MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / The Doors Meter

zoeken in:
Ben je intussen al Simon44 ? Dan heet ik je alvast welkom bij de club

Who Do You Love: 6,5

Spoelworm schreef:
Ben je intussen al Simon44 ? Dan heet ik je alvast welkom bij de club
Bedankt, sinds gister

Na een aantal dagen op het Pieterpad, tijd om in te halen. Zoals hier voorheen ga ik niet stemmen op de spoken word nummers van American Prayer. Dan heb ik inderdaad geen perfectie score in het overzicht, het zij zo, maar het zijn naar mijn mening ook geen The Doors nummers.

Convocation is een redelijk aangenaam jazzy stuk, het tweede slaat nergens op. Het feit dat ze de titel hebben gekuist, zegt eigenlijk al genoeg.

Toen ik als ca. 20 jarige 'L.A. Woman' kocht, wist ik niets van de blues (of rock and roll), behalve de paar covers die de grote Engelse bands hadden uitgebracht (en de rock en roll medley van drie liedjes die het carnavalstrio iedere carnavalsavond speelde in de lokale dorpskroeg 't Hert.) Crawling King Snake was dan ook een nummer dat indruk op mij maakte door de broeierige sfeer die het uitstraalt. Het schuurt, het sleept en de muziek was anders. Nu weet ik veel meer ven de blues (en rock and roll), maar dat heeft niets weggenomen van de kwaliteit van het nummer. Alles klopt gewoon.

Een toenmalige vriend van mij had begin jaren 90 een bootleg cd 'Live At The Matrix', met iets van tien nummers er op. Een daarvan was Crawling King Snake. Live spelde de band het dus al in 1967. Als ik Discogs moet geloven, was dat dan een Poolse uitgave. Inmiddels is het hele concert kennelijk verkrijgbaar. Ik ga eens speuren, want ik vond die tien nummers destijds geweldig.

Crawling King Snake: 8.5

Who Do You Love: 7,2

Tell All The People: 9.5
Who Do You Love: 9.0

Who Do You Love sluit aan achter Tell All the People voorlopig, maar het verschil is wel bijna twee-tiende punt.

25 | Twentieth Century Fox (The Doors, 1967) | 7,9113 | 31 stemmers
26 | Tell All the People (The Soft Parade, 1969) | 7,8556 | 18 stemmers
27 | Who Do You Love (Live) (Absolutely Live, 1970) | 7,6800 | 15 stemmers
28 | You Make Me Real (Morrison Hotel, 1970) | 7,6635 | 26 stemmers
29 | Wintertime Love (Waiting for the Sun, 1968) | 7,6607 | 28 stemmers

We luiden het weekend in met The Piano Bird van het laatste studioalbum Full Circle uit 1972. Ik hoop niet dat jullie vrijmibo nu verpest is . The Piano Bird werd geschreven door John Densmore en de min of meer vaste vierde man op de laatste twee albums, Jack Conrad. Ik heb The Piano Bird net nog even twee keer geluisterd en ik moet zeggen dat ik het muzikaal wel goed in elkaar vind zitten. Toch wel overduidelijk een 'Doors-nummer. Tja, tekstueel en zang technisch stelt het dan misschien wel weer wat teleur, maar als je daar overheen kunt luisteren, is The Piano Bird best te doen. En voor morgen beloof ik het goed te maken met een heerlijk nummer van Strange Days .

The Doors - The Piano Bird (Full Circle, 1972)

Misschien heeft herman na zijn Kylie-week komend weekend ook weer tijd om in te halen? Hetzelfde geldt wellicht ook voor bijvoorbeeld Choconas, johan de witt en Rogyros

Ik kan er niet overheen luisteren en vind dit weer een tamelijk nietszeggend nummer. Maar slecht is het niet.

The Piano Bird: 5,9

Dit weekend of wellicht volgende week moet wel lukken.

The Piano Bird: 9.0

The Piano Bird 6.2

The Piano Bird: 6

6

Ben het volledig eens met Renoir.

Muzikaal vind ik The Piano Bird wel erg fijn, ik geniet echt wel van het instrumentale stuk. Maar verder, nou ja.. het zelfde verhaal

6,8

Tell All The People - 9
Who Do You Love - 7,5
The Piano Bird - 6,5

Ik vond Tell All The People altijd een goed nummer en een van mijn favorieten van The Soft Parade. Anno 2021 hang ik een beetje in het midden. Het heeft heel sterke momenten, maar ook een paar zwakkere, de bridge bijvoorbeeld vind ik geforceerd klinken en bijna mislukt. De basis melodie is zeker wel geslaagd.

In mijn herinnering vond Jim de nummers van Robbie te zwak om zijn naam onder te zetten. Dat kan ik verkeerd onthouden hebben Simon77. Ik heb de Densmore biografie en 'No One Here Gets Out Alive' gelezen, zeker 25 jaar terug, daar is mijn herinnering op gebaseerd.

Ik kan me er iets bij voorstellen, het album zo bij stukjes en beetjes terug luisterend. Al het materiaal waarmee ze begonnen waren, was op na 'Waiting For The Sun' en het vervolg was niet beter dan het vergaande. Zou dat de reden zijn van de toeterende omlijsting van nummers? De aandacht afleiden?

Qua zang kwijt Jim zich prima, het gitaar werk is eigenlijk steviger dan het nummer lijkt te suggereren, maar is wat naar achteren gemixt, waardoor het minder opvalt. De toeters doen het ook hier weer goed. Zoals ik al schreef, het hangt er tussenin.

Tell All The People: 7,25

Crawling King Snake? The Doors - The Black Keys 1 - 0, maar dan ook een verpletterende een nul. Alleen al vanwege de enorme intensiteit, vs. gezellig wat muziek maken met vrienden (om een writer's block te maskeren?) versie van Auerbach-Carney.

Qua origineel zitten The Doors ook veel dichterbij.

Dit alles wil niet zeggen dat ik de nieuwe The Black Keys niet ga luisteren. Er valt vast veel te genieten.

Tell All The People: 8.8
Who Do You Love: 8.6
The Piano Bird : 6.4

In de jaren 80 vond ik dit vreselijk, die een akkoord nummers die maar door drensden. Bo Diddley kon ik maar heel kort naar luisteren. Who Do You Love kende ik vaag van een hitje van een vergeten band uit 1970 en van The Band, die het op 'The Last Waltz' speelden als openingssong met Ronnie Hawkins. Er kwam geen einde aan dat gedrens. Dus toen het ook nog eens op 'Absolutely Live' bleek te staan, was er weer een reden om klaar te zijn met dat album.

Anno 2021 is er veel veranderd. Vanaf 1997 speelde ik in een coverband met een paar van dit soort nummers op het repertoire, of bijna zulke nummers, zoals 'Not Fade Away'. Die groove gaande houden en de manier waarop het publiek op dat primitieve ritme reageerde, dat veranderde mijn outlook op dergelijke songs.

Deze versie was ik vergeten, maar ik zit direct in de groove en de slidepartijen van Robbie doen het geweldig. Jim is helemaal in zijn element en het orgel maakt het The Doors eigen. Geweldige versie dus. Wat een leuk spel is dit toch.

Who Do You Love: 9

The Piano Bird is niet verkeerd maar zoals al vaak gezegd is de zang niet echt geweldig

Een 6,7

Zoals bij 'Ships w/Sails' geldt ook voor The Piano Bird dat The Doors nog wel degelijk goede muziek konden maken. Dit is een heerlijk mystiek werkje, waarbij de dwarsfluit zeer sfeer verhogend werkt. Dit klinkt gewoon heerlijk relaxt, jazzy, met veel sfeer en geen overbodige wol. Iedereen speelt hier in dienst van de song. Geschreven door Densmore?, met hulp? Dat is best opvallend, want het is gewoon een goed nummer. Een van de uitschieters in het post-jim repertoire. Wie zingt hier? Densmore zelf?, want het klinkt echt niet als Manzarek.

The Piano Bird: 8,75

WoNa schreef:
Wie zingt hier? Densmore zelf?, want het klinkt echt niet als Manzarek.
Krieger en Manzarek, heb ik ergens gelezen.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:09 uur

geplaatst: vandaag om 18:09 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.