MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Samson & Gert (Double Feature)

zoeken in:
https://i.imgur.com/XRU30Wl.png

#16 - Koud (1993 - S&G 3) 7.96 (7 v)

TOP 10

01 - In de Disco (1995 - S&G 5) 8.27 (9 v)
02 - De Canon (1996 - S&G 6) 7.98 (9 v)
03 - Wij Gaan Beginnen (1993 - S&G 3) 7.39 (11 v)
04 - De Wijde Wereld (1991 - Samson 1) 7.12 (10 v)
05 - In het Oerwoud (1994 - S&G 4) 6.97 (10 v)
06 - De Mooiste Dromen (2000 - S&G 10)
07 - Samen Delen (1992 - Samson 2) 6.75 (8 v)
08 - Amerika (1998 - S&G 8 ) 6.72 (9 v)
09 - Hard Rock (1999 - S&G 9) 6.61 (9 v)
10 - Octaaf De Klusjesman (1997 - S&G 7) 5.96 (10 v)

* De extra punten van Poetertjes moeten nog verwerkt worden in de TOP 10, dat is voor volgende keer. Wel is zo goed als zeker dat Koud de TOP 3 binnendringt.

#17 - S.O.S. (1998 - Samson & Gert 8 )

2 Februari. Op deze dag werd in 1709 de Brit Alexander Selkirk gered na een jarenlang verblijf op een onbewoond eiland. Hij was daar terecht gekomen na een schipbreuk. Zijn verhaal is de inspiratie voor het boek 'Robinson Crusoe'. Wie kwam ooit eveneens vast te zitten op een eiland? Juist!

Haha, ik was vergeten hoe leuk dat clipje is. Het idee alleen al dat De Burgemeester nooit zijn hoed wil afnemen. Die laatste scène ook...

Fijn liedje.

7

7.7

Clipje is wel niet bepaald realistisch. Een eiland zonder beschutting en amper iets waar ze al maanden zouden verblijven. En dan die fles die of all places aanspoelt aan de Belgische kust.

Grappig dat er ook totaal geen happy end aan gebreid wordt.

Die typische late jaren 90-beats! Dat refrein! Die tekst! Meneer De Burgemeester in de videoclip! Toen al een grote favoriet van me, en nu eigenlijk ook

8

Dit nummer was ook de basis voor een stripverhaal, weet je nog esteban? Waar in plaats van de Burgemeester, Alberto samen met Samson en Gert op een onbewoond eiland belandt, terwijl de Burgemeester en Octaaf er alles aan doen om hen op te sporen

Wist niet dat S.O.S. al zo ver in hun oeuvre zat.

Lekkere beat, lekkere synths, en een lekker refrein.

7,5

Koud is mij overigens iets te jolig en te generiek om tot de echte toppers gerekend te worden.

6,5

ArthurDZ schreef:
Dit nummer was ook de basis voor een stripverhaal, weet je nog esteban? Waar in plaats van de Burgemeester, Alberto samen met Samson en Gert op een onbewoond eiland belandt, terwijl de Burgemeester en Octaaf er alles aan doen om hen op te sporen

En Alberto die in het geniep hun stash aan broodjes opeet.

Ah een archetypische album 8-single met die platte pompproducties. SOS kan dat gelukkig prima hebben, het brengt me weer helemaal in de zomersferen. Volgens mij heb ik deze ooit zelfs nog aangedragen in een MuMe zomer-K.O.

Geweldig, stiekem zelfs ietwat dystopisch nummer dus, en de clip is ook weer geweldig ja. Vooral omdat ik nu dus altijd Danny halfdood in een coffin onder de grond zien liggen wachten tot het zand opdroogt.

8,2

chevy93 schreef:

Koud is mij overigens iets te jolig en te generiek om tot de echte toppers gerekend te worden.

6,5

Inderdaad, achteraf gezien vind ik dat ik deze met 7.5 wat te hoog heb beoordeeld. Leuk nummer, maar meer ook niet.

Te hoog? Phuh. Geniaal in z'n eenvoud ja.

SOS - Allemaal betrapt trouwens! Samson met platte en erg foute ongeinspireerde beats, dat is boooooh! Behalve wanneer het nostalgie uit jullie eigen jeugd is. Dan is het ineens geweldig. Hah!

Ik ben niet al serieus hoor.

We got Estebaned

esteban schreef:
Te hoog? Phuh. Geniaal in z'n eenvoud ja.

SOS - Allemaal betrapt trouwens! Samson met platte en erg foute ongeinspireerde beats, dat is boooooh! Behalve wanneer het nostalgie uit jullie eigen jeugd is. Dan is het ineens geweldig. Hah!

Ik ben niet al serieus hoor.
Nou ja, gegeven mijn cijfers voor SOS en jouw cijfers voor Koud gok ik dat jij een jaar of 5 à 10 ouder bent dan ik.

ArthurDZ schreef:

Woah seg, dat heb jij zo een beetje héél héél goed onthouden zo! Het is inderdaad het extraatje voor vandaag. Het stripalbum kwam vrij snel na het nummer, beide in 1998. Het album kwam hier al aan bod bij de song Amerika, door het verhaal over Big Deal. Maar het begon natuurlijk met het avontuur dat loopt zoals Arthur het beschrijft. En inderdaad dumb_helicopter, Alberto smikkelde meteen de voorraad op.

Gert heeft op de cover zelfs zo'n honger dat hij dolfijnen bewusteloos tracht te meppen met een lege fles, om ze vervolgens kunnen op te eten. Of misschien interpreteer ik het verkeerd.

https://i.imgur.com/aMf1SBT.jpg

https://i.imgur.com/JLvw3RD.jpg

https://i.imgur.com/H5Hg21w.jpg

Je zou het trouwens niet opmerken aan de scans van esteban, maar in tegenstelling tot in de videoclip, worden ze in de strip wél gered aan het eind

Prachtig ook, dat WOI era-vliegtuig waarin casual naar de vermisten gezocht wordt

Om dan na de redding meteen weer ruzie te maken over 't beste plekje op het strand.

"Mwoa seg eej, moeten jullie daarom nu weer zo ruzie maken?"

Ik herken trouwens duidelijk Octaaf en De Burgemeester in dat vliegtuig, maar wie is die derde persoon?

SAMSON Brood

Een goedemorgen deze morgen! Wie is al op weg naar de bakker om een Samson-brood? Dat was in 1990 voor 't eerst mogelijk. Zelf ook best vaak gegeten, ook al vond ik het niet eens het beste brood dat de plaatselijke bakker had. Maarjah, het brood leek op het geliefde hondje.

Deze sticker met bijhorende wedstrijd heb ik zelf ook ooit gehad. 1 Belgische Frank ging naar Kom op Tegen Kanker. Hoe lang dit brood precies bestaan heeft, weet ik niet. In mijn herinnering was het na anderhalf jaar alweer verdwenen. Althans bij onze bakker.

https://i.imgur.com/ipE3ELo.jpg

https://i.imgur.com/0YaOw7V.jpg

En als bonus, de TV-reclame! Met toch wel enkele bekende gezichten. Herken jij ze?

Geinig clipje heeft S.O.S., maar het nummer zelf vind ik maar niets.

4

7

Niemand herkend in de tv-reclame (behalve Samson & Gert natuurlijk).

Ik zie onder meer ...

Een jonge Geert Hunaerts. (Team Spirit, Thuis, Crazy Love) De man met de wandelstok, de pastoor, de dame naast de pastoor en de sniffende snuiver zijn gekende acteurs. Alleen ben ik er nog niet aan uit wat de namen zijn. Ik probeer hun gezichten in gedachten aan andere series te linken om het te weten te komen. Een echte breinbreker, althans wat mijn geheugen betreft. Hulp is welkom.

Nog een 7.5 van mezelf voor S.O.S.

https://i.imgur.com/XRU30Wl.png

TOP 10

01 - In de Disco (1995 - S&G 5) 8.27 (9 v)
02 - De Canon (1996 - S&G 6) 7.98 (9 v)
03 - Wij Gaan Beginnen (1993 - S&G 3) 7.39 (11 v)
04 - De Wijde Wereld (1991 - Samson 1) 7.12 (10 v)
05 - In het Oerwoud (1994 - S&G 4) 6.97 (10 v)
06 - De Mooiste Dromen (2000 - S&G 10)
07 - Samen Delen (1992 - Samson 2) 6.75 (8 v)
08 - Amerika (1998 - S&G 8 ) 6.72 (9 v)
09 - Hard Rock (1999 - S&G 9) 6.61 (9 v)
10 - Octaaf De Klusjesman (1997 - S&G 7) 5.96 (10 v)
| * Update TOP 10 volgt nog
S.O.S. (1998 - Samson & Gert 8 ) 7.15 (9 v)

#18 - Marileen En Alexander (2001 - Samson & Gert 11 - De Wereld is Mooi)

Oops. Esteban was al in dromenland verzeild geraakt. Op de valreep dan toch nog de nieuwe. Geen bijzondere reden, gewoon even de randomizer ingeschakeld. Lees: Paar keer op en neer in mijn Spotify-lijst scrollen met de ogen dicht en dan mijn vinger tegen het scherm houden. Zo komen we terecht bij ...

8

Haha, topkeuze! Denk het laatste Samson & Gert-nummer waar ik écht fan van was voor ik me officieel te oud ging voelen voor het duo. Hoewel, ik herinner me plots ook dat ik niemand van mijn klasgenootjes durfde vertellen over dat leuke Samson-liedje dat ik onlangs ontdekt had, dus het zal nog na dat moment hebben plaatsgevonden*. Samson plots als guilty pleasure, het moet niet veel gekker worden toch jongens?

* ik moet op dat moment een jaar of 10, 11 geweest zijn want ik zat al op mijn tweede lagere school toen, waar ik naartoe verhuisde toen ik 10 was, in 2003. Ik ontdekte De Wereld Is Mooi kennelijk met enkele jaren vertraging.

Héhé, de "Ik ben te oud voor Samson! Maar ik ben eigenlijk ook nog steeds fan." fase. Herkenbaar hoor.

Wat mij wel opgevallen is, toen ik 11 going on 12 was in de eerste helft van de jaren 90, keken de meeste van mijn klasgenoten (6de leerjaar) nog steeds allemaal naar Samson. Bij mijn zus, bijna 30-ger, werd dat al kinderachtig bevonden in het 4de tot 5de leerjaar. En bij mijn petekind (nu 12) was dat nóg vroeger. Tijden veranderen.

Moet ook wel gezegd: Kinderen zijn vandaag de dag (gelukkig) niet meer zo ... euh ... hokjesgericht? Mijn petekind droeg vorig én dit jaar nog met volle trots haar Samson-shirt die ze van mijn gekregen had. Geen enkele scheve opmerking, het werd tof bevonden. Dat moest ik in mijn tijd niet meer proberen vanaf het 1ste middelbaar.

Gewoon een mooi liedje, dit.

7

Owla, dan denk je dat je elk liedje van Samson kent, ontdek je ineens deze. Wat een mooi nummer! Leuke verrassing, een 7 van mij.

Deze song heb ik eigenlijk vorig jaar pas ontdekt. Toen vond ik het in eerste instantie maar niets. Ondertussen moet ik toch echt wel erkennen dat dit een bijzonder mooi melodietje is, een aangenaam deuntje waarvan het refrein je ook makkelijk weet te verleiden om mee te zingen. Zeker gestegen in mijn waardering. Klinkt ook wel als een klassiek S&G-nummer uit de jaren 90.

Maar ... Hoe moet ik 't zeggen? Inhoudelijk interesseert dit lied mij gewoon niet echt. Marileen en Alexander? Ja, het zal wel. De tussenstrofes ontgaan mij volledig, die kruipen ook niet in mijn hoofd. Ik mis enige vorm van link met de wereld van onze helden, denk ik. Het bijzonder fijn klinkende refrein (en voordeel van de twijfel) maakt echter dat ik niet minder wil geven dan:

6.5

Wel weer zo ééntje die in je hoofd weerklinkt wanneer je eigenlijk wil slapen.

esteban schreef:
Wel weer zo ééntje die in je hoofd weerklinkt wanneer je eigenlijk wil slapen.
Had ik al gezegd dat ik in mijn eerste jaar unief de nacht voor het moeilijkste examen tot 5u wakker lag omdat Wij Gaan Beginnen om een of andere reden door mijn hoofd spookte?
Uiteindelijk een nipte 10/20 voor het examen, nog dat geluk.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:37 uur

geplaatst: vandaag om 14:37 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.