MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Maak kennis met Metal anno 2022

zoeken in:
Lorna Shore: 7
Luminous Vault: 7

Luminous Vault: 7,5

Erg benieuwd naar de volledige plaat van Luminous Vault, die komt vrijdag uit. Intrigerende en kleurrijke mix van industriële blackmetal à la Blut Aus Nord, Godflesh-beats en dromerige galmende jaren '80 post-punk/new wave.

8,3

7.5

Nakomende punten Lorna Shore meegenomen.

02/05: Haunter - Chained At The Helm Of The Eschaton (Don Cappuccino / 10 / 7,73)
05/05: Remains - Bloodthirst (B.Robertson / 8 / 7,13)
07/05: OU - Mountain (Don Cappuccino / 14 / 6,40)
09/05: WAKE - Swallow the Light (Interlude / 9 / 7,75)
12/05: Dinbethes - Venijn (B.Robertson / 9 / 7.44)
14/05: Lorna Shore - Sun/Eater (gigage / 10 / 7,39)
16/05: Luminous Vault - Regeneration (Don Cappuccino / 8 / 7,53)
19/05: Hangman's Chair - An Ode To Breakdown (Interlude)

Ik stem morgen.

Luminous Vault: 7,5 (originele, uitwaaierende track)
Hangman's Chair: 6,8 (aardige doomtrack)

Prachtige dromerige en druilerige The Cure ten tijde van Disintegration maar het is doommetal-introductie. Sowieso sterke post-punk/new wave-invloeden door de algehele sound. Tot 2:30 ging het erg goed, maar toen begon de zanger en was voor mij de pret helemaal voorbij. Qua vocalen heb ik het gevoel naar iemand te luisteren die constant op het randje van zijn bereik zit, ook vind ik de zeurderige Pallbearer-achtige stijl niet passen bij deze gloomy elegantie. Echt jammer, want instrumentaal is dit zwaar mijn ding. Ook de eindfase waarin de track vertraagt en dan ineens double time gaat vind ik heel gaaf, behoorlijk Type O Negative. Uiteindelijk toch maar een 7, omdat ik echt niet lager wil geven, want de track zelf is dus dik in orde, zang is een smaak-kwestie.

7

7,5

6,25

Gemiddelde van Luminous Vault is gewijzigd door extra beoordeling.

02/05: Haunter - Chained At The Helm Of The Eschaton (Don Cappuccino / 10 / 7,73)
16/05: Luminous Vault - Regeneration (Don Cappuccino / 9 / 7,52)
19/05: Hangman's Chair - An Ode To Breakdown (Interlude / 7 / 7,04)
21/05: Blut Aus Nord - Tales of the Old Dreamer (Don Cappuccino)

Blut Aus Nord weet op zijn nieuwe plaat weer een ronduit mysterieuze en onheilspellende sfeer neer te zetten. Zeezieke gitaarlijnen kronkelen om elkaar heen en grijpen de luisteraar als tentakels vast, waarbij de schommelende drumpartijen en de bezwerende gezangen je langzamerhand steeds verder de diepte in slepen. Dit is psychedelische blackmetal met een sterke doom-invloed, ergens tussen de gekte van Oranssi Pazuzu en de meer dromerige tribalsferen van The Ruins of Beverast. Fantastische plaat, fantastische track. Behoort tot mijn metalfavorieten van 2022 tot nu toe.

9

HangmanÅ› chair: 7.5
Blut aus nord: 6.5

Alleen voor de hoes al een 10. En de muziek is dat bijna ook wel. The Don levert weer zoals gewoonlijk. Dit is erg, erg, heel erg goed. En dan heb ik het nog niet eens via de koptelefoon beluisterd. Ik ga heel gekke dingen doen en dit een hoger cijfer geven dan de donminator zelf:

9,3

Dit album ga ik maar eens fysiek opsnorren, heel erg goed nogmaals!

6,5

Luminous Vault: aardige sfeer, maar nogal een hoog DYI-knutselvreugde-in-de-garage-sound waardoor het mij wat te simplistisch overkomt (drumcomputer enzo). 6,5

Hangman's Chair: wat Don zegt, al ben ik iets milder over de zangstijl. Evenzogoed is hij zeker geen hoogvlieger, zeker als hij juist in de hoogte gaat. Verder een beetje middle of the road doordoomend zonder bijzondere of irritante kenmerken. 6,5

B.Robertson schreef:
Alhoewel een grote naam als Behemoth een eerste nieuwe single heeft en Kreator alle kanten uitwaaiert met inmiddels drie video's, ga ik toch voor een underdog middels een fris stukje black metal uit Zwolle.
Don Cappuccino schreef:
Top! Ik wil de underdogs in dit topic zien, grote namen luisteren we wel in onze eigen tijd.
Sinds wanneer valt Blut Aus Nord onder de onderhonden, Don?
Wel een vette, kolkende track, vanzelfsprekend zou ik bijna willen zeggen. Blijft wel iets te veel in hetzelfde stramien doorgaan, die drumversnelling in de laatste minuut had eerder ingezet mogen worden en een langer deel van het nummer moeten zijn. De hallucinatie-impact wordt wel sterker na meerdere keren draaien.
8

odi
Hangman’s Chair: 6,5

Blut Aus Nord: 7,5

EvilDrSmith schreef:

Ik had eigenlijk nog amper van de band gehoord, en ben blij dat met hun nieuwe plaat ik nu ook de schitterende voorganger Hallucinogen mag ontdekken.

Blut aus nord: 9!

EvilDrSmith schreef:

Binnen de blackmetal-underground valt Blut Aus Nord zeker onder de grotere bands, maar qua populariteit komt het natuurlijk niet eens in de buurt van een Behemoth of Kreator. Het is toch wel een band waarvan de status en invloed groter is dan de populariteit. Ik denk dat menig metal-luisteraar niet bekend is met Blut Aus Nord, je ziet hier bijvoorbeeld al dat Johnny Marr (die toch wel de vinger aan de pols heeft qua huidige metal) niet echt bekend was met Blut Aus Nord.

Toch wel erg mijn ding, dit soort heerlijk kronkelende, van dissonanten voorziene black, met meer dan één psychedelisch raakvlak. Ik begrijp de associatie met Oranssi Pazuzu en The Ruins of Beverast absoluut, Blut Aus Nord klinkt hier als een onzalig bastaardkind van die twee.

Waar de Don het heeft over zeeziekte, hoor ik de striemende wind door mijn haren fluiten. Intense zooi, dit.

8,5

Extra punten Hangman’s Chair meegenomen

16/05: Luminous Vault - Regeneration (Don Cappuccino / 9 / 7,52)
19/05: Hangman's Chair - An Ode To Breakdown (Interlude / 9 / 7,03)
21/05: Blut Aus Nord - Tales of the Old Dreamer (Don Cappuccino / 13 / 7,58)
23/05: Astronoid - Eyes (Dieter)

Gast
geplaatst: vandaag om 16:18 uur

geplaatst: vandaag om 16:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.