Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2021
zoeken in:
0
geplaatst: 6 mei 2021, 22:50 uur
Titmeister schreef:
Het is waarschijnlijk een retorische vraag, gezien je waardering voor ze, maar vind jij die jongens van Armand Hammer nou goed rappen? Als ik dat vergelijk met een Danny Brown of een Lushlife in deze finale, die doen dat toch met aanzienlijk meer passie...
(quote)
Het is waarschijnlijk een retorische vraag, gezien je waardering voor ze, maar vind jij die jongens van Armand Hammer nou goed rappen? Als ik dat vergelijk met een Danny Brown of een Lushlife in deze finale, die doen dat toch met aanzienlijk meer passie...
Het is natuurlijk ook afhankelijk van op welke aspecten je focust. Zo stoor ik me er bij Freddie Gibbs flink aan dat het technisch vast goede raps zijn, maar dat er geen idee achter de tekst lijkt te zitten. Of de tekst is voor mij te complex, dat kan ook. Ik vind rap met name minder als rappers hun werk vol wordplay stoppen, waardoor ik geen idee heb waar ze het over hebben of ik juist het idee krijg dat ze het helemaal nergens over hebben. Bij Armand Hammer weten ze technische gave rijms te combineren met inhoudelijk boeiende teksten.
Ik vind het stuk van Earl echt buitengewoon goed. De perfecte balans tussen gave rijms en een meeslepend verhaal. De verse van Billy Woods is hier misschien wat minder, die heeft beter. Die van Elucid is wel weer sterk.
EDIT: duizend typfouten verbeterd; de cava begint zijn werk te doen...
1
geplaatst: 6 mei 2021, 22:54 uur
Titmeister schreef:
Kan je als kunstdocent objectief oordelen?
Zo ja, dan is het goed dat ik een ander carrièrepad ben gaan bewandelen
(quote)
Kan je als kunstdocent objectief oordelen?
Zo ja, dan is het goed dat ik een ander carrièrepad ben gaan bewandelen
Wat betreft kunstschool(docenten) kan ik deze podcast met Maxim Hartman en Nico Dijkshorn trouwens enorm aanraden. By far de leukste podcastuitzending die ik ken. Ongefilterde Maxim over kunst

Woeste Meuk: Maxim Hartman – Woeste Meuk Podcast - woestemeuk.nl
8
geplaatst: 7 mei 2021, 08:56 uur
Ik doe ook mee met inspiratie leveren voor Koenr, danwel het gras voor zijn voeten wegmaaien. Het is dan ook een finale die prikkelend genoeg werkt om er een paar woorden aan vuil te willen maken.
1. Black Midi - John L
Begin jaren ’70 sloegen een aantal uit Europa afkomstige bandjes de verongelijkte handjes in een en richtte onder toeziend oog van Henry Cow de muziekstroming Rock In Opposition op. De artiesten hadden een aantal zaken gemeen: Het waren technisch begaafde componisten en instrumentaliërs die in opstand kwamen tegen clichématige rockstructuren als mede tegen de muziekindustrie die maar niet warm leek te draaien voor hun radicale jazz/rock/klassiek escapades. Diezelfde vooruitstrevende energie die ik in de muziek uit deze stroming hoor, hoor ik nu ook terug bij Black Midi. Alleen lijkt men er tegenwoordig veel meer warm voor te lopen, al baseer ik mij nu enkel op het warme ontvangst van de singles op RYM en reacties op youtube. En dat zijn natuurlijk allemaal nerds daaro.
Debuut vond ik al heerlijk, maar John L is precies de doorontwikkeling van hun sound waar ik op hoopte. Ondanks de chaos zo prachtig gecoördineerd en kundig gespeeld, het is haast rock opera-achtig. Kijk ze hier es gaan, live bij KEXP. Stukje vakmanschap, zoals iemand in de comments al schrijft: ‘Watch this to instantly decrease your confidence as a musician’. Don Cappuccino, begin je al te zweten van het drumwerk van Morgan Simpson? Ik wel in ieder geval. En dan heb je ook weer zo’n markante frontman met vocalen die met vlagen doet denken aan Pere Ubu’s David Thomas. Voer me af hoor.
2. Karoline Wallace - Plis Rosalin
Zelf ben ik altijd wel een verloren romanticus voor een charmante inspiratiebron achter een album, zoals dat mooie achtergrond verhaal erbij wat niels94 al postte. Plus Rosalin een nummer wat qua sfeer en opbouw bewonderenswaardig in balans is; Die melodische zanglijnen in contrast met de kakofonische instrumentale storm. Fenomenaal hoe Wallace op 7:00 de structuur weer terugpakt. Je mag het wegzetten als Kunstschoolgeknutsel, Wallace heeft in ieder geval goed opgelet tijdens de colleges en is wat mij betreft nu cum laude afgestudeerd.
3. Armand Hammer & The Alchemist feat. Earl Sweatshirt - Falling Out the Sky
Ik had nooit een overtuigende klik met The Alchemist, maar de waardering is gaan groeien. Alhoewel ik nog steeds denk dat zijn producties niet helemaal 100% aansluiten bij de vibes van Armand Hammer, vallen vooral de details van zijn producties mij in positieve zin op. Alc verwerkt van die subtiele ‘tweaks’ in zijn instrumentals en samples, (i.e. kleine beatswitches, galmende effecten) die op het eerste gehoor niet echt opvallen. Falling Out The Sky is ook wel een meesterwerkje als het gaat om blenden van samples en instrumentals, het is echt een geheel. Verder omschreef panjoe het wel mooi: Zijn wat melige producties passen perfect bij Earl, slimme feature keuze dus. Die verse van Earl over de dood van zijn vader is krachtig spul:
Dan heb ik nog niet eens over Woods gehad, die qua flows en teksten uitgegroeid is tot een persoonlijke favoriet van mij. Je denkt steeds: waar gaat hij heen, maar hij rijgt die flows zo moeiteloos en met een wisselende intensiteit aan mekaar. Waar Titmeister tijdens de lerarenvergadering zijn zorgen uitspreekt over de mannen en aangeeft geen contact met ze te krijgen, kan ik zijn zorgen wegwuiven; Woods/Elucid zijn al een decennium lang top-dogs in de scene en als we tijdens ‘Hoodz-biology 101’ deze hiphop-rat zouden ontleden, zal je zelden zulke venijnige teksten, originele flows en diepgaande producties vinden.
4. Natalia Lafourcade - Alfonsina y El Mar
Een cover van een nummer uit 1967 van de Argentijnse pianist Ariel Ramírez, mede bekend gemaakt door Mercedes Sosa. Een van haar eigen favoriete nummers, speelde het als kind al samen met haar vader… en wat doet ze daar prachtig eer aan met deze interpretatie waarvan je hoort dat het gevuld is met nostalgie en uit het hart komt. Die muziek van Natalia ademt gewoon een mate van oprechtheid. Muziek in zijn puurste vorm, ik kan hier uren naar luisteren.
5. Mdou Moctar - Afrique Victime
Afkomstig van de droge vlaktes van Niger, maar de muziek is allesbehalve droog. Het swingt, het grooved, het geeft energie. En dan eindigt het ook nog eens in zo’n lekker vuig heavy psych slotstuk. Ja mannen, stelletje show-offs, de beste hedendaagse gitaar-driven-muziek komt uit de Noord-Afrikaanse woestijn, jullie hebben me overtuigd. Binnenkort de grasveldjes en festivaltenten van Down The Rabbit Hole maar inruilen voor roodgloeiende vlaktes en zanderige festivalhutjes in Niger? *duwt Johnny Marr een kolkende pit in vol met mensen gekleed in witte gewaden*
6. Lost Girls - Love, Lovers
Ik heb zelf altijd wel een voorliefde voor van die langgerekte stukken muziek. Ik vind het altijd fascinerend om te horen hoe artiesten hun werken laten evolueren over een uitgesponnen compositie, als een bloem die rustig openslaat om al zijn kleuren te tonen (Maak jullie borst maar nat voor mijn top 100 straks). Love, Lovers is ook echt wel een trip, waar gaande weg meerdere bloemknoppen in bloesem gaan. Beetje met hoi123, Teunnis en 123poetertjes door het onbewuste deinen en vage dingen roepen als: Words just don’t hold things like love, lovers. Verder ben ik vrij nuchter hoor. Jenny Hval komt er mee weg, want ze weet precies wat ze doet.
7. Floating Points, Pharoah Sanders & The London Symphony Orchestra - Movement 6
Toen ik de aankondiging van de samenwerking tussen FP en Sanders zag, wist ik gelijk dat dit vuurwerk moest worden. Die Sanders op zijn ouwe dag zijn saxofoon nog uit het vet laten halen, dat is altijd goed voor het affiche natuurlijk. Sanders heeft wel eens radicaler en progressiever geklonken, maar my god, wat een indrukwekkend totaalplaatje is dit geworden. Een nagenoeg zuivere legering van jazz, klassiek en electronica. Een samenwerking waarbij alle betrokken partijen elkaar geweldig aanvoelen en aanvullen.
8. Lushlife feat. Dälek - Dépaysement
Een rijkelijk gevuld nummer met een uitgesproken drive dankzij die nadrukkelijke percussie en gierende blazers. Zinderend slot ook, al had ik misschien tegen het einde nog graag een wederverschijning van die rap verses willen zien, maar ik ben dan ook wat Dälek verslaafd. Dat dit pas op plaats 8 bij mij staat, snap ik zelf ook maar weinig van.
9. Arab Strap - Fable of the Urban Fox
Dit nummers kent 2 elementen waar ik een uitgesproken zwak voor heb: Strijkpartijen en een Schotse accent. (Alleen om dat laatste al is Trainspotting een van mijn favo films). Dat spokenword achtige verhaalvertelling van Arab Strap vind ik zeer geslaagd en ze hebben het ook weer in een aanstekelijk jasje gestoken.
10. BROCKHAMPTON feat. Danny Brown - BUZZCUT
Wederom, dit nummer was in menig maandfinale gewoon top 3 bij mij geweest. Brockhampton zoals ik ze graag hoor. Manische beats en voice samples gemanipuleerd tot sirenes die natuurlijk ook weer perfect passen bij die bizarro Danny B, die wat mij betreft weer eens bewijst one of the best in de game te zijn. Maar ook Kevin levert hier op het scherp van de snede.
11. Bokani Dyer - Ke Nako
'Indaba Is' is een fijne verzamelaar gebleken, mooie tentoonstelling van verschillende Zuid-Afrikaanse fusie stijlen. Bokani Dyer uit Botwsana levert een expressief en vreugdevol jazz stuk af, een fijne afspiegeling van de bruisende Zuid-Afrikaanse jazz scene.
12. Freddie Gibbs - Big Boss Rabbit
En dan staat die Gibbs hier zo ineens beteuterd op de laatste plek. Vertekend beeld, want ook dit vind ik gewoon genieten. Gibbs flowt weer op karakteristieke wijze over een venijnige beat en afgemeten productie.
1. Black Midi - John L
Begin jaren ’70 sloegen een aantal uit Europa afkomstige bandjes de verongelijkte handjes in een en richtte onder toeziend oog van Henry Cow de muziekstroming Rock In Opposition op. De artiesten hadden een aantal zaken gemeen: Het waren technisch begaafde componisten en instrumentaliërs die in opstand kwamen tegen clichématige rockstructuren als mede tegen de muziekindustrie die maar niet warm leek te draaien voor hun radicale jazz/rock/klassiek escapades. Diezelfde vooruitstrevende energie die ik in de muziek uit deze stroming hoor, hoor ik nu ook terug bij Black Midi. Alleen lijkt men er tegenwoordig veel meer warm voor te lopen, al baseer ik mij nu enkel op het warme ontvangst van de singles op RYM en reacties op youtube. En dat zijn natuurlijk allemaal nerds daaro.
Debuut vond ik al heerlijk, maar John L is precies de doorontwikkeling van hun sound waar ik op hoopte. Ondanks de chaos zo prachtig gecoördineerd en kundig gespeeld, het is haast rock opera-achtig. Kijk ze hier es gaan, live bij KEXP. Stukje vakmanschap, zoals iemand in de comments al schrijft: ‘Watch this to instantly decrease your confidence as a musician’. Don Cappuccino, begin je al te zweten van het drumwerk van Morgan Simpson? Ik wel in ieder geval. En dan heb je ook weer zo’n markante frontman met vocalen die met vlagen doet denken aan Pere Ubu’s David Thomas. Voer me af hoor.
Zelf ben ik altijd wel een verloren romanticus voor een charmante inspiratiebron achter een album, zoals dat mooie achtergrond verhaal erbij wat niels94 al postte. Plus Rosalin een nummer wat qua sfeer en opbouw bewonderenswaardig in balans is; Die melodische zanglijnen in contrast met de kakofonische instrumentale storm. Fenomenaal hoe Wallace op 7:00 de structuur weer terugpakt. Je mag het wegzetten als Kunstschoolgeknutsel, Wallace heeft in ieder geval goed opgelet tijdens de colleges en is wat mij betreft nu cum laude afgestudeerd.
Ik had nooit een overtuigende klik met The Alchemist, maar de waardering is gaan groeien. Alhoewel ik nog steeds denk dat zijn producties niet helemaal 100% aansluiten bij de vibes van Armand Hammer, vallen vooral de details van zijn producties mij in positieve zin op. Alc verwerkt van die subtiele ‘tweaks’ in zijn instrumentals en samples, (i.e. kleine beatswitches, galmende effecten) die op het eerste gehoor niet echt opvallen. Falling Out The Sky is ook wel een meesterwerkje als het gaat om blenden van samples en instrumentals, het is echt een geheel. Verder omschreef panjoe het wel mooi: Zijn wat melige producties passen perfect bij Earl, slimme feature keuze dus. Die verse van Earl over de dood van zijn vader is krachtig spul:
“My father body swollen behind my eyes/I ain’t cried for him in time/the return solar, we on the ride forward/the reverse not working, sometimes we collide/the black sky full of supernovas/the stars that died”
Dan heb ik nog niet eens over Woods gehad, die qua flows en teksten uitgegroeid is tot een persoonlijke favoriet van mij. Je denkt steeds: waar gaat hij heen, maar hij rijgt die flows zo moeiteloos en met een wisselende intensiteit aan mekaar. Waar Titmeister tijdens de lerarenvergadering zijn zorgen uitspreekt over de mannen en aangeeft geen contact met ze te krijgen, kan ik zijn zorgen wegwuiven; Woods/Elucid zijn al een decennium lang top-dogs in de scene en als we tijdens ‘Hoodz-biology 101’ deze hiphop-rat zouden ontleden, zal je zelden zulke venijnige teksten, originele flows en diepgaande producties vinden.
Een cover van een nummer uit 1967 van de Argentijnse pianist Ariel Ramírez, mede bekend gemaakt door Mercedes Sosa. Een van haar eigen favoriete nummers, speelde het als kind al samen met haar vader… en wat doet ze daar prachtig eer aan met deze interpretatie waarvan je hoort dat het gevuld is met nostalgie en uit het hart komt. Die muziek van Natalia ademt gewoon een mate van oprechtheid. Muziek in zijn puurste vorm, ik kan hier uren naar luisteren.
Afkomstig van de droge vlaktes van Niger, maar de muziek is allesbehalve droog. Het swingt, het grooved, het geeft energie. En dan eindigt het ook nog eens in zo’n lekker vuig heavy psych slotstuk. Ja mannen, stelletje show-offs, de beste hedendaagse gitaar-driven-muziek komt uit de Noord-Afrikaanse woestijn, jullie hebben me overtuigd. Binnenkort de grasveldjes en festivaltenten van Down The Rabbit Hole maar inruilen voor roodgloeiende vlaktes en zanderige festivalhutjes in Niger? *duwt Johnny Marr een kolkende pit in vol met mensen gekleed in witte gewaden*
6. Lost Girls - Love, Lovers
Ik heb zelf altijd wel een voorliefde voor van die langgerekte stukken muziek. Ik vind het altijd fascinerend om te horen hoe artiesten hun werken laten evolueren over een uitgesponnen compositie, als een bloem die rustig openslaat om al zijn kleuren te tonen (Maak jullie borst maar nat voor mijn top 100 straks). Love, Lovers is ook echt wel een trip, waar gaande weg meerdere bloemknoppen in bloesem gaan. Beetje met hoi123, Teunnis en 123poetertjes door het onbewuste deinen en vage dingen roepen als: Words just don’t hold things like love, lovers. Verder ben ik vrij nuchter hoor. Jenny Hval komt er mee weg, want ze weet precies wat ze doet.
7. Floating Points, Pharoah Sanders & The London Symphony Orchestra - Movement 6
Toen ik de aankondiging van de samenwerking tussen FP en Sanders zag, wist ik gelijk dat dit vuurwerk moest worden. Die Sanders op zijn ouwe dag zijn saxofoon nog uit het vet laten halen, dat is altijd goed voor het affiche natuurlijk. Sanders heeft wel eens radicaler en progressiever geklonken, maar my god, wat een indrukwekkend totaalplaatje is dit geworden. Een nagenoeg zuivere legering van jazz, klassiek en electronica. Een samenwerking waarbij alle betrokken partijen elkaar geweldig aanvoelen en aanvullen.
8. Lushlife feat. Dälek - Dépaysement
Een rijkelijk gevuld nummer met een uitgesproken drive dankzij die nadrukkelijke percussie en gierende blazers. Zinderend slot ook, al had ik misschien tegen het einde nog graag een wederverschijning van die rap verses willen zien, maar ik ben dan ook wat Dälek verslaafd. Dat dit pas op plaats 8 bij mij staat, snap ik zelf ook maar weinig van.
Dit nummers kent 2 elementen waar ik een uitgesproken zwak voor heb: Strijkpartijen en een Schotse accent. (Alleen om dat laatste al is Trainspotting een van mijn favo films). Dat spokenword achtige verhaalvertelling van Arab Strap vind ik zeer geslaagd en ze hebben het ook weer in een aanstekelijk jasje gestoken.
Wederom, dit nummer was in menig maandfinale gewoon top 3 bij mij geweest. Brockhampton zoals ik ze graag hoor. Manische beats en voice samples gemanipuleerd tot sirenes die natuurlijk ook weer perfect passen bij die bizarro Danny B, die wat mij betreft weer eens bewijst one of the best in de game te zijn. Maar ook Kevin levert hier op het scherp van de snede.
'Indaba Is' is een fijne verzamelaar gebleken, mooie tentoonstelling van verschillende Zuid-Afrikaanse fusie stijlen. Bokani Dyer uit Botwsana levert een expressief en vreugdevol jazz stuk af, een fijne afspiegeling van de bruisende Zuid-Afrikaanse jazz scene.
12. Freddie Gibbs - Big Boss Rabbit
En dan staat die Gibbs hier zo ineens beteuterd op de laatste plek. Vertekend beeld, want ook dit vind ik gewoon genieten. Gibbs flowt weer op karakteristieke wijze over een venijnige beat en afgemeten productie.
2
geplaatst: 7 mei 2021, 09:12 uur
Titmeister schreef:
Lushlife en Dälek de opdracht een muzikaal landschap bestaande uit een theoretische samenwerking tussen Nas en John Coltrane te schilderen.
Lushlife en Dälek de opdracht een muzikaal landschap bestaande uit een theoretische samenwerking tussen Nas en John Coltrane te schilderen.
Deze zin is wat krom.
Titmeister schreef:
tokkelfolk
tokkelfolk
Tokkiefolk*
Dit, echt dit. Die kerel spoort niet, geef die dwangbuis maar aan hem.
Teunnis schreef:
By far de leukste podcastuitzending die ik ken.
By far de leukste podcastuitzending die ik ken.
Leuker dan de podcast Onder 4 Oren met ArthurDZ als gast bij Kimmyboy tho?
Alfonsina y El Marr tho, voor mij met afstand het minste nummer in deze briljante finale, kom dan
4
geplaatst: 7 mei 2021, 09:34 uur
Johnny Marr schreef:
Alfonsina y El Marr tho, voor mij met afstand het minste nummer in deze briljante finale, kom dan
(quote)
*duwt Johnny marr nog verder de pit in, slaat hem "per ongeluk" op zijn bek*
2
geplaatst: 7 mei 2021, 09:37 uur
aerobag schreef:
Afkomstig van de droge vlaktes van Niger🇳🇪* (...) inruilen voor roodgloeiende vlaktes en zanderige festivalhutjes in Niger*? *duwt Johnny Marr een kolkende pit in vol met mensen gekleed in witte gewaden*
Afkomstig van de droge vlaktes van Niger🇳🇪* (...) inruilen voor roodgloeiende vlaktes en zanderige festivalhutjes in Niger*? *duwt Johnny Marr een kolkende pit in vol met mensen gekleed in witte gewaden*
4
geplaatst: 7 mei 2021, 09:40 uur
Wel mooi dat docent Nederlands Johnny Marr en docent aardrijkskunde Gretz al wakker zijn voor de terechte en nodige correcties
4
geplaatst: 7 mei 2021, 10:26 uur
aerobag schreef:
Wel mooi dat docent Nederlands Johnny Marr en docent aardrijkskunde Gretz al wakker zijn voor de terechte en nodige correcties
En dan hebben we nog kunstdocent Titmeister... gaan we nou naast een fight club ook al een school oprichten? Want die combo zie ik toch niet helemaal voor me.
Word, #besteooit zelfs voor mij
Dan word ik wel de filmdocent, ben ik lui en ongekwalificeerd genoeg voor
2
geplaatst: 7 mei 2021, 11:15 uur
Teunnis schreef:
Zo stoor ik me er bij Freddie Gibbs flink aan dat het technisch vast goede raps zijn, maar dat er geen idee achter de tekst lijkt te zitten.
Zo stoor ik me er bij Freddie Gibbs flink aan dat het technisch vast goede raps zijn, maar dat er geen idee achter de tekst lijkt te zitten.
Volgens mij zet Freddie hier op kundige wijze een conceptueel framework neer waarin hij, met veel oog voor zowel het innerlijke als het uiterlijke, op zelfonderzoek uitgaat om neer te zetten wat hem zo'n big boss rabbit maakt.
Kortom: bous shit.
1
geplaatst: 7 mei 2021, 11:44 uur
ArthurDZ schreef:
En dan hebben we nog kunstdocent Titmeister... gaan we nou naast een fight club ook al een school oprichten? Want die combo zie ik toch niet helemaal voor me.
Wat dacht je van een boksschool!

7
geplaatst: 7 mei 2021, 11:54 uur
aerobag schreef:
IStukje vakmanschap, zoals iemand in de comments al schrijft: ‘Watch this to instantly decrease your confidence as a musician’. Don Cappuccino, begin je al te zweten van het drumwerk van Morgan Simpson? Ik wel in ieder geval.
IStukje vakmanschap, zoals iemand in de comments al schrijft: ‘Watch this to instantly decrease your confidence as a musician’. Don Cappuccino, begin je al te zweten van het drumwerk van Morgan Simpson? Ik wel in ieder geval.
Is een mindset-ding. Je moet juist geïnspireerd raken van geniale drummers, niet ontmoedigd. Ik had gelijk zin om weer achter de drumkit te kruipen na het zien van die KEXP-sessie en begaaide versies van die ritmes uit te proberen.

Tering-offtopic, maar in deze video vanaf 14:05 mijn interpretatie van de openingsfase van 953 van Schlagenheim:
1
geplaatst: 7 mei 2021, 17:03 uur
1. Karoline Wallace - Plis Rosalin
2. Floating Points, Pharoah Sanders & The London Symphony Orchestra - Movement 6
3. Black Midi - John L
4. Lushlife feat. Dälek - Dépaysement
5. Lost Girls - Love, Lovers
2. Floating Points, Pharoah Sanders & The London Symphony Orchestra - Movement 6
3. Black Midi - John L
1
geplaatst: 7 mei 2021, 18:00 uur
1. Armand Hammer & The Alchemist feat. Earl Sweatshirt - Falling Out the Sky
3. Arab Strap - Fable of the Urban Fox
4. Freddie Gibbs - Big Boss Rabbit
5. Lushlife feat. Dälek - Dépaysement
6. Black Midi - John L
7. Mdou Moctar - Afrique Victime
8. BROCKHAMPTON feat. Danny Brown - BUZZCUT
9. Lost Girls - Love, Lovers
10. Karoline Wallace - Plis Rosalin
12. Natalia Lafourcade - Alfonsina y El Mar
3. Arab Strap - Fable of the Urban Fox
4. Freddie Gibbs - Big Boss Rabbit
5. Lushlife feat. Dälek - Dépaysement
6. Black Midi - John L
7. Mdou Moctar - Afrique Victime
9. Lost Girls - Love, Lovers
12. Natalia Lafourcade - Alfonsina y El Mar
1
geplaatst: 7 mei 2021, 19:07 uur
1. Floating Points, Pharoah Sanders & The London Symphony Orchestra - Movement 6
2. Lushlife feat. Dälek - Dépaysement
3. Karoline Wallace - Plis Rosalin
4. Armand Hammer & The Alchemist feat. Earl Sweatshirt - Falling Out the Sky
5. Bokani Dyer - Ke Nako
6. BROCKHAMPTON feat. Danny Brown - BUZZCUT
7. Natalia Lafourcade - Alfonsina y El Mar
8. Mdou Moctar - Afrique Victime
9. Freddie Gibbs - Big Boss Rabbit
10. Lost Girls - Love, Lovers
11. Arab Strap - Fable of the Urban Fox
12. Black Midi - John L
3. Karoline Wallace - Plis Rosalin
4. Armand Hammer & The Alchemist feat. Earl Sweatshirt - Falling Out the Sky
5. Bokani Dyer - Ke Nako
6. BROCKHAMPTON feat. Danny Brown - BUZZCUT
7. Natalia Lafourcade - Alfonsina y El Mar
9. Freddie Gibbs - Big Boss Rabbit
10. Lost Girls - Love, Lovers
11. Arab Strap - Fable of the Urban Fox
12. Black Midi - John L
1
geplaatst: 7 mei 2021, 19:27 uur
Als het ware gesummoned door aerobag dit fraaie dozijn ook aandachtig beluisterd, en de lat ligt hoog! Hierbij enkele summiere indrukken:
1. black midi - John L.
Is maniakelgekkighedenspuiendevanspookachtigechoëndeklankenenfreejazzgebroddelvoorzienelichtelijkgeniale britten een woord?
9,5
Pièce de résistance van een verder sowieso al erg boeiende plaat. Geweldige dynamiek tussen freaky gedoe en ingetogener stukken.
9,2
3. Lushlife feat. Dälek - Dépaysement
Lekkere flow, geweldige free jazz-toevoegingen. Duurt 9 minuten, maar verveelt me geen seconde!
8,8
4. Floating Points, Pharoah Sanders & The London Symphony Orchestra - Movement 6
Valt beter binnen het geheel van het album, niet echt een losse track, dus minpuntjes daarvoor. Onderdeel van een bazenplaat!
8,6
Wazige tekst, maar verder enorm intrigerend; zowel de spookachtige klanken van Jenny Hval als de uitgekiende techno-opbouw.
8,4
6. Natalia Lafourcade - Alfonsina y el Mar
Erg mooie, dromerige uitvoering van een oud liedje.
8,3
7. Armand Hammer & The Alchemist feat. Earl Sweatshirt - Falling Out the Sky
Erg chill, deze track. Armand Hammer (Elucid & Billy Woods) wist me vorig jaar al verrassen, en doet anno 2021 lustig voort. Heerlijke productie ook.
8,2
Lekker hypnotiserend, beetje voodoo-achtig zelfs. Fela Kuti anno 2021?
8,2
Het vette accent is wat wennen, maar daarna net deels de charme van het nummer. Instrumentaal wervelend.
8
10. Bokani Dyer - Ke Nako
Lekker zomerse, hitsige track. Sax on the beach!
7,8
11. BROCKHAMPTON feat. Danny Brown - BUZZCUT
Down like a clown, hoe hard komt Danny Brown?
7,5
Freddie Gibbs - Big Boss Rabbit
Meer dan aardige track van Freddie. Wel de minste in de finale voor mij.
7,2
1. black midi - John L.
Is maniakelgekkighedenspuiendevanspookachtigechoëndeklankenenfreejazzgebroddelvoorzienelichtelijkgeniale britten een woord?
9,5
Pièce de résistance van een verder sowieso al erg boeiende plaat. Geweldige dynamiek tussen freaky gedoe en ingetogener stukken.
9,2
Lekkere flow, geweldige free jazz-toevoegingen. Duurt 9 minuten, maar verveelt me geen seconde!
8,8
4. Floating Points, Pharoah Sanders & The London Symphony Orchestra - Movement 6
Valt beter binnen het geheel van het album, niet echt een losse track, dus minpuntjes daarvoor. Onderdeel van een bazenplaat!
8,6
Wazige tekst, maar verder enorm intrigerend; zowel de spookachtige klanken van Jenny Hval als de uitgekiende techno-opbouw.
8,4
6. Natalia Lafourcade - Alfonsina y el Mar
Erg mooie, dromerige uitvoering van een oud liedje.
8,3
Erg chill, deze track. Armand Hammer (Elucid & Billy Woods) wist me vorig jaar al verrassen, en doet anno 2021 lustig voort. Heerlijke productie ook.
8,2
Lekker hypnotiserend, beetje voodoo-achtig zelfs. Fela Kuti anno 2021?
8,2
Het vette accent is wat wennen, maar daarna net deels de charme van het nummer. Instrumentaal wervelend.
8
Lekker zomerse, hitsige track. Sax on the beach!
7,8
11. BROCKHAMPTON feat. Danny Brown - BUZZCUT
Down like a clown, hoe hard komt Danny Brown?
7,5
Freddie Gibbs - Big Boss Rabbit
Meer dan aardige track van Freddie. Wel de minste in de finale voor mij.
7,2
1
geplaatst: 7 mei 2021, 19:46 uur
Superdepuper.
2. black midi - John L.
3. Mdou Moctar - Afrique Victime
Fantastisch.
6. Floating Points, Pharoah Sanders & The London Symphony Orchestra - Movement 6
7. Arab Strap - Fable of the Urban Fox
8. Bokani Dyer - Ke Nako
9. Natalia Lafourcade - Alfonsina y el Mar
Ok.
11. Freddie Gibbs - Big Boss Rabbit
12. Armand Hammer & The Alchemist feat. Earl Sweatshirt - Falling Out the Sky
2. black midi - John L.
Fantastisch.
6. Floating Points, Pharoah Sanders & The London Symphony Orchestra - Movement 6
7. Arab Strap - Fable of the Urban Fox
8. Bokani Dyer - Ke Nako
9. Natalia Lafourcade - Alfonsina y el Mar
Ok.
12. Armand Hammer & The Alchemist feat. Earl Sweatshirt - Falling Out the Sky
1
geplaatst: 7 mei 2021, 23:01 uur
1. Lost Girls - Love, Lovers
Op grote achterstand:
2. Arab Strap - Fable of the Urban Fox
4. Bokani Dyer - Ke Nako
5. Floating Points, Pharoah Sanders & The London Symphony Orchestra - Movement 6
Op grote achterstand:
4. Bokani Dyer - Ke Nako
5. Floating Points, Pharoah Sanders & The London Symphony Orchestra - Movement 6
1
geplaatst: 8 mei 2021, 01:26 uur
Het gebeurt niet vaak dat hip-hop onderaan mijn lijstje te vinden is. Met maar liefst drie nummers is dit genre sterk vertegenwoordigd, al vind ik enkel Dépaysement een positieve uitschieter. Gezien de finale voornamelijk bestaat uit jazz en wereldmuziek kan ik prima uit de voeten met de meeste nummers.
3. Floating Points, Pharoah Sanders & The London Symphony Orchestra - Movement 6
4. Bokani Dyer - Ke Nako
6. Black Midi - John L
7. Lost Girls - Love, Lovers
8. Arab Strap - Fable of the Urban Fox
9. Natalia Lafourcade - Alfonsina y El Mar
10. Armand Hammer & The Alchemist feat. Earl Sweatshirt - Falling Out the Sky
12. BROCKHAMPTON feat. Danny Brown - BUZZCUT
3. Floating Points, Pharoah Sanders & The London Symphony Orchestra - Movement 6
4. Bokani Dyer - Ke Nako
6. Black Midi - John L
7. Lost Girls - Love, Lovers
8. Arab Strap - Fable of the Urban Fox
9. Natalia Lafourcade - Alfonsina y El Mar
10. Armand Hammer & The Alchemist feat. Earl Sweatshirt - Falling Out the Sky
12. BROCKHAMPTON feat. Danny Brown - BUZZCUT
1
geplaatst: 8 mei 2021, 13:36 uur
1. Mdou Moctar - Afrique Victime
3. Bokani Dyer - Ke Nako
4. BROCKHAMPTON feat. Danny Brown - BUZZCUT
5. Black Midi - John L
3. Bokani Dyer - Ke Nako
4. BROCKHAMPTON feat. Danny Brown - BUZZCUT
5. Black Midi - John L
2
geplaatst: 8 mei 2021, 16:16 uur
Wat een heerlijke top 5.
Earl en Armand Hammer, op een gruizige, zoele productie van The Alchemist. Dat kan niet anders dan een heerlijke track opleveren. En dat doet het. Earl heeft een paar van mijn favoriete hiphop-albums gemaakt, en billy woods is met al zijn projecten op dit moment gewoon mijn favoriete rapper. Wat een kwaliteit levert hij af, en niet weinig ook. Hier doet de tekst er nog een schepje bovenop, die staat in schril contrast met de zorgeloze productie en dat werkt bijzonder goed.
2. Black Midi - John L
De mannen van Black Midi combineren technische hoogstandjes met het schrijven van puntige en pakkende songs. Op John L gaat het los maar altijd met volledige beheersing. Samen met bijvoorbeeld BC,NR en Squid maken ze precies de rockmuziek waar ik op zit te wachten: eclectische post punk/math rock met jazz-invloeden, en ook nog met lekkere melodieën.
Dit vinkt ook weer alle juiste hokjes aan, fijne raps op een fascinerende productie waar niets op aan te merken is. En dan nog de freestyle jazz die er na een paar minuten bij komt.
4. Lost Girls - Love, Lovers
Ja, wat hier dan van te zeggen. Lange opbouw naar een volledig openbloeiende trip met een Jenny Hval die haar stem vooral als extra instrument, waarbij ze naarmate het nummer vordert steeds meer variatie toevoegt en toewerkt naar een apotheose om u tegen te zeggen.
5. Karoline Wallace - Plis Rosalin
Jazz van de bovenste plank, met weer een prachtig contrast tussen de chaos en de lieflijke delen. Het blijft toch echt ook een geheel, vliegt nergens uit de bocht wat niet vanzelfsprekend is.
Daaronder staan nog een paar geweldige nummers, die het helaas zonder punten moeten doen.
6. Freddie Gibbs - Big Boss Rabbit
9. Mdou Moctar - Afrique Victime
10. Natalia Lafourcade - Alfonsina y El Mar
12. Arab Strap - Fable of the Urban Fox
Earl en Armand Hammer, op een gruizige, zoele productie van The Alchemist. Dat kan niet anders dan een heerlijke track opleveren. En dat doet het. Earl heeft een paar van mijn favoriete hiphop-albums gemaakt, en billy woods is met al zijn projecten op dit moment gewoon mijn favoriete rapper. Wat een kwaliteit levert hij af, en niet weinig ook. Hier doet de tekst er nog een schepje bovenop, die staat in schril contrast met de zorgeloze productie en dat werkt bijzonder goed.
2. Black Midi - John L
De mannen van Black Midi combineren technische hoogstandjes met het schrijven van puntige en pakkende songs. Op John L gaat het los maar altijd met volledige beheersing. Samen met bijvoorbeeld BC,NR en Squid maken ze precies de rockmuziek waar ik op zit te wachten: eclectische post punk/math rock met jazz-invloeden, en ook nog met lekkere melodieën.
Dit vinkt ook weer alle juiste hokjes aan, fijne raps op een fascinerende productie waar niets op aan te merken is. En dan nog de freestyle jazz die er na een paar minuten bij komt.
4. Lost Girls - Love, Lovers
Ja, wat hier dan van te zeggen. Lange opbouw naar een volledig openbloeiende trip met een Jenny Hval die haar stem vooral als extra instrument, waarbij ze naarmate het nummer vordert steeds meer variatie toevoegt en toewerkt naar een apotheose om u tegen te zeggen.
5. Karoline Wallace - Plis Rosalin
Jazz van de bovenste plank, met weer een prachtig contrast tussen de chaos en de lieflijke delen. Het blijft toch echt ook een geheel, vliegt nergens uit de bocht wat niet vanzelfsprekend is.
Daaronder staan nog een paar geweldige nummers, die het helaas zonder punten moeten doen.
9. Mdou Moctar - Afrique Victime
3
geplaatst: 8 mei 2021, 16:33 uur
1. Lost Girls - Love, Lovers
Luister goed zegt Jenny meteen aan de start, om vervolgens de luisteraar te ontregelen en te laten schommelen. Door goed te luisteren wordt je in de trip gezogen. Repetitie laat je trippen. Maar veel repetitie is er niet te vinden, zowel in woorden als in de muziek. Jenny ontregelt en geeft geen grip aan de trip. Je kan je nergens aan vasthouden, want dat doen woorden blijkbaar niet. En haar woorden al helemaal niet.
Pretentieus klotenummer eigenlijk. Maar de liefde is er wel, echt.
2. BROCKHAMPTON feat. Danny Brown - BUZZCUT
BROCKHAMPTON weer op en top, had ze toch een tijdje op pauze na de SATURATION's. Op het nieuwe album staan weer een aantal enorme klappers, want BANKROLL en COUNT ON ME zijn nog niet eens present hier. En ja, Danny Brown stelt nooit teleur op gastbijdragen. Als een echte baas neemt hij het nummer voor een minuutje even helemaal over. Het duurde een tijdje voor ik wende aan z'n stemgeluid, maar als je er eenmaal aan went, zoals je ook wel eens bij een goede sitcom moet doen, is eigenlijk iedere line raak.
Ik moet nodig werk maken van het checken van beide artiesten. Deze collab blijkt goud waard. Dat kinderkoortje, de prachtige verses van Dälek en die heerlijk scheurende saxofoon erdoor. Bijzonder toegankelijk eigenlijk ook.
4. Mdou Moctar - Afrique Victime
Ik heb een groot zwak voor de Noord-Afrikaanse desert-rock. Weet nog goed dat ik Tinariwen zag in het voorprogramma van de Red Hot Chili Peppers. Was zelfs toen ik 15 jaar oud was al bijna net zo enerverend voor me als het concert van de Peppers zelf. Mdou Moctar ken ik nog niet zo heel goed, maar dit nummer swingt de pan uit en smaakt zeker naar meer.
Pharoah Sanders doet niet eens mee op dit nummer, die eer is voor de London Symphony Orchestra. Het meest op zelf staande stuk van het album. Ik moest in het begin even wennen aan de ietwat schelle violen naarmate het nummer vordert, maar nu zie ik ze als essentieel voor de intensiteit van het nummer. Na de verzachtende tonen van Pharoah Sanders op het eerste deel van dit album vormt dit de climax op het album. Ik kocht het album Promises blind (die gokjes maak ik de laatste tijd wel vaker, zoals met het album van Squid) en dat pakt tot nu toe goed uit. Een spirituele trip waar ondanks, of misschien juist door, het repeterende leitmotif, veel afwisseling in zit.
6. Karoline Wallace - Plis Rosalin
Klinkt voor mij als een experimentele Under Byen (en dan vooral ten tijde van eerste EP Puma). Heel mooi organisch nummer, inderdaad alsof je door een botanische tuin loopt, met een aantal fraaie gekke exemplaren, zoals een venusvliegenvanger of een basketbalplant.
Een sterrenlineup op dit nummer. Earl Sweatshirt past perfect als introductie bij de laidback beat. Ook billy woods, die hard op weg is één van mijn favoriete hedendaagse rappers te worden (Brass
), hoef alleen maar z'n mond open te trekken om indruk te maken. Heerlijke stem heeft ie toch.
8. black midi - John L
Ik kan niet wachten op het concert in Brussel in oktober. Ik heb nog een kaartje over, dus mochten er nog Belgen zijn hier hoor ik graag wie met me mee wil 30 oktober. Tegendraadsheid waarbij je een eerste luisterbeurt van een nummer niet weet waar je moet zoeken. De drumritmes zijn duizelingwekkend en voor een ritmeloos persoon als ik is het af en toe niet te volgen. Maar daar zit ook de sterkte in, het blijft groeien (volgens mij schat ik hun debuut pas sindskort echt op waarde).
9. Bokani Dyer - Ke Nako
Ik heb deze toevallig bij de platenboer gehaald vandaag. Fantastisch album, op aanraden van niels94. Ga ik vast punten mee scoren in mijn tweewekelijkse vinyl club. De hele plaat is interessant genoeg om aandacht te blijven vasthouden, maar dient ook als uitstekende achtergrondmuziek. Maar het is net niet zo uniek als de anderen die hierboven staan, en dat is wel een voorwaarde om punten te scoren deze finale bij mij.
Schitterende uitvoering en enorm meeslepend nummer. Toch hoor ik Natalia eigenlijk nog liever wanneer ze die lieflijke liedjes maakt als Nunca Es Seficiente.
Een baashaas, dat is het zeker.
Bijzonder fijn. Maar met de strijkers op het einde net te veel aanleunend tegen de kitsch voor mij. Toch een heel fijn nummer, maar Arab Strap op de wat donkere tour bevalt me nog net iets beter.
Luister goed zegt Jenny meteen aan de start, om vervolgens de luisteraar te ontregelen en te laten schommelen. Door goed te luisteren wordt je in de trip gezogen. Repetitie laat je trippen. Maar veel repetitie is er niet te vinden, zowel in woorden als in de muziek. Jenny ontregelt en geeft geen grip aan de trip. Je kan je nergens aan vasthouden, want dat doen woorden blijkbaar niet. En haar woorden al helemaal niet.
Pretentieus klotenummer eigenlijk. Maar de liefde is er wel, echt.
2. BROCKHAMPTON feat. Danny Brown - BUZZCUT
BROCKHAMPTON weer op en top, had ze toch een tijdje op pauze na de SATURATION's. Op het nieuwe album staan weer een aantal enorme klappers, want BANKROLL en COUNT ON ME zijn nog niet eens present hier. En ja, Danny Brown stelt nooit teleur op gastbijdragen. Als een echte baas neemt hij het nummer voor een minuutje even helemaal over. Het duurde een tijdje voor ik wende aan z'n stemgeluid, maar als je er eenmaal aan went, zoals je ook wel eens bij een goede sitcom moet doen, is eigenlijk iedere line raak.
Ik moet nodig werk maken van het checken van beide artiesten. Deze collab blijkt goud waard. Dat kinderkoortje, de prachtige verses van Dälek en die heerlijk scheurende saxofoon erdoor. Bijzonder toegankelijk eigenlijk ook.
4. Mdou Moctar - Afrique Victime
Ik heb een groot zwak voor de Noord-Afrikaanse desert-rock. Weet nog goed dat ik Tinariwen zag in het voorprogramma van de Red Hot Chili Peppers. Was zelfs toen ik 15 jaar oud was al bijna net zo enerverend voor me als het concert van de Peppers zelf. Mdou Moctar ken ik nog niet zo heel goed, maar dit nummer swingt de pan uit en smaakt zeker naar meer.
Pharoah Sanders doet niet eens mee op dit nummer, die eer is voor de London Symphony Orchestra. Het meest op zelf staande stuk van het album. Ik moest in het begin even wennen aan de ietwat schelle violen naarmate het nummer vordert, maar nu zie ik ze als essentieel voor de intensiteit van het nummer. Na de verzachtende tonen van Pharoah Sanders op het eerste deel van dit album vormt dit de climax op het album. Ik kocht het album Promises blind (die gokjes maak ik de laatste tijd wel vaker, zoals met het album van Squid) en dat pakt tot nu toe goed uit. Een spirituele trip waar ondanks, of misschien juist door, het repeterende leitmotif, veel afwisseling in zit.
6. Karoline Wallace - Plis Rosalin
Klinkt voor mij als een experimentele Under Byen (en dan vooral ten tijde van eerste EP Puma). Heel mooi organisch nummer, inderdaad alsof je door een botanische tuin loopt, met een aantal fraaie gekke exemplaren, zoals een venusvliegenvanger of een basketbalplant.
Een sterrenlineup op dit nummer. Earl Sweatshirt past perfect als introductie bij de laidback beat. Ook billy woods, die hard op weg is één van mijn favoriete hedendaagse rappers te worden (Brass
), hoef alleen maar z'n mond open te trekken om indruk te maken. Heerlijke stem heeft ie toch. 8. black midi - John L
Ik kan niet wachten op het concert in Brussel in oktober. Ik heb nog een kaartje over, dus mochten er nog Belgen zijn hier hoor ik graag wie met me mee wil 30 oktober. Tegendraadsheid waarbij je een eerste luisterbeurt van een nummer niet weet waar je moet zoeken. De drumritmes zijn duizelingwekkend en voor een ritmeloos persoon als ik is het af en toe niet te volgen. Maar daar zit ook de sterkte in, het blijft groeien (volgens mij schat ik hun debuut pas sindskort echt op waarde).
9. Bokani Dyer - Ke Nako
Ik heb deze toevallig bij de platenboer gehaald vandaag. Fantastisch album, op aanraden van niels94. Ga ik vast punten mee scoren in mijn tweewekelijkse vinyl club. De hele plaat is interessant genoeg om aandacht te blijven vasthouden, maar dient ook als uitstekende achtergrondmuziek. Maar het is net niet zo uniek als de anderen die hierboven staan, en dat is wel een voorwaarde om punten te scoren deze finale bij mij.
Schitterende uitvoering en enorm meeslepend nummer. Toch hoor ik Natalia eigenlijk nog liever wanneer ze die lieflijke liedjes maakt als Nunca Es Seficiente.
Een baashaas, dat is het zeker.
Bijzonder fijn. Maar met de strijkers op het einde net te veel aanleunend tegen de kitsch voor mij. Toch een heel fijn nummer, maar Arab Strap op de wat donkere tour bevalt me nog net iets beter.
1
geplaatst: 8 mei 2021, 17:07 uur
Omg kijk al die stukjes van iedereen dan, alleen daarom is dit al de beste finale ooit
0
geplaatst: 8 mei 2021, 18:52 uur
Snoeperd schreef:
Het duurde een tijdje voor ik wende aan z'n stemgeluid, maar als je er eenmaal aan went, zoals je ook wel eens bij een goede sitcom moet doen, is eigenlijk iedere line raak.
Het duurde een tijdje voor ik wende aan z'n stemgeluid, maar als je er eenmaal aan went, zoals je ook wel eens bij een goede sitcom moet doen, is eigenlijk iedere line raak.
https://media.tenor.com/images/9c55fc73b787d9590d900461c1630d0e/tenor.gif
1
geplaatst: 9 mei 2021, 00:20 uur
1. Arab Strap - Fable of the Urban Fox
2. Lost Girls - Love, Lovers
5. Karolien Wallace - Plis Rosalin
2. Lost Girls - Love, Lovers
5. Karolien Wallace - Plis Rosalin
0
geplaatst: 9 mei 2021, 10:33 uur
01. Karoline Wallace - Plis Rosalin
02. Natalia Lafourcade - Alfonsina y El Mar
03. BROCKHAMPTON feat. Danny Brown - BUZZCUT
04. Lushlife feat. Dälek - Dépaysement
05. Black Midi - John L
06. Lost Girls - Love, Lovers
07. Freddie Gibbs - Big Boss Rabbit
08. Mdou Moctar - Afrique Victime
09. Armand Hammer & The Alchemist feat. Earl Sweatshirt - Falling Out the Sky
11. Floating Points, Pharoah Sanders & The London Symphony Orchestra - Movement 6
02. Natalia Lafourcade - Alfonsina y El Mar
03. BROCKHAMPTON feat. Danny Brown - BUZZCUT
04. Lushlife feat. Dälek - Dépaysement
05. Black Midi - John L
06. Lost Girls - Love, Lovers
07. Freddie Gibbs - Big Boss Rabbit
08. Mdou Moctar - Afrique Victime
09. Armand Hammer & The Alchemist feat. Earl Sweatshirt - Falling Out the Sky
11. Floating Points, Pharoah Sanders & The London Symphony Orchestra - Movement 6
0
geplaatst: 9 mei 2021, 10:55 uur
Mij om het even, volgorde kan morgen zo weer anders zijn
1. BROCKHAMPTON feat. Danny Brown - BUZZCUT
2. Mdou Moctar - Afrique Victime
7. Karoline Wallace - Plis Rosalin
8. Natalia Lafourcade - Alfonsina y El Mar
9. Armand Hammer & The Alchemist feat. Earl Sweatshirt - Falling Out the Sky
10. Arab Strap - Fable of the Urban Fox
12. Black Midi - John L
1. BROCKHAMPTON feat. Danny Brown - BUZZCUT
2. Mdou Moctar - Afrique Victime
7. Karoline Wallace - Plis Rosalin
8. Natalia Lafourcade - Alfonsina y El Mar
9. Armand Hammer & The Alchemist feat. Earl Sweatshirt - Falling Out the Sky
10. Arab Strap - Fable of the Urban Fox
12. Black Midi - John L
1
geplaatst: 9 mei 2021, 10:56 uur
Redelijk blanco de finale ingestapt; jullie hebben goed je best gedaan mannen!
*Cijfers naar aanleiding van 1 luisterbeurt. Ik tel 6 toppers.
1. Lost Girls - Love, Lovers ( 9,5 )
Wow! Echt wow! Wat een fantastische trip. Helemaal mijn ding, tracks die zo openbloeien. Love Cry 2.0
2. Mdou Moctar - Afrique Victime ( 9 )
Wat een outro; mensen die dan nog stil blijven zitten zijn al dood van binnen.
3. Lushlife feat. Dälek - Dépaysement ( 8,5 )
Fijn om weer iets van Dälek te vernemen; spannend en experimenteel nummer. Geweldig hoe de hele plaat de laatste 3 minuten compleet ontspoort.
4. BROCKHAMPTON feat. Danny Brown - BUZZCUT ( 8,5 )
Dikke banger; weinig op aan te merken!
5. Armand Hammer & The Alchemist - Falling Out The Sky feat. Earl Sweatshirt ( 8,5 )
Bijzonder fijne flow hebben deze hiphoppers te pakken!
6. Arab Strap - Fable of the Urban Fox ( 8,5 )
Viel mij nu pas op hoeveel de stem van de zanger op die van Leonard Cohen lijkt. Heerlijk; strijkers
7. black midi - John L ( 7,5 )
Interessant nummer; kan zeker nog verder groeien maar klinkt nog wat als los zand nu.
8. Karolien Wallace - Plis Rosalin ( 7+ )
Vieze, zweefteven muziek dacht ik in het begin; wordt gelukkig wel beter daarna.
9. Natalia Lafourcade - Alfonsina y El Mar ( 7 )
Normaal zijn Natalia en ik dikke mik; echter dit beklijft te weinig om constant te boeien.
10. Floating Points, Pharoah Sanders & The London Symphony Orchestra - Movement 6 ( 7 )
Oke, maar zeker geen finale materiaal.
11. Bokani Dyer - Ke Nako ( 7 )
Wereldmuziek, zonder echte ballen dit.
12. Freddie Gibbs - Big Boss Rabbit ( 6,5 )
Wel oke, maar valt in het niet bij de andere platen.
*Cijfers naar aanleiding van 1 luisterbeurt. Ik tel 6 toppers.

1. Lost Girls - Love, Lovers ( 9,5 )
Wow! Echt wow! Wat een fantastische trip. Helemaal mijn ding, tracks die zo openbloeien. Love Cry 2.0

2. Mdou Moctar - Afrique Victime ( 9 )
Wat een outro; mensen die dan nog stil blijven zitten zijn al dood van binnen.
3. Lushlife feat. Dälek - Dépaysement ( 8,5 )
Fijn om weer iets van Dälek te vernemen; spannend en experimenteel nummer. Geweldig hoe de hele plaat de laatste 3 minuten compleet ontspoort.
4. BROCKHAMPTON feat. Danny Brown - BUZZCUT ( 8,5 )
Dikke banger; weinig op aan te merken!
5. Armand Hammer & The Alchemist - Falling Out The Sky feat. Earl Sweatshirt ( 8,5 )
Bijzonder fijne flow hebben deze hiphoppers te pakken!
6. Arab Strap - Fable of the Urban Fox ( 8,5 )
Viel mij nu pas op hoeveel de stem van de zanger op die van Leonard Cohen lijkt. Heerlijk; strijkers

7. black midi - John L ( 7,5 )
Interessant nummer; kan zeker nog verder groeien maar klinkt nog wat als los zand nu.
8. Karolien Wallace - Plis Rosalin ( 7+ )
Vieze, zweefteven muziek dacht ik in het begin; wordt gelukkig wel beter daarna.
9. Natalia Lafourcade - Alfonsina y El Mar ( 7 )
Normaal zijn Natalia en ik dikke mik; echter dit beklijft te weinig om constant te boeien.
10. Floating Points, Pharoah Sanders & The London Symphony Orchestra - Movement 6 ( 7 )
Oke, maar zeker geen finale materiaal.
11. Bokani Dyer - Ke Nako ( 7 )
Wereldmuziek, zonder echte ballen dit.
12. Freddie Gibbs - Big Boss Rabbit ( 6,5 )
Wel oke, maar valt in het niet bij de andere platen.
1
geplaatst: 9 mei 2021, 12:10 uur
Choconas schreef:
Dit zou wel eens de sterkste maandfinale kunnen zijn in de pakweg vijf jaar dat ik hier meespeel.
Dit zou wel eens de sterkste maandfinale kunnen zijn in de pakweg vijf jaar dat ik hier meespeel.
Ook na een aantal intensieve luistersessies denk ik dit nog steeds. Want wat een magistrale finale vol hiphop, jazz, wereldmuziek en, vooruit, ook wat rock hebben we toch bij mekaar gespeeld!
01. Bokani Dyer - Ke Nako
Heerlijke cocktail van jazz en bossa nova uit Zuid-Afrika, ik kan hier maar moeilijk op stil blijven zitten. Van deze muziek word ik ontzettend blij, net zoals een aantal andere nummers op de verzamelaar Indaba Is. Doet me ook wel een beetje terugverlangen naar Zuid-Afrika.
02. Floating Points, Pharoah Sanders & The London Symphony Orchestra - Movement 6
Waarschijnlijk het enige nummer op Promises dat zelfstandig ook overeind blijft staan, met een uiterst subtiele bijdrage van Pharoah Sanders en vooral heel veel orkest. Subliem nummer, briljant album!
03. Lushlife feat. Dälek – Dépaysement
Ontzettend overtuigende samenwerking van Lushlife en Dälek. Erg tof die jazzy uitgeleide met blazers en ritmesectie, past helemaal in deze finale (de jongens hebben duidelijk de memo ontvangen).
04. Armand Hammer & The Alchemist feat. Earl Sweatshirt - Falling Out the Sky
The Alchemist komt met een heerlijk dubtapijtje aanzetten en Earl Sweatshirt, Elucid en met name Billy Woods doen de rest. Ontzettend pakkend, blijft maar in mijn hoofd zitten.
05. Mdou Moctar - Afrique Victime
Voorlopig kan ik nog geen genoeg krijgen van de woenstijnblues van Mdou Moctar, dit is ook weer een heerlijk nummer met prachtig gitaargeweld. Wat maakt het uit dat we dit al eens eerder gehoord hebben?
06. Natalia Lafourcade - Alfonsina y El Mar
Mooiste nummer van Natalia Lafourcade tot nog toe, fraaie vertolking van deze Latijns-Amerikaanse klassieker. Doet me bij tijden ook denken aan Melody Gardot op haar album The Absence, maar die deed dan ook inspiratie op in Brazilië, Argentinië, Uruguay, Portugal en Marokko. Ik wil ook wel weer eens naar Zuid-Amerika!
07. Black Midi - John L
Deze nerveuze eerste single van Black Midi laat nog eens horen wat een groot talent er schuilt in deze jonge band. Ik denk niet dat dit mijn favoriete nummer op het nieuwe album wordt, maar ben alvast zeer benieuwd of ze Schlagenheim ermee kunnen overtreffen.
08. Arab Strap - Fable of the Urban Fox
Goed rocknummer met een mooie opbouw. Dat heerlijke Schotse accent maakt het helemaal af.
09. Lost Girls - Love, Lovers
Dit nummer heeft behoorlijk wat tijd nodig om open te bloeien, maar blijft intrigerend tot aan het eind. Het nummer Menneskekollektivet vind ik nog net wat sterker, maar deze mag er ook zijn.
Over openbloeien gesproken: Scandinavische kunstschooljazz uit grootmoeders tuin die op een haar na niet ontspoort.
Een wat mindere beat, maar gelukkig weet Freddie de meubelen nog te redden.
12. BROCKHAMPTON feat. Danny Brown – BUZZCUT
Minste nummer voor mij in de finale, maar wel een van de betere nummers van BROCKHAMPTON die ik ken.
2
geplaatst: 9 mei 2021, 12:27 uur
Nou het gras is wel mooi voor die arme Koen zijn voeten weggemaaid hoor, schaam jullie!
Haha nee mooie stukjes mannen, en die Koen zal wel de kers op de taart leveren! Ben al benieuwd!
Haha nee mooie stukjes mannen, en die Koen zal wel de kers op de taart leveren! Ben al benieuwd!

* denotes required fields.