MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Samson & Gert (Double Feature)

zoeken in:
Ah oké, nevermind dan Bandieten/boeven vind ik niet echt passen in het Samson-universum (had dit ook bij de film), maar ik was ergens wel benieuwd hoe een S&G-strip met één verhaal eruit zag. Nu ja, links laten liggen dus

Neeneen, dat nu ook weer niet. Zoals gezegd, zeker niet slecht. Maar de rasechte Samsonstrip-vibe is toch wat zoek. En inderdaad, nog zoiets, deze Jommeke-bandieten zie ik liever niet bij S&G. Daar geef ik je helemaal gelijk in.

Sowieso is elke fan verplicht de hele reeks te lezen.

Nog een 6.5 van mezelf voor Dromedaris.

https://i.imgur.com/XRU30Wl.png
https://www.musicmeter.nl/images/cover/197000/197769.jpg
* Albumcover Samson & Gert 13
#49 - Helemaal van Slag (2003, Samson & Gert 13)

Samson-house, zowaar! Dat is raar. Is het echt? Is het waar wat je zegt? Ik ben helemaal van slag!

Geen video te vinden voor deze, dus te beluisteren via de Spotify-lijst.

Haha oh nee dat piekjeshaar. Nog een zonnebril erbij en het was Samson en Danzel.

Komt de Leemhouse ook nog?

Danzel. Dat was me toch iets.
JoaMuse schreef:
Komt de Leemhouse ook nog?

Niet als te beoordelen nummer, wél als extraatje.

Hoe fout dit nummer muzikaal ook klinkt, ik kan niet ontkennen dat dit refrein zich al snel in mijn hoofd genesteld heeft. De hele nacht lang. Véél aanstekelijker dan ik eigenlijk durf toe te geven. Laat ik toch maar een beetje streng zijn.

5.5

Het is een beetje platte kermismuziek, maar veel liever dit lied dan - brrr - Samson Is A DJ

Hmmm... moeilijk. Ik vind het een vrij 'dom' nummer, maar eigenlijk net ook iets aanstekelijk hebben. Het ritme heeft wel iets upbeat. Zoals eerder gezegd, ik hoor dit echt afspelen in kindermolens

Het nummer zwakt wel wat af na het midden. Leuk ritme, maar het blijft wel altijd hetzelfde. Een beetje voortkabbelend op den duur.

6

Verdorie Esteban! 't nummer zit nu ook al een uur onophoudelijk in mijn hoofd...!

Ik zou bijna durven zeggen: 't is waar wat je zegt

Grappig, hoewel ik best veel Samson-strips gelezen heb, was deze laatste telg me geheel onbekend. Ik herinner me wel nog een interview met Gert waarin hij aangaf dat hij nooit echt helemaal tevreden is geweest over de strips (ik bedoel, hoé dan?) dus waarschijnlijk was een Jommeke/Kuifje-achtige richting uitgaan een laatste experimentele, tevens mislukte, poging om de strip naar een voor de geestelijke vader nieuw elan te tillen. Ben er toch wel een beetje benieuwd naar moet ik bekennen Ach, het kind in mij is nog niet dood

Maar goed, Dromedaris dan: een 6je. Catchy is het zeker en ook dat jazzcafé-sfeertje is leuk, maar als liedje veel te dun om als klassieker door het leven te gaan. Samson & Gert 7 lijkt me duidelijk een album dat het moet hebben van de hits, en minder van de deep cuts. En Gert op die cover blijft gewoon eng.

Helemaal Van Slag: Deze vind ik verrassend leuk, ook al is deze qua muziek net zo plat als alle andere nummers van die plaat die hier al langsgekomen zijn en ik wél volledig heb afgebrand. Ach, moet subjectiviteit ook steek houden? Ik zeg nee, en geef deze en passant een 6.5

ArthurDZ schreef:
Ik herinner me wel nog een interview met Gert waarin hij aangaf dat hij nooit echt helemaal tevreden is geweest over de strips ...

Weet je toevallig nog waar ergens? Want nu ben ik echt benieuwd of daar dan ook een reden bij stond.

Daar moet ik Verhulst dan toch wel groot ongelijk in geven. Als er nu één Samson-afgeleide is dat met ongelooflijk veel respect voor dat universum gemaakt is, zijn het de strips wel. Meer nog, ik vind persoonlijk zelfs pakken beter in elkaar steken dan alle live-action producten. Ook al besef ik dat het om een verschillend medium gaat. De makers van de strip wisten altijd het onderste uit de kan te halen en hadden de personages ongelooflijk goed in de vingers.

Nu, zelf heb ik ooit uit één of ander artikel of dergelijke begrepen dat Gert eigenlijk niet veel inbreng had wat de strips betreft. Enkel in de vroegste periode, toen alles op gang getrokken moest worden. Er werden wel eens onderwerpen aangegeven, nav aankomende liedjes bijvoorbeeld, maar daar bleef het grotendeels bij. Misschien had hij daar wat moeite mee? Het is vooral knutselaar Danny Verbiest die de strip gepusht heeft. Hij is degene die Jean-Pol opgebeld heeft (nav vakantieboekje) en zo naar Swerts werd doorverwezen. Slimme zet, want ook de getekende versies zijn iconen geworden. Meer nog, ze werden deel van 't logo.

PS: Ik begin 'Helemaal Van Slag' zelf ook steeds beter te vinden. Eerlijk? Ik dacht dat deze hier met de grond gelijk gemaakt zou worden.

Idem zelfs dat 'het kabbelt wat voort' is na herbeluisteren verdwenen. Echt een groeiertje.

Edit: 't Doet mij plots denken aan een fragment uit Het Eiland, waarin Franky zegt 'Michel, ik ben helemaal van mijne slag...!'

Echt een cool nummer, dit.

5,5

https://www.rtlnieuws.nl/sites/default/files/content/images/2014/11/10/ANP%2520Samson%2520en%2520Gert%2520%25281%2529_0.jpg?itok=7RdETxiX&width=1024&height=576&impolicy=semi_dynamic

#50 - Ik Ben Zo Blij (1992, Samson 2)

Geen inspiratie of tijd vandaag. Scrollen en blind aangewezen: Samson die nadenkt over het bestaan van andere dieren en tot het besluit komt dat een hondenleven zo slecht nog niet is ...

Leuk!

7

Hier ben ik mee opgegroeid. De vrij nuchtere tekst bevat eigenlijk best wel donkere humor.

G: Kippen zitten altijd in een hok. En als de mensen honger hebben ...
S: Ja, dan eten ze ze nog op!

7

Leuk ja! 7.5

Nope, bij ons luisterden we ook naar Samson op cassette. Met behulp van ons Samson-cassetterecordertje, natuurlijk

Ik had bijna uitsluitend cd's denk ik. Al kan het zijn dat ik wel een cassettetje had van S&G 1 of 2, maar dat is in elk geval al lang verdwenen.

Dit nummer was bij mij in de vergetelheid geraakt.

7

Doet me tekstueel wat denken aan België van Het Goede Doel, in plaats van landen een paar dieren overlopen waar toch wat op aan te merken is. Gelukkig twijfelt Samson niet over hoe leuk het is om hond te zijn.

7

Bij mij ook uitsluitend de cd's, en was Samson al gewijzigd naar Samson & Gert. Wel leuk, de foto's!

esteban schreef:
Dit is de enige werkende Samson muziekcassette die ik nog steeds heb. Zijn hier eigenlijk fans die deze nog meegemaakt hebben? Of zijn jullie allemaal generatie CD?
Ik weet nog wel dat we Samson-cassettes hadden. Maar dat zijn echt vage herinneringen uit m'n vroege kinderjaren, ik zou niet meer kunnen zeggen welke cassettes we juist hadden.

Leuk om te lezen allemaal.

ArthurDZ schreef:
Met behulp van ons Samson-cassetterecordertje, natuurlijk

Wait, what? Bestond er een Samson-cassetterecorder? Tell me all about it!

https://i.imgur.com/ZDaYzND.jpg

#51 - Zondag (1998, Samson & Gert 8 )

Tenzij het volop zomerde, was een zondag in de vroege jaren 90 bij ons thuis vaak gelijk aan luilekkerdag. Mijn ouders sliepen verdacht lang uit, denk ik (hu-hum), de rolluiken bleven omlaag, de telefoon werd uit 't stopcontact getrokken en er was vooral ... rust . Klein Estebanneke begon zo'n ochtend natuurlijk met op de tenen de trap af te gaan om naar Samson en de tekenfilms tijdens en na het programma te kijken. Met een chocomelk, een pakje Samson-koeken en 't dekentje.

Dit was een tijd waarin kinderprogramma's geen hele dag lang uitgezonden werden en er ook nog geen 24/24 kanaal voor onze leeftijd bestond. Nog voor de middag was het reeds afgelopen met de jeugdige televisie. Dus dan ging ik naar de speelkamer om (voornamelijk) mijn He-Man figuren boven te halen, strips te lezen of zat ik uren aan een stuk gekke mannekes te tekenen. Zolang ik maar stilletjes was. Soms kon je mij daar dan ook eens terugvinden als in 't bovenstaande prentje.

Samson en Gert tellen in dit lied ook af naar zondag, want dan gaan ze ... (je moet luisteren om het te weten te komen)

PS: Met de TOP 50 ben ik tussendoor wat bezig, die volgt in de loop van de komende week.

Ik Ben Zo Blij: Ik ben zo blij dat je deze at random gekozen hebt, [user[esteban[/user]! Erg leuk nummer met een nuchtere, relativerende tekst. 7,5
Zondag: Luilekker nummer, past dus mooi binnen de filosofie van onze Samson-goeroe. Eigenlijk best schattig hoe onze favoriete vrienden zich verwonderen over de dagen van de week (met die ene hoogdag, natuurlijk).. 6,5

Move over, The Cure !

Een 6 voor deze.

Wie is er nu ook verliefd op 'n maandag. Ugh.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:59 uur

geplaatst: vandaag om 12:59 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.