Muziek / Muziekgames / Ooit in de Top 40-meter #2
zoeken in:
0
geplaatst: 25 mei 2022, 17:19 uur
8.5
Wat mij betreft één van de beste Madonna hits. Toen deze in België lange tijd niet meer gedraaid / verkocht mocht worden wegens via de rechtbank schuldig bevonden aan plagiaat, vond ik dat best balen. Dat dit in 2014 ongedaan werd gemaakt in beroep, terecht. Ik vond het plagiaat-verhaal wel heel ver gezocht.
Wat mij betreft één van de beste Madonna hits. Toen deze in België lange tijd niet meer gedraaid / verkocht mocht worden wegens via de rechtbank schuldig bevonden aan plagiaat, vond ik dat best balen. Dat dit in 2014 ongedaan werd gemaakt in beroep, terecht. Ik vond het plagiaat-verhaal wel heel ver gezocht.
0
geplaatst: 25 mei 2022, 17:42 uur
Ik kan me nog herinneren dat het nummer rond die tijd op een groots opgezet verjaardagsfeest werd gedraaid waar over het algemeen rockers en metalheads waren. De consensus was: bijna ongeloof dat dit Madonna was en dat dit het enige nummer uit haar oeuvre was dat op het feestje gedraaid kon worden met goedkeuring van de meeste aanwezigen. Het is in ieder geval met afstand met favoriete nummer van haar. Als je dit eens vergelijkt met de erbarmelijke bagger die ze de laatste vijftien jaar uitbrengt... 
Dat plagiaatverhaal is trouwens nieuw voor mij. Dat heeft blijkbaar niet in Nederland gespeeld.
8,5

Dat plagiaatverhaal is trouwens nieuw voor mij. Dat heeft blijkbaar niet in Nederland gespeeld.
8,5
2
geplaatst: 25 mei 2022, 17:54 uur
EvilDrSmith schreef:
Madonna had volgens de Belgische componist Salvatore Acquaviva plagiaat gepleegd in Frozen. Het ging om de eerste vier gezongen maten van diens ‘Ma vie fout l’camp’ (1993) waar Madonna gebruikt van gemaakt zou hebben. In 2005 kreeg hij gelijk in de rechtbank. De platenmaatschappijen gingen in beroep en kregen op hun beurt gelijk in 2014.
De reden waarom dat al die jaren later alsnog herzien werd, is best grappig. Componist Edouard Scotto Di Suoccio en de maatschappijen Tabata Music en Atoll Music hadden in Parijs ook een klacht voor plagiaat ingediend. Volgens hen vinden zowel ‘Ma vie fout l’camp’ als ‘Frozen’ hun oorsprong in het nummer ‘Bloodnight’ uit 1983.
Plagiarismo di plagiarismo dus.

0
geplaatst: 25 mei 2022, 18:04 uur
Niet behorend tot mijn favoriete Madge-hits uit deze periode, wel gewoon lekkâ
7,5
7,5
0
geplaatst: 26 mei 2022, 11:04 uur
Destijds was het een 3 geweest, maar kan het nummer tegenwoordig beter pruimen.
6
6
0
geplaatst: 26 mei 2022, 17:17 uur
7,09 brengt Madonna tot de 263e plek.
2 hitjes werden er door deze mannen uit New York gescoord. Can I Kick It kwam al eens voorbij, dus nu is het de tijd aan hun andere inbreng in de Nederlandse Top 40.
1003. A Tribe Called Quest - I Left My Wallet in El Segundo
[1991, #aw4, #hp28]
2 hitjes werden er door deze mannen uit New York gescoord. Can I Kick It kwam al eens voorbij, dus nu is het de tijd aan hun andere inbreng in de Nederlandse Top 40.
1003. A Tribe Called Quest - I Left My Wallet in El Segundo
[1991, #aw4, #hp28]
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.