MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de Top 40-meter #2

zoeken in:
Arrie schreef:

Mogelijk geholpen door het succes van de André van Duin-cover (De Tamme Boerenzoon).

De André van Duin-cover verscheen pas nadat het origineel een hit werd. De Wilde Boerendochter werd uitgebracht op het Nederlandse label Elf Provinciën die het dan ook promootte, daardoor werd het een hit in Nederland.

LucM schreef:
(quote)

De André van Duin-cover verscheen pas nadat het origineel een hit werd. De Wilde Boerendochter werd uitgebracht op het Nederlandse label Elf Provinciën die het dan ook promootte, daardoor werd het een hit in Nederland.

Ja, paar weken nadat het origineel een hit werd. Kan dus zeker geholpen hebben aan het succes van het origineel.

Ivan Heyle - De Wilde Boerendochtere : 8,5

Ivan Heyle: 7

Oei, ik liep iets te ver achter. Even inhalen:
895. Melodie MC - Dum Da Dum 5,6
Geen eurodancetopper. Maar het refreintje is best leuk. Die rapper is zelfs voor een Eurodancerapper niet zo goed zal ik maar zeggen.

896. Freddie Jackson - Rock Me Tonight 5,1
In de jaren '80 was gladde soul nog gladder. Dit is daar niet het eerste voorbeeld van in dit topic. Het liedje is een beetje forgettable. Ondanks dat in mijn radioluister- top 40- veel te hoge waardering geef tijd valt.

897. Adele - Set Fire to the Rain 7,7
Adeles beste.

898. Dean Martin - Send Me the Pillow 7,1
Ik heb qua Rat Pack wat meer met Sinatra. En dit liedje is ondanks dat het 10 miljoen keer is opgenomen bepaald geen meesterwerk. Toch hoor ik dit soort spul op z'n tijd graag.

899. Ian Carey - Red Light 6,1
Kan me niet herinneren dat ik dit kleine hitje ooit eerder hoorde. Stemgeluid is best lekker. Leuk hitje wel.

900. Ramses Shaffy - Zing. Vecht, Huil, Bid, Lach, Werk en Bewonder 9,6
Ook Shaffy hebben we laten horen op de uitvaart van mijn vader, maar dan met een ander iconisch nummer (Laat Me). Ik gaf hem ooit een CD van Shaffy (en List) en zo'n beetje de laatste muziek die ik met hem beluisterd heb was die CD. En hoever hij ook in zijn eigen wereld zat, het raakte hem enorm. Het geeft aan dit steunnummer voor mensen die moeite hebben met leven meer diepte voor mij.

901. Shakespeares Sister - Stay 7,9
In 1992 was ik helemaal into onder meer Nirvana en Pearl Jam. En ik had heel flink de wereld naast de top 40 ontdekt. Maar de top 40 volgde ik ook nog wel. En ook de Britse (via MTV en BBC teletekst) en daar dook dit nummer op. En dat vond ik toen echt geweldig. Heb daardoor de CD (Hormonally Yours) in de kast staan. Niet meer zo magisch (die clip ook) als dat het ooit was. Maar een heel fijn liedje. Siobhan Fahey was overigens hiervoor uit Bananarama gestapt. Een ooit tamelijk eigenzinnige meidengroep die in deze tijd B-keus nummers van Stock Aitken & Waterman aan het zingen was.

902. The Osmonds - Crazy Horses 4,9
Ik vind zowel Jackson als zeker Leandros een stuk beter dan dit. Het was in die tijd simpelweg in voor prefab acts om een beetje steviger te zijn. Dus dat moesten de Osmonds toen ook. En daarom mocht Sweet ineens wel steviger nummers opnemen (waarvan Ballroom Blitz veruit de beste is) van hun producers terwijl ze dat al langer wilden. Probleem met Crazy Horses voor mij is dat het te flauw is. Te veel een gimmick. En die vallen of goed bij me of niet. Deze hoort in de tweede groep.

903. Xzibit - Paparazzi 5,7
Uit de tijd dat mijn hiphopkant nog vrijwel niet ontwikkeld was, maar dit TMF-hitje (die zender bestond net) viel me toen wel op. Had het al lang niet meer gehoord, maar het was een stuk minder goed dan ik me herinnerde. Er zijn gigantisch veel betere tijdgenoten.

904. Steve Miller Band - The Joker 3,9
Steve Miller is een van de meest overschatte figuren uit de popgeschiedenis. Slechts een van zijn hits (Fly Like An Eagle) kan ik nog goed hebben. De rest vind ik moeilijk uit te zitten. Dit is een irritante kloteplaat.

905. Alan Price Set - Shame 7.9
Ik ken Alan Price vooral van de muziek in de maffe seventiesfilm O Lucky Man die ik moet herzien (maar ik heb de dvd, dus dat kan, het is niet een film die je op Netflix zult vinden). Die nummers en ook deze intrigeren me zoveel dat ik eens echt in Alan Price Set zou moeten duiken. Heel tof deze.

906. Nelly - Hot in Herre 5,6
Nelly had een stuk minder talent dan de producers van dit nummer (The Neptunes) en dat val twintig jaar later nog meer op. Maar ook The Neptunes hebben ze veel beter. Ik vond dit in '02 leuker.

907. Blondie - Call Me 8,1
Niet mijn favoriet van Blondie (en ik heb ze flink hoog zitten) maar wel hun nummer dat het meest klinkt als een niet te vermijden hit. En dat werd het dus ook. Giorgio Moroder was de producer achter onder meer dit nummer en daarmee afwijkend voor Blondie (die vaak werkten met Chinn & Chapman)

908. Ivan Heyle - De Wilde Boerendochtere 7.2
Wel een unieke hit. Vlaanderen had veel betere tijdgenoten die geen noveltyhits mee scoorden. Maar leuk is dit wel. De baas van Elf Provincien was trouwens ene Pierre Kartner die in deze tijd ongeveer op het hoogtepunt van zijn commerciele kracht was. Er stonden elke week wel meerdere nummers in de top 40 waar hij iets mee te maken had. Voor zover ik weet was het bij dit alleen promotie. Maar veel schreef hij ook of hij zong tweede stem of hij speelde piano. Dit heeft een veel hoger niveau dan de meeste dingen waar hij iets mee te maken had.

Geweldig liedje, zelden rauwere vocalen gehoord in de hoogste regionen van de hitlijsten.
Een spuwende strofe vol met boerenklei van Ivan en die hele halve Maan en Snelle laten het van angst dun door hun slim fit broekjes lopen.
Ik dacht de tekst in grote lijnen wel een beetje te snappen, maar als ik de songtekst echt meelees, dan begrijp ik er toch nog weer minder van.

Wat betreft de al bijna evenzo gave parodie van Van Duin: ik meen dat ik wel eens gelezen had dat het Ivan zijn verdere carrière (in Nederland) heeft gekost, want hij werd vervolgens niet meer serieus genomen. Bewijs kan ik er niet meer van terugvinden (behalve dat hij idd geen hits meer scoorde). Wel dit stukje tekst: "Heel erg blij was de zanger niet met de parodie, hij voelde zich geshockeerd. "Ik vond het goedkoop. Het mee willen liften had ik niet van hem verwacht." Achteraf gezien kan Heylen de parodie wel waarderen. "Het is een goed gemaakt stuk." (www.nporadio5.nl)

8,5

wavanbuuren
Nelly - 5,5
Blondie - 7
Ivan - 6,5

Blondie - 8
Ivan - 4

Tis niet dat ik het merendeel niet versta, maar het trekt muzikaal gewoon op niks. Het nummer, zijn voorkomen en het feit dat André van Duin dit ook gecoverd heeft, doet mij vermoeden dat ze gewoon een willekeurige straatmuzikant uit een Antwerps winkelcentrum hebben geplukt en daarbij een volledige generatie in de Lage Landen gewoon keihard geprankt hebben...

3

Ast
4,5

Ivan zorgt voor verdeling onder het deelnemersveld en zowel hoge als lage cijfers komen voorbij. Gemiddeld zorgt dat voor 5,52. Plek 710 voor de Belg.

De komende vier dagen zullen er weer aangevraagde songs voorbij gaan komen. 1x 60s, 1x 90s en 2x 2020s komen er tussen nu en donderdagavond langs. 

Vandaag de 16e meest succesvolle act in de Nederlandse Top 40 ooit. De successen begonnen in 2000 en zijn nog niet gestopt. 

Het verzoekje betreft één van hun nieuwste songs. Dit nummer, dat voor een Grammy werd genomineerd, is afkomstig van het negende studio album van deze Londense band. 

Ik heb me laten vertellen door de aanvrager dat dit nummer ook "erg goed werkt als onderdeel van een playlist tijdens het hardlopen."

909. Coldplay - Higher Power

[2021, #aw17, #hp11]

9,4

Om de toekomstige lage cijfers te compenseren.

5

Het voelt vrij leeg aan, geef mij maar de Coldplay van de eerste 4 albums.

Voor een nieuwe Coldplay is deze redelijk....

6.3

Weinig mis met deze Coldplay.

8.0

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:16 uur

geplaatst: vandaag om 17:16 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.