MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / The Doors Meter

zoeken in:
The Changeling: 8,5
Hang on to Your Life 6.7
Love Me Two Times 8,4
The Celebration of the Lizard 7,8
Running' Blue: 7,3
She Smells So Nice: 7,4
Land Ho!: 8,2
Summer's Almost Gone: 8,4

Summer's Almost Gone: 8

Het prachtige, lome, Summer's Almost Gone knalt de top tien binnen met een 8,6 gemiddeld van de eerste zestien stemmers.

06 | Soul Kitchen (The Doors, 1967) | 8,7278 | 27 stemmers
07 | Five to One (Waiting for the Sun, 1968) | 8,6333 | 30 stemmers
08 | Summer's Almost Gone (Waiting for the Sun, 1968) | 8,6094 | 16 stemmers
09 | The Soft Parade (The Soft Parade, 1969) | 8,5929 | 28 stemmers
10 | Strange Days (Strange Days, 1967) | 8,5700 | 30 stemmers

We luiden het weekend in met een bluesklassieker uit 1961. Geschreven door Willie Dixon en voor het eerst opgenomen door Howlin' Wolf. The Red Rooster, zoals het nummer oorspronkelijk heet, is daarna vele malen gecoverd. De bekendste versie is waarschijnlijk van The Rolling Stones, maar ook The Doors hadden het nummer in hun repertoire. Deze versie verscheen op het live-album 'In Concert' uit 1991 en mag vandaag beoordeeld worden.

The Doors - Little Red Rooster (In Concert, 1991)

Morgenavond is het tijd voor het vijftigste nummer en dat wordt een klassieker die ik maandagavond in de buurt van of op het podium verwacht als ik maandagavond de top 50 tot nu toe plaats. Wil je een 'perfect score' hebben maandagavond, dan is het tijd om dit weekend te gebruiken om in te halen

Summer's Almost Gone: 8

Little Red Rooster: 6,5

7,5

Summer's Almost Gone: 7.8

Little Red Rooster: 7.4

Runnin' blue 6
She smiles so nice 7
Land ho 6,5
Summers almost gone 7
Little red rooster 7

Little Red Rooster: 7

Little Red Rooster: 7,3

Deze had ik ook nog nooit gehoord. De video is erg leuk, totdat de verschillen tussen beeld en muziek beginnen op te vallen. Dan nog zie je hoe alle aandacht naar die sjamaan in het midden toe wordt gezogen. John B. Sebastian, ex-Lovin Spoonful en überhippie op Woodstock, speelt lekker op de mondharmonica. Itt Jim's eigen probeersels op de 'Live In The Matrix' bootleg is hij zeer goed aan te horen.

Little Red Rooster is gewoon een lekker bluesnummer en een band die de blues kan spelen en The Doors kan dat, ook, kan er eigenlijk niets aan verpesten. Dat gebeurt ook niet. Het stuwt, het wringt en de solo's zijn prima. Jim's stem leent zich er ook helemaal voor. Dat randje kan het nummer goed gebruiken. Ik kan me voorstellen dat de band het een lekker nummer vond om hun optredens mee te variëren en ik om af en toe naar te luisteren.

Little Red Rooster: 8

Heerlijk...

8,3

Little Red Rooster (is eerst verschenen op Alive She Cried): 9.0

spinout schreef:
Little Red Rooster (is eerst verschenen op Alive She Cried): 9.0
Dat klopt natuurlijk, had ik nog wel even kunnen checken . Maar ik ben als '77-er verweven met In Concert uit 1991. Een blinde vlek

Dertien stemmers tot nu toe voor Little Red Rooster en een plekje bij de eerste dertig voorlopig met een 7,3 gemiddeld.

28 | Who Scared You (non-album single, B-kant Wishful Sinful, 1969) | 7,4795 | 22 stemmers
29 | She Smells So Nice (L.A. Woman, outtake 2011) | 7,3676 | 17 stemmers
30 | Little Red Rooster (Alive She Cried, 1983) | 7,3462 | 13 stemmers
31 | Runnin' Blue (The Soft Parade, 1969) | 7,1125 | 20 stemmers
32 | Newborn Awakening (An American Prayer, 1978) | 7,1056 | 18 stemmers

Hoog tijd om jullie weer eens de kans te geven om e.e.a. in te halen. Vandaar dat de nu volgende klassieker tot maandagavond blijft staan, waarna de volledige top 50 tot nu toe geplaatst zal worden.

Het probleem met biografische films, zoals die over The Doors van Oliver Stone is dat je dingen voor waar aan gaat nemen, die misschien in werkelijkheid toch net even anders zijn gelopen. Ik heb lange tijd dat gedacht dat dit met het de geschiedenis van het volgende nummer ook wel zo zou zijn geweest. Ik heb het over de scène in het strandhuis, waarbij Robby Krieger aan komt zetten met Light My Fire. Het nummer bevalt, maar een intro ontbreekt en allen zijn van mening dat het nummer niet zonder kan. Ray Manzarek stuurt iedereen het strand op en gaat achter de toetsen zitten en terwijl de bandleden naar het strand lopen, hoor je dat zijn orgelspel vanuit het huisje steeds meer gaat lijken op de welbekende intro. Een prachtige filmscène die, volgens Manzarek en Krieger, jaren later in een aflevering van Top 2000 A Gogo, ook echt zo gegaan is. Prachtig vind ik dat .

Wat valt er nog meer over deze enorme klassieker te zeggen. Niets wat jullie waarschijnlijk niet allang weten. De anekdote over de Ed Sullivan show zal iedereen ook wel kennen. Misschien het feit dat Krieger veertien verschillende akkoorden in het nummer heeft gestopt. En dat Jim Morrison naar verluidt een hekel had aan de populariteit van het nummer, vooral vanwege zijn eigen geringe bijdrage er aan (hij herschreef alleen het tweede couplet). Terwijl ik dit type is het nummer inmiddels voor de tweede keer afgelopen. Nu mogen jullie hem aanzetten en beoordelen .

The Doors - Light My Fire (The Doors, 1967)

Maandagavond de top 50 tot nu toe, dus inhalen voor die perfecte score

10 Geniaal nummer

Weer even wat ingehaald, volgens mij ben ik nu weer bij.

Good Rockin': 5,5
Who Scared You: 8
The Changeling: 8,5
Hang on to Your Life: 7
Love Me Two Times: 9,5
The Celebration of the Lizard: 6
Running' Blue: 7,5
She Smells So Nice: 7,3
Land Ho!: 7,5
Summer's Almost Gone: 9,3
Little Red Rooster: 7,8
Light My Fire: 10

Rooster 6.6
Light my fire 9

9,6

Summer's Almost Gone: 8.5
Little Red Rooster: 7.5
Light My Fire: 10

Little Red Rooster: 7
Light My Fire: 9.6

Gast
geplaatst: vandaag om 18:39 uur

geplaatst: vandaag om 18:39 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.