Muziek / Muziekgames / Maak kennis met Metal anno 2022
zoeken in:
0
geplaatst: 13 maart 2022, 18:34 uur
Gemiddelde van MWWB is bijgewerkt.
03/03: Ghost Toast - Chasing Time (Dieter / 8 / 7,11)
05/03: Drudkh - The Nocturnal One (AOVV / 10 / 7,17)
07/03: Paleface - The Orphan (Interlude / 10 / 6,18)
09/03: MWWB - The Harvest (Don Cappuccino / 11 / 7,47)
11/03: Sum of R - Lust (Odi / 4 / 8,25)
13/03: Messa - Rubedo (Don Cappuccino)
03/03: Ghost Toast - Chasing Time (Dieter / 8 / 7,11)
05/03: Drudkh - The Nocturnal One (AOVV / 10 / 7,17)
07/03: Paleface - The Orphan (Interlude / 10 / 6,18)
09/03: MWWB - The Harvest (Don Cappuccino / 11 / 7,47)
11/03: Sum of R - Lust (Odi / 4 / 8,25)
13/03: Messa - Rubedo (Don Cappuccino)
1
geplaatst: 13 maart 2022, 21:51 uur
Ik moet de vorige nog even doen, Sum of R:
Bij aanvang van de zang had ik even mijn twijfels, maar het werd met de minuut intenser, moet ik zeggen. De "stiltes" waren ook goed uitgekozen, waardoor de uitbarstingen des te meer impact hadden tijdens het luisteren. En de laatste minuut van de track is ook erg de moeite waard.
8,2
Bij aanvang van de zang had ik even mijn twijfels, maar het werd met de minuut intenser, moet ik zeggen. De "stiltes" waren ook goed uitgekozen, waardoor de uitbarstingen des te meer impact hadden tijdens het luisteren. En de laatste minuut van de track is ook erg de moeite waard.
8,2
0
geplaatst: 14 maart 2022, 11:10 uur
Sum of R: 8,5
Messa: 8
Messa stond al op het Roadburn lijstje.
De kennismaking met Sum of R is een fijne, komt met stip op de 'te kijken' lijst.
Messa: 8
Messa stond al op het Roadburn lijstje.
De kennismaking met Sum of R is een fijne, komt met stip op de 'te kijken' lijst.
0
geplaatst: 14 maart 2022, 11:13 uur
Blind Guardian - Deliver us from Evil - 8
Ghost Toast - Chasing Time - 6
Drudkh - The Nocturnal One - 7
Paleface - The Orphan - 6
MWWB - The Harvest - 7
Sum of R - Lust - 6
Messa - Rubedo - 8
Wat achterstand weggewerkt. Dat nummer van Messa was wel aardig. De overige nummers konden me minder interesseren.
Ghost Toast - Chasing Time - 6
Drudkh - The Nocturnal One - 7
Paleface - The Orphan - 6
MWWB - The Harvest - 7
Sum of R - Lust - 6
Messa - Rubedo - 8
Wat achterstand weggewerkt. Dat nummer van Messa was wel aardig. De overige nummers konden me minder interesseren.
2
geplaatst: 14 maart 2022, 16:58 uur
De laatste tijd hoorde ik amper stoner/doom-platen die mijn interesse hadden, en deze maand zijn er ineens twee. MWWB passeerde al, en nu is het Italiaanse Messa aan de beurt, die met Close afgelopen vrijdag een fantastische plaat hebben uitgebracht die behoort tot mijn favorieten van het jaar tot nu toe. Messa gebruikt stoner/doom als basis om daar vanuit allerlei invloeden te verkennen. Op deze track krijg je de vettige stoner/doom-riffs, maar ook fluisterende jazzy passages, blackmetal en zelfs wat mysterieuze folk- en wereldmuziek-accenten. Zangeres Sara heeft een prachtige soulvolle en jazzy stem, maar kan ook wat steviger uit de hoek komen. Vooral het gitaarwerk vind ik echt om van te smullen, dat naast de vettige riffs ook mooie dromerige tokkeltjes en bezield scheurend bluesy soleerwerk aflevert (die eindsolo, genieten!). De kwinkslag in het midden is onverwachts, maar past perfect. Dit is een band die experimenteert, maar wel binnen een duidelijk gedefinieerde song die constant momentum opbouwt, waarin alles op zijn plek valt. Net als de track van MWWB is dit voor mij een:
9
9
0
geplaatst: 15 maart 2022, 18:34 uur
Alles bijgewerkt
03/03: Ghost Toast - Chasing Time (Dieter / 9 / 6,99)
05/03: Drudkh - The Nocturnal One (AOVV / 11 / 7,15)
07/03: Paleface - The Orphan (Interlude / 11 / 6,16)
09/03: MWWB - The Harvest (Don Cappuccino / 12 / 7,43)
11/03: Sum of R - Lust (Odi / 8 / 7,96)
13/03: Messa - Rubedo (Don Cappuccino / 7 / 8,14)
15/03: Cobra the Impaler - Blood Eye (Dieter)
09/03: MWWB - The Harvest (Don Cappuccino / 12 / 7,43)
11/03: Sum of R - Lust (Odi / 8 / 7,96)
13/03: Messa - Rubedo (Don Cappuccino / 7 / 8,14)
15/03: Cobra the Impaler - Blood Eye (Dieter)
0
geplaatst: 15 maart 2022, 18:49 uur
Verrassend goed dit! Ik werd in ieder geval behoorlijk omver geblazen door deze Belgen.
Het begint wel heel erg als Mastodon (niets mis mee), maar bij 2:55 gaan ze heerlijk los.
8,5
Het begint wel heel erg als Mastodon (niets mis mee), maar bij 2:55 gaan ze heerlijk los.
8,5
1
geplaatst: 15 maart 2022, 19:15 uur
Messa is een weergaloos schot in de roos. Een track die bol staat van de dynamiek, met opzwepend drumwerk, sfeervolle gitaarlijntjes, een te gekke bas en geweldig charismatische vocalen van ene Sara, die ik ook al kende van een bijdrage op Tentacles van Ottone Pesante.
8,5
Cobra the Impaler serveert een fikse portie Mastodon, maar doet er toch ook z'n eigen ding mee en houdt het lekker catchy.
7
8,5
Cobra the Impaler serveert een fikse portie Mastodon, maar doet er toch ook z'n eigen ding mee en houdt het lekker catchy.
7
2
geplaatst: 15 maart 2022, 19:20 uur
Sum of R - 8,2
Messa - 7,8
Cobra the Impaler - 7,7
Sterk rijtje.
Messa - 7,8
Cobra the Impaler - 7,7
Sterk rijtje.
2
geplaatst: 15 maart 2022, 19:25 uur
Even een kleine inhaalslag.
Sum of R - Lust: heerlijk sfeertje. Zang is me iets te eendimensionaal en zijn schreeuw een tikje te geforceerd. Maar toch een indrukwekkend staaltje. Het orkestrale en die piano op het einde geeft het een gaaf heftige apotheose. Nice job, guys.
Wel grappig. Ik wilde schrijven: zou een prima band op Roadburn zijn. Check ik het even voor de aardigheid. En ja hoor: ze staan er ook.
8,2
Messa: inmiddels lees ik bij Interlude dat ook deze band op Roadburn staat. Ik moet nodig eens een playlist maken, anders sta ik half april alleen maar onbekende muziek van onbekende bands te luisteren. Messa zal dan hoog in mijn playlist staan. Wow! Alles wat Don schrijft, daar sluit ik me bij aan. Fokking hell. I've got a new favourite singer.
(Aha, zij is ook van Ottone Pesante? Dat was idd ook al zo'n fijne band)
Vooralsnog een 8,7, maar zelfs met kans op verhoging.
Cobra The Impaler: tsjongejonge, het niveau is hoog deze week. Weliswaar vooral de eerste minuten inderdaad een beetje (te) veel leentjebuur bij Mastodon, waardoor toch wat strafpuntjes en de minste knaller van deze laatste vier. In het tweede deel van het nummer revancheert de band zich met gave riffs, waardoor toch nog een 7,5.
Sum of R - Lust: heerlijk sfeertje. Zang is me iets te eendimensionaal en zijn schreeuw een tikje te geforceerd. Maar toch een indrukwekkend staaltje. Het orkestrale en die piano op het einde geeft het een gaaf heftige apotheose. Nice job, guys.
Wel grappig. Ik wilde schrijven: zou een prima band op Roadburn zijn. Check ik het even voor de aardigheid. En ja hoor: ze staan er ook.
8,2
Messa: inmiddels lees ik bij Interlude dat ook deze band op Roadburn staat. Ik moet nodig eens een playlist maken, anders sta ik half april alleen maar onbekende muziek van onbekende bands te luisteren. Messa zal dan hoog in mijn playlist staan. Wow! Alles wat Don schrijft, daar sluit ik me bij aan. Fokking hell. I've got a new favourite singer.

(Aha, zij is ook van Ottone Pesante? Dat was idd ook al zo'n fijne band)
Vooralsnog een 8,7, maar zelfs met kans op verhoging.
Cobra The Impaler: tsjongejonge, het niveau is hoog deze week. Weliswaar vooral de eerste minuten inderdaad een beetje (te) veel leentjebuur bij Mastodon, waardoor toch wat strafpuntjes en de minste knaller van deze laatste vier. In het tweede deel van het nummer revancheert de band zich met gave riffs, waardoor toch nog een 7,5.
0
geplaatst: 15 maart 2022, 22:55 uur
Mwwb 8.5
Sum of R 7
Messa 8.5
Cobra the impaler 7.5
Doe je even niet mee, krijg je allamaal toppers
Sum of R 7
Messa 8.5
Cobra the impaler 7.5
Doe je even niet mee, krijg je allamaal toppers
0
geplaatst: 16 maart 2022, 21:52 uur
Zo, Cobra the Impaler is inderdaad wel heel erg Mastodon op alle fronten. De band kan erg goed spelen, maar op de een of andere manier voelt het ''leeg'' aan, er mist een bepaalde laag voor mij. Hier zit absoluut potentie in, maar nu veel te veel ''zwaar geïnspireerd'' door en niet spannend genoeg qua song om mij echt te overtuigen.
6,3
6,3
0
geplaatst: 18 maart 2022, 10:37 uur
Alles bijgewerkt
09/03: MWWB - The Harvest (Don Cappuccino / 13 / 7,51)
11/03: Sum of R - Lust (Odi / 11 / 7,92)
13/03: Messa - Rubedo (Don Cappuccino / 11 / 8,23)
15/03: Cobra the Impaler - Blood Eye (Dieter / 11 / 7,29)
18/03: Meshuggah - Light the Shortening Fuse (AOVV / / )
09/03: MWWB - The Harvest (Don Cappuccino / 13 / 7,51)
11/03: Sum of R - Lust (Odi / 11 / 7,92)
13/03: Messa - Rubedo (Don Cappuccino / 11 / 8,23)
15/03: Cobra the Impaler - Blood Eye (Dieter / 11 / 7,29)
18/03: Meshuggah - Light the Shortening Fuse (AOVV / / )
0
geplaatst: 18 maart 2022, 15:00 uur
6je, unpopular opinion vrees ik maar ik vind dit eerlijk gezegd een vrij saai bandje. Overschat mag ik niet zeggen zeker hé, Don Cappuccino?
6,2
6,2
0
geplaatst: 18 maart 2022, 18:41 uur
Johnny Marr schreef:
6je, unpopular opinion vrees ik maar ik vind dit eerlijk gezegd een vrij saai bandje. Overschat mag ik niet zeggen zeker hé, Don Cappuccino?
Ik heb deze track nog niet gehoord, maar de vorige single (The Abysmal Eye) vond ik enorm automatische piloot, onder de maat voor Meshuggah.
''Overschat'' mag je zeker zeggen over een van de meest invloedrijke metalbands aller tijden.

0
geplaatst: 18 maart 2022, 18:51 uur
Dit is inderdaad degelijk. ''Default''-setting Meshuggah. Daar word ik niet heel enthousiast van.
6,8
6,8
0
geplaatst: 18 maart 2022, 19:07 uur
Zeker degelijk, ja. Ik had de track nog niet eerder gehoord en er dus wat meer van verwacht. Hopelijk staat er op de plaat, die volgende maand uitkomt, wel wat ambitieuzer (en vooral intenser) materiaal.
7
7
* denotes required fields.