MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / The Doors Meter

zoeken in:

"The movie will begin in five moments
The mindless voice announced
All those unseated will await the next show"

Welkom bij The Doors Meter waarin we het oeuvre van de band onder de loep gaan nemen. Dagelijks (waarbij ik in het weekend één dag oversla) plaats ik een nummer van de band, die jullie mogen beoordelen met een cijfer op een schaal van 1 tot 10. In de originele bezetting met leadzanger Jim Morrison bracht de band zes studioalbums uit in vijf jaar tijd, daarna brachten Ray Manzarek, Robby Krieger en John Densmore nog twee minder succesvolle albums uit zonder de charismatische zanger. Alle nummers van deze albums gaan langskomen en daarnaast ook nog een flinke verzameling liveopnames, covers en niet officieel uitgebracht materiaal, mits het op Spotify en YouTube te vinden is. Ik heb de nummers door random.org/lists gehaald en ga deze volgorde grotendeels aanhouden, al zal ik er wel wat toezicht ophouden dat de nummers wat verdeeld zijn over de albums.

Ik heb gemerkt bij de collega meters van Neil Young en Marillion dat ik het wel fijn vind dat het in het weekend wat kalmer aan gaat. Dat zal ik hier ook gaan toepassen. Sowieso is iedereen vrij om te beoordelen wanneer je wilt. Iedere dag, eens in de paar dagen, wekelijks of wanneer het jou het best uitkomt. Hoe dan ook, hoog tijd voor het eerste nummer om te beoordelen. Het is een nummer dat we later nog eens gaan tegenkomen als onderdeel van een groter geheel, maar dat ook als zelfstandig nummer zeker de moeite waard is om te beoordelen. Not to Touch the Earth is het enige deel van Celebration of the Lizard dat op het derde studioalbum Waiting for the Sun terecht kwam. Inspiratie voor de titel haalde Jim Morrison uit het boek The Golden Bough van James Frazer uit 1890. Aan het eind van Not to Touch the Earth horen we Jim Morrison één van zijn meest bekende zinnen uitspreken: 'I am the Lizard King, I can do anything'.

Ik hoop dat jullie zin hebben om mee te spelen en hoor graag jullie waardering voor het eerste nummer van The Doors Meter

The Doors - Not to Touch the Earth

Doe niet mee aan de meeste meters, maar wel een interessant idee om het hele oeuvre door te nemen. Bij The Doors is dat ook wel vrij overzichtelijk.

Deze is gemiddeld voor hun doen en dan kom je op een ruime voldoende.

7,25

Geweldig nummer! 9

Een nerveus ritme hoewel de overgangen interessant zijn. Afwisseling troef maar het voelt ook afstandelijk aan. Een 7 derhalve.

Leuk initiatief, Simon! Dank voor de tag. Ik vrees echter dat ik niet de geschikte kandidaat ben voor The Doors. Dit nummer bijvoorbeeld vind ik hier en daar goed, enkele kleine momentjes, maar grotendeels énorm enerverend. En daardoor zou ik met een zeer lage score komen. Iets wat ik met een groot deel van hun werk heb. Dus dan doe ik 't liever niet. De paar nummers die ik kan smaken, kom ik wél beoordelen.

Weet niet of ik juiste persoon ben, want geef alles hoog.

9.8

Ps. mijn nummer 3 of 4 track van Waiting For The Sun.

Meteen een sterk begin!

9

Leuk initiatief!
Nummers van The Doors gaan bij mij wel alle kanten op (qua beoordeling).

Deze vind ik wat minder: 6.6

Ik kom meteen achter een grappig fenomeen. Ik ken deze plaat als cassette (van lang geleden dus). De volgorde was anders, zie ik op Spotify, want dit stond op kant twee, die ik altijd oversloeg. Ik vind het nog steeds een neurotisch nummer, waarin de sterke kanten van de band allemaal samen komen, maar dus ook minder goed uit kunnen vallen. 6-.

Wat mij betreft één na beste track van Waiting for the Sun!
8

esteban schreef:
énorm enerverend.

Vandaag heb ik geleerd dat dat "enerverend" in Vlaanderen blijkbaar een negatieve connotatie heeft

Al mooi wat stemmers, dat is erg fijn. Ik ga ook een Spotify-lijst bijhouden voor deze meter, zodat het ook relatief eenvoudig is om af en toe een achterstandje weg te werken.

Not to Touch the Earth is een heerlijk nummer, dat in een kleine vier minuten alle kanten opvliegt. Nergens echt uit de bocht vliegt, bijna nog wel lijkt neer te storten, maar uiteindelijk toch zachtjes op beide benen weet te landen. He is the Lizard King, he can do anything.

8,0

Ik doe zeker mee, Simon77! Leuk!

Geweldige band!
Doe je ook de nummers van de albums na de dood van Jim? Daar ken ik niets van. Ik heb LA Woman altijd als hun laatste album gezien.
Misschien tijd om daar nu eens verandering in te brengen.

Rogyros schreef:

Doe je ook de nummers van de albums na de dood van Jim? Daar ken ik niets van.
Zeker, die gaan ook voorbij komen. Dat is ook voor mij nog behoorlijk onbekend terrein.

Simon77 schreef:
(quote)
Zeker, die gaan ook voorbij komen. Dat is ook voor mij nog behoorlijk onbekend terrein.

Voor mij hoef dat niet hoor

GrafGantz schreef:
Voor mij hoef dat niet hoor
Ik ken er vrij weinig van, ben eigenlijk wel benieuwd, maar heb me er altijd afzijdig van gehouden. Je hoeft niet op alles te stemmen hè

Simon77 schreef:
(quote)
Ik ken er vrij weinig van, ben eigenlijk wel benieuwd, maar heb me er altijd afzijdig van gehouden.
Herkenbaar.

Je hoeft niet op alles te stemmen hè
Ga ik in ieder geval wel doen!

GrafGantz schreef:
(quote)

Vandaag heb ik geleerd dat dat "enerverend" in Vlaanderen blijkbaar een negatieve connotatie heeft

Dat is toch letterlijk de betekenis van dat woord? Op de zenuwen werken. Of mis ik iets?

esteban schreef:
(quote)

Dat is toch letterlijk de betekenis van dat woord? Op de zenuwen werken. Of mis ik iets?

De betekenis van het werkwoord enerveren is 'de zenuwen prikkelen', 'op de zenuwen werken'. Het daarvan afgeleide tegenwoordig deelwoord enerverend betekent dus 'de zenuwen prikkelend', 'op de zenuwen werkend'. ... In Nederland heeft enerverend ook de positieve betekenis 'spannend', 'opwindend' gekregen.

Hazo. Ik ken dit alleen maar met negatieve connotatie.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:43 uur

geplaatst: vandaag om 09:43 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.