur.com/vV9MkJr.jpg
https://i.imgur.com/Nz4Og2k.jpg

Wat was me dat vandaag? Dan tóch nog sneeuw? En we hebben geen nummers meer over die daar kunnen op inhaken. Maar wél een weetje ...

https://static.nieuwsblad.be/Assets/Images_Upload/2021/12/29/832ea2ac-6c60-4c11-9f85-98793d0669a7.jpg
Dat brengt ons bij het laatste verhaal uit de bijna-doodservaring-trilogie met Danny Verbiest. Na veel te lang onder 't zand in een kist gezeten te hebben en op onmogelijke wijze opgeplooid te worden in een piano of de zijspan van een moto, was er ook nog een winters incident met sneeuw in de hoofdrol.

Tijdens de opnames van de videoclip voor Wat Ben Ik Blij! werd de ambulance opgeroepen. De scene waarin Modest zogezegd bedolven is onder de sneeuw, zorgde namelijk voor problemen bij Danny. Hij lag écht begraven in een kist met luchtgaten onder de valse vlokken. (nat papier) Toen een lamp sprong, kreeg de crew te maken met de absurde regeltjes bij de VRT, waardoor het een eeuwigheid duurde alvorens de lamp vervangen mocht / kon worden. Al die tijd lag Danny in de kist te wachten, terwijl de vlokken alle luchtgaten hadden verstopt. Toen gezegd werd dat de lamp in orde was en ze verder konden, voelde Danny dat hij z'n arm en ook de rest niet meer kon bewegen. De rest dacht eerst dat Danny in slaap gevallen was. Gert merkte dat er iets niet in orde was en ze hebben Verbiest in allerijl vanonder de sneeuw en uit de kist gehaald. Bleek dat dit kwam door zuurstoftekort, de Samson-bezieler was van z'n sus gedraaid.

Wat ben ik blij dat ze op tijd waren, fjieuw. Wat die arme man allemaal doorstaan heeft om ons te plezieren!

Die scene uit de clip, waar Samson de Burgemeester uit de sneeuw graaft, krijgt zo plots een extra laagje ... euh, sneeuw?

https://i.makeagif.com/media/3-20-2022/FALbDl.gif

Wat was me dat vandaag? Dan tóch nog sneeuw?
In België was er sneeuw? En dat terwijl het bijna 20 graden wordt in Brussel zie ik.

Yup, gisterenochtend vielen er plots dikke vlokken alvorens het zonnetje er echt door kwam. Het gras was even helemaal wit.

https://i.imgur.com/zJBgtoo.jpg
#176 - Jimmy De Cowboy (1997, S&G 7)

Hey Vrolijke Vrienden, kruipen jullie allemaal gezellig mee rond het kampvuur om over Jimmy De Callboy te zingen? Mag ook wel na zo'n goedgevulde hectische dag. Het was Feest in De Straat en Stefanie Van Boer Teun kwam meevieren. Gelukkig was het maar een koe en geen wilde boerendochter of Dromedaris. Aan randanimatie geen gebrek. Toen Samson echter op De Trampoline ging, zag hij al snel zo wit als Het Spook Van De Opera ... Wat wil je na zoveel Spaghetti. Octaaf De Klusjesman zorgde dan weer voor een zelf geknutselde attractie met De Duikboot. Toen die ontplofte, waren er gelukkig Supergert & Supersamson om de dorpsbewoners te redden. Fjieuw. Dat was Samson & Gert 7. Welterusten iedereen, vergeet niet op tijd uit je bed te komen voor wat Ochtendgymnastiek!

"Over een echte playboy"

7,5

Een half bonuspunt voor het clipje en de hilarisch schattige versprekingen van Samson!

Om de één of andere reden is die videoclip mij al die tijd ietwat ontgaan, hoe vreemd dat ook klinkt. In mijn geheugen heb ik dit ook nooit op TV gezien. Ik heb dus al die tijd een heel ander beeld van Jimmy in mijn hoofd gehad.

8.0

Alles bij elkaar hebben onze helden best wel wat cowboy-deuntjes gehad in hun muzikale oeuvre, dit is de laatste. Ik ben fan! En Samson als slechtste rijmer aller tijden, das gewoon erg leuk.

Over deuntjes gesproken ...

We zijn er trouwens bijna door mannekes, de allerlaatste exemplaren zijn op komst.

esteban schreef:
Om de één of andere reden is die videoclip mij al die tijd ietwat ontgaan, hoe vreemd dat ook klinkt. In mijn geheugen heb ik dit ook nooit op TV gezien. Ik heb dus al die tijd een heel ander beeld van Jimmy in mijn hoofd gehad.
Grappig, deze clip staat mij dan weer wel redelijk helder voor de geest. En ik vermoed dat mijn fandom toch iets kleiner was dan die van jou als ik jouw berichten zo lees.

Anyway, een 7,5 voor deze. Ik hou wel van hun wat meer exotische 'reis naar een andere tijd/plek'-nummers.

Leuk trouwens die achtergronddeuntjes. Ik realiseer me nu pas hoe goed deze show muzikaal in elkaar stak.

#176 - Jimmy De Cowboy (1997, S&G 7)
Refrein klinkt wat onwennig vind ik, goeie melodie maar de tekst voelt precies niet compleet vind ik.
Instrumentaal wel heel leuk en die flauwe rijmpjes van Samson passen hier wel, maakt het wat luchtiger.
Ik dacht dat ik de clip nog herinnerde maar verwarde met De bel doet het niet..

Twijfelgeval, door de lengte eentje die ik eerder zou skippen ookal is het geen slecht nummer.
7.5

Waarmee S&G7 bij mij een gemiddelde scoort van 6,88; ook twijfelgeval dus.
Met een speelduur van 48 minuten het langste album, ook de enige die 13 nummers heeft in plaats van de (over het algemeen) gebruikelijke 12.
Ochtendgymnastiek haalt met een 9 gemakkelijk de hoogste score, gevolgd door Spaghetti met een 8.
De rest is vooral middelmatig vind ik, zelfs het slechtste nummer haalt een kleine voldoende (Stefanie van Boer Teun met 5.5; en intussen ben ik deze al terug vergeten), maar het is eerder matig album met weinig uitspringers. Wanneer ik de playlist op shuffle zou zetten zou ik veel van de S&G7 nummers skippen denk ik..

chevy93 schreef:
(quote)
Grappig, deze clip staat mij dan weer wel redelijk helder voor de geest. En ik vermoed dat mijn fandom toch iets kleiner was dan die van jou als ik jouw berichten zo lees.

1997 ... Ik was toen 15 ... Vermoedelijk waren mijn interesses al ferm verschoven. Muzikaal zat ik dan al volledig in de foute 90s qua genre. Gala, 2 Fabiola, Backstreet Boys, Sash!, Funky Green Dogs, X-Session, Natural Born Deejays, Fiocco, Aqua, ... Jaja, die esteban had smaak hoor. *kuch* Niemand had kunnen vermoeden dat ik enkele jaren later een totale ommekeer zou maken richting Studio Brussel. De Samson CD's volgde ik nog via mijn zus, maar de Jimmy-clip heb ik waarschijnlijk niet echt meegekregen.

Sanderkeuh schreef:
Ik dacht dat ik de clip nog herinnerde maar verwarde met De bel doet het niet.

Misschien is het dat wel dat mijn in de war brengt, want ik dacht eerst dat het om dezelfde clip ging.

10 Miljoen: 8,2

Jimmy de Cowboy: 6,5

Ik had helemaal niet door dat de cowboy de burgemeester was (tijdens de intro was ik niet aan het kijken), maar door die typische bewegingen na 1:25 besefte ik het plots.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:54 uur

geplaatst: vandaag om 12:54 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.