MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2021

zoeken in:
Uitstekende winnaar en dit omdat ik weer eens meedoe.

Titmeister schreef:
al had de neo-spacedisco van Another World ook prima in een maandfinale van Song van het Jaar 1985 gekund, of niet, ArthurDZ?

Nou daar zou hij toch laatste eindigen in zijn ladder onder The Smiths, Depeche Mode en R.E.M. Je weet wel, echte muziek #gitarenrules

Haha nee het is gewoon, iedereen gelijk voor de wet vind ik. Als een finale vol gitaarmuziek elders anders op Musicmeter (terecht) de commentaar van eenzijdigheid mag krijgen, dan hier een finale dat voor meer dan de helft bestaat uit zomerse poppy house ook, ik vind dat dat maar moet kunnen zonder dat je dan meteen weggezet wordt als misnoegde oude rocker die niet mee is met zijn tijd Ik maakte de initiële opmerking ook net omdat voor mij geen enkel genre heilig en verheven is boven de rest van het muzikale spectrum, niet uit een soort woede omdat rock eens een keertje afwezig is, da's hier al vaak genoeg gebeurd zonder dat ik iets te piepen had

Hoe dan ook, bedankt voor de fijne finalepresentatie Tietmeester en aerobag, volgende maand opzetten, teef.

Damn, geen tijd gehad voor een lijstje, dan was Nu Genea 1e geworden en Biesmans waarschijnlijk 3e.
Maar ja, als....

Titmeister bedankt voor de maandfinale presentatie

ArthurDZ schreef:

Hoe dan ook, bedankt voor de fijne finalepresentatie Tietmeester en aerobag, volgende maand opzetten, teef.

zalikdatmaardoendan, omdat je het zo lief vraagt

Titmeister bedankt kerel! Heeft kleine Tit een beetje door de vreugdige house deuntjes heen kunnen slapen?

Ik heb trouwens ook niet eerder gezien dat een nummer enkel nr. 1 noteringen had. Dat nummer van Bastarda & João de Sousa vind ik nou ook niet echt de definitie van een love it of hate it nummer, maar zo is het balletje blijkbaar wel gevallen.

Titmeister schreef:

Echter, naast de komaf en het instrumentarium, is er nog iets bijzonders aan de finaleprestatie van Livre. Alle (!) mensen die het nummer in hun finalelijstje hebben opgenomen, zetten deze bovenaan. Ik moet mij beroepen op site-archivaris Gretz, maar volgens mij is dat nog niet eerder voorgekomen in Song van het Jaar. Doordat slechts 7 mensen op het nummer hebben gestemd, komt Livre ondanks dat niet verder dan plek 5. Toch een verdienstelijke prestatie van deze SvhJ-debutant.

Uit mijn hoofd durf ik dat niet te zeggen, maar ik denk dat de kans klein is dat er in het verleden finalenummers waren met 7x 5 punten en verder niets. Het zou goed kunnen dat het wel eens voorgekomen is dat een love-hate nummer 2x, 3x of 4x op #1 werd gezet en verder puntloos bleef.

Ik zal daarvoor nog eens alle finale-uitslagen moeten integreren in 1 spreadsheet en er dan een statistische analyse op loslaten

Dank Heiko voor het presenteren, ik heb je stukken weer met veel genoegen gelezen!

Btw heerlijk dat Peggy de maandzege eindelijk binnen heeft! Betekent ook weer een nieuw vlaggetje erbij in de Hall of Fame (al had ik Japanese Breakfast al wel getagd als Amerikaans én Koreaans)

🇦🇺 Australië 2x
🇧🇪 België 5x
🇨🇦 Canada 6x
🇩🇰 Denemarken 2x
🇬🇧 Engeland 45x
🇫🇷 Frankrijk 3x
🇬🇷 Griekenland 1x
🇮🇱 Israël 1x
🇮🇸 IJsland 1x
🇯🇵 Japan 2x
🇳🇱 Nederland 4x
🇬🇧 Noord-Ierland 1x
🇬🇧 Schotland 1x
🇪🇸 Spanje 1x
🇺🇸 Verenigde Staten 48x
🇸🇪 Zweden 3x
🇿🇦 Zuid-Afrika 1x
🇰🇷 Zuid-Korea 2x

Bedankt voor de fijne presentatie, Heiko!
Mooiste podium van het jaar, benieuwd wat de nieuwe maand weer brengt.

aerobag schreef:
(quote)

zalikdatmaardoendan, omdat je het zo lief vraagt

Titmeister bedankt kerel! Heeft kleine Tit een beetje door de vreugdige house deuntjes heen kunnen slapen?

Ik heb trouwens ook niet eerder gezien dat een nummer enkel nr. 1 noteringen had. Dat nummer van Bastarda & João de Sousa vind ik nou ook niet echt de definitie van een love it of hate it nummer, maar zo is het balletje blijkbaar wel gevallen.

Een goede koptelefoon doet wonderen

En ik zou Livre ook niet echt love/hate bestempelen. Zoals eerder aangegeven, had ik in een iets zwakkere finale waarschijnlijk het patroon doorbroken, aangezien ze bij mij nipt 6e werden...

Titmeister schreef:
En ik zou Livre ook niet echt love/hate bestempelen.

Haten doe ik geen enkel nummer, maar ik vind er geen reet aan, voldoet dat ook aan de love/hate definitie?

123poetertjes, aerobag, AOVV, arcade monkeys, Arno, ArthurDZ, AstroStart, Arrie, Cervantes, Choconas, Coma Cat, curufin, Don Cappuccino, dumb_helicopter, Edgar18, Gretz, Gyzzz, herman. hoi123, jassn, JoaMuse, Johnny Marr, jordidj1, Koenr, Mausie, niels94, panjoe, pauljojo, Ploppesteksel, Poeha, reejman, SBube, Snoeperd, stardust_be, stoepkrijt, Teunnis, The Eraser, Titmeister, VladTheImpaler, wibro, yeahyeahyeah

Lieve muziekhebbers in alle kleuren, soorten en maten,

We stoten maar weer eens vliegensvlug door naar de volgende maand! Wordt het weer een electronisch festijn, of laten de electrobro's wat ruimte voor de rockerts? Wie o wie krijgt dit keer het recht om te klagen? Krijgen runaway brides ArthurDZ en dumb_helicopter genoeg medestanders, zodat er wellicht een klein sprankeltje hoop ontstaat voor de indie scene? Maar als vlaggenschip Sufjan al te kort komt, wie moet in godsnaam dan de honneurs waar gaan nemen. Sneakt er nog een jazz of metal nummertje de finale in? Lijn die nomi's maar vast op, wat we gaan het allemaal mee maken in...

Song van het jaar 2021 editie Juli

De volgende 16 nummers zijn automatisch genomineerd:

De 4 hoogst genoteerde singles op RateYourMusic.com t/m 31 juli:

Sufjan Stevens & Angelo De Augustine - Reach Out
Silk Sonic - Skate
Spellling - Little Deer
Vylet Pony - Antonymph

De 4 best beoordeelde nummers - op basis van de IMDb-formule - van de maand juli uit het topic Maak kennis met... 2021

Yves Tumor - Jackie
Ambar Lucid - Get Lost In The Music
Hypnotic Brass Ensemble feat. Sharon van Etten - The Grace of Days
Laura Mvula - Got Me

Vervolgens de 4 hoogst genoteerde nummers uit de recentste gezamenlijke weeklijst van de MuMeAfrekening 2021

Sam Fender - Seventeen Going Under
CHVRCHES - Good Girls
Gang of Youths - The Angel of 8th ave.
Villagers - So Simpatico

En tot slot de meest als favoriet aangevinkte tracks van de 4 meest populaire albums op MusicMeter van juli. Waarbij albums met 30 stemmen of meer én een gemiddelde van minstens 3,00 automatisch meedoen. Als een album voldoet aan de criteria, maar de meest aangevinkte track al genomineerd is, dan nomineert het album geen nummer. Indien aanvulling gewenst is, worden albums meegenomen die minder dan 30, maar wel minstens 10 stemmen hebben. De IMDb-formule wordt gebruikt om te bepalen welke albums een nummer mogen nomineren:

Anne Soldaat - Flip Decision
Billie Eillish - Oxytocin
John Mayer - Last Train Home
The Gates - The Fall Into Time

Alfabetische lijst:

Ambar Lucid - Get Lost In The Music
Anne Soldaat - Flip Decision
Billie Eillish - Oxytocin
CHVRCHES - Good Girls
Gang of Youths - The Angel of 8th ave.
Hypnotic Brass Ensemble feat. Sharon van Etten - The Grace of Days
John Mayer - Last Train Home
Laura Mvula - Got Me
Sam Fender - Seventeen Going Under
Silk Sonic - Skate
Spellling - Little Deer
Sufjan Stevens & Angelo De Augustine - Reach Out
The Gates - The Fall Into Time
Villagers - So Simpatico
Vylet Pony - Antonymph
Yves Tumor - Jackie

De overige achtenveertig nummers gaan we zelf nomineren. Zie deze post voor een uitleg mbt welke nummers wel en niet genomineerd kunnen worden. Het belangrijkste criteria is dat een nummer afkomstig is uit 2021 en niet eerder heeft meegespeeld in dit topic.

Check hier welke nummers de afgelopen jaren al hebben meegedaan:
Overzicht 2019/2020/2021

Tot slot het verzoek jullie nominaties te voorzien van een Spotify-uri.

Morgen, 17 aug om 12:00 start (indien nodig) nominatieronde 2!

17. Emily Steinwall - Welcome to the Garden

aerobag, de tweede ronde begint op 17 augustus om 12:00 bedoel je denk ik?

18. C. Tangana feat. Antonio Carmona - Me Maten - Live At NPR’s Tiny Desk spotify:track:5py3FJrHEuR67BjR7wm8uj

Het betreft hier een liveversie van een tot nog toe niet uitgebracht nummer dat op Spotify te vinden is, volgens mij is dat in lijn met de regels toch?

En oja, nog bedankt voor de fijne enthousiaste presentatie Titmeister!

Dan maar een beetje reggae ter ere van de zomer en het mooie weer? Wat jij, Koenr

19. Pachyman – Destroy The Empire spotify:track:1yLiawLcVNGjEFz8NFxOmY

Mausie schreef:
aerobag, de tweede ronde begint op 17 augustus om 12:00 bedoel je denk ik?

Iets met knippen en plakken Het is aangepast

ArthurDZ schreef:

19. Pachyman – Destroy The Empire spotify:track:1yLiawLcVNGjEFz8NFxOmY

Destroy the Empire klinkt niet erg reggae though, weet je zeker dat je toch niet per ongeluk metal heb genomineerd

aerobag schreef:
(quote)

Destroy the Empire klinkt niet erg reggae though, weet je zeker dat je toch niet per ongeluk metal heb genomineerd

Of heb ik nou per ongeluk zelf zomerse house genomineerd? Nee het is meer dub idd, maar dat mag Koen ook wel denk ik. Is sowieso catchy en zomers zoals we dat hier graag hebben de laatste tijd, dus ben eens benieuwd wat deze nomi gaat geven

Van mij krijgt die alvast de volle mep. Kan iemand dat meenemen?

Lekkerrrrr hooorrrrrrr Foundation sound maaaaan!
Die bas ook

20. Kanye West - Hurricane

Een vergeten oudje:

21. MEER - Beehive spotify:track:7MdeY9yfhSWaMI8Zmy1raw

Johnny Marr schreef:
20. Kanye West - Hurricane

(embed)

Als ik het goed begrepen had, was dit gelekt via een Russische streamingdienst en weer verwijderd omdat het mogelijk nog niet de 'final version' is van het nummer. Zullen we Ye nog heel, heel, héél even in de wachtruimte zetten, tot deze single en/of Donda officieel gereleased zijn?

aerobag schreef:
Gelijk maar eens checken of deze ex-finale-stemmers ook nog te paaien zijn

arcade monkeys,
AOVV, Cervantes, curufin, herman, jassn, JB7x, JoaMuse,
Masimo,
stardust_be, stoepkrijt, wibro

Arcade Monkeys is al een tijdje missing in action zo te zien en die had nog wel zon mooie finale presentatie in elkaar gedraaid laatst

Helaas, ik ga het net niet redden.

Na september zou ik wel meer tijd moeten hebben en kan ik hopelijk weer actief meedoen.

Nominatietje kan er wel vanaf natuurlijk:

22. Orchestre Tout Puissant Marcel Duchamp - So Many Things (To Feel Guilty About)
spotify:track:4GnH97BlhvUArXrefpwSgz

Chapeau nog voor je prachtige presentatie, Titmeister, deze finale was echt op je lijf geschreven!

Ik ga nog even nadenken over een nominatie voor deze maand.

panjoe (moderator)
Ik ben een beetje salty over de uitslag, want zo goed vind ik I Go niet (sorry Heiko). Jammer dat Poeha niet meer heeft gestemd, anders was mijn nominatie op 3 geëindigd en mijn favoriet op 1... Desalniettemin een heerlijke finale met een mooie presentatie, thanks Titmeister!

23. Dollkraut - Vuile Leugenaar spotify:track:5dtll2zuHslvWvXxkXOvjc

Fredje gaat het gewoon weer doen.

24. Fred Again.. ft. Baxter Dury - Baxter (These Are My Friends) spotify:track:6Orwi1oYLckpnBF7NbCbrg

25. Sufjan Stevens & Angelo De Augustine - Back to Oz

26. Kolinga - Mama (Don't Let Me) spotify:track:2aWxSPv2CXOwia5ee0J252

27. Altın Gün - Kısasa kısas spotify:track:3GebExSpMCOSqEV1in3s2G

aerobag schreef:
(quote)

Als ik het goed begrepen had, was dit gelekt via een Russische streamingdienst en weer verwijderd omdat het mogelijk nog niet de 'final version' is van het nummer. Zullen we Ye nog heel, heel, héél even in de wachtruimte zetten, tot deze single en/of Donda officieel gereleased zijn?

Jammer. Mag ik nog nadenken over een vervanger, of heb ik nu definitief afgedaan voor je?

Gast
geplaatst: vandaag om 10:52 uur

geplaatst: vandaag om 10:52 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.