Muziek / Muziekgames / De Jordy's 1976: Musicmeter's eigen Grammy Awards
zoeken in:
2
geplaatst: 31 mei 2021, 15:45 uur
Koenr schreef:
Aangezien MuMe niet gefocust is op singles, lijkt het mij logisch dat we voor non-album tracks gewoon andere bronnen aanhouden. (Discogs, RYM, wiki, of gewoon de afbeelding van het Vinyl zelf zoals in herman's link, waar duidelijk 1966 op staat)
De enige regel die wmb van belang is, is dat een nummer slechts 1 jaar mee kan dingen naar een Jordy. Dus als het in 1965 op single verschijnt en hier genomineerd wordt (= de shortlist haalt), kan het in 1966 niet opnieuw meedoen als het dan op een album verschijnt.
Aangezien MuMe niet gefocust is op singles, lijkt het mij logisch dat we voor non-album tracks gewoon andere bronnen aanhouden. (Discogs, RYM, wiki, of gewoon de afbeelding van het Vinyl zelf zoals in herman's link, waar duidelijk 1966 op staat)
De enige regel die wmb van belang is, is dat een nummer slechts 1 jaar mee kan dingen naar een Jordy. Dus als het in 1965 op single verschijnt en hier genomineerd wordt (= de shortlist haalt), kan het in 1966 niet opnieuw meedoen als het dan op een album verschijnt.
Zo heb ik het ook voor ogen, thanks om mijn gedachten te lezen Koen!

1
geplaatst: 1 juni 2021, 08:46 uur
Ska/reggae verscheen eertijds bijna uitsluitend op singletjes, dat wordt dus de collectie Studio One en Pressure Sounds re-issues doorspitten op losse nummers. Leuk want heb ik nog nooit gedaan.
1
geplaatst: 1 juni 2021, 14:30 uur
Los van de uitkomst van de discussie hier, heb ik besloten dat ik voor dit spel zelf ga beslissen wat avant-garde is en niet. Met deze definitie als handvat:
Dat betekent voor albums/nummers uit 1966 hetgeen wat vaak avant-garde jazz of free jazz worden genoemd + het debuut van (de band van) De Snor en een proto-punkplaatje.
Op MuMe is het een zooitje, waar het ene freejazzalbum wél als avant-garde gelabeld is en de ander niet. En buiten de jazz staan er ook wat experimentele albums onterecht als avant-garde.
Avant-garde music is music that is considered to be at the forefront of innovation in its field, with the term "avant-garde" implying a critique of existing aesthetic conventions, rejection of the status quo in favor of unique or original elements, and the idea of deliberately challenging or alienating audiences.
Dat betekent voor albums/nummers uit 1966 hetgeen wat vaak avant-garde jazz of free jazz worden genoemd + het debuut van (de band van) De Snor en een proto-punkplaatje.
Op MuMe is het een zooitje, waar het ene freejazzalbum wél als avant-garde gelabeld is en de ander niet. En buiten de jazz staan er ook wat experimentele albums onterecht als avant-garde.
1
geplaatst: 4 juni 2021, 22:43 uur
Jongens, nog een week de tijd om mij jullie 1966-nominaties door te sturen! Niet vergeten hé 

0
geplaatst: 5 juni 2021, 09:24 uur
ArthurDZ schreef:
Jongens, nog een week de tijd om mij jullie 1966-nominaties door te sturen! Niet vergeten hé
https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.6435-9/138669651_2869421406676499_2694644382910778702_n.jpg?_nc_cat=100&ccb=1-3&_nc_sid=825194&_nc_ohc=dI51-Da9MVoAX9kC1C2&_nc_ht=scontent-bru2-1.xx&oh=119264c0dd84d897c9fba4ae20b0ae79&oe=60E0E344
Wat jij, Arno?
0
geplaatst: 5 juni 2021, 11:27 uur
Teunnis schreef:
Avant-garde music is music that is considered to be at the forefront of innovation in its field, with the term "avant-garde" implying a critique of existing aesthetic conventions, rejection of the status quo in favor of unique or original elements, and the idea of deliberately challenging or alienating audiences.
Helder
5
geplaatst: 9 juni 2021, 19:41 uur
Ik ben er bijna uit, alleen nog even bedenken welke hoezen ik mooi vind. Daar heb ik dan ook wel werk van gemaakt. Er zijn grofweg 800 albums, scores en live-albums tezamen met minimaal 1 stem op MuMe. Die loop ik langs en ik kies mijn favorieten uit. Klinkt als een gigantische klus, maar met de grafische weergave gaat het best snel en heb ik alles binnen een kwartiertje gescand en een stuk of 50 iets langer bekeken.
Wat me enorm opvalt in vergelijking met nu is dat er veel meer hoezen zijn waar de artiest zelf op staat, vaak ook nog in een eenvoudige setting (bv. alleen het hoofd of met het instrument). Een enkele keer is men wat creatiever geweest met de enscenering. Pet Sounds is waarschijnlijk het bekendste voorbeeld, maar deze van het Nederlandse Q65 vond ik ook wel leuk (niet per se mooi, ik ga hem ook niet nomineren).
Verder is het vooral in de jazz dat men er echt werk van heeft gemaakt, mijn 2 topfavorieten zijn ook jazz-albums die ik niet ken. Eén magische plaat waardoor je meteen denkt 'dit moet wel avant-garde zijn' en een plaat met een heel basale maar fraaie foto van de muzikant op zijn tweewieler.
Ook zijn er enkele psychedelische hoezen met invloeden van art nouveau, het is denk ik ook wel duidelijk welke band deze trend gezet heeft. De komende 2 jaar zullen we er hier veel meer van gaan zien.
Overigens zijn niet alle jazzhoezen mooi
https://www.musicmeter.nl/images/cover/684000/684444.jpg
Wat me enorm opvalt in vergelijking met nu is dat er veel meer hoezen zijn waar de artiest zelf op staat, vaak ook nog in een eenvoudige setting (bv. alleen het hoofd of met het instrument). Een enkele keer is men wat creatiever geweest met de enscenering. Pet Sounds is waarschijnlijk het bekendste voorbeeld, maar deze van het Nederlandse Q65 vond ik ook wel leuk (niet per se mooi, ik ga hem ook niet nomineren).
Verder is het vooral in de jazz dat men er echt werk van heeft gemaakt, mijn 2 topfavorieten zijn ook jazz-albums die ik niet ken. Eén magische plaat waardoor je meteen denkt 'dit moet wel avant-garde zijn' en een plaat met een heel basale maar fraaie foto van de muzikant op zijn tweewieler.
Ook zijn er enkele psychedelische hoezen met invloeden van art nouveau, het is denk ik ook wel duidelijk welke band deze trend gezet heeft. De komende 2 jaar zullen we er hier veel meer van gaan zien.
Overigens zijn niet alle jazzhoezen mooi

https://www.musicmeter.nl/images/cover/684000/684444.jpg
0
geplaatst: 10 juni 2021, 21:49 uur
We naderen de deadline, maar ik had toch nog een vraagje voor ArthurDZ:
Hoe gaan we om met albums die gewijzigd zijn op de site qua jaar en/of genre? Dit album stond enkele weken geleden bijvoorbeeld nog met genre "Jazz" onder het jaar 1965, maar nu onder "Jazz" en "Avant-Garde" (en daar kan ik wel inkomen, eerlijk gezegd) onder het jaar 1966. Mag deze dan opnieuw worden genomineerd? Of hangt dat er van af of het album de officiële nominaties voor 1965 heeft gehaald? Voor dit album geldt dat bijvoorbeeld niet, maar voor een ander album zou dat zomaar kunnen!
Hopelijk mag deze gewoon genomineerd worden, want dan kom ik wel aan minstens drie nominaties in de categorie "Avant-Garde".
Hoe gaan we om met albums die gewijzigd zijn op de site qua jaar en/of genre? Dit album stond enkele weken geleden bijvoorbeeld nog met genre "Jazz" onder het jaar 1965, maar nu onder "Jazz" en "Avant-Garde" (en daar kan ik wel inkomen, eerlijk gezegd) onder het jaar 1966. Mag deze dan opnieuw worden genomineerd? Of hangt dat er van af of het album de officiële nominaties voor 1965 heeft gehaald? Voor dit album geldt dat bijvoorbeeld niet, maar voor een ander album zou dat zomaar kunnen!
Hopelijk mag deze gewoon genomineerd worden, want dan kom ik wel aan minstens drie nominaties in de categorie "Avant-Garde".

1
geplaatst: 10 juni 2021, 22:16 uur
Ha die AOVV, fijn dat je je zo goed aan het inluisteren bent! Ik zou zeggen dat albums die plots van jaar veranderen maar nog niet eerder op een shortlijst geprijkt hebben, wel gewoon opnieuw genomineerd mogen worden, inderdaad. 

0
geplaatst: 10 juni 2021, 23:37 uur
Nu ik mijn lijstje aan het opstellen ben, merk ik pas hoe jazz domineert: zeven van de tien nominaties voor Album van het Jaar. Ook zeven keer avant-garde (meestal in combinatie met jazz).
0
geplaatst: 11 juni 2021, 23:52 uur
De klus zit er weer op. 1966 is wel echt een fantastisch jaar zeg. Jazz mag dan wel domineren, er is ook genoeg bijzonders in de andere genres. En is dit het beste jaar in de hitlijsten? Ik kwam echt met gemakt aan 10 absolute toppers. In de bovenste regionen van de eindejaarslijst (van de Top 40) stond bijna niks slechts. Meestal is het wel zoeken naar de krenten in de pap.
2
geplaatst: 12 juni 2021, 00:38 uur
Ja de jaren '60 waren sowieso wel een geweldig hitparadedecennium. Veel types bands die nu alleen in nichehitlijsten zouden scoren (of zelfs in zijn geheel niet) haalden toen makkelijk de hoogste regionen. Wel zo fijn!
Maar dan even een huishoudelijke mededeling: door drukte deze week had ik nogal een lijstjesverwerkingsachterstand, en heb ik nog niet alles kunnen verwerken. De nomi's van de laatste twee stuurders verwerk ik morgenochtend nog even, en dan ga ik later die dag (of ten laatste zondagochtend) aan het presenteren. Wel kan ik jullie verklappen dat de opperrechter 1966 niemand minder is dan ons aller honeybear aerobag. Dus Tim, kan zijn dat ik je dit weekend nog enkele knopen geef om door te hakken
Nu ga ik richting bed, tot morgen jongens! En alvast bedankt voor al jullie lijstjes (we zaten op 15 deelnemers deze keer, niet slecht!)
Maar dan even een huishoudelijke mededeling: door drukte deze week had ik nogal een lijstjesverwerkingsachterstand, en heb ik nog niet alles kunnen verwerken. De nomi's van de laatste twee stuurders verwerk ik morgenochtend nog even, en dan ga ik later die dag (of ten laatste zondagochtend) aan het presenteren. Wel kan ik jullie verklappen dat de opperrechter 1966 niemand minder is dan ons aller honeybear aerobag. Dus Tim, kan zijn dat ik je dit weekend nog enkele knopen geef om door te hakken

Nu ga ik richting bed, tot morgen jongens! En alvast bedankt voor al jullie lijstjes (we zaten op 15 deelnemers deze keer, niet slecht!)
0
geplaatst: 12 juni 2021, 12:34 uur
Het is nog even wachten op aerobag, die zijn eerste knoop aan het doorhakken is, en daarna gaan we los 

0
geplaatst: 12 juni 2021, 13:37 uur
Salvadore schreef:
Over welke knopen hebben we het...?
Over welke knopen hebben we het...?
Zoals de traditie het wil, was dat bij beste rocksong

Alright, zo meteen de nominatielijstjes. Zitten jullie klaar, lieve mensen van de vakjury?
0
geplaatst: 12 juni 2021, 13:40 uur
Albums: beste avant-garde 1966
Cecil Taylor - Unit Structures
Patty Waters - Patty Waters Sings
Sun Ra - The Heliocentric Worlds of Sun Ra, Vol. 2
The Mothers of Invention - Freak Out!
Tod Dockstader - Luna Park; Traveling Music; Apocalypse
Wayne Shorter - The All Seeing Eye
Voor het eerst levensvatbaar, de avant-garde-categorie! Albums moesten minstens twee stemmen krijgen om genomineerd te worden.
0
geplaatst: 12 juni 2021, 13:42 uur
Albums: beste blules, country, roots 1966
Cream - Fresh Cream
Doc Watson - Southbound
John Lee Hooker - It Serve You Right to Suffer
John Mayall with Eric Clapton - Blues Breakers
Lee Hazlewood - The Very Special World Of
Mississippi John Hurt - Today!
The Paul Butterfield Blues Band - East-West
Geen van de genomineerden van verleden jaar keren terug, dacht ik. Ik kan alvast verklappen dat dat een zeldzaamheidje is! Competitieve categorie dit keer, albums moesten minstens vier stemmers achter zich krijgen deze keer. Clapton gewoon twee keer in deze categorie!
0
geplaatst: 12 juni 2021, 13:45 uur
Albums: beste folk 1966
Bob Dylan - Blonde on Blonde
Simon & Garfunkel - Parsley, Sage, Rosemary and Thyme
Simon & Garfunkel - Sounds of Silence
Tim Buckley - Tim Buckley
Tim Hardin - Tim Hardin 1
Doc deed hier overigens ook een dappere poging om op de shortlist terecht te komen, maar bleef op drie nomi's steken (en ook hier had je er minstens vier nodig). Maar zijn naam is dan ook niet Simon, Garfunkel, Tim of Bob, wat dit jaar kennelijk een vereiste was in de categorie beste folk.
0
geplaatst: 12 juni 2021, 13:46 uur
Oef, tegenvallend lijstje in de folk categorie. Violeta opnieuw snubbed. 
Wel tof dat er erkenning is voor Tod Dockstader.

Wel tof dat er erkenning is voor Tod Dockstader.

1
geplaatst: 12 juni 2021, 13:50 uur
Daar was ik nog niet aan toegekomen. Dit is een mooie reden om het alsnog te beluisteren. Zelfde geldt voor Sun Ra. De andere twee platen van de mystieke man had ik wel beluisterd (en zeker The Magic City verdiende een nominatie), maar niet toegekomen aan The Heliocentric Worlds.
0
geplaatst: 12 juni 2021, 14:01 uur
Albums: beste jazz 1966
Cecil Taylor - Unit Structures
John Coltrane - Ascension
John Coltrane - Meditations
Krzysztof Komeda - Astigmatic
Lee Morgan - Search for the New Land
Nina Simone - Wild Is the Wind
John en Nina gaan voor een rematch na de spannende tweestrijd van vorige editie. Of gaat een derde hond ermee heen? Minstens vier nominaties waren nodig.
0
geplaatst: 12 juni 2021, 14:04 uur
Albums: beste live 1966
Hier kwamen niet genoeg stemmers. Te weinig voor enige consensus in ieder geval. Next!
Albums: beste pop 1966
Boudewijn de Groot - Voor de Overlevenden
France Gall - Baby Pop
Jacques Brel - Jacques Brel (Ces Gens-Là)
Love - Da Capo
Nancy Sinatra - How Does That Grab You ?
The Beach Boys - Pet Sounds
The Beatles - Revolver
The Kinks - Face To Face
Een illuster rijtje, met voor het eerst ook een Nederlandse én Belgische afgevaardigde. Nomintiedrempel: wederom 4
0
geplaatst: 12 juni 2021, 14:06 uur
Albums: beste rock 1966
13th Floor Elevators - The Psychedelic Sounds of the 13th Floor Elevators
Bob Dylan - Blonde on Blonde
Love - Da Capo
The Beatles - Revolver
The Mothers of Invention - Freak Out!
The Rolling Stones - Aftermath
Bob, Love, The Beatles én The Mothers allemaal met hun tweede nominatie. Deze keer halen de Stones het wel in deze categorie, itt 1965. Allemaal hebben ze minstens vijf stemmen gekregen.
0
geplaatst: 12 juni 2021, 14:07 uur
Albums: beste score 1966
Ennio Morricone - Il Buono, Il Brutto, Il Cattivo
Francis Lai - Un Homme et une Femme
Herbie Hancock - Blow-up
Krzysztof Komeda - Cul-de-Sac
Peter Thomas - Raumpatrouille - Die Phantastischen Abenteuer des Raumschiffes Orion
Itt tot vorige keer een goedgevuld rijtje. Benieuwd of Ennio veel tegenstand zal krijgen. Nominatiedrempel: 2
0
geplaatst: 12 juni 2021, 14:09 uur
Albums: beste ska/reggae 1966
Ook deze categorie moet nog wat in gang schieten, zo lijkt het.
Albums: beste soul, funk, R&B 1966
Nina Simone - Wild Is the Wind
Otis Redding - Complete & Unbelievable: The Otis Redding Dictionary Of Soul
Otis Redding - The Soul Album
Wilson Pickett - The Exciting Wilson Pickett
En hier gaan Nina en Otis elkaar opnieuw in de haren vliegen. Met ome Wilson als dark horse. Nominatiedrempel was ook hier 4.
0
geplaatst: 12 juni 2021, 14:11 uur
Albums: beste wereld 1966
Astrud Gilberto - Look To The Rainbow
Baden Powell & Vinícius De Moraes - Os Afro Sambas
Elis Regina - Elis
Orlando Julius & His Modern Aces - Super Afro Soul
Víctor Jara - Víctor Jara
Violeta Parra - Las Últimas Composiciones de Violeta Parra
Gelukkig hier geen snub voor Violeta, Koenr! Nominatiedrempel: 2
* denotes required fields.