MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / The Doors Meter

zoeken in:
The piano bird is toch best een geinig liedje, niet echt the Doors vind ik . Door die fluit past het zo in een jaren 70 film. Wederom laat de zang te wensen over, ik ga er hoogstwaarschijnlijk nooit meer naar luisteren maar alsnog, best te doen.
7.5 en dat is tot nu toe ook de hoogste notering van een Jim-loos Doors nummer (van mij).

The Piano Bird scoort toch wel verrassend goed voor een nummer van Full Circle. Al was mij ook al opgevallen, dat dit best een lekker nummer was . Met een ruime 6,5 komt The Piano Bird in de buurt van de beter scorende Other Voices nummers.

44 | In the Eye of the Sun (Other Voices, 1971) | 6,6977 | 22 stemmers
45 | Curses, Invocations (An American Prayer, 1978) | 6,5765 | 17 stemmers
46 | The Piano Bird (Full Circle, 1972) | 6,5676 | 17 stemmers
47 | Whiskey, Mystics and Men (Box Set, 1997) | 6,4835 | 26 stemmers
48 | Wandering Musician (Other Voices, 1971) | 6,2087 | 23 stemmers

Het nummer van vandaag werd succesvol door mij genomineerd voor de 2016-editie van het spel der spellen hier op musicmeter, de MuMeLadder. Ook in 2017 hield het nummer stand, om er vervolgens te worden uitgeveegd middels een onbegrijpelijke kunstgreep om meer diversiteit in de lijst te krijgen. Maar dat is een persoonlijke frustratie en verder niet van belang . Ik heb het over You're Lost Little Girl van het album Strange Days. Gezien de liefde voor het werk van William Blake van Jim en ook wel de andere bandleden, is de titel waarschijnlijk ontleent aan Blake's gedicht Little Girl Lost uit 1794.
Ik kwam nog een mooi verhaal tegen dat producer Paul Rothchild wilde dat Jim extreem relaxed over moest komen bij het inzingen van het nummer en hij stelde voor om desnoods een prostituee hiervoor in te huren. Jim's Pamela hoorde Rothchild praten en liet de producer fijntjes weten dat zij deze taak wel op haar zou nemen. Naar het schijnt hebben ze tape stopgezet, omdat Jim op een gegeven moment stopte met zingen, maar was hij bij de volgende opname zeer ontspannen.

The Doors - You're Lost Little Girl (Strange Days, 1967)

Deze blijft weer staan tot maandagavond.

Hahahaha, stuk, dat verhaal. Tja, You're Lost Little Girl...topper natuurlijk. Ik ga me inhouden om niet de maximale score uit te delen:

9,7

The Piano Bird - 6,6

9,4

Ja ergens had ik al het idee dat je met dit nummer zou komen vandaag (naar aanleiding van wat je gister zei).
Ik heb het altijd een prachtig nummer gevonden en dan wel zonder jouw anekdote. Bah bah ,dat maakt het nummer zo goedkoop dat mocht je wel achterwege laten

In mijn beleving heeft hij het juist altijd voor Pamela gezongen. Een soort spijtbetuiging van de keren dat hij haar niet zo heeft behandeld zoals een vrouw dat verdient. Misschien heb ik het mis, maar ik vind het een mooie gedachte.
In die beleving geef ik het een 9.8

You're Lost Little Girl: 9.5

You're Lost Little Girl: 9.5

Who Do You Love: 8
The Piano Bird : 6
You're Lost Little Girl: 7,5

Het begin klinkt toch verdacht veel op een echte bas. Snel even op Wikipedia gekeken en inderdaad op de meeste tracks speelt ene Doug Lubahn (1947-2019) mee. Sterker nog, The Doors zouden hem via producer Paul Rothchild hebben benaderd om vast bandlid te worden. Dat heeft hij geweigerd om met zijn eigen psychedelische en later jazzrock werk verder te gaan.

You're lost Little Girl is magistraal. Het nummer is zo perfect in balans. Iedere noot zit werkelijk op de juiste plaats. De gezamenlijk loopjes op gitaar en orgel? Prachtig. De noten die Manzarek om het akkoord heen speelt, zijn op de een of andere manier mooier. Iedere keyboardspeler doet dit, maar hier is het effect net groter. De solo van Robbie is prachtig. En de zang? Ja, bij de al dan niet apocriefe anekdote kan ik me van alles voorstellen. Jim zingt immers alsof de ultieme bevrediging bereikt is. Kortom, ik ga me nergens voor inhouden. Dit is een song die de maximale score volledig verdient.

You're Lost Little Girl: 10

You're Lost Little Girl: 9

Who Do You Love: 7

The Piano Bird : 7,5
Beste post-Jim nummer tot nu toe, wat mij betreft.

You're Lost Little Girl: 9,6

You're Lost Little Girl - 9,5

You're Lost Little Girl: 7,5

Piano Bird: 5 (beetje flauwe hap)
You're Lost Little Girl: 8

You're Lost Little Girl scoort uitstekend en haalt bijna een negen gemiddeld. Op behoorlijke afstand van het voorlopige podium, maar wel op een keurige vijfde plek en daarachter zit het heel dicht op elkaar.

03 | Break on Through (To the Other Side) (The Doors, 1967) | 9,1828 | 29 stemmers
04 | Peace Frog (Morrison Hotel, 1970) | 8,9788 | 26 stemmers
05 | You're Lost Little Girl (Strange Days, 1967) | 8,9600 | 20 stemmers
06 | Love Me Two Times (Strange Days, 1967) | 8,9426 | 27 stemmers
07 | The Changeling (L.A. Woman, 1971) | 8,9278 | 27 stemmers

I'm a King Bee was in 1957 de debuutsingle van Slim Harpo (James Moore), een Afro-Amerikaanse blues muzikant. Het nummer werd in 1964 gecoverd door The Rolling Stones en een jaar later door Pink Floyd, alleen is die opname nooit officieel uitgegeven. The Doors hebben dit nummer ook gecoverd en een opname hiervan staat op het album Live in Detroit uit 2000, opgenomen op 8 mei 1970 in de Cobo Arena in Detroit. Dit concert staat bekend als één van de langste liveconcerten van de band. John Sebastian van The Lovin' Spoonful, die we eerder al hoorden op Little Red Rooster (zoals WoNa terecht opmerkte), is hier ook weer te horen met een gastbijdrage.
Het einde is wat abrupt, maar dat komt omdat het nummer overloopt in het volgende nummer (Rock Me Baby).

The Doors - I'm a King Bee (Live in Detroit, 2000)

7.3

You're Lost Little Girl 9.2
I'm a King Bee 5.9

5,9

Ietsje te standaard.

I'm a King Bee: 6,9

I'm a King Bee - 7

Gast
geplaatst: vandaag om 12:44 uur

geplaatst: vandaag om 12:44 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.