MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Maak kennis met Metal anno 2022

zoeken in:

Ik vind de atmosferische black van Drudkh vaak erg sfeervol tot zelfs prachtig, maar ik vind het geluid hier erg diffuus, rommelig en nogal dichtgemoffeld. Kost me best wel tijd en moeite om me erin te manoeuvreren. Er gebeurt vervolgens ook niet zoveel. Beetje een tegenvaller.

6,5

Als we dan toch bezig zijn om een lans te breken voor Oekraïense muziek, dan zou ik jullie graag deelgenoot willen maken van mijn favoriete band uit Kiev. Ze spelen een avantgarde, soms elektronische variant van (meer)stemmige folk, en in een van mijn favoriete (accordeon)nummers lijkt de band de structuur van postrock te gebruiken: Dakhabrakha - Svyryd

03/03: Ghost Toast - Chasing Time (Dieter / 8 / 7,11 )
05/03: Drudkh - The Nocturnal One (AOVV / 10 / 7,17)
07/03: Paleface - The Orphan (Interlude / /)

Drudkh - 8
Paleface - 7

Paleface komt bruut binnen, maar weet op mij niet echt een blijvende indruk na te laten.

6,5

Brrr, is dit effe zwaar niet m'n ding. Deathcore vind ik zo kut hé, gare clip ook. Ik word hier echt misselijk van, en het duurt veel te lang, vandaar kom ik niet hoger dan een:

1,5

Laat ik het gemiddelde dan maar wat opkrikken, ik ga hier namelijk heel goed op Harde breakdowns, ik hoor invloeden van Slipknot... ja, ik word hier erg blij van.

9

Interlude schreef:
ik hoor invloeden van Slipknot...

Ja, die hoor ik ook. Vooral self-titled- en Iowa-Slipknot, denk ik. Al hielden die de songs meestal wat bondiger, wat me iets beter ligt.

6,3

Begint bruut, maar blijft zes minuten lang wat op hetzelfde niveau. Iets meer dynamiek had ik wel tof gevonden. Gitaartoon vond ik ook niet heel mooi, om eerlijk te zijn.

odi
6,5

03/03: Ghost Toast - Chasing Time (Dieter / 8 / 7,11)
07/03: Paleface - The Orphan (Interlude / 8 / 6,10)
09/03: MWWB - The Harvest (Don Cappuccino)

Paleface: zoals AOVV aangaf is het gehalte early Slipknot hoog. Heel hoog zelfs. Het klinkt mij zelfs als plagiaat in de oren. Aangezien ik weer niet zoveel Slipknotkloons/clowns ken (gek eigenlijk, je zou verwachten dat meer bandwagonjumpers het geluid 1 op 1 zouden imiteren) en Slipknot zelf ook al jaren wezenlijk anders klinkt, kan ik het wel hebben. Beter dan ik op basis van de commentaren hierboven had verwacht. Oh, er komt zelfs een pigsqueal voorbij. Die zanger moet na dit nummer echt bekaf zijn, jôh! Hoe zou hij dit live volhouden? Chapeau voor zijn bezeten inzet. Extra plusje hiervoor.
Of ik een heel album zou trekken, lijkt me echter weer een ander verhaal.

7,5

Als ik de letters MWWB intik, dan krijg ik de oude bandnaam als resultaat: Mammoth Weed Wizard Bastard. Beide namen klinken in ieder geval voor geen meter, maar de volledig geschreven versie schiep tenminste nog verwachtingen in bepaalde richting(en). Die verwachtingen worden voor driekwart perfect ingelost, behalve het Bastard-element, aangezien ik na het intro grunts verwachtte en zeker geen dromerig engeltje. Even wennen, maar het geeft wel een eigen signatuur. Mammoth Weed Wizard Beauty zou een betere naam geweest zijn.
Wel gave melodieuze, ietwat sludgy en psychedelische "outta space" doom. Zouden ze op het label PsycheDOOMelic Records zitten? Nee, zie ik nu. Gemiste kans voor dat label.
Toffe tip, Don!

8

8

Duurt net ietsje te lang, gaat net een tikkeltje te lang door helaasch. Wel een erg sterk nummer verder!

Nog even bevindingen over een aantal eerdere tracks. Bij een flard Blind Guardian wist ik al dat dat hem absoluut niet ging worden voor mij, dus die skip ik.

Paleface - Die zanger werkt me echt keihard op de zenuwen, niet normaal. Iets minder stevig ademhalen tussen iedere regel mag wel. Ik vind het ook niet intens overkomen. Voelt zelfs wat getrucd aan. Ook ik hoor absoluut de Slipknot-invloeden, maar ik heb het idee dat menig band die door de Iowa-era is geïnspireerd is vergeten dat Slipknot songs schreef. Dit voelt aan als een eindeloze opstapeling van riffs, breakdowns en sfeerstukken waar geen momentum inzit. Ook is de productie veel te opgeblazen om echt bruut te klinken. Geen onvoldoende, want slecht is het niet.

5,5

Bloodywood - Heel ambitieus allemaal en goed dat ze van alles en nog wat proberen, maar ik vind dit echt helemaal niks. Hier kan ik zelfs geen voldoende uitslepen, omdat ik alles niks vind aan deze track. De overdreven elektronische glitches, de cliché riffs, de cringy rappende vocalen, het refreintje. Dit klinkt zowat nu al gedateerder dan alle nu-metal van eind jaren '90 en begin jaren '00 waar ik graag naar luister.

3,5

MWWB:

Dit is echt compleet mijn ding. De vorige plaat (nog onder de naam Mammoth Weed Wizard Bastard) heb ik veel gedraaid, maar dit gooit er nog een schep bovenop. De introductie van de track is ronduit indrukwekkend en onheilspellend, met donderende doomriffs, dystopische sci-fi synths en zelfs wat orkestrale elementen. De manier waarop de stoner/doom, de prachtige dromerige dreampopvocalen van Jessica Ball en de Hawkwind-stijl electronic en synths met elkaar worden gebalanceerd, is ronduit meesterlijk. Het is het soort sfeerverhogende psychedelische doom waar een band als Ufomammut ook zo in excelleert. Ik vind het juist het einde fenomenaal met zijn ronduit slopende riff, waarin de electronic als een draaikolk de muziek steeds meer in zijn greep neemt. Dat heeft zelfs iets Oranssi Pazuzu-achtigs, maar dan een stoner/doom-context. Ik heb waanzinnig veel zin in deze plaat, eind maart.

9

Lekker spacy, breed uitwaaierende psychedelische doom van MWWB, formerly known as Mammoth Weed Wizard Bastard. De vocalen zijn hét verrassende element in de mix, wat mij betreft, maar het engelachtige erin contrasteert mooi met de instrumentatie, terwijl het dromerige daar dan weer fraai op aansluit. Knappe dynamiek wordt er neergelegd, dit weet gewoon voor de volle lengte te boeien, met een heerlijk outro!

8,5

odi
7

odi
03/03: Ghost Toast - Chasing Time (Dieter / 8 / 7,11)
07/03: Paleface - The Orphan (Interlude / 10 / 6,18)
09/03: MWWB - The Harvest (Don Cappuccino / 10 / 7,42)
11/03: Sum of R - Lust (Odi)

Paleface is aangepast met de beoordelingen van Don en Evil.

MWWB - 8

Had door de bandnaam hele vermoeiende stoner verwacht, maar in plaats daarvan was het hele enerverende stoner. Vraag me niet om dat vooroordeel toe te lichten. De zang en de synths zijn voor mij de hooks, en als die plaat uitkomt wil ik die zeker beluisteren. Toffe track!

Sum of R - 8,5

Wat is het toch heerlijk als een nummer met zo'n heerlijke opbouw compleet uit de bocht kan vliegen, op een goede manier! Fantastische opbouw en heerlijke screams.

Een muzikaal interessant stuk, dat ik hoog zou waarderen als ik niet steeds meer gestoord werd door de vocalen, die behoorlijk overheersen. Een cijfer kan ik zo niet geven.

The_CrY schreef:
MWWB - 8

Had door de bandnaam hele vermoeiende stoner verwacht, maar in plaats daarvan was het hele enerverende stoner. Vraag me niet om dat vooroordeel toe te lichten.

Niet raar hoor, die bandnaam is echt net alsof ze hem uit een Stoner Band Name Generator hebben gehaald.

Ik was ook zwaar verrast toen ik ze voor het eerst hoorde. Ook wel een slimme keuze om nu onder een afkorting verder te gaan, waardoor je die ''typische'' stoner-connotatie minder hebt. Ze klinken namelijk compleet niet als een typische stoner/doomband.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:19 uur

geplaatst: vandaag om 07:19 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.