MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2021

zoeken in:
Lijst ingeleverd. Niet zo intens meegespeeld als de jaren ervoor, mijn top 12 zou er waarschijnlijk anders hebben uitgezien als ik elke (maand)finale had gestemd. Wellicht iets voor SVHJ2023 ofzo.

Titmeister schreef:
Dit was mijn voorspelling voor de finale.
Ik pak zelfs zeven uit twaalf. En net als jij voorspelde ik de verkeerde BC,NR en Low in de finale. Verder nog Peggy Gou en Patrick Shiroishi die beide ver kwamen. Enkel met Tirzah zat ik er flink naast, die waren we een paar rondes geleden al kwijt.

Straks een eerste tussenstandje!

Hoogste tijd voor een eerste tussenstand.

Het eerste overzicht is de stand na tien lijstjes. Ik heb er al wat meer binnen, maar voor deze tussenstand heb ik er (willekeurig) tien gepakt. Welke dat zijn hou ik natuurlijk voor me. Er is één nummer dat toch al een aardig gaatje geslagen heeft. Vaak genoemd en ook nog eens een aantal keer hoog in de punten. Daarachter is het razend spannend, want het verschil tussen plek twee en plek tien is slechts zeven puntjes. Met andere woorden, één lijstje en de boel staat op zijn kop. Achterin twee nummers die het lastig hebben, komen ze traag op gang of is het kruit te vroeg verschoten?

Veel van jullie breiden trouwens je lijstje uit tot een top twaalf, en daar is één nummer dat opvallend vaak onderaan wordt gezet. Een nummer dat ik daar niet meteen zou verwachten. Maar goed, plekje negen, tien, elf of twaalf maakt niks uit, puntloos blijft ie toch. En tegenover die lage posities staan ook best wat dikke punten.

01. ??? - ??? (43 punten, 9 keer genoemd, 1 keer #1)
02. ??? - ??? (34 punten, 8 keer genoemd, 1 keer #1)
03. ??? - ??? (32 punten, 6 keer genoemd, 2 keer #1)
04. ??? - ??? (32 punten, 8 keer genoemd, 1 keer #1)
05. ??? - ??? (32 punten, 7 keer genoemd, 0 keer #1)
06. ??? - ??? (31 punten, 7 keer genoemd, 1 keer #1)
07. ??? - ??? (31 punten, 7 keer genoemd, 0 keer #1)
08. ??? - ??? (29 punten, 4 keer genoemd, 2 keer #1)
09. ??? - ??? (29 punten, 6 keer genoemd, 0 keer #1)
10. ??? - ??? (27 punten, 5 keer genoemd, 1 keer #1)
11. ??? - ??? (20 punten, 6 keer genoemd, 1 keer #1)
12. ??? - ??? (20 punten, 7 keer genoemd, 0 keer #1)

Wacht niet te lang met jullie lijstjes, dan kan ik later in de week nog één of twee tussenstanden doen. Twee jaar geleden had ik negendertig finalelijstjes, een record voor dit spel. Zou tof zijn als we dat dit jaar kunnen toppen. In de spin-off heb ik trouwens al boven de veertig gezeten, dan moet dat hier toch ook wel lukken? Binnenkort nog maar eens een tagronde doen.

Oh ja, qua schrijfsels is het voorlopig nog rustig. Ik heb er gelukkig al een paar binnen, maar er kunnen er zeker nog bij! Schrijf even op waarom je een nummer zo tof vindt (of juist niet), dat maakt de finalepresentatie zondag nog leuker!

Lijstje ingestuurd! Prima finale met 10 mooie nummers en 2 nummers waar ik niks mee kan, dat is geen slechte score.

Lijst ingestuurd.
Ik gok op Big Thief die wint.
In de breedte denk ik dat die bij de meeste stemmers wel gesmaakt wordt en in de toplijst zal voorkomen

REMINDER TIJD!!!!

Jullie hebben nog een kleine vierenzestig (64) uur om een finalelijstje in te sturen. Wacht niet te lang, want voor je het weet is het zondagochtend.

De Grote Finale - Het Eindspel:

Arooj Aftab - Mohabbat
Big Thief - Little Things
Black Country, New Road - Track X
Butch Kassidy - Heath
Cassandra Jenkins - Hard Drive
Irène Drésel - Stupre
Lil Ugly Mane - Porcelain Slightly
Little Simz - Introvert
Low - More
Lushlife feat. Dälek - Dépaysement
Mdou Moctar - Afrique Victime
Spellling - Boys At School

https://open.spotify.com/playlist/1EsXO9SC0QDCtAgDNtTuwP
spotify:playlist:1EsXO9SC0QDCtAgDNtTuwP

Je mag vanaf nu in een pm je top-8 naar mij opsturen. Je mag dit uitbreiden, maar alleen de nummers 1 t/m 8 krijgen punten (respectievelijk 8 t/m 1). Het zou leuk zijn als je een (korte of lange) toelichting geeft. Wij (aerobag en ondergetekende) zullen die dan gebruiken voor de presentatie van de uitslag, aangevuld met eerdere teksten uit dit topic. Let er alsjeblieft op dat je niks in dit topic plaatst of spoilt. Laten we het zo lang mogelijk leuk en spannend houden voor iedereen.

De deadline voor een finalelijstje is zondagochtend 5 juni, 12:00 uur. De finalepresentatie zal vervolgens - net als vorig jaar - plaatsvinden in dit topic en via BeatSense. Beginnend om 20:00 tot (ongeveer) 23:30. Elk halfuur een twee nummers, en tussendoor een (klein deel) van de rest van de lijst.

123poetertjes, aerobag, AOVV, arcade monkeys, Arno, Arrie, ArthurDZ,AstroStart, Ataloona, Barney Rubble, Cervantes, charlotte2807, Choconas, Coma Cat, curufin, Dance Lover, Don Cappuccino, dumb_helicopter, Edgar18, esteban, Gretz, Gyzzz, herman. hoi123, inquestos, jassn, JB7x, JoaMuse, Johnny Marr, jordidj1, Koenr, Liesjemeer, madmadder, Masimo, Mausie, MVW, musicfriek, panjoe, pauljojo, Ploppesteksel, Poeha, Poek, reejman, SBube, shimahero, Simon77, sj0n88, Snoeperd, stardust_be, stoepkrijt, Teunnis, The Eraser, Titmeister, VladTheImpaler, wibro, yeahyeahyeah
(+ een ieder die mee wilt spelen uiteraard)

Zal ik nog maar een tussenstandje doen, gebeurt er tenminste nog iets in dit topic.

Zoals jullie kunnen zien heeft de top twee van plek gewisseld. Wat verder opvalt is dat beide zich hebben losgemaakt van de rest. Daarachter een clubje van vier, dat met een paar goed geplaatste lijstjes nog omhoog kan kijken. Vanaf de nummer zeven wordt het denk ik lastig om nog aan een overwinning te denken. Ook het rechterrijtje zit dicht bij elkaar, met uitzondering van de nummer laatst. Die hobbelt ondanks twaalf noteringen wat achter de feiten aan.

01. (02) ??? - ??? (88 punten, 16 keer genoemd, 4 keer #1)
02. (01) ??? - ??? (80 punten, 18 keer genoemd, 1 keer #1)
03. (05) ??? - ??? (67 punten, 14 keer genoemd, 2 keer #1)
04. (07) ??? - ??? (65 punten, 15 keer genoemd, 0 keer #1)
05. (09) ??? - ??? (62 punten, 11 keer genoemd, 3 keer #1)
06. (04) ??? - ??? (62 punten, 16 keer genoemd, 1 keer #1)
07. (06) ??? - ??? (55 punten, 13 keer genoemd, 2 keer #1)
08. (03) ??? - ??? (51 punten, 11 keer genoemd, 1 keer #1)
09. (10) ??? - ??? (51 punten, 12 keer genoemd, 2 keer #1)
10. (08) ??? - ??? (50 punten, 9 keer genoemd, 2 keer #1)
11. (11) ??? - ??? (48 punten, 13 keer genoemd, 2 keer #1)
12. (12) ??? - ??? (41 punten, 12 keer genoemd, 0 keer #1)

Schoten voor de boeg wie zich op welke plek bevindt? En wat zijn toch de twee nummers die vooralsnog duelleren om de winst?

Nog een kleine veertig uur voor je finalelijstje. Ik mis nog best wat vaste stemmers, vergeet het niet!

Gokje: Big Thief en Irène Drésel duelleren om de winst, waarbij Drésel nu bovenaan staat gezien al die nummer-1- noteringen. Het clubje van vier: Mdou Moctar, Arooj Aftab, Low en Lushlife. Lil Ugly Mane wordt best vaak genoemd maar zelden erg hoog en blijft daarom onderaan steken. Ertussenin de rest.

Ik kan me wel vinden in jouw gok Niels. Denk je niet dat Spelling ook hoog zal scoren?
Ik denk dat Spelling en Little Simz hoger kunnen zijn dan Low en Mdou Moctar

Zou zeer goed kunnen. Met name Little Simz inderdaad. Ach ja, het blijft een gok

Mooi dat mijn nummer 1 in ieder geval niet laatste staat. Die van jullie trouwens ook niet!

Fietstocht Des Oordeels 2021: Synopsis

Oké, weer een jaartje achter ons. Ja, ik weet het is nondeju al ouidejuni maar wij lopen hier nou eenmaal graag een beetje achter de feiten aan. Sommige dingen veranderen nou eenmaal niet. Wat ook niet is veranderd: alle twaalf de finalisten worden nog even grondig op het hakblok gelegd om hun meerwaarde te bewijzen en dat allemaal via een traptrip door de Lage Landen: mijn Fietstocht des Oordeels. Afgelopen avond was het dan eindelijk zover jeejjjj

De precieze vorm van deze Fietstocht was weer eens een tikkie anders dan de voorgaande drie van edities 2017, 2019 en 2020 (2018 was ik lui). Ten eerste heb ik nu een kekke koersfiets, echt een sicke oranje kijk die foto dan aahhh. Da’s bovenal tamelijk gunstig te noemen want ik kan hierdoor meer afstand afleggen in de speelduur van de lijst. Sowieso was het met 79 minuten aan de haak een flink lange zadelzit dit jaar. En dat nog zonder Love, Lovers of La Grande Folie. Brengt me bij het tweede – en balngrijkste – punt: deze tocht is, meer dan ooit tevoren, echt een grote invloed geweest op de lijst die ik zondag ga inleveren. Aan het begin van de Grote Finale zat ik er best wel comfy in met allemaal favorieten die telkens best wel overtuigend doorgingen. Mijn nummer 1 zou hoe dan ook uit het rijtje JPEGMAFIA, San Salvador, Lost Girls, Patrick Shiroishi of Karoline Wallace komen (in die volgorde), samen met Froukje mijn absolute favorieten van het jaar. Nou, dat liep toch eventjes, om aan het thema vast te houden, spaak. Oeioei, zat ik daar plots met een rijtje van twaalf finalisten die allemaal zeer goed zijn maar zonder het gevoel dat er een ekte ekte winnaar tussenzit. Het werd er allemaal niet makkelijker op, maar het leven is nou eenmaal moeilijk en niet altijd even eerlijk. Ik ving dan ook mijn Fietstocht aan met vijf verschillende nummers die kans maakten om mijn lijst aan te voeren. Spannend he?

Bestemming was dit keer voor de verandering een heide waar ik om merkwaardige redenen nog nooit eerder naartoe ben gefietst want het is best wel een huge natuurgebied: De Kampina. Dus zowel route als winnaar had ik eigenlijk vantevoren echt weinig idee van. Wat wel helpt: dit keer geen oortjes maar een big ass koptelefoon dus als nummers me nu niet van m’n sokken kunnen toeteren is het echt hun probleem. Bewijst ook maar weer hoe serieus ik deze finale neem want ik fiets eigenlijk nooit meer met koptelefoon sinds ik een paar maanden begonnen ben aan een transformatie tot vogelaar. Word nu gewoon te blij om ergens een vink of een zanglijster te horen en weet zeker dat Song van het Jaar 2037 dan ook gewonnen gaat worden door een sicke bubblegumschlagerjazzfusion bestaande uit louter Bangaalse tjiftjafsamples, dus je kunt maar beter alvast voorbereid zijn. Dit twaalftal was voor deze ene keer een uitzondering op mijn zelfopgelegde stilteregel, en ze hebben het ook waargemaakt hoor: dit was een errug fijne actieve luistersessie. Of mijn keuze er makkelijker op is geworden? Eehhm integendeel. Er zijn zelfs twee nummers bijgekomen die nog een onverwacht verpletterende indruk hebben achtergelaten waardoor het nu echt dringen is om ook maar de topacht te halen. Dit wordt nog een flinke dobber.

Kampina trouwens: wauwgebied. Heb heeeeerlijk mijn leven en natuurlijk de liedjes kunnen overpeinzen met een boekje, salaatje, wijntje en een sick uitzicht over een meertje met allemaal opgeschrokken eenden, kikkers en dansende libellepaartjes. Zo’n Fietstocht brengt me echt naar de mooiste plekjes.
https://i.imgur.com/fDccGRJ.jpg
Ik ga morgen maar eens voor de liedjes zelf aan de schrijf. Trusten

Geniaal weer, sowieso één van de hoogtepunten van het SvhJ-jaar: de Fietstocht des Oordeels van 123poetertjes. Ik kijk nu al uit naar de schrijfsels bij de liedjes! Zeer toffe fiets, trouwens.

Mooi boek ook!

Ik moet toch even een kritische noot plaatsen: lees ik nou goed dat je de koptelefoon op had tijdens het fietsen op deze nieuwe fiets? Waar is je helm???

Fiets je rechtop -> geen helm nodig -> koptelefoon op

Fiets je voorover gebogen -> helm nodig -> oortjes in (en uit als je op gevaarlijke plekken komt)

Ik ga ook eens meestemmen. Persoonlijk ben ik aangenaam verrast. Kwaliteit ligt (zeer) hoog deze finale. Met ook veel variatie en aandacht voor diversiteit op bijna elk vlak.

Ik kende nog niet veel van de nummers, en had geen absolute favoriet vooraf, dus bijna iedereen maakte kans om op 1 of op 12 te komen eigenlijk omdat ik geen nummer beter kende dan een ander.

Top 3 vind ik de sterkste (daar had ik moeite om een nummer 1 te kiezen). Maar goed ja, uiteindelijk moet je toch een keuze maken. Kan zijn dat ik dat achteraf blijkt dat ik de foute nummer 1 kies omdat een ander nummer meer groeit, maar dan is het maar zo. En plaats 1 of plaats 3 zal nu ook wel niet zoveel verschil zitten.

Teunnis schreef:

Fiets je rechtop -> geen helm nodig
Dat moet je me even uitleggen.

Een aantal lijstjes verder, en die nummer laatst van hierboven heeft toch de gang erin gekregen. De nummer drie van tussenstand één bungelt ondertussen onderaan. Aan de bovenkant begint langzaam aan ook meer tekening te komen.

Als het lukt vanavond nog een (uitgebreide) tussenstand, maar ik ben op stap en heb nog geen idee hoe laat ik thuis zal zijn.

Arno schreef:
(quote)
Dat moet je me even uitleggen.

Ik doel op het verschil tussen een stadsfiets en een racefiets. Als je met een stadsfiets valt, is de kans op hoofdletsel kleiner dan wanneer je op een racefiets zit. Al heb je best een punt dat op elke fiets een helm een goed idee is. In Nederland draagt zo goed als niemand een helm, tenzij het een racefiets is.

Teunnis schreef:
Al heb je best een punt dat op elke fiets een helm een goed idee is. In Nederland draagt zo goed als niemand een helm, tenzij het een racefiets is.

Wat eigenlijk best bizar is als je nagaat hoe kwetsbaar we zijn, ook op de stadsfiets, zeker in druk, chaotisch verkeer met vele andere fietsers, auto's, voetgangers en andere weggebruikers. Ik had daar onlangs nog een discussie over met een Belgische, die absoluut niet zonder helm op haar fiets stapt en daar heeft ze wel een punt. Enfin, we're cycling along, and everybody follows!

Nochtans, ik pak bijna dagelijks de fiets in Gent en het viel me laatst nog op dat ik bijna nooit iemand tegenkom met een helm op.

Maar dit geheel terzijde, Niek is nu blijkbaar een vogelspotter ook, ja dan leef je natuurlijk per definitie wat meer op het randje. Benieuwd weer naar je stukjes man, fijn dat je de traditie in ere houdt!

Nog steeds onbegrijpelijk dat Superstar niet in De Grote Finale staat.

Een ieder die deze song live hoort begrijpt wel waarom het in een normale wereld alle andere finalisten overklast

Wat jullie Johnny Marr, stardust_be, Dance Lover

Muziekvrienden,

Het plan is om vanavond de finale weer te presenteren via BeatSense, maar ik wil even checken of daar animo voor is? Aerobag zijn dag loopt helaas anders dan gepland waardoor hij niet aanwezig kan zijn. Ik kan de finale presentatie alleen oppakken, maar doen we daar ook een BeatSense bij? Als er voldoende animo is, wat mij betreft zeker. Maar als we vanavond met twee of drie man in de room zitten dan hou ik het bij het topic.

Graag jullie input!

PS. Doorfietsen 123poetertjes (en anderen), je hebt nog 13 minuten. En ik moet echt zo de lijnen dichtgooien, want in de middag heb ik andere bezigheden.

Ik heb mijn vriendin al laten weten dat ze niet op me moet rekenen vanavond Hopelijk kan het doorgaan!

Ik was van plan om rond tienen aan te haken ja!

Ik ben nog niet zeker qua BeatSense, misschien ben ik vanavond weg.*

Overigens mijn lijstje netjes om 12.00 uur ingeleverd

* EDIT: Fuck it, bro’s before ho’s! (De echte reden is dat ik wat ziekjes ben en verstandig aan doe thuis te blijven.) Ik ben er vanavond dus gewoon bij als we gaan BeatSensen

123poetertjes en Teunnis blijven de bezemwagen net een fractie voor. Dat betekent dat we uitkomen op 32 finalelijstjes. Geen record, maar dat mag de pret natuurlijk niet drukken.

Ik ga e.e.a. alvast klaarzetten.

PS. De lijnen zijn bij deze dus GESLOTEN!

Gretz schreef:
Een ieder die deze song live hoort

Ik zou dat argument eerder gebruiken voor Over and Over in live-uitvoering.

Ik ben er niet bij, vandaag met een vriend thuis de DJ aan het uithangen met mijn onlangs aangeschafte Pioneer XDJ-RR. Uiteraard zullen er dan wat nummertjes uit dit topic de revue passeren

Benieuwd naar jullie Lingua Ignota-remix!

Gast
geplaatst: vandaag om 04:30 uur

geplaatst: vandaag om 04:30 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.