MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Maak kennis met Metal anno 2022

zoeken in:
odi
6,8

01/01: Shape of Despair - Dissolution (trebremmit / 17 / 7,61)
03/01: Celeste - Des Torrents De Coups (Don Cappuccino / 14 / 7,66)
05/01: Wiegedood - FN SCAR 16 (EvilDrSmith / 14 / 7,74)
07/01: Pensées Nocturnes - Le Tango du Vieuloniste (AOVV / 12 / 6,65)
09/01: Necrophagous - At Dawn Thee Immolate (AOVV / 12 / 6,52 )
11/01: Meslamtaea - Rad des Tijds (B.Robertson / / )

Moslimthee?

Waar ik niet zit te piepdozen over clichématige bandnamen, daar schieten andere bands weer in het andere uiterste met onmogelijke lettercombinaties. Gulden middenweg jongens, gulden middenweg.
Goh, en dan bestaat dit combo al bijna een kwart eeuw, lees ik. Een kwart eeuw! Very much underground approved, althans in Huize Smith.

't Klinkt ook alsof het nog de jaren 90 is. Bene there, done that a zillion times. Maar i.t.t. Necrophagous wel met bijtend, geloofwaardig vilein. Daarbij voldoende melodie en variatie om het smaakvol genietbaar te houden. Tweede deel is spannender dan het eerste deel en krikt het cijfer een half puntje omhoog (hoor ik nu zelfs een soort van elektronische Kraftwerkzang op het eind?). Kopen zal ik het niet (tenzij in de uitverkoop), maar vervelend is het allerminst.

Oh, die link is geplaats door Babylon Doom Cult Records: daar heb ik nog wat items van in mijn mandje gereserveerd op Discogs. Misschien toch even kijken wat dit kost...

7,5

Babylon Doom Cult records, vandaar dat dit werkje in de YouTube-zoekopdracht 'doom metal 2022' verscheen. Even een bandcheck gedaan hier op de site en iemand omschrijft het vorige album als "vette black metal" (van Nederlandse bodem) "hoop dat er meer in de toekomst volgt" oid, dus vast iemand blij gemaakt met de albumtoevoeging.

7,5

Ik zie nu op Discogs bij het vorige album zelfs de volgende tags:
Genre: Jazz, Rock
Style: Black Metal, Experimental, Atmospheric Black Metal, Avantgarde, Jazz-Rock
Toe maar! Dat maakt mij toch nog weer een stukje nieuwsgieriger.
Dan was die Kraftwerkzang wellicht maar een klein beetje spielerij voor wat ze daadwerkelijk in hun eclectische mars hebben?
Mijn interesse groeit...

Ik vind de hoes wel leuk
6

marsupilami schreef:
Ik vind de hoes wel leuk
6

Nou je het zegt: erg fraai!
Geheel in lijn met de vorige twee albums (ook door ene Satanael/Rogier Janssen gemaakt: o.a. ex-zanger Cirith Gorgor), maar dit is de sfeervolste van de drie.

7,3

De band deelt leden met o.a. Asgrauw en Schavot, wat vorig jaar hier langs kwam. Eerdere dingen die ik hoorde van ze zaten ook wat (naar mijn idee) misplaatste jazz stukken in die de vaart er compleet uithaalden. Hier is dat gelukkig niet het geval. Lekkere herrie.

Interessante track, er komt sowieso veel fraais uit Nederland op het vlak van extreme metal, zeker de laatste jaren. Meslamtaea brengt hier in de basis klassieke old school black metal, maar weten er toch hun eigen touch aan te geven (vooral het tweede gedeelte klinkt daardoor heerlijk, en een tikkeltje tegendraads). Ik mag dit wel!

7,8

01/01: Shape of Despair - Dissolution (trebremmit / 17 / 7,61)
03/01: Celeste - Des Torrents De Coups (Don Cappuccino / 14 / 7,66)
05/01: Wiegedood - FN SCAR 16 (EvilDrSmith / 14 / 7,74)
07/01: Pensées Nocturnes - Le Tango du Vieuloniste (AOVV / 12 / 6,65)
09/01: Necrophagous - At Dawn Thee Immolate (AOVV / 12 / 6,52 )
11/01: Meslamtaea - Rad des Tijds (B.Robertson /13 / 7,07 )
13/01: Tersivel - Weeping Iron Tears ( gigage / / )

Post-metal/doom Enslaved-like van voormalig folk/ pagan metal band uit Argentinië. Nieuw album To the Orphic Void komt uit op 11 februari.

7,5

Prima, maar niet heel bijzonder

7

Zitten zeker leuke stukken in.

6

Niet mijn ding vrees ik

Nou, ik hoor compleet geen Enslaved, maar wel heel veel Gojira met de extra toevoeging van synthlagen. Op de originaliteit scoort het dan ook niet hoog, maar de uitvoering is uitstekend en het nummer is constant interessant. Toch niet iets wat ik zelf verder zou gaan beluisteren, omdat ik dan net zo goed een oude Gojira-plaat kan opzetten die veel beter is.

7,2

Metal uit Argentinië, als ik daar even langer over nadenk, dan realiseer ik me dat ik geen enkele metalband uit dat land kan noemen. Ik zie op Metal-Archives bijna 3000 bands vermeld en op RateYourMusic een lijst met de 20 "beroemdste" Argentijnse metalbands staan, maar ik ken nada-noppes-niks. Ook het hoofdstuk 'Argentine heavy metal'op Wiki stond vol met namen die mij niks zeggen (m.u.v. Pappo's Blues uit de jaren 70, maar dat was nog bluesrock). Dat maakt Argentinië voor mij een nog exotischer metalland dan bijvoorbeeld Malta, Iran, India en de Faroër Eilanden. Best wel opmerkelijk, zeker als je bedenkt hoeveel bekende(re) metalbands uit buurlanden Brazilië en Chili komen.

Daarvoor alleen al erg leuk om deze band eens te luisteren.
Toch sluit ik me verder aan bij de opmerlingen van Don en Dieter: het is degelijk, adequaat en best smaakvol gearrangeerd, maar het nummer trekt toch wat anoniem aan mij voorbij. Gelukkig komt de zanger op het laatst toch nog echt los, want in het eerste deel voelde ik meer een maniertje dan passie.

7,2

Ik vind er wel een lekkere flow inziten, een soort van groove waardoor ik het nummer makkelijk op repeat zet. Die synths geven nog een knikje naar het verleden pompeuze folk metal van de band en een alternatieve kijk op de post- metal. Dat maakt dan weer het verschil met Gojira. Maar ik snap de kritieken, dat is waar het topic is all about.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:18 uur

geplaatst: vandaag om 19:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.