Muziek / Muziekgames / Maak kennis met Metal anno 2022
zoeken in:
0
geplaatst: 19 augustus 2022, 16:53 uur
Teethgrinder krijgt van mij nog een 7,2 (inclusief bonuspuntje voor het sfeervolle tweede deel, dat effectief wat dystopisch klinkt).
Voor Wrang heb ik een 7 veil; uitermate degelijk!
Voor Wrang heb ik een 7 veil; uitermate degelijk!
0
geplaatst: 20 augustus 2022, 10:24 uur
Hé, een rood-wit-blauwe vlag: die zie je tegenwoordig niet meer zo vaak op deze manier.
Beetje wrange humor moet kunnen...
Ik vind het de degelijkheid een pietsje ontstijgen door dat merkwaardige intermezzo dat eventjes een Grey Aura-sfeertje oproept. Eventjes maar. Toch twee tienden bonus. Had dus meer ingezeten.
7,2
Beetje wrange humor moet kunnen...
Ik vind het de degelijkheid een pietsje ontstijgen door dat merkwaardige intermezzo dat eventjes een Grey Aura-sfeertje oproept. Eventjes maar. Toch twee tienden bonus. Had dus meer ingezeten.
7,2
0
geplaatst: 20 augustus 2022, 19:39 uur
Het kan aan mij liggen, maar ik heb het gevoel dat de drums en de rest van de instrumentatie net langs elkaar lopen qua timing. Ik heb daar niet erg een probleem mee (liever dat dan zwaar opgepoetst en pietje precies op het metronoom), maar daardoor kan ik niet echt lekker in een groove hangen. Muzikaal heeft dit nummer best wat interessante ideeën, het riffwerk is scherp en afwisselend, het baswerk bevat smaakvolle details (daar heb ik ook even wat Laster en Grey Aura-associaties). De vocalen in die passage vind ik daarentegen echt helemaal niks, voor de rest zijn die degelijk. Deze track houdt me constant bij de les en hij zit ook goed in elkaar.
7,3
7,3
0
geplaatst: 21 augustus 2022, 14:09 uur
01/08: Grima - Gloomy Heart of the Coldest Land (EvilDrSmith / 8 / 7,29)
03/08: Gaerea - Mantle (Interlude / 10 / 6,98)
06/08: Dreadnought - Gears of Violent Endurance (Don Cappuccino / 7 / 7,54)
10/08: Vermin Womb - Sad Clown (My Spiritually Rotten Second Reply) (Interlude / 8 / 6,55)
15/08: Teethgrinder - Dystopia (Interlude / 7 / 7,66)
19/08: Wrang - Voorwaarts! De nacht roept (Interlude / 6 / 7,20)
21/08: Asunojokei - Footprints / 土踏まず (Don Cappuccino)
10/08: Vermin Womb - Sad Clown (My Spiritually Rotten Second Reply) (Interlude / 8 / 6,55)
15/08: Teethgrinder - Dystopia (Interlude / 7 / 7,66)
19/08: Wrang - Voorwaarts! De nacht roept (Interlude / 6 / 7,20)
21/08: Asunojokei - Footprints / 土踏まず (Don Cappuccino)
2
geplaatst: 21 augustus 2022, 18:42 uur
Wat is het heerlijk om een band te horen die overduidelijk precies weet wat het wil en dat ook feilloos kan uitvoeren. Het Japanse Asunojokei heeft met Island een ijzersterke tweede plaat gemaakt die behoort tot mijn metal-favorieten van het jaar tot nu toe. Ze mixen post-black, post-hardcore/screamo, shoegaze en J-rock (die laatste stijl is op deze track niet aan de orde) op een zeer kleurrijke en dynamische manier. De manier waarop de band speelt heeft bijna een opvallend jazzy flair voor deze stijl, met fenomenale melodieuze baslijnen, stemmige akkoorden en gracieuze leadgitaarlijnen. Deze track gaat ontzettend vloeiend door allerlei fases heen, maar blijft constant de song in het oog houden. Van knallende (blastbeat)passages, naar prachtige wiegende melancholische stukken, om dan je naar een meer euforische dromerige stemming te brengen met bloedmooie sprankelende gitaarlijnen. Zware aanrader voor liefhebbers van Deafheaven, Astronoid, møl, Svalbard en Envy.
9
9
1
geplaatst: 22 augustus 2022, 18:47 uur
Deafheaven, Astronoid, Svalbard,... ik hoor ze allemaal wel doorklinken in dit nummer eerlijk gezegd. Bijzonder sfeervol, met een eigen gezicht ook (en een fraaie albumhoes) - op basis van deze track toch.
8
8
0
geplaatst: 24 augustus 2022, 08:29 uur
6.7
Ik vind het persoonlijk nogal generiek en inwisselbaar bij een eerste beluistering.
Ik vind het persoonlijk nogal generiek en inwisselbaar bij een eerste beluistering.
0
geplaatst: 24 augustus 2022, 23:08 uur
Ik mis ook iets extra's in hun sound. Lekker luisterbaar, zeker, maar ik hoor er niks bijzonders in. Misschien dat die J-rock invloeden die in andere nummers wel aanwezig zijn net die meerwaarde geven.
En op de een of andere manier vind ik het getrommel rommelig klinken. Het zit in ieder geval niet zo lekker in de mix of ik vind de drumstijl niet zo (passen bij de rest): kan het niet zo goed duiden.
7,1
En op de een of andere manier vind ik het getrommel rommelig klinken. Het zit in ieder geval niet zo lekker in de mix of ik vind de drumstijl niet zo (passen bij de rest): kan het niet zo goed duiden.
7,1
0
geplaatst: 25 augustus 2022, 15:02 uur
10/08: Vermin Womb - Sad Clown (My Spiritually Rotten Second Reply) (Interlude / 9 / 6,54)
15/08: Teethgrinder - Dystopia (Interlude / 8 / 7,6)
19/08: Wrang - Voorwaarts! De nacht roept (Interlude / 7 / 7,20)
21/08: Asunojokei - Footprints / 土踏まず (Don Cappuccino / 9 / 7,59)
25/08: Brutus - Dust (AOVV)
Nog wat verlaat uitgedeelde puntjes verwerkt. Benieuwd wat jullie ervan vinden.
10/08: Vermin Womb - Sad Clown (My Spiritually Rotten Second Reply) (Interlude / 9 / 6,54)
25/08: Brutus - Dust (AOVV)
Nog wat verlaat uitgedeelde puntjes verwerkt. Benieuwd wat jullie ervan vinden.

0
geplaatst: 26 augustus 2022, 10:07 uur
8
Vooral muzikaal erg goed! De stem doet me niet altijd veel
Vooral muzikaal erg goed! De stem doet me niet altijd veel
0
geplaatst: 28 augustus 2022, 08:47 uur
7,8
Word er erg enthousiast van, de zang heeft iets klagerigs wat er heel goed bij past in mijn ogen.
Word er erg enthousiast van, de zang heeft iets klagerigs wat er heel goed bij past in mijn ogen.
1
geplaatst: 28 augustus 2022, 10:32 uur
Ik ook, maar laat dat nog wat duidelijker weerspiegelen in mijn cijfer.
Maar mijn vlees is dan ook erg zwak tegenover zangeressen die niet sec grunten en/of de sprookjesfee uithangen. Dat ietwat hese stemgeluid heeft iets eigens en het subtiele, desolate desertsfeertje is fraai en smaakvol. Ik hoor ook weer eens duidelijk een basgitaar die veel te vaak in mijn oren is weggestopt/verstopt/ondergesneeuwd in het totaalgeluid.
Echt heel, heel erg goed: bijna onverbloemd uitgesproken gaaf te noemen. Ik had wel eens wat van die vorige albums geluisterd, maar ik zal dat nu eens met nauwkeurig oor en hopelijk bijkomend enthousiasme doen.
Wel verwarrend dat die andere, Noorse Brutus ook een erg lekker bandje is. En dan heb je ook nog twee Nederlandse bands die Bruut heten. Pfff....
8,5
Maar mijn vlees is dan ook erg zwak tegenover zangeressen die niet sec grunten en/of de sprookjesfee uithangen. Dat ietwat hese stemgeluid heeft iets eigens en het subtiele, desolate desertsfeertje is fraai en smaakvol. Ik hoor ook weer eens duidelijk een basgitaar die veel te vaak in mijn oren is weggestopt/verstopt/ondergesneeuwd in het totaalgeluid.
Echt heel, heel erg goed: bijna onverbloemd uitgesproken gaaf te noemen. Ik had wel eens wat van die vorige albums geluisterd, maar ik zal dat nu eens met nauwkeurig oor en hopelijk bijkomend enthousiasme doen.
Wel verwarrend dat die andere, Noorse Brutus ook een erg lekker bandje is. En dan heb je ook nog twee Nederlandse bands die Bruut heten. Pfff....
8,5
0
geplaatst: 30 augustus 2022, 08:20 uur
Lekker hoor. Vorige albums ook veel geluisterd. De 1e net iets sterker. Benieuwd naar deze plaat. Dit nummer klinkt al veelbelovend.
8,5
8,5
0
geplaatst: 30 augustus 2022, 14:48 uur
25/08: Brutus - Dust (AOVV / 7 / 7,97)
30/08: Megadeth - Night Stalkers: Chapter II (B.Robertson)
25/08: Brutus - Dust (AOVV / 7 / 7,97)
30/08: Megadeth - Night Stalkers: Chapter II (B.Robertson)
0
geplaatst: 31 augustus 2022, 18:45 uur
Mustaine maakt weer snelheid en dat was wel een vereiste van mij om weer een album van hem te kopen. Even de boel wakker schudden op een Megadeth-album als het ware, want anders krijgt het een te hoog voortkabbelend gehalte naar mijn smaak. Je gaat tenslotte als speed- dan wel thrash metalband door het leven, al werd Megadeth ten tijde van Wâldrock '97 al omschreven als brave huisvader metal. Twee van de drie vrijgegeven nummers van het nieuwe album waren snel, of dan wel genoeg snelle elementen bevattend om mij te verleiden tot een pre-order. Het in dit topic geplaatste nieuwe nummer kan voor mij persoonlijk prima als bliksemafleider fungeren mocht ik mij ergens onrustig of gefrustreerd over voelen. Op zijn zestigste heeft Dave zijn agressie nog niet verloren al kan je een begin van ouderdom horen aan zijn vocalen. De felle en opzwepende gitaarsolo's vliegen je weer om de oren al is het gitaarwerk altijd wel van een constant niveau geweest. Die akoestische break kan ik dan wat minder goed plaatsen maar neem die maar, net als de schnabbel van Ice-T, voor lief. En passant het gegeven van een nieuw album nog aan een jonge leidinggevende van mij gemeld en alhoewel zij niet eerder van Dave Mustaine of Megadeth had gehoord, laat staan zijn periode in Metallica, kon Night Stalkers haar zeker bekoren toen ze het opzocht.
9
9
* denotes required fields.