MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Samson & Gert (Double Feature)

zoeken in:
Van je do-do-do-do-do-do - Don't

5

Ik kende deze nog niet en vind hem na tig keer horen net leuker en leuker worden.

6.5

Haha best leuk ja, krap 7tje verdiend deze toch wel mijn inziens!

Ik moest bij het zien van de bijgeplaatste foto overigens direct denken aan Samson Hardrockband, en nu krijg ik dat nummer dus wéér niet uit mijn kop

It's all part of the plan. Mwoehahaa!

Vanavond weer een nieuwe, maar eerst mogen er nog wat stemmen binnen komen.

esteban schreef:
It's all part of the plan. Mwoehahaa!

Vanavond weer een nieuwe, maar eerst mogen er nog wat stemmen binnen komen.

Vooruit dan maar: 6

Niet echt een nummer waar ik me nog iets van kon/kan herinneren, al zullen het best wel toffe zanglessen geweest zijn.

https://i.imgur.com/XRU30Wl.png
#36 - Wij Komen Naar Jou (1992, Samson 2)

Vandaag de opener van het tweede album. Voor mijn generatie een klassieker, waarvan de clip gevoelsmatig bijna elke dag op TV te zien was. Daarin reist het duo oa. per vliegtuig, trein, boerenkar, roeiboot, luchtballon en zelfs een kameel en Olifant om tot bij jou te komen. Ja, naar jou, ja! Van deze song kan ik echt niet inschatten of het 10 jaar later ook nog een dingetje was. Dat zullen jullie mij wel vertellen.

Wie herkent de machinist?

Alleen al die intro maakt me instant gelukkig! Ook voor mij een klassieker: 8.5

De machinist komt mij inderdaad bekend voor!

Een echte klassieker waar ik, net zoals Arthur, meteen vrolijk van word. Bovendien een prachtige track om het weekend mee te beginnen

8,5

Episch, zowel het nummer als de helse tocht die ons geliefde duo in de videoclip onderneemt.

De machinist komt ook mij bekend voor, al kan ik er niet meteen een naam op plakken..

Ik ga mee met de kenners hierboven: 8,5

De machinist is acteur Alex Wilequet. Zelf ken ik hem het best van de serie Het Pleintje, maar hij speelde in meerdere Vlaamsche klassiekers als Slisse & Cesar (origineel), De Paradijsvogels en Daens. De kroon op zijn werk is natuurlijk de cameo in deze Samson & Gert clip.

Die had ik beter in mijn hoofd dan dat hij in realiteit was. Ik zing ook altijd met 'Wij komen eraan' in plaats van 'naar jou' om de één of andere reden.

7

esteban schreef:
Rocken en Rollen! Zou Shaky dit wat vinden?

Heb jouw tag helemaal gemist . Nondejuu, kijk ze eens rocken die twee.

dumb_helicopter schreef:
Ik zing ook altijd met 'Wij komen eraan' in plaats van 'naar jou' om de één of andere reden.

Dat heb ik eigenlijk al vaker gehoord. Misschien omdat het zo'n gangbare zin is in 't dagelijkse leven, dat het zo in velen hun hoofd zit?

Nog een 7.5 van mezelf. Om één of andere reden is deze classic wat gezakt op mijn waarderingsschaal. Ik kan er de vinger niet op leggen. Nochtans 10 miljoen keer gedraaid als kind en luid meegezongen.

Deze klassieker verdient meer stemmen!

https://i.imgur.com/XRU30Wl.png
https://www.musicmeter.nl/images/cover/47000/47745.jpg
#37 - Patatjes (1994, Samson & Gert 4)

Wat eten we vandaag? Spaaaaa...aaaaneen. Dat hebben we al gehad. Patatjes dan maar. Worden jullie lid van de patatjes-club? Dat 4de album is wel een lastige zeg, de meeste liedjes die geen grote hit waren staan niet op YouTube. Deze wel, via de 30-jaar CD. En gelukkig weten wij wel dat patat voor een aardappel staat en niet voor friet.

Deze altijd een beetje gezien als de concurrent van 'Spaghetti', ondanks dat 'Patatjes' eerder uitkwam

Wel aardig, maar niks meer. 6

esteban schreef:
En gelukkig weten wij wel dat patat voor een aardappel staat en niet voor friet.

Goed dat ze ook kozen voor het woordje patatje en niet voor aardappel.
"Aardappels, aardappels, als chips of als puree..."

Tof nummer, maar mijn voorkeur gaat uit naar spaghetti. Zowel het liedje als het eten.

6,8

Maar Gertje, wat was dat nu weer zo, dat friet-patatje?

Neen Samson, een wist-je-datje! Nuja, een echt weetje is het niet. Maar wie het over patat heeft, komt ongetwijfeld bij Frieda Kroket uit. In 2000 komt er een gloednieuw decor in de serie, een frituur op het -tot dan toe- nooit eerder geziene dorpsplein.

https://i.imgur.com/pPJk1dW.jpg
De slonzige Frieda had net als haar collega-dorpsbewoners een catchphrase: "We vliegen erin, PATAT!" En net als bij de andere personages was het zo dat Samson haar naam niet kon uitspreken, zo werd zijn mevrouw Frietje genoemd. Frieda was verliefd op -little did she know- Albert. "[i]Ten eerste is't ..."[/i], wacht Albert! Bij Frieda moest Vermeersch nooit z'n bekendste zinnetje bovenhalen, want zij noemde hem steevast Albertootje. Ze wou met hem trouwen.

https://images.vrt.be/width640/2019/07/30/40daad62-b2ad-11e9-abcc-02b7b76bf47f.jpg
Mevrouw Frietjes is uiteraard het nichtje van Fred Kroket, die naar Spanje vertrokken is om van zijn pensioen te gaan genieten. Wist je dat Fred Kroket in het eerste seizoen bijna evenveel voor kwam als Marlèneke? Niet was de onzichtbare Fred regelmatig de aanleiding tot de start van een verhaal, hij belde Gert zowat elke aflevering op om te vragen of ze toevallig geen Mayonnaise (of iets anders) nodig hadden. Tot grote ergernis van Gert. Zo was in het eerste jaar het zinnetje: "Néén, Fred Kroket, wij hebben géén mayonnaise nodig, neen. Néén en ook geen aardappelen, néén. Dag Fred Kroket!" *smijt telefoon neer* wel een dingetje.

https://i.imgur.com/AITkMEy.jpg
Frieda Kroket werd gespeeld door actrice Barbara De Jonge, die ook Wizzy in Wizzy & Woppy speelde.
Frieda Kroket werd na amper 3 jaar opnieuw afgevoerd wegens pedagogisch ongeschikt. Wat de echte reden is, zullen we nooit weten. Wel was volgens mij vrij duidelijk dat haar personage niet echt aansloeg. Het is, denk ik, geen geliefd karakter geworden bij de massa. Opvallend was ook haar afwezigheid in beeldmateriaal en dergelijke bij (bijna) alles wat rond 30 jaar Samson & Gert gemaakt werd. Did you know? De Jonge was ook een tijdje lid van de stoute 90s meidengroep Def Dames Dope, die redelijk succesvol was. Nu niet bepaald kindvriendelijk.

Er is ook een DVD met daarop enkele frietverhalen verzameld: De Frietwedstrijd, Frieda Kroket gaat Trouwen, Friet aan Huis, De Beste Frietkraam van het Land.

https://media.s-bol.com/qwlgq4ZOKmG/846x1200.jpg

Barbara De Jonge speelde ook Maaike, het lief van Akke in W817. Een sitcom die ik dagelijks ben beginnen kijken nadat ik wat te oud werd voor Samson, en nu nog steeds eens opzet.

Persoonlijk vond ik haar ergens nog wel een leuk personage. Pedagogisch ongeschikt? Inderdaad een vage reden om iemand uit de serie te schrijven. Het is niet alsof alle andere personages een grotere pedagogische waarde hadden.

Vind het wel jammer dat ze nooit een scène heeft gedeeld met mevrouw Jeanine. Ik had graag beide actrices wel eens tegen elkaar zien bekvechten.
Jeanine: Mijn Octaaf eet geen frieten. Een atleet als hij, die eet alleen maar gezonde voeding.
Frieda: PATAT! Ik heb Octaaf gisteren zelf nog aan mijn kraam gezien. Hij kocht twee grote pakken!
Jeanine: ... dat heeft 'ie van zijn vader eh.

Oei, ik heb W817 half meegekregen via mijn zus en nu ook petekind, maar kan mij het lief van Akke niet herinneren.

Die dialoog zou zeker echt gekund hebben.

Zeg, mannekes, waar blijven die puntjes tegenwoordig?

Was natuurlijk maar een aflevering of 3. Het stopte nadat Akke zijn alter-ego 'Berend' had gecreëerd

Inderdaad... er mag wel weer wat meer animo komen.

Alter-ego ... ? Het is duidelijk dat ik toen nét te oud was hiervoor. Zegt mij helemaal niets meer. Wél dat Zoë pitta eet. Dat kreeg ik destijds niet uit mijn hoofd.

Wat de stripreeks betreft doet Frieda Kroket haar intrede in het gelijknamige album uit 2001. Samson noemt haar Mevrouw Prima. Pas vanaf album 28 krijgt ze ook een plek op de achterzijde, in 2002.
https://i.imgur.com/Fn6E2ug.jpg

Oei nee, deze herinnerde ik me niet meer. Ben nochtans wel fan van patatjes! Nee wel een cute liedje, maar meer ook niet 6.5

En nog een 6je van mijn kant. Straks weer een nieuwe, met vertraging, want geen toegang tot mijn laptop momenteel.

Gast
geplaatst: vandaag om 00:18 uur

geplaatst: vandaag om 00:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.