MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Samson & Gert (Double Feature)

zoeken in:

Esteban, jij stouterik. maar goed, ik ben er mooi ingelopen. En eigenlijk wel een geniale manier om dat eindnummer in het topic te verwerken.

't Is Afgelopen' is prachtig in zijn eenvoud. Zo lief, zo mooi. En als Samson zijn baasje te slim af is, is dat altijd de kers op de taart.

8

esteban, schelm!

Nee tof liedje van ons olijke duo dit, lekker meta: 7

Samson is ook gewoon énorm schattig in dat liedje. Ik hoor geen Danny Verbiest meer, maar echt een personage, if that makes sense Bij veel andere shows heb ik dat niet.

AOVV schreef:

Alberto ziet er trouwens echt behoorlijk creepy uit, vind ik.

Toch liever zo dan in die fi.... ja, jullie weten het ondertussen wel

Die dekselse rekel van een rakker van een schavuit van een gniffelende goochemerd van een esteban toch! Je had hier een aantal mensen flink liggen, ik moet toegeven dat bij mij ook even het angstzweet uitbrak.

Dit is een lief liedje, natuurlijk! 7,5

Y'all be like Octaaf De Bolle ...
https://thumbs.gfycat.com/ReflectingOnlyAardwolf-small.gif
G: 't Is 1 april hé, Octaaf. Hahaha!
O: Ah, ja, hahahaaaahaha *serious face* Don't you ever try that again!

In mijn jeugdige jaren vond ik deze verdoken medley altijd fijn om te horen. Samson zijn verontwaardiging leek zo oprecht en een mini-best-of, daar was ik zeker voor te vinden.

7.5

Sinds 1995 is 't Is Afgelopen ook een vaste waarde geworden in de meeste S&G liveshows. Waar de Samsonrock doorgaans de traditionele afsluiter is, werd die vaak vooraf gegaan door deze medley. Een slimme manier om er gauw nog enkele crowd-pleasers door te krijgen. Wel werden "Verliefd Zijn", "Piraten-potpourri" en "Samsonlied" vaak aangevuld of vervangen door de jaren heen, inclusief licht aangepaste bindteksten. Enkele voorbeelden:

https://i.imgur.com/XRU30Wl.png
#47 - Neefje Kwik (1991, Samson 1)

Klaar voor een deprimerende zaterdagavond? Morgen is het naast Pasen ook Wereld Zwerfdierendag. En voor die gelegenheid bestaat een perfecte song uit het allereerste album. Het nummer over het gedumpte neefje van Samson is geschreven en gecomponeerd door Stef Bos.

#VrolijkPasen

7.5

Hier gingen ze wel voor huilende kindjes zeg, blijft toch right in the feels deze.

Zomaar een hondje alleen achterlaten? Oooooooooooh, maar dat is lelijk!!!

Gelukkig is het liedje niet lelijk, nee integendeel toch wel minstens een heel klein beetje aangrijpend mooi.

7

Samson leerde mij als kind om met aandacht naar liedjesteksten te luisteren. Dit nummer is daar een uitstekend voorbeeld van, misschien zelfs de aanstoker. Hier kon ik oprecht heel triest van worden.

7.5

'I'm not crying... You're crying...!'

Heel mooi ook met die achtergrondgeluiden in het bos.

Jammer dat hier geen clip van bestaat, want ze hadden er iets heel speciaal van kunnen gemaakt hebben. Bijvoorbeeld dat Samson het verhaal vertelt en je alles ziet door schaduwsilhouetten op de muur. Het clipje had iets bijzonder en poëtisch kunnen geweest zijn. Een gemiste kans.

7,5

Het kan een persoonlijk projectje worden, Pepino. (want geen slecht idee)

Wie heeft al z'n paaseitjes al opgegeten?

Over eieren gesproken ...

Wat heb ik net gezien

Maar enfin, in welke duistere krochten van het internet begeeft die esteban zich?

7.5

6.3

Ligt er voor mij toch iets te hard op.

https://i.imgur.com/XRU30Wl.png
#48 - Dromedaris (1997, Samson & Gert 7)

Vandaag in het nieuws: Dromedaris en twee kamelen dolen rond in dorpje vlak bij Doornik, politie op zoek naar de eigenaar. (video) Uiteraard hebben onze jeugdhelden ook daar weer een gepast nummer over!

Heel leuk hoe je inspeelt op de actualiteit!

Wat het nummer zelf betreft... ik denk dat de inspiratie hier een beetje op was?
Niet persé slecht, niet persé goed. 't Is nu ook dat ik niet echt iets heb met dromedarissen, dus dat kan een rol spelen.

5,5

Edit: al de hele ochtend "dromedaaaaaris, dromedaaaaris" in mijn hoofd.

Een 6'je hier. Leuk nummer, beetje nostalgie maar uiteindelijk niet erg bijzonder.

Eerst even de vorige inhalen. Genuin tearjerker, natuurlijk! Mooie tekst van Stef Bos, Samson houdt hier een mooi relaas over zijn neefje. 7

Ook het volgende liedje handelt over een dier, maar is heel wat vrolijker van toon en het beestje in kwestie staat ook wat verder van Samson af, denk ik. Doet me eerder aan de kolderkant van Samson & Gert denken. Ook wel fijn, maar toch wat minder geslaagd (en ook niet bijster geïnspireerd). 6

Wel lekker actueel. Goed bezig, esteban!

In de loop der jaren hebben Samson & Gert heel wat dieren op bezoek gehad in de serie. De Sprekende Kameel is een memorabele aflevering uit 1998 waarin we het dier, naast een bezoek bij onze helden, zelfs het winkeltje van Jeannine en Octaaf zien binnen stappen. In de clip van Wij Komen Naar Jou was de kameel één van de vervoersmiddelen die S&G gebruikten.

https://i.imgur.com/l9zMEdX.jpg

Op de cover van album 33 -De Schat van Edelstein- zien we het duo eveneens op kamelentocht gaan. Dit avontuur uit 2005 was meteen ook het állerlaatste in de reeks. Tevens de enige Samson-strip waarin geen meerdere verhalen stonden, dit is één lang verhaal. En ook het enige album waarin de vaste randfiguren niet te zien waren. Naast Samson en Gert, die de wereld moeten rondreizen om opdrachten uit te voeren in een wedstrijd tegen de slechterik van dienst, dook geen enkel bekend personage op.

Bedankt voor de weetjes!

Zoals wel vaker, kan ik mij deze aflevering nog herinneren De kameel had een walkie-talkie opgegeten, waardoor een stem uit zijn maag kwam en het leek alsof hij echt kon praten.

Ziet er ergens nog wel een leuke strip uit. Een mooie cover in ieder geval.

Dat detail van die walkie-talkie was ik vergeten. Now I remember.

Wat de strip betreft. Hoewel het zeker geen slecht album was, denk ik dat het een vergissing was om die kant uit te gaan met de reeks. Samson werd plots een Jommeke. De humor viel wat weg en het verhaal was, hoewel nooit langdradig, nogal simplistisch om 48 pagina's mee te vullen.

Dat de avonturen voorheen uit de helft of zelfs 1/3de van een album bestonden, was net een sterkte. De makers wisten steeds het onderste uit de kan te halen in een beperkt aantal bladzijden. Dat maakte de verhalen zeer vlot, mede dankzij de vele herkenbare grappen.

Ook het ontbreken van de randpersonages. De strips waren net op hun best wanneer de chemie met de rest van de cast z'n werk deed. Misschien wisten de auteurs dat dit het laatste avontuur zou worden en wilden ze persé eens een album-vullend verhaal maken?

Niet mijn favoriete cover, maar zeker geslaagd, daarover geen twijfel.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:35 uur

geplaatst: vandaag om 14:35 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.