MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Album van het jaar top 15 (nu: 2023)

zoeken in:
zaaf
https://db3pap005files.storage.live.com/y4mLPqWf5foIVsp9r7W5nuuDJD5_hWXaFiV0rzbMzEXhUQhHcTKpcgUiAP3fTpnZXhMQBDNcXhb_pK44VxrAJu1v_psk9RtW0XmkDkXJk-qSCnpnxieuBU0sBt4eFQPgLQ0jBB7TCdBYBCvAiMboHY-ivWamPFDP6K7DwW0q9_jO0AgiMjqbwTHk_GHyxU7ADTK?width=26&height=26&cropmode=none https://www.musicmeter.nl/album/34380

Sun Ra - The Futuristic Sounds of Sun Ra 

89 p - 6 x genoemd - 3 HP (door vigil )

En ook deze footage komt uit de krochten, niets van het bewuste album is in beeld gebracht - dit is meer een sfeertekening. Tijd dat ik me in de wereld van Sun Ra ga onderdompelen (beter dan YouTube)

zaaf
Teunnis schreef:
Ga je nu gewoon mijn top-15 plaatsen, zaaf?
you wish...

Ook al ken ik deze Sun Ra niet, hij had vast eigenlijk in mijn top-15 moeten staan. Lekker begin dus wel, en misschien dat ik later vandaag dit album nog even ga luisteren.

Ah, ik zie al waar het mis is gegaan. Deze komt uit 1962.

zaaf

t is wel een gezellige site dat MuMe, maar de database is wack ...

Komt volgens mij doordat er heel veel jazzalbums zijn toegevoegd op opnamedatum. Wat binnen de jazzwereld niet ongebruikelijk is.

Mooi begin. Sun Ra ook recent ontdekt voor dit spelletje en gelijk in mijn lijstje geplaatst.

Robert Johnson is mythisch: daar ga ik nog veel van genieten als ik samen met hem op het eeuwige strafbankje zit.

mooi dat deze het ook zonder mijn bijdrage tot de top 15 heeft opgestopt. In een eventuele vervolgeditie zal dit dus wel mijn nummer 1 van 1961 zijn (tenzij die tegen die tijd weer een ander jaartal heeft op MuMe )

Huh, is die niet van 1962

Huh? Wat is Driva Man bekend. Het staat ook op Sour Mash van de vuige rockers Beasts of Bourbon. Wat leuk dat ik vandaag deze oerversie voorbij hoor komen.

Ik snap nu waarom het me niet lukte om een lijstje voor dit jaar op te stellen. Te veel jazz

Hier weet ik nog steeds netjes de nul te houden.

GrafGantz schreef:
Ik snap nu waarom het me niet lukte om een lijstje voor dit jaar op te stellen. Te veel jazz

Het is dan ook hoog tijd voor Dylan, de Bietels en The Beach Boys.

zaaf
Rudi S schreef:
(quote)

ja die hebben wel een beetje aandacht verdiend

zaaf schreef:
(quote)
ja die hebben wel een beetje aandacht verdiend

Daar zijn in ieder geval wel you tube filmpjes van

zaaf
https://db3pap005files.storage.live.com/y4mSHs2lTj9ebdVIFjH2v87Lj4Sx2ZFAaAwinshke8IhxxvxeWfo5zV9WQGH2DCchoD5glkWInAQNB0seH_JmDRCPbWunJwrpg0G-YBFvuhkhmyMEJgDSXrtdzRRSSLdVVHDhhh20lMW9x4TrmKCUSnyGLcrDu6ulMFdLaHxT4VoBIusQA_IjH3QV6ypqPKTuh2?width=26&height=26&cropmode=none https://www.musicmeter.nl/album/187597

Elza Soares - A Bossa Negra

132 p - 8 x genoemd - 3 HP (door aerobag )

Een klein stukje van deze plaat, maar toch: een klein stukje van deze plaat. Elza ontviel ons kort geleden na een op zijn zachtst gezegd tumultueus leven.

Rudi S schreef:
(quote)

Eensch. Witte mannen met gitaren zitten in de muziekbizznizz altijd in het verdomhoekje verdorie.

Teunnis schreef:
Ook al ken ik deze Sun Ra niet, hij had vast eigenlijk in mijn top-15 moeten staan. Lekker begin dus wel, en misschien dat ik later vandaag dit album nog even ga luisteren.

Viel erg tegen. Had mijn top-15 niet gehaald.

Mijn album top-15 van 1961:

6. Eric Dolphy - Out There (1961)

11. Elza Soares - A Bossa Negra (1961)
12. Max Roach - We Insist! Max Roach's Freedom Now Suite (1961)

15. Robert Johnson - King of the Delta Blues Singers (1961)

Elza

Erg fraaie lijst tot nu toe.

zaaf
Voorlopig de laatste, er moet weer gewerkt worden. Later op de avond zien wij elkaar weer even.

https://db3pap005files.storage.live.com/y4mmcVESZaeT_I_82yBRd2Bcx-RhWbHkyxmOystJ3Xl5YUOtqFIqVjOXHTsJXiYKcA-0D0tStNUE1Kg2fuJhvOW0S2CQJYxHUxKI0OZIAqzNra1X5Lk8BBoiFUIUy1fwZS4hPtS4Krs5kW5jPCMaECR3R4A5KaFo7I716dwrCogL95k-QYcHjW49ASyoLb6Kkf8?width=26&height=26&cropmode=none https://www.musicmeter.nl/album/22242

Oliver Nelson - The Blues and the Abstract Truth

155 p - 9 x genoemd - 1 HP (door marsupilami )

Zappa's versie van het fameuze openingsnummer, het beluisteren zeker waard.

Ook al niet, nog steeds 0.
Stolen moments is wel vaak gecoverd , ik heb 'm ook nog op een gelijknamig ( maar iets te zoet) album van Lee Ritenour in de kast staan.
Maar die komt voorlopig niet uit de kast

1.
2.
3.
4. Eric Dolphy - Out There (1961)
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.

Hmm.. deze vond ik (voorlopig) erg saai. Maar als Zappa hem covert, dan zit er misschien toch wat in. Volgende keer in de herkansing.

1.
2. Yusef Lateef - Eastern Sounds (1961)
3.
4. Eric Dolphy - Out There (1961)
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.

Ik dacht dat ik veel jazz in mijn lijst had, met 3 pure jazzplaten. Maar deze lijst slaat alles tot nu toe.

Tot nu toe heb ik er 2 van 8:

09. Elza Soares - A Bossa Negra
13. Yusef Lateef - Eastern Sounds

Yusuf eigenlijk bij gebrek aan beter, vind het niet zo bijzonder dat ik er meer dan 3* voor over heb.

De rest wat tot nu toe langs is gekomen heb ik allemaal niet overwogen, er moet ook nog wat te ontdekken over blijven...

Rudi S schreef:
Oeps, ik dacht dat deze uit de jaren '90 kwam
Hij staat best laag eigenlijk.

Vind ik ook: Robert Johnson 'maar' op 15. Is toch wel een legendarische bluesplaat, met hier op MM een 4,20* als score.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:12 uur

geplaatst: vandaag om 07:12 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.