MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Maak kennis met Metal anno 2022

zoeken in:
B.Robertson schreef:

Nakomende punten van Star One nog niet doorberekend.

19/01: Star One - Revel In Time (ft Adrian Vandenberg) (EvilDrSmith / 14 / 6,79)
Nu wel. (een paar duizendste meer dan Abbath, a close shave)

Aangepast. Zal dat met alle nakomende stemmen het geval zijn? Anders iets om eens na te lopen en een update te plaatsen. Star One mocht zich iig op een bredere belangstelling beroemen dan Abbath.

Krallice - 7
Had misschien beter gewoon een instrumentaal nummer geweest.

De gevreesde ziekte - 7
't is leuk dat eens in het Nederlands is, niet dat je er veel van verstaat.

B.Robertson schreef:
(quote)

Aangepast. Zal dat met alle nakomende stemmen het geval zijn? Anders iets om eens na te lopen en een update te plaatsen. Star One mocht zich iig op een bredere belangstelling beroemen dan Abbath.

Je hebt gelijk: Abbath bleef na acht stemmen steken op een 6,79. Daarna schraapte hij nog twee zesjes erbij, maar het gemiddelde is nagenoeg hetzelfde gebleven: 6,78. Dat is een wiskundige (bijna) constante die zelfs Einstein en Turing zouden mindbogglen.
Zou je Abbath ook even willen aanpassen in een gemiddelde van 6,63?
Verder teruggraven laat ik graag aan andere nerds over.

We zouden hier natuurlijk ook een Google Spreadsheet voor kunnen aanmaken. Dat doet men in dit topic ook.

Dan zou je daar bijvoorbeeld ook in kunnen bijhouden wat de gemiddelde score is die je als user hebt uitgedeeld, en is het handig om eventuele "vergeten" inzendingen alsnog van een score te voorzien.

Gave grimmige blackmetaltrack. Lekker felle performance met messcherpe tremologitaren, maar ook smaakvolle vertragingen met kruipend riffwerk. Vocalen zijn ook lekker verdorven. Ik ben gelijk maar verder gegaan met de rest van het De Gevreesde Ziekte-gedeelte van de split.

7,8

Krallice - 7,6
De Gevreesde Ziekte - 7,4

Prima middernachtelijke luistermuziek. Niks nieuws onder de volle maan (halve maan, at this very moment).
En als ik luister naar de voortjakkerende riffs en het continue hoge tempo, de ligging van de takjes bekijk op hoes en clip en deze naast het houten logo leg van een bepaalde band uit een kerkelijke commune, dan vermoed ik dat De Gevreesde Ziekte niet de (zwarte) pest is, noch COVID-19 of de waterpokken, maar een dodelijke ziekte die louter zuigelingen betreft.

7,2

Klinkt prima hoor. Meer dan prima zelfs. Dit is sowieso wel m'n ding, vooral de tempo shifts vind ik erg vet gedaan, en deze houden het sfeertje ook hoog.

7,5

6,7

Prima uitgevoerd.

AOVV schreef:
We zouden hier natuurlijk ook een Google Spreadsheet voor kunnen aanmaken. Dat doet men in dit topic ook.

Dan zou je daar bijvoorbeeld ook in kunnen bijhouden wat de gemiddelde score is die je als user hebt uitgedeeld, en is het handig om eventuele "vergeten" inzendingen alsnog van een score te voorzien.

Ik heb daar geen verstand van, maar als je dat kan uitleggen en/of voordoet, dan ben ik er vast voor te porren.

EvilDrSmith schreef:
(quote)

Ik heb daar geen verstand van, maar als je dat kan uitleggen en/of voordoet, dan ben ik er vast voor te porren.

Zal er eens even over brainstormen.

Het lijkt me dat de animo ook weer wat groter is dan in het 2021-topic - meer stemmers gemiddeld, wat ik erg leuk vind! Keep up the good work!

01/01: Shape of Despair - Dissolution (trebremmit / 17 / 7,61)
03/01: Celeste - Des Torrents De Coups (Don Cappuccino / 14 / 7,66)
05/01: Wiegedood - FN SCAR 16 (EvilDrSmith / 14 / 7,74)
07/01: Pensées Nocturnes - Le Tango du Vieuloniste (AOVV / 12 / 6,65)
09/01: Necrophagous - At Dawn Thee Immolate (AOVV / 12 / 6,52 )
11/01: Meslamtaea - Rad des Tijds (B.Robertson /13 / 7,07 )
13/01: Tersivel - Weeping Iron Tears ( gigage / 10 / 7,28)
15/01: Konvent - Grains (B.Robertson / 12 / 6,37)
17/01: Abbath - Dream Cull (B.Robertson / 10 / 6,78)
19/01: Star One - Revel In Time (ft Adrian Vandenberg) (EvilDrSmith / 14 / 6,79)
21/01: Krallice - Crystalline Exhaustion (Don Cappuccino / 12 / 7,45)
24/01: De Gevreesde Ziekte - Zwartgallig (B.Robertson / 13 / 7,10)
26/01: Voivod - Planet Eaters (AOVV / / )

Punten van marsupilami & Johnny Marr voor Krallice nog meegenomen, al hebben deze uiteindelijk geen impact op het gemiddelde.

Heel meh. Vooral de stem stoort mij.

5,4

Ik vind Voivod echt een eindbazenband met een volledig eigen(zinnige) stijl. Ze hebben iets gedaan dat weinig bands voor elkaar hebben gekregen: na het verliezen van een cruciaal lid (Denis ''Piggy'' D'Amour) hebben ze de weg weer terug gevonden en zitten ze gewoon op het niveau van de oude albums als Nothingface. Gitarist Daniel Mongrain is dan ook iemand die in zijn spel zeer door ''Piggy'' geïnspireerd is en daardoor de rijfstijl heel herkenbaar heeft kunnen houden, maar wel degelijk een nieuwe jazz/fusion-achtige laag aan de Voivod-sound heeft gebracht. Dit is weer genieten en ik kan niet wachten op de volledige plaat genaamd Synchro Anarchy, die op 11 februari zal verschijnen via Century Media.

8,5

Kan me volledig vinden in het erhaal van Don. Heerlijk nummer!

8,5

Die gitarist zet dat unieke Voivod geluid goed voort. Moeilijker te verkroppen was dat de laatste keer dat ik ze zag (Into the Grave) de originele bassist alweer opgestapt was. Die drummer doet mee aan alle bezettingen en die zanger is toch onmiskenbaar onderdeel van het Voivod geluid. In 20zoveel nog van genoten op Wâldrock.

8

7
Niet slecht, maar ik krijg er geen wauw gevoel bij.

Ik ben tegenwoordig steeds meer te spreken over het het artwork, want ook dat is volstrekt uniek bij Voivod.
Het heeft iets heel simplistisch, een soort klare lijn goes sciencefiction en met een héél klein vleugje slordigheid (wat juist weer niét klare lijn is) zoals Herman Brood zijn doeken volkladderde, maar wel zodanig dat het echt uit duizenden herkenbaar is. En kom daar maar eens mee: je kunnen onderscheiden op het grafische vlak. Of je het nu mooi of lelijk vindt. Ik vond het op Roadburn in ieder geval minstens zo gaaf als de muziek zelf. Chapeau voor drummer/kunstenaar Away. Ook deze clip is weer onmiskenbaar Voivod, zelfs in het zwartwit. Erg fraai gedaan..

Eh, wat? Moet ik het hebben over de muziek?
Niks nieuws onder de Voivod. 'Dimension Hatröss' zal altijd mijn favoriet blijven, die zullen ze nooit meer evenaren. Maar er was ook een periode dat ik Voivod behoorlijk saai vond klinken, maar die tijd lijkt inmiddels (gelukkig) ook weer voorbij*). Lekker eigenwijze ritmes en met voldoende urgentie gespeeld om de zweem van gezapigheid af te zweren.
Al ben ik ook een beetje ambigu over de zang: ik heb Snake wel eens met wat meer addergif horen zingen. Of hij had hier nog wat mooier moeten zingen, of juist met meer vilein en venijn. Nu zit het er een beetje tussenin. Alsof hij niet kan kiezen (of niet anders (meer) kan).

Weten ze in de 1991-battle het nog tot de finale te schoppen met een cover, dat zal met dit nummer in een 2022-battle niet lukken.

7,5

*) Oh, dat heeft natuurlijk te maken met wat Don hierboven schreef over de opvolging van Piggy.

De zang heeft inderdaad al treffender geklonken in het verleden, en inderdaad EvilDrSmith, het niveau van pakweg Dimension Hatröss zal Voivod niet gauw meer benaderen. Mag het even?

De opening trekt me wel gelijk de track binnen, heerlijk "tegenstrom" (tegendraads in ons lokaal dialect, maar ik vind het een leuk woord, dus bezig ik het hier ook maar eens), het ritme gaat van machinaal naar vloeiend en weer terug, met heerlijk solowerk ook van gitarist Daniel Mongrain. En aanstekelijk is het ook nog 'ns, want het blijft in je hoofd malen, in a good way!

Gewoon weer heel erg goed, luidt mijn mening!

8,5

Gast
geplaatst: vandaag om 06:25 uur

geplaatst: vandaag om 06:25 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.