MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / The Doors Meter

zoeken in:
Haha ik zie het nu pas

Land ho!
Ja hier verwacht en vrees ik lage stemmen want het zal in eerste instantie niet ieders nummer zijn. Daar moet ik even snel een stokje voor steken.

Iedereen die dit nummer lager als een 8 gaat waarderen mag voor straf pas zijn stem geven als hij/zij dit nummer morgen in de auto heeft gedraaid, lekker hard met de raampjes omlaag. Of in de tuin, in de zon met een lekker koud biertje erbij.
Dit soort nummers zijn JUIST dé liedjes welke the Doors zo interessant maken voor mij.

Net als Whisky bar is het voor het onbekende oor maar een behoorlijk vreemd lied en zou het niet passen bij het imago van een rockband .
O nee? Jawel, juist the Doors past zo'n nummer als een comfortabele jas!
Whisky bar heeft nog Whisky in de song, maar dit nummer een oma en opa. Welke rockband verzint dat?
The Doors komen hier niet alleen mee weg,ze komen er mee weg én maken het nog gaaf ook!
Wat een weergaloos goed nummer. En één van de leukste van Morrison hotel en sowieso van het hele repertoire
10
lager dan dat? Luister er nog een nachtje over!

Singing songs of shady sisters
And old time liberty
Songs of love and songs of death
And songs to set men free!!

Runnin' Blue 6,5
She Smells So Nice 6,8
Land Ho! 8.2

She Smells So Nice 6.5
Land Ho! 8.6

Land Ho! 7,8

Hier is mijn eerste 10.
Nog één te gaan

8,6

We leren nog wat bij hier!

En nu is het eindelijk gebeurd. Ik ben echt verrast, want wie de moeite neemt mijn schrijfsels te volgen, heeft gelezen dat Land Ho! een dikke onvoldoende zou gaan scoren. Ik sla het nummer al jaren over op de LP, al is de laatste draaibeurt wel wat jaartjes terug.

Ik weet wel waarom dat zo was. Ray's orgeltje drenst hier net te veel en de melodie is net niet gevarieerd genoeg. Bovendien ergerde ik me enorm aan de "Land Ho!" uitroep.

Het is 2021 en ik hoor een prachtige opening van de song, heerlijk gitaarwerk van Robbie Krieger en variatie die het nummer bijzonder maakt. Bovendien is Jim enorm op dreef. Omdat een zwaluw geen zomer maakt (ik zag er genoeg tijdens een wandeling afgelopen weekend, voor het eerst dit jaar, maar de zomer lijkt steeds verder weg te raken) score ik nog even terughoudend, maar:

Land Ho!: 9.

Wie dat gezegd had, had ik ...., ja, kom er maar in. Open oren is een groot goed.

Land Ho!: 8

A bit silly. Maar zo heeft Neil Young er ook een paar gemaakt, die ik evengoed kan waarderen (Dog House, Computer Cowboy).

7

Land Ho! is toch beter dan dat ik mij herinnerde. Niks mis mee.

Land Ho!: 7,5

Land Ho! doet het prima en is het vijftiende nummer dat gemiddeld boven de acht scoort. Met een 8,1 van zestien stemmers staat het keurig op plek 15. En om aan te geven dat het daarachter dicht op elkaar zit, ook de nr. 22 in het huidige klassement scoort nog een 7,9. Nog drie nummers tot we een top 50 bijelkaar hebben, dan plaats ik weer een volledige tussenstand.

13 | L'America (L.A. Woman, 1971) | 8,2300 | 25 stemmers
14 | Unhappy Girl (Strange Days, 1967) | 8,2138 | 29 stemmers
15 | Land Ho! (Morrison Hotel, 1970) | 8,1469 | 16 stemmers
16 | My Eyes Have Seen You (Strange Days, 1967) | 7,9964 | 28 stemmers
17 | Indian Summer (Morrison Hotel, 1970) | 7,9600 | 30 stemmers

Dit nummer van Waiting for the Sun komt eigenlijk een dag te laat voorbij, want de tweedaagse aprilzomer is inderdaad behoorlijk voorbij vandaag. Summer's Almost Gone behoort tot de oudste Doors nummers en staat in een andere versie op de demo voor Aura Records uit 1965. Het is een treurig nummer over de vergankelijkheid van het leven, waarbij een seizoen vol vreugde, licht en liefde op zijn einde loopt.
"When Summer's Gone, Where Will We Be?"

Ik vond op YT een mooi clipje met bewegende beelden gemaakt door The Doors Portal (de Nr.1 Fan Club on the Web, volgens henzelf).

The Doors - Summer's Almost Gone (Waiting for the Sun, 1968)

Het was vandaag wel weer om even wat in te halen, dus kom maar door met die scores bonothecat, Choconas, Dirruk, johan de witt, koosknook,Rogyros, Waverick en anderen

Summer's Almost Gone 9

Land ho! : 9.0
Summer Almost Gone: 9.5

Summer's Almost Gone: 9

Ja ik moest even oppotten Simon77

Runnin' Blue: 6,4.
1 van de zwakkere broeders van Soft Parade. Meer goede dan slechte stukken op dit nummer, maar waarom in hemelsnaam dat gejodel? Was me overigens nooit opgevallen dat dit een ode aan Otis was. Doet toch wel iets met de waardering.

She Smells So Nice: 7,1
Beetje lastig te beoordelen gezien de kwaliteit. Niet heel boeiend verder, had meer verwacht voor een demo uit die periode.

Land Ho!: 7,3
Precies wat WoNa zei.

Summer Almost Gone: 8,8
Heerlijk loom plaatje. Doet me op veel stukken denken aan You're Lost Little Girl.

Summer 8

9,5

Prachtig...

Summer's Almost Gone is een van de vele kanten van The Doors, de schrijvers en uitvoerders van perfecte ballads, die aantonen hoe divers de band is en daar succesvol is is. Muziek en thema van de tekst zijn perfect in balans. De weemoed voor iets dat al bijna voorbij is, druipt van de slide gitaar af. Niet het genieten van wat er nog is staat centraal, maar het vooruitzicht wat er binnenkort gaat komen, de winter. (Gelukkig lag de 'Winterime Love' al om de hoek.) Zo lang ik het nummer ken, vind ik het ontzettend mooi. Daar is niets aan veranderd.

Summer's Almost Gone: 9,75

Summer's Almost Gone: 8.5

Summer's Almost Gone: 8

Ondanks dat het 3:22 duurt, toch nog een hele zit. Er gebeurt net wat te weinig.

6.5

Gast
geplaatst: vandaag om 11:19 uur

geplaatst: vandaag om 11:19 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.